Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

Vse kar mislite, da ne spada v nobeno od zgornjih tem, je pa povezano z navtiko, dodajte sem

Moderatorji: moderator2, moderator

Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5109
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Sep 21, 2013 13:00

val napisal/-a:V eni uri se ni mogel zasidrat na par metrih ,kjer je globina ustrezala, zaradi tega ker je mel na head up??
Daj daj zdaj pa že naklada s.

Val nisi dobro prebral. "Plitvina" bolje bi bilo, če bi rekel brak, na katerem smo želeli sidrat za ribičijo je oddaljen cca miljo od Jabuke na globini 35m. Zelo težko ga je najti, ker je okoli zelo globoko.
Uporabniški avatar
Splav
Viceadmiral
Prispevkov: 359
Pridružen: To Jun 10, 2008 09:46

OdgovorNapisal/-a Splav » To Sep 24, 2013 16:24

val napisal/-a:Vse je res kaj si napisal,ampak če nimaš avtopilota povezanega na ploter,
ti z nastavitvijo Nord-up z manjšo hitrostjo od 1,5 vozla tudi ne veš kam pluješ.


Zakaj bi rabil povezavo na avtopilota? Če prav razumem, je čar Nord-up nastavitve ravno v tem, da ne rabiš nobene hitrosti, da ti karta stoji fiksno na zaslonu - torej ne rabiš tudi povezave na avtopilota.

Ker na jadrnici nimam kabine, namesto ploterja uporabljam vodotesno ročno napravo Garmin. V lepem vremenu mi poleg karte prikazuje hitrost plovbe, hitrost glede na cilj, predviden čas do cilja, razdaljo do cilja, ime cilja, pozicijo. Ko pa jadram v večjih valovih ali v mraku, pa preklopim na prikaz z večjimi fonti, kjer mi z velikimi fonti kaže pozicijo. Če pride do štale, je to glavni podatek, ki ga rabiš ob posredovanju VHF sporočil - takrat tudi ni časa za tapkanje po zaslonu.
Mirno morje in široko obzorje.
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Sep 25, 2013 23:19

Jaz imam na ploterju vedno kombinacijo. Levo karta, sredina fishfinder in desno velike custom številke. Tam se najde SOG, COG, količina goriva v tanku, trenutna poraba goriva, ekonomija... Če kliknem ruto ali go-to, potem se tam pojavi še kurz, pa čas prihoda in razdalja do cilja... Na FF ekranu na sredini je seveda na veliko izpisana še globina in z manjšimi še temp. morja in napetost akuja... To je sicer brez veze tam, vendar včasih med plovbo pade oko tudi na to, saj imam na armaturki analogen kazalec napetosti, ki ni bog ve kaj točen...

Glede zoom-a na karti je tako, da ga prilagajam... Kadar plujem ob obali (to ni mišljeno dobesedno, tamveč tako, da pluješ ob otoku, recimo na drugo stran...) Takrat imam zoom ponavadi na 0,2 milje, kar pomeni, da je ena enota iz merila nekje dobrih 300 metrov in sem s tem zagotovo na varni strani od obale!!! Ko tako plujem, je ponavadi med mano in obalo vsaj še 5 gliserjev, nemalokrat dolgih tudi preko 15 metrov!!! Kaj ljudje počnejo ne razumem! Recimo lep primer je rt Tranjevo na Krku. Tam popolnoma VSE jahte glisirajo 50 in manj metrov od obale!!! In kje je murija? Nikjer! Jeb*** bo mene, če bom izglisiral iz zaliva, ko bom 290 metrov od obale, pa to pravokotno proti odprtemu...
Med pristajanjem, vplovljavanjem nekam, ozki prelivi... tam zoom precej bolj odločno postavim, tako da je nekje na 100 metrov, velikokrat tudi 50 m. Med plovbo bolj zunaj včasih kliknem tudi samo karto (številčni podatki na desni ostanejo!), da je čez cel zaslon... Takrat je merilo nekje na 1 NM, včasih tudi več, če želim videti teren dlje na okoli...
Pomembno se mi zdi tudi dolžina daljice, ki prikazuje COG! To imam nastavljeno na 2 NM, vmes pa deljeno na 4 dele od katerih je vsak dolg po 0,5 NM.
Kadar sem vlekel panulo (ne ravno velikokrat, je pa bilo nekajkrat) in pa med kakšnim polaganjem parangala, kar je večkrat, pa imam čez cel ekran Fishfinder, ker mi je takrat karta nepomembna. Garmin sicer ima tudi ribiško karto, ki prikazuje izobate, vendar je premalo natančna, da bi bila uporabna. Pri FF razdelim ekran na polovico, levo je 200 kHz, desno je 50 kHz, kar pomeni, da imam odličen pregled, povsem desno pa še stolpec s trenutnim odbojem. Tega včasih tudi ojačam na recimo faktror 1,4....

Moje izkušnje, verjetno imate drugi drugačne. Zagotovo je na jadrnici vse kar sem napisal čisto brez veze... Tako poraba, kot ekonomija, kot tistih 300 metrov... Tudi merila so verjetno druga, saj se vse dogaja počasi in imaš čas za reakcijo... :wink: Moja potovalka je vedno med 24 in 26 vozli, ker je takrat poraba goriva najmanjša oziroma je plovba najbolj ekonomična. No ni čisto res, bolj ekonomično je nekje do max 6 vozlov, samo tam se mi nekako ne da.
Uporabniški avatar
hrošč
Admiral
Prispevkov: 1292
Pridružen: Sr Sep 08, 2010 17:32
Kraj: Ljubljana - Vrsar

OdgovorNapisal/-a hrošč » Če Sep 26, 2013 09:23

Pri GPSu je treba biti pozoren tudi pri natančnosti in kalibraciji le-tega. Nazadnje sem to izkusil slab mesec nazaj na Firstu 35, ko smo bili vezani na valobran v Jezerih, GPS (ganz novi Garmin - baje so ga že kalibrirali pa brez uspeha, BAJE) pa je kazal pozicijo kakih 20m SZ. Tudi drugje je kazal, da smo na obali, pa smo bili vezani sidro-krma na obalo.
Če bi se nanj zanašal ponoči v nevihti, barka ne bi več plavala. So pa marineroti vsaj opozorili na to zadevo, marksikje ne rečejo nič. Govor je seveda o čarterju, načeloma imaš pri svoji barki vse tip top..načeloma.
Uporabniški avatar
1stofficer
Admiral
Prispevkov: 2754
Pridružen: Sr Maj 30, 2018 13:14

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a 1stofficer » Sr Avg 05, 2020 09:18

Zanimiva debata.

Plujem v glavnem H-Up ali C-Up vcasih pa tudi N-Up ker me zanima kako bi se znasel v tem primeru. HUp mi bolj lezi, so pa seveda tukaj v tej temi omenjeni pomisleki povsem na mestu in o njih prej nikoli nisem razmisljal. Z 0 vidljivosti se v nevihti se nisem srecal, sem se pa v skoraj popolni temi. Nekaj malega sem sicer videl v daljavi predvsem luci mest in obrise kopnega, tako da sem vedel kam sem obrnjen, obalo sem videl sele kakih 30m stran, to pa je bilo tut vse. Niti priblizno pa nisem videl vhoda v zaliv, pri cemer mi je pa bistveno pomagal HUp. Sicer ima res zakasnitve in ne deluje zvezno, a sem lepo videl kam moram it. Vsekakor pa je blo treba pazit se na druga plovila (folk lovi ribe, zura ipd hahahaha) orientiras pa se se po svetilnikih. Prednost je bila tudi ta, da tam redno plujem in nekako vem na kaj moram pazit. Kar zanimiva izkusnja, plovba ni tako sproscujoca kot podnevi 8) koncentracija 100%
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a fakinx » Sr Avg 05, 2020 09:59

Ponoči občasno plujem in tudi letim. Vedno uporabljam H-Up, tudi na papirni karti (dobro C-Up). Občasno, na odprtem področju tudi N-Up. Ne predstavljam si, kako bi drugače. Tudi radar vedno kaže H-Up, kot je že bilo povedano. Čez dan povsem enako.
V času elektronskih kart je skoraj nesmisel trošiti resource za mentalno preračunavanje (vem, profiji med plovbo morajo to uporabljati, pa imajo zagotovo kakšen ploter nastavljen tudi H-Up), ker je orientacija karte v smeri gibanja bolj "naravna". Veš točno ali levo ali desno in za koliko, brez vsakega dvoma. Pri N-Up se je potrebno zavedati, da imaš smer svojega gibanja označeno kot ikonco približno na sredini ali v spodnji tretjini zaslona in moraš vedno pogledati, kam kaže. Kurz in CoG nista vedno enaka. Pravzaprav pri jadrnicah pod jadri nista nikoli enaka. Pri H-Up ikonca vedno kaže navzgor in ni dvoma.
Težave se lahko, kot povedano, pojavijo ob (skoraj) ničelni vidljivosti. Takrat popolnoma zaupamo inštrumentom, tako v navtiki, kot v avijaciji, seveda tistemu, kar imamo v danem trenutku na voljo in pravilno nastavljeno. Seveda je pa predpogoj da natančno in vedno vemo, kje smo, kam moramo in kaj deluje in kaj ne. Prepogosto sedem v letalo, kjer dela samo višinomer, variometer in brzinomer. Seveda s tako opremo niti v sanjah ne greš dlje od zone letališča, tako tudi brez vsaj osnovne navigacije (delujoč kompas, aktualne karte in literatura) ne bi nikoli zapustil marine, ponoči ni šans brez digitalne navigacije. Pa nisem noben zajec. Vsak ima pač svoj minimum.
Težava nepravilne nastavitve (analognih) instrumentov je kar pogosta v navtiki, včasih tudi digitalna navigacija ni pravilno nastavljena, čeravno se velika večina ljudi zanaša ravno nanjo. Sam plotterja čez noč nikoli ne ugašam, ko sem na sidru. Na ta način odpadejo problemi, ki jih je navajal NT, pa tudi radar se mi vzpostavi v največ 30s. Baterija je seveda vedno na dosegu roke. Polna! Lahko rečem, da sem dobro opremljen, marsikdo ni, pa vseeno pluje. Torej se da, včasih pa je tudi sreča faktor. Še posebej, da te ne povozi sosed sredi nevihtne noči, ker enostavno ne ve kje je in kaj počne.

Sicer nepovezano s to temo ampak dober primer, kaj se lahko zgodi, ko nastopi panika in se izgubi razsodnost:
https://www.facebook.com/piotr.swirkows ... 9547801957
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5971
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a AEgir » Sr Avg 05, 2020 11:02

Jaz imam tudi vedno N gor. Letalo je drugačno v tem, da se vedno premika naprej in je zato smiselno met heading gor ker je vedno relevantno. Pri čolnu na sidru pa ni.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5109
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Avg 06, 2020 00:17

@Fakinx
Pred leti sem precej letel, sedaj manj. Nazadnje sem najdlje letel s prijateljem na Sardinijo z RV-10 in lani na njem tudi popravil in nastavil avtopilot. Med letenjem vedno uporabljamo H-UP karto kajti, če hitrost pade pod 63mph itak zadeva ne leti več, zato se tudi karta zelo natančno vrti v realnem času in zadeva je vsekakor izjemno enostavna za uporabo. Orirentacija je kot v avtu, ko imaš pred seboj navigacijo.

Na barki pa je situacija popolnoma drugačna še posebej ponoči v nevihti na sidru. Karta na ploterju v C-UP (izračunava jo GPS COG) ter tudi v H-UP načinu (krmili jo elektronski kompas avtopilota) načinu se vrti kot nora. Vedno s (pre)veliko zakasnitvijo tako, da se je NEMOGOČE ORIENTIRATI v pogojih ničelne vidljivosti ! V takih pogojih je kompas edini zanesljiv podatek za orientacijo!

Kompasna smer rešitve, ko si na sidru v zalivu je najpomembnejši podatek, ko se je potrebno v pogojih ničelne vidljivosti (močna nevihta, ponoči) rešiti na varno. Tudi če ploter ne deluje se s kompasom zelo enostavno orientiraš v popolni temi brez orientirjev. Dovolj je, da imaš v glavi predstavo papirnate karte in relativno pozicijo zaliva glede na sever.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a fakinx » So Avg 08, 2020 12:04

No, ne vem sicer kako je pri drugih, samo meni se karta čisto lepo vrti v H-Up mode v povezavi z elektronskim kompasom. Nobenih problemov nisem imel do sedaj. Še najmanj pa, da bi bila karta kdajkoli obrnjena drugače kot moj premec. Oprema je Raymarine, zakasnitev pa največ 1-5s kar je povsem zadovoljivo.
Vsak pač navigira po svoje. Važno je le, da se ne izgubimo.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5109
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Plotter, uporaba elektronskih kart za navigacijo

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Jun 23, 2021 08:31

Po dolgem času sem opazil tole temo,
fakinx napisal/-a:...Oprema je Raymarine, zakasnitev pa največ 1-5s kar je povsem zadovoljivo.

... DOKLER JE LEPO VREME si pozabil dopisati. Problem nastane ob nevihti ob plovbi z majhno hitrostjo in če si navajen le na Head-Up nastavitev zaslona, si v takih razmerah v zelo velikih težavah, zato je ta način navigacije sprejemljiv le ob lepem vremenu!

fakinx napisal/-a:...Vsak pač navigira po svoje. Važno je le, da se ne izgubimo.

Lahko ob lepem vremenu, vendar to ne pomeni, da je tak način pravilen iz vidika varnosti V SLABEM VREMENU. Vprašanje je kako se bo kdo znašel, če več kot 99% časa uporablja head-up način orientacije karte, ko pa zagusti pa naj bi preklopil na orientacijo karte proti severu. Verjemi, da to ne pije vode. Če bi rekel inštruktorju v času šolanja za PPL "Vsak pač navigira po svoje. Važno je le, da se ne izgubimo" bi me samo odslovil.

Pred leti sem precej šolal ljudi za uporabo navigacijske opreme na plovilih. Pri tem sem ugotovil, da celo večina poklicnih profesionalcev kot je policija in kapetanija ne zna ne samo pravilno ampak sploh ne zna uporabljati radarja, kar se izkaže v pogojih ničelne vidljivosti. Mi je med testno plovbo en od pomorskih policajev nekaj pametoval... Bil je lep sončen dan z veliko plovili na morju. Prednje steklo sem mu zastrl s kartami, da se ni videlo naprej. Izkazalo se je, da enostavno ni znal uporabljati radarja, ko sem mu rekel naj s pomočjo radarja pripluje na 50m od boje Vida okoli pa je bilo polno plovil! Sprašujem se, kolikšna bi bila verjetnost, da bi sredi nevihte ponoči našel recimo deskarja??

Individualne navade posameznikov, katerih se priučite s pomočjo tehnike "najmanjšega odpora" so na žalost napačne, če želite varno pluti V VSEH RAZMERAH NA MORJU.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov