Obnova jadrice Elan S 375

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator, moderator2, cibro, Marchi

MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Po Feb 24, 2020 09:33

Ta teden mi je uspelo montirati vso palubno opremo, razen krmilnega lista in kobilice ki še čakata na brušenje in ponovno lakiranje.
Montaža je potekala brez problemov, ker "spomin dobro služi", predvsem v foto galeriji mobilnega telefona. Pri vijakih sem za tesnilo uporabil butyl trak. Dal sem ga v spoj škatle kobilice in trupa, pod nosilec jambora, pod škripec škote na tleh palube, pod vijake iztočnih čepov....
Najprej sem pritrdil aluminijasto škatlo kobilice. Pri tem sem potreboval še en par rok, ker se vijaki vstavijo od spodaj, zategnejo pa v kaluži. Škatla se vstavi s spodnje strani, v kaluži pa se za podložno ploščo vstavi dva aluminijasta provila. Pred obnovo je v barko teklo kar nekaj vode. Ko sem barko razdrl sem videl, da je bil spoj med to škatlo in trupom slabo zatesnjen. Zato je lahko voda od spodaj tekla v kalužo. Odstopilo pa je tudi tesnenje med trupom in palubo v kaluži in posledično je ta voda vdirala pod palubo v trup. Seveda sem jo iztočil na iztočnih odprtinah. Upam, da je sedaj oboje dobro zatesnjeno. Če bo slučajno še puščalo, pa pride na vsto poleg butyl traku še Kent.
Vse skupaj izgleda takole:
V kaluži očitno moram očistiti še malo iztisnjenega butyla.

Slika

Slika

Ostala drobna oprema je bila montirana mimogrede. Poskušal sem paziti, da mi niso spodletavali izvijači na vijakih, ker ne maram oglodanih vijakov. Barka je imela pred obnovo na notranji strani krmne stene in na zgornjem robu lesene nosilce za motor. Ker jaz motorja ne mislim uporabljati, teh nosilcev nisem namestil. Namesto motorja imam v barki "pogon ene trmaste moči", to je kratko veslo, ki sem ga naredil iz ostankov vezane plošče in ročaja za metlo. Služi dobro, testiral sem ga čez celo Zbiljsko jezero. Samo gorivo, beri "trmo" potrebuje, pa gre. Kot je vidno iz slike, je del zgornjega robu na krmi odrezan, predvidevam da je bilo tudi to potrebno zato, da so lahko montirali motor.

Slika

Slika

Slika

Slika

Malo več sem se zamudil z vpasovanjem nove deske. Potrebuje izrez za škatlo kobilice in vrv, ki fiksira kobilico. Poleg tega sta na desko s spodnje strani privijačena tudi pasova za noge. Stari pas je bil precej načet, zato sem poiskal avtomobilski varnostni pas in ga vgradil namesto starega. Razlike ni, je pa lepše.

Slika


Opral sem tudi vrvi. Še vedno so nekoliko trde, predvsem dvižnica glavnega jadra. Ker jadro nima krajšav, jo uporabljam samo za dvig in spust, torej ni kakšne hude škode, če se meni zdi malo trda. Tole so vse vrvi, ki jih potrebujem na barki.

Slika

Tudi na jambor sem montiral vso opremo in mu napeljal očiščene dvižnice.

Slika

Jambor, bum, ergola in zgornji del krmila so ostali v nespremenjeni obliki. Očistil sem opremo in zamenjal bitvi na jamborju. Aluminij pa je ostal tak kot je po 37 letih bil. Škušal sem ga čistiti in polirati. Poliral nisem pretirano, da ne bi poškodoval eloksirane površine. Na koncu moram žal priznati, da kakšne bistvene razlike ni bilo. Če ima kdo kakšen dober predlog, kako osvežiti te kose, bom zelo vesel.

Začel sem tudi s popravilom in modifikacijo prikolice. Prikolica je domače izdelave in homologirana. V osnovi je imela samo en sredinski valjček in ob straneh dve gumijasti kolesi za bočno stabilizacijo. Ti dve kolesi pravzaprav nista slaba ideja. Problem je v tem, da, ko je barka fiksirana na prikolici, je vprta v tri točke. Ena je na gredlju, dve pa sredi trupa. Ko pa barka delno zdrsne s prikolice ali je sredi nalaganja na prikolico, pa je v nekem trenutku skoraj celotna teža barke na teh dveh kolesih. Posledično je, verjetno zaradi tega, bila barka na obeh straneh trupa počena. Na prikolico sem najprej namestil dodatni sredinski valjček zadaj. Valjčka sta sedaj tako visoko, da naložena barka stoji na gredlju, stranski kolesi sta samo za oporo. Malo sem testiral, kako se obremenitve prenašajo pri spuščanju barke in še nisem zadovoljen. Še vedno se, kljub dodatnemu valjčku zadaj, precej teže obesi na stranski kolesi. Malo se bo še potrebno poigrati z nastavitvami. Sicer pa bo prikolica tudi obnovljena, ko bo zaključena barka. Samo pri prikolici nimam takega veselja, ker ni nekaj starega in originalnega. Toliko pozornosti pa ji bom namenil, da ne bo več rjavela.

Slika

Do naslednjič,

LP; MKN
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5762
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Feb 24, 2020 10:16

Hvala za kup uporabnih informacij.

Nekdo od naših je pred (5?) leti (in jadralsko čisto neuk, preden se nam je pridružil) kupil jadrnico tega tipa, s precej 'boleznimi'. Nekatere so drugi naši 'pokrpali', tako da je bila uporabna, ne da bi kdo gledal na lepoto. Zdaj ko imam po tvoji zaslugi ideje kako, bomo lahko precej stvari pri naslednjih posegih tudi mi naredili bolje.

@prikolica
Njegovo prikolico bomo predelali tako, da bo jadrnica na 'karelu', karel pa fiksiran na prikolico. To bo omogočalo:
  • večina teže jadrnice bo na 'gurtni' in ne bo točkovnih obremenitev
  • jadrnico bo mogoče/lažje sploviti po drčah, ki so manj ali ne primerne za avtomobilsko prikolico (velja tudi za drčo na Zbiljskem jezeru
  • na isti avtomobilski prikolici bo mogoče voziti druge jadrnice (katerih kareli bodo imele enak način, kako se zataknejo)
Trakovi za noge
Njegova Elan S 375 že takrat, ko jo je dobil, ni imela trakov za noge (in ko smo zadnjič dali po stari v obi ali nekam tako odrezat novo desko za klop, tudi nisem videl lukenj za vijake za trakove, ko smo odmontirali razpadajočo staro desko sedeža). In jaz sem trakove že pogrešal. Imaš kakšno sliko namestitve in pritrdišč trakov pri tebi?

'ergola' mi je malo nenavaden izraz za ročico oziroma rudo krmila; jaz sem doslej ob jadranski obali vedno slišal 'argola' (kar pride od 'rigola' in to od 'rigolare' - regulirati <-> krmariti).

Lastniku sem že tudi rekel, da ko bo naslednjič pri barki, najde in poslika tablico :)
Correct me if I am wrong, please.
MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Po Feb 24, 2020 11:35

Marjan,

Izvoli fotografijo pritrditve pasov na palubo. Pod klopjo je na obeh koncih narejeno enako.

Slika

LP, MKN
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5762
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Feb 24, 2020 12:07

Potem je na krmni steni? Jaz sem pričakoval po tleh, kjer je bilo nekaj čez napacano in sem mislil, da je kje tam pod tem napacanim, potem pa na tvojih slikah nisem videl luknjic na tleh.
Correct me if I am wrong, please.
MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Po Feb 24, 2020 12:52

Marjan,

Ni na krmni steni pač pa na steni pod sedalom na krmi. Poglej eno od slik iz orejšnje objave in ti bo jasno.

Lp MKN
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5762
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Feb 24, 2020 13:13

MKN napisal/-a:...
Malo več sem se zamudil z vpasovanjem nove deske. Potrebuje izrez za škatlo kobilice in vrv, ki fiksira kobilico. Poleg tega sta na desko s spodnje strani privijačena tudi pasova za noge. Stari pas je bil precej načet, zato sem poiskal avtomobilski varnostni pas in ga vgradil namesto starega. Razlike ni, je pa lepše.

Slika
...

Tole... Prej spregledal zaradi perspektive, da je to krma in nisem pogledal povečane.

Hvala
Correct me if I am wrong, please.
MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » To Mar 10, 2020 11:06

Nadaljujem z zadnjimi deli. Obrusil in ponovno sem polakiral krmilni list in kobilico. Stari lak sem odstranil s pomočjo vročega fena in strgala. Šlo je nenavadno lahko, hitro in temeljito. Potem sem les obrusil, najprej s papirjem granulacje 120 in potem še 220. Po brušenju sem les očistil. Najprej sem prah spihal s kompresorjem in nato še vse skupa obrisal z mokro viledo.
Sledil je nanos brezbarvnega laka. Pri izbiri laka nisem kompliciral. V lokalni železnini sem vzel Heliosov lak za čolne. Malo sem pogledal po internetu koliko plasti se nanaša. Povprečje je bilo recimo devet plasti. Jaz sem jih nanesel pet, ker sem opazil, da kvaliteta površine po tretjem nanosu pravzaprav pada. Ker bo barka v vodi samo, ko bom jadral, drugače pa na suhem v garaži menim, da je dovolj. V vsakem primeru pa lahko nanose po potrebi hitro obnovim.
Nekaj slik obdelave lesa:

Vroči zrak in strgalo opravita delo hitro in natančno.

Slika

Pa malo brušenja.

Slika

Zadnji nanosi laka.

Slika

In končni rezultat.

Slika

Mimogrede, ali lahko nekdo razloži, zakaj ima kobilica večjo luknjo na sredini in tri manjše luknje spodaj??

Poskusil sem tudi oprati jadra. Ker ne bi rad naredil več škode kot koristi, sem jih namočil v blagi detergent in dodal malo čistilne sode, ki naj bi imela enak učinek kot Vanish. Jadra se namakajo že dva dni, pa ni vidnega učinka. Rjave pike ostajajo.

Slika

Narejene imam tudi že predloge za novo tablico s serijsko številko in Elan logo. Na ekranu kaže dobro, kako bo v živo pa poročam.

LP, MKN
kocka
Admiral
Prispevkov: 4566
Pridružen: Sr Okt 10, 2007 20:03
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a kocka » To Mar 10, 2020 21:34

Pike če so od plesni boš odstranil z varekino. Plastične embalaže ne topi, ne vem pa iz česa imaš jadra.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5762
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Mar 11, 2020 11:20

MKN napisal/-a:...
Slika
Mimogrede, ali lahko nekdo razloži, zakaj ima kobilica večjo luknjo na sredini in tri manjše luknje spodaj??

Ne vem za gotovo (če/ko bo prilika, bom vprašal koga, ki je bil prej pri Elanu), domnevi sta pa naslednji:
  • zgornja luknja (na sredini po višini):da zatakneš v položaju z na pol dvignjeno kobilico (za plovbo z vetrom ali če je plitvo, pa še vedno rabiš nekaj stabilnosti in preprečitve bočnega zanosa)
  • spodnje tri luknje: povzročitev mikrovrtincev na koncu lista kobilice, ki preprečijo večje vrtince, kot jih različne rešitve na koncu ptičjih in letalskih kril; tukaj je reči težko izračunati in gre na poskušanje intestiranje in če je uspešno, zmanjša zanos in upor hkrati (zgodbo kako in zakaj dobite, če kdo izrazi željo)

MKN napisal/-a:Poskusil sem tudi oprati jadra. Ker ne bi rad naredil več škode kot koristi, sem jih namočil v blagi detergent in dodal malo čistilne sode, ki naj bi imela enak učinek kot Vanish. Jadra se namakajo že dva dni, pa ni vidnega učinka. Rjave pike ostajajo.

Slika
Domnevam, da bi material lahko bil Dacron, ki je poliester, ta pa ne bi smel biti občutljiv na oksidante, torej tudi ne na varikino ipd., kar predlaga kocka.
Referenca pravi, da to velja v hladnem (poišči za Hydrogen Peroxide - in pazi, temperatura v zadnji koloni je °F, kjer je 120 že topla in ne šele vrela itn. voda oziroma raztopina). Poliester je tudi Mylar, iz katerega mislim da so tudi jadra, samo ne tega letnika.

Najbolje bi bilo poskusiti na kosu enake tkanine, ozirma kadar nimaš kje, kjer boš itak kaj menjal ali ojačeval, pa se potem odločiti na osnovi izida preizkusa.
Correct me if I am wrong, please.
MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Če Mar 12, 2020 08:37

Počasi se sestavljajo tudi podrobnosti.

Novi ELAN znak.

Slika

Slika

LP, MKN
Uporabniški avatar
PogachnyK
Viceadmiral
Prispevkov: 430
Pridružen: Ne Feb 26, 2012 11:09

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a PogachnyK » Če Mar 12, 2020 11:10

Slika
Slika
MKN
Kontraadmiral
Prispevkov: 300
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Če Apr 02, 2020 21:12

Po dolgem času se spet javljam. Kot sem že omenil, sem se lotil še obnove prikolice za barko. Prikolica je domače izdelave in homologirana pri LPP. Ogrodje je postavljeno na avtomobilsko os, mislim da od stare Katrce. Vsaj platišča mislim, da so njena, iz tega sklepam, da tudi ostali podvozni del. Na to je navarjena konstrukcija. Prikolica je imela en sam sredinski valjček in dve večji napihljivi kolesi za stransko oproro. Kot sem že omenjal, sta ti dve kolesi verjento vzrok za razpoke v trupu na obeh straneh barke. Kakorkoli, nabavil sem še en sredinski valjček in dva stranska valjčka. Za sredinski valjček na krmi sem navaril dodatne nosilne profile. Sedaj barko nosita dva valjčka na gredlju in pri spuščanju ne bo več v nekem delu s celotno težo postavljena na stranska kolesa. Ko barko naložim na prikolico, bom ustrezno montiral stranske valjčke in potem upam, da se lahko znebim problematičnih stranskih koles.
Kakorkoli, če bo kdo kdaj obnavljal doma narejeno prikolico, naj dobro razmisli. Pri moji je namreč vse zavarjeno skupaj in se ne da nič podreti. Posledično so deli prikolice skoraj nedostopni za brušenje in barvanje, vsaj s kakšno ročno mašino. V obnovo te prikolice sem vložil precej več časa, volje in dela, kot sem sprva nameraval, predvsem zaradi veliko ročnega odstranjevanja barve in rje. Ker je rja na prikolici povsod počasi izpodrivala barvo, sem celo prikolico zbrusil do surovega železa. Odstranil sem vso staro barvo in rjo in jo na novo prevarval z barvo Hammerite. To barvo so mi svetovali, ker menda dobro obstane, ne podleže rjavenju lahka, poleg tega pa ne potrebuje temeljne barve in gre lahko tudi na slabše očiščeno kovino. Barva je gosta in se jo težko nanaša. Zahteva vsaj dva nanosa, po moje zato, ker je tako gosta, da se ob prvem nanosu ne raztegne dobro. Ob drugem nanosu sem jo rahlo razredčil za lažje delo in lepši zaključni sloj.
Sedaj je prikolica pobarvana in čaka kakšna dva dneva, da se barva vsaj približno posuši. Potem sledi še sestavljanje tistiga, kar je še ostalo.
Edina stvar, ki se je nisem dotaknil so platišča. To pa zato, ker trenutno vulkanizerji ne delajo in ne morem sneti gum. Ko se Korona poslovi, bom uredil še to.

Pred obnovo je bilo stanje približno tako:

Slika

Slika

Slika

Slika

Podrl sem opremo in začel odstranjevati barvo in rjo. Napredoval sem počasi.

Slika

Slika

Včasih se je pridružila tudi mladina.

Slika

Snel in na novo sem pobarval tudi amortizerje. Tukaj so še pred čiščenjem in barvanjem.

Slika

Na koncu je izpadlo takole. Nekaj opreme je že montirane na dele, ki so že osušeni, ostalo pride ta vikend.

Slika

Slika

Očistil sem tudi vso opremo na prikolici. Priključek in vitelj sta seveda pocinkana. Oba sta bila pobarvana z neustrezno barvo, zato sem jo enostavno odstranil in spet sta pocinkana. Opral sem luči in odsevnike ter na novo pobarval amortizerje. Kolikor se je dalo sem očistil vijake. Do novih trenutno ne morem. Zamenjal pa sem matice in podložke, ki so doma na zalogi.
Obnova barke in prikolice se zares bliža koncu. Časovno sem povsem po načrtu, saj sem hotel končati do maja, ko bo že dovolj toplo, da lahko grem udobno na Zbiljsko ali Trbojsko jezero. Ostalo mi je samo še do konca sestaviti prikolico in majhna malenkost na barki. To je tablica s serijsko številko. Dal sem jo na novo eloksirati, pa sem dobil tako nazaj, da je bilo meni nerodno, ko mi jo je "direktor" podjetja izročil. Vprašal sem ga, če je tablico pogledal preden mi jo je dal v roke. Začuda je rekel, da jo seveda je in da to lahko naredi, več pa ne more. Malo sva se eden drugemu izgovorila, da se očitno nisva dobro razumela, jaz pa sem vrgel stran 20€ in si mislil svoje. Tablico sem na koncu zbrusil do surovega aluminija. Ostale so vtisnjene številke in žig JR. Ostale napise bom obnovil, ko bo Korona mimo in bodo mojstri spet delali.

Naslednjič upam, da lahko pokažem slike obnovljene barke in prikolice.

LP, MKN

Kdo je na strani

Po forumu brska: dj75 in 2 gosta