Obnova jadrice Elan S 375

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator2, cibro, Marchi, moderator

MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Če Nov 21, 2019 10:23

Lep pozdrav,

Ker je za brodenje po lokalnih jezerih počasi postalo prehladno, sem začel zimski del jadralne sezone. Ta se bo dogajal v garaži. Namenil sem se obnoviti prikolico in jadrnico. Prikolica ni problem, malo peskanja in barvanja pa bo kot nova. Več vprašanj imam v zvezi z barko.
Najprej me zanima, če kdo pozna človeka, ki je delal tole obnovo:

https://mojalbum.com/roadracer/morjeplo ... -elan-s375

Če ima kdo kontakt, bi ga z veseljem vprašal nekaj stvari.

Druga stvar, ki me zanima pa je odstranjevanje antifolinga. Na barki je nek bogvekoliko star antifoling, ki je trd skoraj tako kot miza na kateri tole pišem.

Slika

Slika

Slika

Član Mato mi je svetoval uporabo stragala. Poskusil sem s brušenjem, pa se pojavljajo enaki problemi, kot so že opisani na forumu. Poleg tega pa je barka plastična, beri ABS plastika, kar pomeni, da je precej bolj občutljiva na temperaturo in silo. Strgalo dela, samo mimogrede gre tudi v plastiko.

Nagibam se k dvema rešitvama, ki pa imata vsaka svoj problem. Prva je peskanje, pa ne vem, če bo platika to dobro prenesla. Površina ni ne vem kako velika, zato tudi strošek ne bi smel biti prevelik.
Druga rešitev pa je kemično topilo za antifoling, pa spet ne vem, če ne bo zraven stopilo še plastike.

Tisti ki se spoznate, prosim za nasvet.

Ali se lotim s strgalom, sprejmem malo poškodb trupa, pokitam in barvam?
Ali obstaja način peskanja z ustreznim medijem, ki bi odnesel samo antifoling in ne bi poškodoval plastike?
Ali bi šlo tudi s kemijo in če, katero topilo bi bilo primerno?

Hvala za info. Več vprašanj zagotovo sledi.

LP, MKN
Uporabniški avatar
alesjo
Admiral
Prispevkov: 4648
Pridružen: Ne Nov 04, 2012 12:16
Kraj: kras

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a alesjo » Če Nov 21, 2019 11:06

Roadracer je član foruma, Uroš Rozina, ga poznam, sem pred leti kupil njegovo jadrnico katero sem preimenoval v Palamido :D .Piši mu na zs, če se ne odzove imam pa jaz njegov kontakt, l.p.alesjo.
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Po Nov 25, 2019 10:33

Alesio hvala za pomoč.

Malo dvigam, če bi kdo imel kakšen odgovor.

LP, MKN
Kofi
Kapitan korvete
Prispevkov: 103
Pridružen: To Dec 30, 2014 17:18

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Kofi » Po Nov 25, 2019 19:29

Jaz imam isto dilemo. Tole je videti čisto OK:
https://www.youtube.com/watch?v=nJdE-dPW3xY&t=50s
Nisem še probal, sem pa nabavil ta Boschev strgalnik
Kofi
milan60
Višji praporščak
Prispevkov: 36
Pridružen: Sr Nov 27, 2013 09:21

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a milan60 » Po Nov 25, 2019 19:59

g. kofi jaz sem pred parimi leti speskal celotno jadernico 8m , vendar če ne znaš,boš odstranil tudi tisto kar ne rabiš. lp milan60
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Po Nov 25, 2019 22:06

Kofi napisal/-a:Jaz imam isto dilemo. Tole je videti čisto OK:
https://www.youtube.com/watch?v=nJdE-dPW3xY&t=50s
Nisem še probal, sem pa nabavil ta Boschev strgalnik

Moja Barka je iz ABS plastike, podobno kot nekateri avtomobilski odbijači. Tak postopek bi po moje odnesel tudi precej plastike, ne samo AF.

Lp MKN
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Pe Nov 29, 2019 13:14

Danes sem se lotil podiranja barke. Odstranil sem vso opremo na palubi, popoldne snamem še škatlo kolbilice. Vse skupa je šlo malo težje kot sem pričakoval. Pod RF vijaki so bile aluminijaste podložne ploščiče. Aluminij je po dobrih tridesetih letih kar dobro v kontaktu z RF korodiral. Nekaj prepričevanja s kladivom in vse sem dobil narazen brez, da bi kaj uničil. Nekaj slik:

Slika

Slika

Slika

Poskusil sem tudi z odstranjevanjem antifolinga s strgalom. Strgalo dela še kar dobro, samo preveč temeljit ne smem biti, ker potem že strgam ABS plastiko s trupa. Izgleda takole:

Slika

Slika

Ali bi bilo dovolj odstraniti toliko AF kot je prikazano na sliki. Nato bi pobrusil z recimo 100 papirjem. Na koncu bi nanesel primer za plastiko in pobarval?
Ali bi se tam, kjer bi še vedno bile sledi AF vse skupa začelo luščiti?

Hvala za ideje.

LP MKN
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Pe Dec 06, 2019 12:28

Prva stvar po odstranitvi opreme z barke je odstarnitev antifolinga. Ta je namazan precej na debelo in je trd. Lotil sem se ga s strgalom. Ugotovil sem, da tako še najlažje delam dovolj natančno, da ne odstranim preveč plastike s trupa barke. Delo je po pričakovanjih kar zoprno, a vseeno nekako gre. Edino zvečer me je pa bolelo vse od pasu navzgor. Po zaključku dela s stragalom je barka izgledala nekako takole:

Slika

Slika

Slika

Nekaj antifolinga je še ostalo, vendar je to zelo tanka plast. Če se je lotim s strgalom, bom odnesel več plastike kot antifolinga in bom pravzaprav delal bolj škodo kot kaj koristnega.
Ostali antifoling sem odstranil z brusilno miško. Brusni papir je bil granulacije 120, ker je bolj finega zapacal antifoling. Posledično papir ni več odstranjeval materiala. Prihajalo je do trenja ter posledično gretja, kar je preostali antifoling toliko zmehčalo, da se je začel packati. Ko sem končal z brusnim papirjem je trup izgledal takole:

Slika

Slika

Odstranjevanje antifolinga je končano. S tem je končan tudi fizično najbolj naporen del obnove.
Počasi se pripravljam na kitanje barke in potem baranje trupa. Na barki se je pokazalo nekaj poškodb, ki so bile sanirane. Nekaj bo potrebno ponovno popraviti, a nič ni tako zahetvnega da ne bi zmogle sam.

Nadaljevanje sledi.

LP, MKN
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Če Jan 16, 2020 13:47

Nadaljujem z delom na barki. Po odstranitvi antifolinga sem barko temeljito opral in pregledal vse poškodbe na trupu. Ugotovil sem, da je barka v svojih 37 letih plovbe, prevažanja na prikolici in hrambe doživela kar nekaj "zlorabe". Polna je malih odrgnin. Predstavljam si, da so jo puščali v plitvini in so jo valovi drgnili ob kamenje na dnu. Na premcu je nekaj posledic pretesnega zategovanja vitla. Najhujši pa sta dve razpoki, vsaka na svoji strani trupa. Sicer sta bili sanirani, vendar zelo površno in z neprimernimi materijali.
Vse skupaj sem očistil do zdrave plastike in se lotil varjenja ABS plastike. Uporabil sem 100W spajkalnik, mrežico za ojačitev in nadomestno ABS plastiko v paličicah. (Prodaja OBI). Razpoke sem očistil in rahlo razširil z dremlom, ter zvrtal luknje na koncih razpok. Nato sem začel dodajati plastiko. Pomembno je bilo, da sta bili plastika na trupu in dodatna plastika iz paličice dovolj segreti, da sta se lepo sprijeli. Paličice sem razrezal na 5mm kose, da sem jih lažje pregrel in vtopil v razpoko. Ko so bile razpoke zalite z novo plastiko, sem preko zatopil še mrežičo za ojačitev. Mrežica je segala približno centimeter na vsako stran razpoke. Mrežico sem vtopil pod površino plastike in po potrebi dodal na vse to še malo plastike. Zgledalo je takole:

Slika

Slika

Slika

Na slikah se vidi še stara sanacija, ki sem jo kasneje, ko se je pokazalo, da je neustrezna, odstranil in saniral na novo tudi to.

Ko je bilo varjenje končano, sem se lotil kitanja poškodb. Pri lokalnem avtoličarju sem dobil materjal, ki je ustrezen za obdelovanje ABS plastike. Zadnjič sem kital pred kakšnimi 35 leti na modelarskem krožku. Zato je vse skupaj trajalo malo dlje, da sem bil zadovoljen z rezultatom. Še najtežje je bilo ujeti krivino trupa pri kitanju popravljenih razpok. Trup je upognjen po obeh oseh, poleg tega pa je sredi zaplate še rob. Popravljal sem kar nekajkrat. Na srečo je kit zelo dobro prijemal na prejšnje plasti. Ko so lokalni firbci mojega tarnanja, da "še mal popravim, pa bo" imeli dovolj, sem tudi sam razmislil, da enkrat pa se moram odločiti, da je dovolj dobro. Po kitanju je trup izgledal takole:

Slika

Po brušenju pa takole:

Slika

Spet sem barko temeljito opral in jo pripravil za nanos "šprickita"

Medtem, ko se je kit sušil, sem se lotil lesenih delov barke. Naredil sem novo klop in nosilec krmila. Oba sta bila precej preperela in potrebna menjave. Uporabil sem vodoodporno iverno ploščo. Pregledal sem stare slike teh bark in ugotovil, da so večinoma imele lesene dele v barvi lesa. Nekaj pa sem jih videl tudi, da so imele vsaj klop v barvi trupa. Trenutno še razmišljam ali bi barval klop v oranžno barvo, ali bi jo pustil temno rjavo, kot je. Predlogi so dobrodošli. Naredil sem tudi nove aluminijaste ojačitve za nosilce pripon. OBI prodaja alu palice na meter, ki so ravno pravih mer za to. Stare ojačitve je pobralo, predvsem okrog lukenj, kjer je bil aluminij v stiku z RF matico.

Od osnovnegan proizvajalca teh bark (Terhi) sem dobil tudi RAL kode za barvo. Barko bom tako lahko pobarval v originalne barve. Upam, da bo trup na novo oranžen že ta vikend.

Pa do naslednjič.

LP; MKN
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3945
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Pe Jan 17, 2020 17:32

Bravo, lepo boš obnovil staro jadrnico. Super! Najbolj všeč mi je to, da boš zadevo prenovil v original. Meni je edino prenova stare zadeve v original smiselna. To je tisto, da te povrne v tisti čas. Če ne znaš narest original je po mojem mnenju boljše pustit kot je, tako ni greha (v smislu izgleda). Najhujše je staro plovilo z neko fancy barvno kombinacijo, nalepkami in kakšnimi tehničnim kičem, ki ne paše v takratni prostor in čas.

BTW: Če so tudi na originalu lesene klopi temno rjave bi vsekakor bolj pasale rjave.
Xilinx Vivado HLx trainee
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Pe Jan 17, 2020 21:07

Hvala za pohvale. Vsekakor se bom skušal čim bolj približati originalu. Barki sem danes do konca zbrusil šprickit. Avtoličar mi je zmešal barvo in jutri bom pobarval trup. Tri roke barve in dve roki laka. Slike pridejo.

Lp MKN
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3945
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Pe Jan 17, 2020 21:17

BTW: Če so tudi na originalu lesene klopi temno rjave bi vsekakor bolj pasale rjave.


Mislil sem rjave v original odtenku. Lp
Xilinx Vivado HLx trainee
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Ne Jan 19, 2020 11:26

Trup je pobarvan. Prvič sem delal kaj takega in je šlo brez težav. Samo čisto na koncu je odpovedala brizgalna pištola. Kupil sem jo sicer poceni, made in PRC. Odpovedal je navoj lončka na pištolo. Na srečo se je to zgodilo, ko sem že končal.
Nanesel sem štiri sloje barve, ker sem je imel pač dovolj. Sproti sem ugotavljal tehniko brizganja. Še največ sem ugibal kakšna mora biti debelina nanosa da ne steče in po drugi strani da ni pretanek. Zadnji sloj je bil malo bolj bogat, da je barva lepo zalila.
Po nanosu barve sem nadaljeval z nanosom prozornega laka. Tega sem nanesel dve plasti. Prvo plast bolj na tanko, da se lepo prime, drugo pa spet bolj bogato, da lepo zalije.
Zjutraj, ko sem šel pogledat, kako se je barva posušila sem mislil, da je še vedno vse mokro. Pa ni bilo, samo sveti se kot da je še mokro.

Sedaj sledi čiščenje in poliranje palubne opreme. Očistiti moram tudi aluminij ohišja za kobilico. Obljubljeno imam, da bo aluminij prašno lakiran.
V izdelavi je tudi novi ELAN znak, ker je stari pobledel od sonca in razpokan okrog lukenj za nete.

Slika

Barka pred brušenjem sprickita:

Slika

Nova barva na trupu. Čaka še na lakiranje:

Slika

Slika

Končano barvanje trupa z vsemi nanosi:

Slika

Slika

LP, MKN
Uporabniški avatar
jozko
Admiral
Prispevkov: 1816
Pridružen: Ne Apr 07, 2013 10:57

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a jozko » Ne Jan 19, 2020 22:28

Lepo opravljeno :D
Prijatelje bolj cenim po tem, koliko preplujejo in ne po tem, kako veliko barko imajo!
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 576
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Sr Feb 19, 2020 12:50

Čeprav nekaj časa nisem objavljal, je delo napredovalo. Trenutno stanje je, da je na novo pobarvana tudi paluba. Obnovljena oziroma bolj očiščena sta jambor in bum. Zamenjal sem škripec dvižnice buma, ostalo sem pregledal, očistil in spoliral. Nekaj slik priprave in barvanja palube:

Slika

Celotno palubo sem najprej opral, da sem odstranil površinsko umazanijo. Na palubi je raster, zato je bilo umazanije kar nekaj. Prejšnjemu lastniku se je po palubi polilo nekaj kapelj temno rjave barve. Ker barva ni bila ravno sprijeta, sem jo odstranil z rahlim praskanjem. Nekaj časa je trajalo, a se je očistilo vse, tudi po dnu rastra. Potem sem celo palubo zdrgnil s 3M brusilno gobo. dostopne dele z nastavkom na mašini, slabše dostopne pa dodatno še z ročno gobo. Brusil sem zato, da sem zgornjo plast plastike rahlo odprl, da se je s primerjem in novo barvo lahko ustvarila vez. Po brušeju sem barko ponovno opral in jo pripravil za barvanje. Zaščitil sem palubo, prikolico in "vršičke na oknih".

Slika

Slika

Slika

Najprej sem nanesel plastic primer in nato tri plasti barve v originalnem odtenku. Barvo sem pustil malenkost bolj gosto, kar je povzročilo, da je poleg rastra še barva malenkost protizdrsna. Ni gladka kot steklo.

Končni rezultat je zelo spodbuden. Rastra barva ni zalila in tudi drsi ne po palubi.

Slika

Slika

Vso palubno opremo sem očistil, spoliral in pripravil za montažo. Zamenjal sem dve plastični bitvi na jamborju, ker sta bili stari razpokani. Zamenjal sem tudi aluminjaste pravokotne podložna profila za pritrditev škatle kobililice, ker sta bili stara povsem razjedena. Iz enakega razloga sem zamenjal tudi podložne aluminijaste ploščice pod rinkami pripon in pod vodili na krmi barke. Aluminijste podložne plošče so pod vsemi vijaki, ki se pritrdijo z matico (niso kniping). Načeloma so na robu barke, pod stikom palube in trupa. Škatlo kobilice sem na najbolj razjedenih mestih popravil s "tekočo kovino" in jo dal prašno lakirati. Lakirana škatla je sicer lepa, vendar kar odstopa od originalnega izgleda eloksiranega aluminija. Če me bo preveč motila, jo bom snel, pobrusil in dal na novo eloksirati.

Nove sem naredil tudi lesene dele, to je klop in nosilec krmila. Uporabil sem 12mm vodoodporno vezano ploščo.

Zamenjal sem tudi vse vijake za palubno opremo. Stari so bili ali oksidirani ali pa razjedeni od izvijača. Po vijake sem šel v Kamm in razočaran ugotovil, da nimajo inox vijakov na navaden raven izvijač, kot so bili originalni. Tu sem se prilagodil in vzel kar so imeli.

Palubna operma je pripravljena za montažo. Na sliki manjka deska klopi.

Slika

Sledi montaža palubne opreme, čiščenje vrvi in jader ter brušenje in ponovno lakiranje krmilnega lista in kobilice. Vse se že dogaja, slike pripnem asap.

LP, MKN

Kdo je na strani

Po forumu brska: janko_ka in 19 gostov