Bistven problem je, da se tisti, ki o tem odločajo, večinoma sploh ne zavedajo problema. Sploh ne vedo, da morda dejansko že zdaj večkrat o tem, kaj je komu dovoljeno in kaj ne, odloča program, in ne vedo, kdaj in kje so o tem, ali naj zakonodaja to dovoljuje, odločali.ž
In imam vtis (še nepreverjen), da še ni postopkov za razreševanje sporov, ki okrog tega nastanejo (od 'troubleshootinga' hevrističnih sistemov, kadar je kaj narobe, do pravnih mehanizmov za pritožbe). Ta konec bom 'podtaknil' 'mulcu', ki sem ga včasih ob vsakem vremenu vlačil 'štuporamo' po Šišenskem hribu , šmarni Gori in podobnem, zdaj pa ima narejen magisterij iz prava in pravosodni izpit ter doktorat 'v paci'. Mislim, da bo preživel...
Kar zadeva odločevalce otem, še to: tudi če so vsi motivirani storiti najboljše, praviloma vsak pozna le en aspekt,
niso pa izurjeni za interdisciplinarno sodelovanje. Ne samo šolani (to je teorija in poskrbi, da znajo o tem kaj povedati), ampak izurjeni (da so to praktično - in po možnosti vsaj enkrat uspešno - počeli).
To velja tako za:
- tiste, ki zakon predlagajo (strokovnjaki za upravo, pravniki, izvoljeni voditelji služb za pripravo predlogov predpisov),
- tiste ki ga sprejemajo (izvoljeni poslanci), kot
- tiste, ki na predlog dajejo pripombe (splošna javnost - moj prijatelj iz prispevka zgoraj je dober primer).
Vsi vpleteni so praviloma specialisti, ki ne poznajo (dovolj) področij ostalih v timu za dobro in zanesljivo komunikacijo o problemu. To še ni problem - če so se pripravljeni učiti. Problem je, ko kdo od 'visoko usposobljenih certificiranih specialistov' noče nič izvedeti o nobeni drugi plati problema, o katerem odloča.
Večina, ki hoče imeti 'moč', hkrati ne želi (in se močno izogiba) z njo povezane odgovornosti.
In tu zdaj, ko sem spet postal pozoren na informatiko, vidim prve primere, ko morebiti o tem, kaj smeš in kaj moraš in kaj smeš, odloča program. Pri tem na odločitev človeka v postopku imaš 'priziv', na odločitev programa, da gospa ob tistem času ne more uveljavljati popusta (vidna škoda za njeno denarnico) ga pa v praksi najbrž nimaš.
Ko je gospa poskušala upravičiti svoj nakup in popust, prodajalka ni mogla narediti nič. Predstavljaj si, da bi ta gospa, ki že težko hodi in stoji, kasneje skušala dobiti vrnjen znesek za preveč zaračunan nakup zaradi neupoštevanega popusta. Kako naj v postopku dokaže dogodek? Upravičenost do vračila? Kako naj v okolju 'socialne distance' zbere priče? Koga naj sploh toži? Mercator ali vzdrževalca programa, ali tistega ki je izdal predpis (preden o tem rečem kaj več, bi moral zares ugotoviti nekaj reči, ki jih zdaj domnevam kot alternative).
Srečen bom, če kdo napiše, da ni tako (in kako bi lahko gospa prišla do svojega popusta, ki je poleg ostalega verjetno veljal le tisti dan).
Correct me if I am wrong, please.
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...