Obnova jadrice Elan S 375

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator2, cibro, Marchi, moderator

MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 577
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Ne Apr 12, 2020 15:06

Hvala za pohvale in kritiko Polac. S to krtačo sem obrusil vse na prikolici in nisem videl, da bi žice letele naokoli. Vsekakor pa se strinjam s tabo in bo potrebno naslednjič bolj paziti.

MKN
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Nov 05, 2020 15:20

Tudi sam sem bil lastnik tega tipa jadrnice, in se z njo vozil mnogo let, pa še otroke naučil. Malo sem jo dopolnil, npr. s kobilico z utežjo na koncu, pa izboljšal vpetje zajl, pa predelal krmilo (originalno mi je enkrat odtrgalo v močnem vetru). Žal je na koncu trup toliko preperel , da se je v močnem vetru razparal na boku pod vplivom sile na zajli. Trup sem razžagal v kose in ga odpeljal na deponijo. Ostale dele pa še imam. Če koga zanimajo, naj pove.
Navigare vivere est.
vstarc16
Poddesetnik
Prispevkov: 3
Pridružen: Če Maj 20, 2021 19:02

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a vstarc16 » Pe Okt 27, 2023 19:31

I del

Po skoraj 15 let premišljanja sem maja 2021 končno kupil manjšo jadrnico (čoln). Približno pol leta sem brskal po oglasih iskaje jadrnico dolgo okoli 4 m. Kontaktiral sem prodajalce, dve sem tudi ogledal – vedno je bil isti problem: slabo stanje ali ni bilo papirjev. Na koncu sem najdel Elan 375, letnik 1981, z prikolico (registrirano in raztavljivo-kar je za mene veliki bonus) za katero je lastnik mislil da ima vse papirje, cena je bila 850 EUR. Kasneje sem ugotovil da fotokopija kupoprodajne pogodbe iz leta 1981 ne zadostuje za registracijo na Hrvaškem, ne glede na ostala papirje v redu.

Jadrnica je bila v solidnem stanju z originalno barvo in nekaj prask, stanje se lahko vidi na slikah. Po prebranih vseh izkušnjah ( v glavnem z morjeplovec.net) sem se julija i avgusta 2021 lotil obnove trupa. Za sistem obnove (kit, primer, barva, antifouling, lak za lesene dele) sem se odločil za Hempel (v vednost da njihova oranžna barva odstopa od originalnega tona barve). Prvo sem kompletno rastavil barko, aluminijasti deli so bili v slabem stanju, tisti v kaluži pa so že razpadali. Temeljito sem prebrusil cel trup, sledilo je kitanje (bilo je potrebno samo z zunanje strani) in ponovno brušenje. Primer (Hempel ga izdeluje v dveh barvah – za kontrolo ali je vse pošpricano) sem na zunanjo in notranjo stran nanašal z kompresorsko pištolo. Poskus da bi tako nanašal tudi barvo na zunanjo stran (oranžni Hempel's Briliant Gloss) v garaži se ni izšel ker bi pobarval tudi celo garažo (ki jo imam v najemu) tako da sem barvo nanesel z valjčkom, enako tudi antifouling. Napačno sem ocenil kje je vodna linija (trup je bil obrnjen takrat) tako da spredaj antifouling viden.

Ko je trup bil pobarvan od zunaj sem ga dal nazaj na prikolico in vse zaščitil z najlonom. Notranjo barvo (beli Hempalin Enamel + Hempel Glass Beads) sem nanašal z kompresorsko pištolo ker ta barva ne daje tako fino meglico. Škatla kobilice je bila tudi precej oksidiran in sem se odločil da jo bom tudi prebarval z barvo. Ni v skladu z originalom, ampak je bilo bistveno časovno ugodnejše.

Zdaj je bilo na vrsti sestavljanje . Okovje, ki fiksira škatlo kobilice sem naredil iz aluminijskega profila (seveda ne v enem kosu, kot je bil original, ampak v štirih), pripravil sem tudi iz nerjevečega jekla (AISI 312), bomo videli koliko dolgo bo aluminij kljuboval koroziji. Aluminiju sem tudi dal prednost tudi zaradi elektrokorozijo – če bi okovje in vijaki bili iz nerjavečega jekla bi verjetno šibki člen bila sama škatla, kar si nikakor ne želim. Ojačitve za pripone in ostalo sem naredil iz nerjavečega jekla. Praktično vse jekleno palubno okovje in vijake sem zamenjal z novim.
Jambor in bum sem pustil v obstoječem stanju, ker bi poliranje zahtevalo preveč časa, za nekaj kar uporabljamo 2-3 tedne letno. Jadra so originalna in na njimi je nekaj madežev, zaenkrat sem jih odločil pustiti. Zamenjal sem vse vrvi, bile so stare in toge.

Slike: https://photos.app.goo.gl/NwVNiEvzNAz5X7ug9
vstarc16
Poddesetnik
Prispevkov: 3
Pridružen: Če Maj 20, 2021 19:02

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a vstarc16 » Pe Okt 27, 2023 19:39

II del

Na prikolici sem pred atestiranje na HR še dogradil prednje pomožno kolesce, žal se takrat nisem spomnil da naredim še nosilec za jambor, tako da ko sem ga kasneje moral narediti snemljivega (drugačno je potrebno še enkrat plačati atest).
Testno plovbo smo opravili konec septembra 2021 na jezeru Sabljaci. Trup ni spuščal, izkazalo se je da so potrebne še modifikacije na prikolici. Čez leto barko hranimo v garaži in to tako da je trup dvignjen (s sistemom škripcev) nad prednji del avtomobilov; prikolico rastavim in jo shranim ob steni.

Spomladi in prvi del poletja 2022 sem se ukvarjal z prikolico. Dal sem narediti nosilec za vitel (seveda snemljiv) in sem dogradil še dva bočna rolerja proti koncu prikolice, ki stabilizirajo barko ko jo se z vitlom vleče iz vode; tudi v transportu ima oporo v več točk. Bočne bloke, ki držijo trup bi se dalo zamenjati če bi najdel rolerje premera 75 mm (zaradi blatnikov ni prostora za 100 mm), bo potrebno zamenjati njihovo gumo, ki je popolnom trda. Iz dva dolga vijaka in kosa jeklene pločevine sem izdela tudi nosilec za rezervno kolo prikolice.

Prebrusil sem in polakiral vse lesene dele z Hempelovim lakom za čolne. Dal sem izdelati tudi nove pripone (stare so imele počenih nitk) in sem zamenjal sartije za napenjalce na vijak. Še eno testiranje smo opravili na jezeru Sabljaci julija 2022, takrat je počila argola na mestu izhoda iz okovja krmila kje je bila povita s Duct trakom (nisem bil pozoren na to). Izkazalo se je da je bila že prej počena in da je notar bil zatesnjjen leseni valj, ki je razpadel. Ker mi ni uspelo najti alu cev istega premera smo del ki je bil v okovju krmila izbili (precej dela) in ponovno notar nastavili skrajšano originalno cev. Spredaj sem jo podaljšal z 2 mm ožjo alu cevjo, ki je zelo lepo prilegla znotar originalne.

Ker barko uporabljamo na morju in je takrat v vodi 2-3 tedne sem v kalužo namestil plovec (stikalo) in kalužno črpalko na mali akumulator. Če ne dežuje preveč naenkrat črpalka odlično funkcionira, če je dežja več se akumulator (5 Ah) sprazni – vseeno je manj črpanja z ročno črpalko. Barka je opremljena je tudi z bokoščitniki zaradi pristajanja ob pomolu. Bočno stabilizacijo v vetrovnem vremenu, ali če pride kakšen večju val (to je pa pogosto zaradi prometa velikih plovil) zagotavljajo dva 18l vedra od Jupola, ki jih privežem za okovje pripon. Zanekrat nismo imeli težav.

https://photos.app.goo.gl/NwVNiEvzNAz5X7ug9
Uporabniški avatar
pajer1
Admiral
Prispevkov: 5969
Pridružen: Ne Dec 16, 2007 17:39
Kraj: Ljubljana, Marina Umag

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a pajer1 » Pe Okt 27, 2023 22:13

.

Pohvaljen in to dvakrat! Čestitam.

Prvič, da si se tega lotil in drugič, da si to objavil.

Kapo dol.

Sicer pa nadaljevanje sledi, ker si pripisal da je to prvi del.
pajer 1

Kdor misli, da ne zna molit, naj gre na morje!
vstarc16
Poddesetnik
Prispevkov: 3
Pridružen: Če Maj 20, 2021 19:02

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a vstarc16 » To Okt 31, 2023 21:39

III del

Avgusta 2022 smo se z barko odpravili na Mljet, kje stalno letujemo. Oddaljeno je kar precej, 600 km, na srečo je večina avtocesta ali polavtocesta. V barko sem naložili vso opremo za jadranje, 3 kolesa (v vertikalnem položaju, privezana za jambor in okovje bočnih pripon in napihljivi kajak. Tako obremenjena prikolica leži odlično, prenese do 120 km hitrosti ob prehitevanju. Ko smo vozili samo barko je prikolica bila precej nestabilna
V tej prvi sezoni smo se naučili da rabimo indikator vetra (na vrh jamborja privezani trak se je stalno zapletal) in da rabimo bolj zanesljiv pogon kot so vesla (kljub nameščenim vilicam za veslanje z klopce). Pristajanje na bovo z posadko en odrasli in dva otroka pod jadri je, blago rečeno, zahteven manever, ker je z ene strani pomolo z druge strani pogosto še ena barka.

Za sezono 2023 smo nabavili elektromotor, Talamex 30 (30 lb potiska, os 76 cm). Nosilec za motor je jadrnica že imela, bilo je potrebno samo malo predelati ploščo na katero se pritrdi motor. Elektromotor je bistveno poenostavil štart in pristajanje, ker zdaj jadra lahko dvignemo ko smo že oddaljeni od objektov v katere bi lahko trčili. Ker plovba v širšem akvatoriju pristanišča Polače poteka v okolju, ki je z vseh strani okroženo z kopnom je veter zelo neenakomeren in so deli kje (če piha iz določene smeri) zna biti popolno brezvetrje tako da sem se leto 2022 kar naveslal.

Motor ima dovolj moči če ni preveč valovito, če je veter močnejši od 15 vozlov in valovi okoli pol metra je na meji zmogljivosti. Boljši bi bil močnejjši Talamex 48, ampak zaradi 15 cm daljše osi je višji ko je dvignej iz vode in se v njega zapleta treveler škote jadra, ali bum trči v njega (sprobano na suhem, potem sem ga zamenjal za omenejni krajši Talamex 30). Elektriko za motor daje Li-polimer akumulator od 20 Ah, teža je le 2,5 kg. Boljši bi bil od 30 Ah (žal takšnega GreenCell nima v ponudbi), tisti 50 Ah je že precej težji in dražji in prevelike kapacitete glede samo na pomožno uporabo motorja. Na motor smo prepluli tudi po 2 milje in smo le do polovice izpraznili akumulator (po indikatorju), seveda potrebno je varčevati z močjo. Največji problem z motorjem je da se jadrnica ne sme izvrniti ker bi to pomenilo okvaro upravljalnega sklopa.
Na vrh jamborja smo pritrdili Windex 10C indikator, ki je ravno namenjen za plovila takšne velikosti, in ki je bistveno olajšal optimalno izkoriščanje vetra.

Po dveh sezonah precej dobro poznamo plovne sposobnosti barke. Lahko potrdim, kar so že številni pred mano zapisali: jadra tudi v najmanjšem vetru, v veter gre do 45 st, relativno slabo jadra v vetrom v krmo. Idealna hitrost vetra je okoli 10 vozlov, ko veter doseže cca 15 vozlov pa jadranje postaja kar zahtevno ker barka ne pospeši ampak se samo vse več nagiba. V takšnih razmerah smo smo jadrali samo z glavnim jadrom.

Za naslednje leto je v načrtu dati predalati glavno jadro tako da se da skrajšati (in narediti sistem za krajšanje). Rabimo še manjši flok (ali predelati flok v rol-flok – Saša Fišter mi je povedal da ni imel dobre izkušnje z rol-flokom). Enega dne je pa mogoče še genaker ali spinaker (bom se svetoval z znanci, ki so tekmovalni jadralci) če bomo dovolj dobra posadka.

Še stroški: bazična prenova trupa je stala 400 EUR (samo barve 250 EUR), vse ostalo kar smo dogradili (na prikolici), zamenjali ali nabavljali 400 EUR, elektromotoor in akumulator še 300 EUR.

Slike: https://photos.app.goo.gl/NwVNiEvzNAz5X7ug9
Crni
Naddesetnik
Prispevkov: 5
Pridružen: So Jan 15, 2022 17:43

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a Crni » Če Nov 02, 2023 14:47

Jaz sem imel nekoc podobno jadrnico y elektromotorjem (bom enkrat maleo vec mapisal). Elektromotor peto je dokaj enostavno skrajsati, ker po cevi od rocke in kontrolerjo zgoraj tecejo dol samo kabli. Ce kontroler torej odsraufas in iztaknes kable, jih potlacis v cev in jo skrajsas. Potem pa spet povleces ven kable in jih nataknes v kontroler, pa nazaj na cev. Tako sem jaz skrajsal cev in dobil manjsi elektromotor.

Moja jadrnica je imela spredaj tudi majhnoskladisce, kamor sem potem na odrptem spravil ekeltromotor in akumulator, ki je bil v vodotesni plasicni skatli in vse privezano, tako da sem se lahko tudi prevrni. S tako majhno jadrnico (dinghi, jolle) se moras kdaj prevrniti! To je del uzitka in ucenja. :)
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Nov 02, 2023 23:28

Tudi mi smo tole meli. Super jadrnica za začetek, pa da naučiš otroke veselja do jadranja. Samo tudi otroci zrastejo, in zahteve se večajo, po hitrosti, po adrenalinu. V 10 letih sem se v močnem vetru vsaj 5x zvrnil, tko da oprema, ki ni privezana, odplava oziroma potone. Sem tudi mel motor včasih s sabo, no ko sem ga enkrat, ko sem bil kakih 6NM oddaljen od matičnega pristana, zvečer hotu zalaufat, jasno ni vžgal, tko da sem pod noč priveslal nazaj. Zaradi večje stabilnosti opremil s svinčeno utežjo 20kg na koncu kobilice. Na glavnem jadru naredil dodatne rinke za možnost krajšave, ker ko pihne, je celo jadro preveliko, nekak pa le moraš pobegnit na varno. Enkrat se mi je nekdo zaletu v bok, in sem težko flikal to, z nekimi flikami za gumak, ker je trup iz ABSa. Enkrat v močnem vetru odtrgalo in potonilo krmilo, nazadnje pa zaradi natezne sile v bočni zajli, ne ni se strgala zajla ali pritrdišče, pač pa se je cel bok (spodaj) razparal v dolžini enga metra. Nekak sem se vseen prvleku do obale na tej poslednji vožnji. Mam še neki delov, jambor, ojačano krmilo, itd. Skratka, barčica ni za močnejši veter, ko pihne 15 je treba bit že doma.

Veliko veselja vam želim!
Navigare vivere est.
MKN
Viceadmiral
Prispevkov: 577
Pridružen: Sr Sep 03, 2014 12:51

Re: Obnova jadrice Elan S 375

OdgovorNapisal/-a MKN » Pe Nov 03, 2023 11:54

vstarc16 napisal/-a:
Za naslednje leto je v načrtu dati predalati glavno jadro tako da se da skrajšati (in narediti sistem za krajšanje). Rabimo še manjši flok (ali predelati flok v rol-flok – Saša Fišter mi je povedal da ni imel dobre izkušnje z rol-flokom). Enega dne je pa mogoče še genaker ali spinaker (bom se svetoval z znanci, ki so tekmovalni jadralci) če bomo dovolj dobra posadka.



Barka, ki jo ima Saša Fišter, je barka iz začetka te teme. Kupil jo je od mene potem, ko sem jaz preskočil na malo večjo.

Kar se tiče navijalnega prednjega jadra je meni sistema delal brez težav. Res je, da sem ga naredil sam in ga uporabljal zgolj na jezerih, a kakšnih težav nisem imel nikoli. Verjetno bi pa dražja in bolj profesionalna oprema delala bolje.

Strinjam pa se, da če si na tej barki sam in malo bolj pihne, rata kar živahno. Predvsem zato, ker zmanjka ena roka. No meni je manjkalo tudi nekaj izkušenj.
Jaz sem zajel vodo dvakrat, prekucnil se pa nisem nikoli. Če pa sta na barki dva, je pa jadranje tudi v močnejšem vetru lažje, ker je barka bolj uravnotežena in ker je tu dodatna roka za škotino.

LP, MKN

Kdo je na strani

Po forumu brska: maki in 6 gostov