Če opozorim še enkrat na članek, ki ga priporočam za začetek seznanja s to temo. V njem je en graf, ki prikazuje tovarniško testiranje manjše 40Ah banke na življ. dobo. Rezultat je osupljiv. Po 2000 ciklih (v laboratoriju - polnjenje na 100% in takojšnje praznjenje na 0% pri 0,5C (20A) ter vnovično polnjenje) baterija izgubi zgolj 5Ah ali 12,5% kapacitete. Seveda je potrebno vse skupaj malo kritično preceniti, saj baterija ni nikoli stala niti na HV niti LV strani. Ta test je bil tudi neodvisno ponovljen (ne ljubi se mi sedaj iskati vsaj še 2 podobnih grafov, ki sem jih videl) in rezultati niso bili tako dobri. Mislim, da so dosegli največ 950 ciklov. Seveda bodo proizvajalci (in prodajalci) naredili vse, da te prepričajo v nakup ravno njihove robe. Je pa tudi 1000 ciklov take zlorabe še vedno zelo zelo dober rezultat.
Matematika (nikakor ne vzemi tega zdravo za gotovo) - po mojem mnenju min. obseg:
Recimo, da imaš alternator, PV z (pametnim)MPPT in pametni polnilec že sedaj in da lahko vse, razen aternatorja tudi programiraš, potem je za ekvivalent sedanjim 2x145T (pri recimo C20 je to (2*165AH)/2 oz. 165Ah uporabne kapacitete)
- potrebna banka LiFePO4 kapacitete okrog 200-220Ah. Recimo 200Ah. Potrebuješ torej 4x200Ah@3,2V celice po cca 250€ (1000€) ali 8x100Ah@3,2 po cca 125€. Isti šmorn.
- BMS (4 ali 8 portni ali 2x4 portni) po cca 100€ (200€ za 8 portni). Isti šmorn.
- DC-DC polnilec (recimo Victron Orion Tr Smart 12-12V-30A) po cca 300€ x kolkor A pač želiš v Li baterije, recimo 60A, da ne ubiješ alternatorja in/ali baterije.
- baterijski monitor z izhodnim relejem da ustaviš polnjenje (recimo Victron BMV 712s smart) cca 200€
- varovalke, kable, kakšen rele, drobni material... (cca 100€)
LiFePO4 polniš preko enega PB akumulatorja, na katerega imaš priklopljen alternator preko DC-DC, direktno preko MPPT - ni škode, če se v trenutku izklopi odjem ali s polnilcem, ko si na omrežni napetosti. Z nekaj telovadbe in premisleka dejansko izvedljiva opcija.
Skupni strošek: okvirno 1.900€ (recimo 2k, ker sem zagotovo še kaj izpustil). Življ. doba? Pb akumulatorja tako kot zdaj (se pravi dodaten strošek cca 200€ vsakih cca 5 let), ostalo 10-15 let.
Stroška alternatorja nisem računal, ker so "pametni" precej dragi in če se odločiš za to opcijo, potem lahko izpustiš DC-DC pretvornik in tudi Pb baterijo ter polniš direktno. Verjetno si tam-tam stroškovno. Se pravi investicija nekje 10€/Ah.
Ker pa v primeru izbire LiFePO4 ni nobene ovire, da si ne umisliš bolj udobnega življenja z več zaloge energije, bi se osebno odločil za vsaj 400Ah veliko baterijo. Zadevo finančno spremeni zgolj v delu cene baterije, ki se (na prst) podvoji, vse ostalo ostane isto. Se pravi bi bil okvirni strošek potem cca 3k oz. 7,5€/Ah. Pri še večjih kapacitetah se vse skupaj še bolj (relativno) poceni.
Če pogledaš s stališča letnega stroška (15 let) je to potem:
200Ah - 133 €/leto oz 11 €/mesec
400Ah - 200 €/leto oz. 17 €/mesec
Malce dražje od tvojega izračuna vendar bistveno ceneje na dolgi rok, v kolikor si pripravljen že sedaj malo bolj odpreti mošnjo in svoj sistem spraviti na višji nivo ter seveda, koliko sedanje opreme lahko uporabiš. Vsekakor bo življenje na barki bistveno bolj brezskrbno, kar se energije tiče, pa še barka bo precej lažja.
Opomba:
Vse cene so povzete po Amazon.de (lahko zadeve dobiš drugje bistveno ceneje ali pa tudi ne
)
Toplo priporočam izdaten risrč pred odločitvijo
Sodelovanje z dobrim električarjem (inženirjem) je nuja.
Izbira opreme naj bo priznanega proizvajalca z dobrim supportom, tudi če je malo dražje.
*edit: Moja izbira temelji na predpostavki, da PV zagotavlja večino potrebne energije na sidru in alternatorja skoraj ne rabiš. Morda bi bil dovolj tudi zgolj en DC-DC, kar zadevo cenovno pripelje (skoraj) v okvir tvoje matematike za Pb.