Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator, moderator2, cibro, Marchi

Uporabniški avatar
mamaMicka
Admiral
Prispevkov: 4765
Pridružen: To Jan 11, 2011 17:27

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a mamaMicka » Sr Mar 04, 2020 22:54

weta napisal/-a:Nisem strokovnjak na tem podrocju, ampak kaj pa vezava iz alternatorja direktno na polnilec za li baterije, ta polnilec nato balansira polnjenje posameznih celic. Pri tem ne rabiš BMS. Seveda imaš pri takem načinu pa moznost, da baterije prekomerno izprazniš, kar pri montazi z bms ni možno, ker ti odklopi.
To govorim iz izkusenj z li ion baterijami 18650 in razlicnimi vezavami, naredil sem kar nekaj razlicnih paketov, po kapaciteti in napetosti in vse lepo laufa na ta nacin. Polnilec pa imam priklopljen ali na svincev aku ali na trafo. Vhodna napetost za polnilec pa je od 12 do 16 v.
Ne vem tudi ali taki polnilci obstajajo za vecje tokove, kot bi bili v primeru teh na barki, tudi ne vem, kako bi se ta polnilec obnasal ob vsakokratnem zagonu barke.

Ja saj to je pravzaprav DCDC pretvornik.
Ne sodi me, dokler me ne spoznaš, ne podcenjuj me, dokler mi ne postaviš izziva in ne govori o meni, dokler ne govoriš z mano!
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 2262
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50
Kraj: Ljubljana - Izola

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Sr Mar 04, 2020 23:03

A mi lahko kdo prek palca navede kakšen je skupni strošek 500Ah LiFePo4 in vse potrebne elektronike, naj ne bo poceni kitajska zadeva. Govorimo o 3-4k ali več?

Iz 500Ah sistema lahko poberem 400Ah (ob praznenju do 80%). 100Ah imam porabe na dan. Če je cena višja kot npr. 4k, potem je po moji računici boljše nabaviti Efoy, z dnevno kapaciteto do 140 Ah (cena nekaj čez 4k).
andrejv
Admiral
Prispevkov: 622
Pridružen: Pe Okt 30, 2009 21:38
Kraj: Bruselj, Koper, Aegina

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a andrejv » Sr Mar 04, 2020 23:21

fakinx
Kontraadmiral
Prispevkov: 266
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Sr Mar 04, 2020 23:42

Če si si pogledal Victron shemo v mojem prejšnjem postu, je tvoja ideja dejansko zajeta v tokokrogu med alternatorjem, dc-dc polnilcem (pretvornikom) in Pb baterijo. Izhod iz pretvornika gre na polnilni bus Li baterije. Seveda je tak način zadovoljiv, ker omogoča polnjenje preko alternatorja, ne pove pa popolnoma nič o stanju baterije. Kot veš, Li akujev ni priporočljivo držati na polnilcu dlje časa kot je to potrebno, prav tako jih hitro ubije previsoka in prenizka napetost. Tok skoraj nikoli, ker so neverjetno neobčutljive. Problem direktnega polnjenja z alt je v tem, da te bat nimajo skoraj nič notranje upornosti in bi alt delal na max od zagona motorja do svojega bridkega konca kakšno uro ali dve kasneje. Še posebno pod nizkimi obrati (hlajenje). Victron je celo objavil posnetek testa. Pb aku je v tej enačbi za varovanje alt s svojo veliko upornostjo. Prav tako je smrt za alternator nenaden in trenutni odklop baterij. Garantiran konec!
Osebno ne bi nikoli dal Li baterije nikamor brez primerno dimenzioniranega BMS. In to neke “smart” variante, da skrbi za celice, jaz pa vem kako in v kakšnem stanju so. Si pa v tem primeru natančno v poziciji, ko ti lahko polnjenje zaradi HV stanja BMS prekine, alternator pa še isto sekundo kap, če nimaš primernega ponora energije (Pb baterija)
Za zadovoljiv sistem tukaj ni bližnjic. So samo različne poti in pristopi.
primusr
Admiral
Prispevkov: 890
Pridružen: To Mar 03, 2009 15:53
Kontakt:

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a primusr » Če Mar 05, 2020 05:34

Grega295 napisal/-a:A mi lahko kdo prek palca navede kakšen je skupni strošek 500Ah LiFePo4 in vse potrebne elektronike, naj ne bo poceni kitajska zadeva. Govorimo o 3-4k ali več?

Iz 500Ah sistema lahko poberem 400Ah (ob praznenju do 80%). 100Ah imam porabe na dan. Če je cena višja kot npr. 4k, potem je po moji računici boljše nabaviti Efoy, z dnevno kapaciteto do 140 Ah (cena nekaj čez 4k).

Cena za 360 Ah skupaj z REC balanserjem ter Winstom celicami je cca 4000,00€ Cena je približno € na 1Ah +REC balkanser 500€ . Imam pa jaz že pack narejen in sicer iz takih celic https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP90AHA-LiFeYPO4-3-2V-90Ah.html za 2500€ če koga zanima .. Celice zbalasirane, ohmsko poravnane nič napihnjene, tako kot mora biti. Možen preizkus..
Fiat Justitia ... Some day....
fakinx
Kontraadmiral
Prispevkov: 266
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Mar 05, 2020 09:07

mamaMicka napisal/-a:Pb vmes je nepotreben. Elektronika resuje vse stvari.
Res je, ampak celoten sistem stane veliko €€€, še posebej "zaresna" zadeva. Baterija je samo cca polovico investicije. Tudi če uporabiš večino obstoječe šare na barki. Sicer je lahko še mnogo višja.
mamaMicka napisal/-a:Tudi ne strasit z 100% polnimi baterijami in unicevanjem. Seveda bateriji pase hladno in 60% ampak tudi mobitela ne filas samo na 60%.
Ja ce si vesten, pozimi nastavis 60% in tako pomagas baterijam. Da pa poleti nimas polnih baterij pa kje je potem poanta?
Baterije na telefonu zdržijo nekaj let, na barki pa bi jih rad imel vsaj 10 ali več let. Poanta je, da jih ne puščaš 100% polne ko te ni na barki. Polnjenje je izjemno hitro. Baterije lahko polniš dejansko s tokom, kolikor ga pač premoreš proizvesti. Običajno itak nimaš dovolj velikih kapacitet kot lahko bat prenese (400Ah banko lahko mirno polniš s 150-400A toka, odvisno od tipa, kar pa močno dvomim, da nas je veliko s tako kapaciteto polnjenja na barkah) Držati bat ves čas na 100% pomeni hitrejše staranje in krajšo življ. dobo. Večkrat že neodvisno dokazano. Rutina vračanja v marino pred odhodom domov se pač malo spremeni, da ne prideš nazaj s čisto polnimi baterijami in tudi odklopiš PV ko barko zapustiš (vsaj za Li).
mamaMicka napisal/-a:Baterija se brez tezav fila tudi pod lediscem. Le da gre zelo pocasi in ce res ni ekstremno mraz se segreva med filanjem in se hitreje fila. Tudi poraba segreva baterijo in ce je barka aktivna se baterija sploh ne ohladi tako nizko, da bi imel tezavo s filanjem.
Res je, le ne vem, kako boš elektroniki povedal, da je res mrzlo in da mora omejiti polnjenje na recimo zgolj nekaj amperov. Poanta je, da imaš baterije segrete vsaj na 5stC ali več, kar se lahko reši tudi s primerno lokacijo ali grelnimi blazinami. Med rabo se bolj malo grejejo. Zopet rabiš sistem.
mamaMicka napisal/-a:Kolikor vem je najvecja tezava da mece posamicne celice iz balansa kar pa spet ni tak problem.
Pa je, še posebej, če si heroj brez BMS. Ko ti ena celica gre v večna lovišča, si brez baterije. Pika. Nekateri rešujejo ta problem z vzporedno-zaporedno vezavo celic. Na ta način lahko banko razderejo in iz dobrih celic sestavijo novo z manjšo kapaciteto relativno enostavno.
mamaMicka napisal/-a:Po drugi strani pa je Pb pri 50% kapaciteti ze prazen. In tako pomeni da imas pri lefopo4 skoraj dvojno razpolozljivo kapaciteto. In ko tako zracunas se zivljensko dobo ugotocis da je lifepo4 cenejsi od svinca pa brez vseh tezav.
Tu se pa s tabo popolnoma strinjam, le ono "brez vseh težav" je potrebno vzeti s ščepcem soli.

Res veliko sem študiral tole zadevo, tudi sestavil manjšo banko za moj e-skuter (48V). Ampak to ni barka, ni množice porabnikov in množice virov, inverterjev, premčnih potisnikov, zaganjača, vinčev... Kolega študira varianto z uporabo superkondenzatorjev za BT in (morda?) sidrni vinč. Bomo videli...
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5650
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Marchi » Če Mar 05, 2020 11:00

Ampak, grafi govorijo, da pri višji napolnjenosti se dogajajo cikli, daljšo življenjsko dobo ima baterija. Ali ne?

Sicer pa je moj izračun, dobrih 100€ na leto za elektriko na barki.
TAB Motion 2x145Ah (cca 500€) .... min. 7 let
Investicija v solarne panele 2x100W + Victron in drobnarije (cca 400€) .... min 10-15 let
Alternator 70A (200€) .... min. 15 let

1000€ (TAB motion 2x7 let)
400€
200€
-------
1600€
/14 let (npr.)
=114€/leto (~10€/mesec)

Kakšni so izračuni drugih sistemov?
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5762
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Če Mar 05, 2020 12:52

Problem je, da je tole zapletena reč z veliko dejavniki, na forumu bi pa mnogi radi enostavne odgovore.
    Tisti, ki jih ne zanima, prosim preskočite prispevek. Za ostale pa:

    Za Pb aku-je (svinčeve) je veliko reči tako znanih, da se tistim, ki so že kaj okrog tega počeli, zdi samoumevno in enostavno (čeprav tudi ni). Pri Pb aku-jih je ena vrsta kemije, pa več geometrij plošč in načinov ravnanja z elektrolitom (flooded, AGM, GEL...) itn., pa že ima vsak svojo zgodbo o tem, za kaj je primeren in kako z njim ravnati (polnilne napetosti in tokovi, stopnje praznjenja ipd.).

    Pri LI-xxxx je pa poleg tega še več vrst kemije (nekaj o tem morda tukaj), pa na to potem še vse ostalo, kar vpliva na primernost za različne namene, varnost, trajnost in seveda tudi na priporočene ali zahtevane načine polnjenja.
Nekaj izkušenj iz okolja aku-baterij 'laptop' računalnikov
    S tem - večinoma spet troubleshooting, tam kjer 'operativci' niso našli odgovorov - sem imel opravka nekje od 199x - pri nas smo imeli pač ljudi, ki so s tem na terenu zajemali različne podatke. Okrog 2010 so naši začeli priporočati, naj ljudje, ko delajo priklopljeni na 220 V, pred vklopom računalnika odstranjujejo aku, in da bo tako trajala bistveno dlje (sicer so imeli menjanje na 2-4 leta za precej deset prenostikov).
    Na Lenovo iz l. 2007 - na katerem to pišem, je tako prva baterija prišla na 30% ali manj nazivne kapacitete nekje med 2010 in 2014 in so ga za osnovno nalogo 'odpisali'. Jaz sem v skladišču našel nerabljene aku-je, ki so za 'mojega novega' na testu z Lenovo-vo programsko opremo pokazali, da je tedaj imel 103% tovarniško nazivne kapacitete.
    Po nekaj izpraševanja operativcev, pregledov nastavitev strojev in stanja ostalih baterij in analize rezultatov sem prišel do sklepov, da je problem verjetno v
    • številu ciklov: polnjenje se tudi po razmeroma majhnem izpraznjenju 'šteje' za še en cikel
    • polnjenju na 100%: zadnjih nekaj procentov do 100% ima veliko večje posledice za trajnost aku kot vse ostalo (recimo 1x od 98% do 100% enakovredno 5x ali več od 30% do 98%
    • zgornje reči so odvisne od kemije posamičnega paketa, o čemer često nimaš podatka in ugibaš
    • 'aku baterije računalnikov' imajo čip, ki ne sme ostati brez napajanja. Če ostane brez napajanja, tega ni mogoče več napolniti, ker sistem za polnjenje v računalniku enostavno ne zazna več baterije (pa je lahko aku komplet nov in vsi členi v njem brezhibni). Sistemi in programi, ki počno kalibracijo pravilno, spraznijo v 'maintenance' načinu aku-je do konca, ko so računalniki priklopljeni na omrežno napetost (in zavrnejo ta postopek, če si le na baterijah; če si 'ziheraš' ali delaš z nekaj deset ali več računalniki, daš še čez neprekinjeno napajanje) in pri tem posebej ves čas vzdržujejo napetost na tem čipu.
    • minimum, ko začne polnjenje, ne sme biti prenizek, sicer se ti lahko zgodi, da računalnik predolgo na 'spanju' (stand by) ali sampraznjenje pri daljši neuporabi lahko izprazni baterijo tako, da je čip brez napajanja in postane neuporabna - to se ne zgodi tistim, ki niso 'pametne'
    • Moja nastavitev polnjenja in posledice
      Your battery can only store 60% of its original full charge capacity.

      To increase battery lifespan, you have set your battery to start charging when below 30% and to stop charging at 98%.

      Akumulatorska baterija je SANYO, narejena 2007-06-07, prva uporaba 2007-08, Ser# 1517, Device chemisty Li-Ion (ni podrobnosti o tem, točno katera kemija), Design voltage 14.40 V. Baterija ima toplotni senzor (polnjenje se prilagaja tudi temperaturi baterije)

      Od nekje 2013 ali 2014, ko sem jo vzel v rabo z 'odpisanim' računalnikom in jo uporabljam do sedaj, ima aku iz 2007 še vedno 60% kapacitete. Verjetno bo tale prenosnik dotrajal prej, kot bi zares rabil novo.
Motorji z notranjim izgorevanjem in akumulatorji
    Nekaterim med vami je jasno (drugi ste morda kdaj o tem kaj slišali), da praviloma ne smete pognati motorja z notranjim izgorevanjem, ki ima alternator, če nanj ni priklopljen akumulator. Dobro pojasnilo da Frederick Evans pod točkama 2 in 3 tule.
    V bistvu ima Pb aku tam tudi vlogo elektrolitskega kondenzatorja, ki 'požre' napetostne 'špice', ki bi sicer zadele elektroniko (v avtu motorno, alarm, centralno zaklepanje, zabavno elektroniko, navigacijo... in druge na to občutljive naprave; podobno velja na plovilu).
    Izkaže se, da mora DCDC pretvornik pri polnjenju Li-xxxx akumulatorejv take sunke 'porezati', s tem pa ni več 'požiranja' teh sunkov in zna elektronika crkniti ali hitreje dotrajati in/ali postati manj zanesljiva. Kratko: zamenjati Pb aku z Li-xxxx (z namenskim vezjem za njegovo polnjenje, ki ga ščiti pred zanj škodljivimi napetostnimi sunki) ni dovolj, da vse ostalo dobro dela.
    Rešitvi sta v grobem dve - namenska vezja v ta namen (stabilizacija napetosti itn.) ali pa da pustiš v sistemu tudi stari svinčev akumulator, da še naprej služi v tej vlogi, za katero je bil zasnovan izvirni električni sistem (fakinx - drži?)
Correct me if I am wrong, please.
fakinx
Kontraadmiral
Prispevkov: 266
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Mar 05, 2020 13:25

Če opozorim še enkrat na članek, ki ga priporočam za začetek seznanja s to temo. V njem je en graf, ki prikazuje tovarniško testiranje manjše 40Ah banke na življ. dobo. Rezultat je osupljiv. Po 2000 ciklih (v laboratoriju - polnjenje na 100% in takojšnje praznjenje na 0% pri 0,5C (20A) ter vnovično polnjenje) baterija izgubi zgolj 5Ah ali 12,5% kapacitete. Seveda je potrebno vse skupaj malo kritično preceniti, saj baterija ni nikoli stala niti na HV niti LV strani. Ta test je bil tudi neodvisno ponovljen (ne ljubi se mi sedaj iskati vsaj še 2 podobnih grafov, ki sem jih videl) in rezultati niso bili tako dobri. Mislim, da so dosegli največ 950 ciklov. Seveda bodo proizvajalci (in prodajalci) naredili vse, da te prepričajo v nakup ravno njihove robe. Je pa tudi 1000 ciklov take zlorabe še vedno zelo zelo dober rezultat.

Matematika (nikakor ne vzemi tega zdravo za gotovo) - po mojem mnenju min. obseg:
Recimo, da imaš alternator, PV z (pametnim)MPPT in pametni polnilec že sedaj in da lahko vse, razen aternatorja tudi programiraš, potem je za ekvivalent sedanjim 2x145T (pri recimo C20 je to (2*165AH)/2 oz. 165Ah uporabne kapacitete)
- potrebna banka LiFePO4 kapacitete okrog 200-220Ah. Recimo 200Ah. Potrebuješ torej 4x200Ah@3,2V celice po cca 250€ (1000€) ali 8x100Ah@3,2 po cca 125€. Isti šmorn.
- BMS (4 ali 8 portni ali 2x4 portni) po cca 100€ (200€ za 8 portni). Isti šmorn.
- DC-DC polnilec (recimo Victron Orion Tr Smart 12-12V-30A) po cca 300€ x kolkor A pač želiš v Li baterije, recimo 60A, da ne ubiješ alternatorja in/ali baterije.
- baterijski monitor z izhodnim relejem da ustaviš polnjenje (recimo Victron BMV 712s smart) cca 200€
- varovalke, kable, kakšen rele, drobni material... (cca 100€)
LiFePO4 polniš preko enega PB akumulatorja, na katerega imaš priklopljen alternator preko DC-DC, direktno preko MPPT - ni škode, če se v trenutku izklopi odjem ali s polnilcem, ko si na omrežni napetosti. Z nekaj telovadbe in premisleka dejansko izvedljiva opcija.
Skupni strošek: okvirno 1.900€ (recimo 2k, ker sem zagotovo še kaj izpustil). Življ. doba? Pb akumulatorja tako kot zdaj (se pravi dodaten strošek cca 200€ vsakih cca 5 let), ostalo 10-15 let.
Stroška alternatorja nisem računal, ker so "pametni" precej dragi in če se odločiš za to opcijo, potem lahko izpustiš DC-DC pretvornik in tudi Pb baterijo ter polniš direktno. Verjetno si tam-tam stroškovno. Se pravi investicija nekje 10€/Ah.
Ker pa v primeru izbire LiFePO4 ni nobene ovire, da si ne umisliš bolj udobnega življenja z več zaloge energije, bi se osebno odločil za vsaj 400Ah veliko baterijo. Zadevo finančno spremeni zgolj v delu cene baterije, ki se (na prst) podvoji, vse ostalo ostane isto. Se pravi bi bil okvirni strošek potem cca 3k oz. 7,5€/Ah. Pri še večjih kapacitetah se vse skupaj še bolj (relativno) poceni.
Če pogledaš s stališča letnega stroška (15 let) je to potem:
200Ah - 133 €/leto oz 11 €/mesec
400Ah - 200 €/leto oz. 17 €/mesec
Malce dražje od tvojega izračuna vendar bistveno ceneje na dolgi rok, v kolikor si pripravljen že sedaj malo bolj odpreti mošnjo in svoj sistem spraviti na višji nivo ter seveda, koliko sedanje opreme lahko uporabiš. Vsekakor bo življenje na barki bistveno bolj brezskrbno, kar se energije tiče, pa še barka bo precej lažja.
Opomba:
Vse cene so povzete po Amazon.de (lahko zadeve dobiš drugje bistveno ceneje ali pa tudi ne :mrgreen: )
Toplo priporočam izdaten risrč pred odločitvijo :roll:
Sodelovanje z dobrim električarjem (inženirjem) je nuja. :oops:
Izbira opreme naj bo priznanega proizvajalca z dobrim supportom, tudi če je malo dražje. :?

*edit: Moja izbira temelji na predpostavki, da PV zagotavlja večino potrebne energije na sidru in alternatorja skoraj ne rabiš. Morda bi bil dovolj tudi zgolj en DC-DC, kar zadevo cenovno pripelje (skoraj) v okvir tvoje matematike za Pb.
fakinx
Kontraadmiral
Prispevkov: 266
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Mar 05, 2020 13:49

Marjan Tomki napisal/-a:Motorji z notranjim izgorevanjem in akumulatorji
    Nekaterim med vami je jasno (drugi ste morda kdaj o tem kaj slišali), da praviloma ne smete pognati motorja z notranjim izgorevanjem, ki ima alternator, če nanj ni priklopljen akumulator. Dobro pojasnilo da Frederick Evans pod točkama 2 in 3 tule.
    V bistvu ima Pb aku tam tudi vlogo elektrolitskega kondenzatorja, ki 'požre' napetostne 'špice', ki bi sicer zadele elektroniko (v avtu motorno, alarm, centralno zaklepanje, zabavno elektroniko, navigacijo... in druge na to občutljive naprave; podobno velja na plovilu).
    Izkaže se, da mora DCDC pretvornik pri polnjenju Li-xxxx akumulatorejv take sunke 'porezati', s tem pa ni več 'požiranja' teh sunkov in zna elektronika crkniti ali hitreje dotrajati in/ali postati manj zanesljiva. Kratko: zamenjati Pb aku z Li-xxxx (z namenskim vezjem za njegovo polnjenje, ki ga ščiti pred zanj škodljivimi napetostnimi sunki) ni dovolj, da vse ostalo dobro dela.
    Rešitvi sta v grobem dve - namenska vezja v ta namen (stabilizacija napetosti itn.) ali pa da pustiš v sistemu tudi stari svinčev akumulator, da še naprej služi v tej vlogi, za katero je bil zasnovan izvirni električni sistem (fakinx - drži?)
Drži! Lepo vas prosim - poslušajte ljudi, ki zadeve razumejo, predvsem pa se pustite poučiti
Sodelovanje z izkušenim inženirjem je zaradi sorazmerno mlade tehnologije in poplave pol-informacij nuja!!!
weta
Admiral
Prispevkov: 877
Pridružen: Po Nov 05, 2007 13:05

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a weta » Če Mar 05, 2020 14:49

Marjan Tomki napisal:

aku baterije računalnikov' imajo čip, ki ne sme ostati brez napajanja. Če ostane brez napajanja, tega ni mogoče več napolniti, ker sistem za polnjenje v računalniku enostavno ne zazna več baterije (pa je lahko aku komplet nov in vsi členi v njem brezhibni). Sistemi in programi, ki počno kalibracijo pravilno, spraznijo v 'maintenance' načinu aku-je do konca, ko so računalniki priklopljeni na omrežno napetost (in zavrnejo ta postopek, če si le na baterijah; če si 'ziheraš' ali delaš z nekaj deset ali več računalniki, daš še čez neprekinjeno napajanje) in pri tem posebej ves čas vzdržujejo napetost na tem čipu.

evo, take baterije od laptopov iščem jaz.....odlične za nadaljnje delo, uporabniki jih pa mečejo stran. Te stvari so pogoste na kakih službenih računalnikih, ki se redko uporabljajo, sami členi ali baterije v packu pa so kot novi... Marsikje crkne tudi BMS, ta v bistvu dela več škode kot koristi. Jaz moje battery packe delam brez BMS, jih pa polnim s pametnim polnilcem, ki polni vsako celico posebej in jih zraven še ob vsakem polnjenju zbalansira.
Uporabniški avatar
mamaMicka
Admiral
Prispevkov: 4765
Pridružen: To Jan 11, 2011 17:27

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a mamaMicka » Če Mar 05, 2020 20:24

fakinx napisal/-a:
mamaMicka napisal/-a:Pb vmes je nepotreben. Elektronika resuje vse stvari.
Res je, ampak celoten sistem stane veliko €€€, še posebej "zaresna" zadeva. Baterija je samo cca polovico investicije. Tudi če uporabiš večino obstoječe šare na barki. Sicer je lahko še mnogo višja.
mamaMicka napisal/-a:Tudi ne strasit z 100% polnimi baterijami in unicevanjem. Seveda bateriji pase hladno in 60% ampak tudi mobitela ne filas samo na 60%.
Ja ce si vesten, pozimi nastavis 60% in tako pomagas baterijam. Da pa poleti nimas polnih baterij pa kje je potem poanta?
Baterije na telefonu zdržijo nekaj let, na barki pa bi jih rad imel vsaj 10 ali več let. Poanta je, da jih ne puščaš 100% polne ko te ni na barki. Polnjenje je izjemno hitro. Baterije lahko polniš dejansko s tokom, kolikor ga pač premoreš proizvesti. Običajno itak nimaš dovolj velikih kapacitet kot lahko bat prenese (400Ah banko lahko mirno polniš s 150-400A toka, odvisno od tipa, kar pa močno dvomim, da nas je veliko s tako kapaciteto polnjenja na barkah) Držati bat ves čas na 100% pomeni hitrejše staranje in krajšo življ. dobo. Večkrat že neodvisno dokazano. Rutina vračanja v marino pred odhodom domov se pač malo spremeni, da ne prideš nazaj s čisto polnimi baterijami in tudi odklopiš PV ko barko zapustiš (vsaj za Li).
mamaMicka napisal/-a:Baterija se brez tezav fila tudi pod lediscem. Le da gre zelo pocasi in ce res ni ekstremno mraz se segreva med filanjem in se hitreje fila. Tudi poraba segreva baterijo in ce je barka aktivna se baterija sploh ne ohladi tako nizko, da bi imel tezavo s filanjem.
Res je, le ne vem, kako boš elektroniki povedal, da je res mrzlo in da mora omejiti polnjenje na recimo zgolj nekaj amperov. Poanta je, da imaš baterije segrete vsaj na 5stC ali več, kar se lahko reši tudi s primerno lokacijo ali grelnimi blazinami. Med rabo se bolj malo grejejo. Zopet rabiš sistem.
mamaMicka napisal/-a:Kolikor vem je najvecja tezava da mece posamicne celice iz balansa kar pa spet ni tak problem.
Pa je, še posebej, če si heroj brez BMS. Ko ti ena celica gre v večna lovišča, si brez baterije. Pika. Nekateri rešujejo ta problem z vzporedno-zaporedno vezavo celic. Na ta način lahko banko razderejo in iz dobrih celic sestavijo novo z manjšo kapaciteto relativno enostavno.
mamaMicka napisal/-a:Po drugi strani pa je Pb pri 50% kapaciteti ze prazen. In tako pomeni da imas pri lefopo4 skoraj dvojno razpolozljivo kapaciteto. In ko tako zracunas se zivljensko dobo ugotocis da je lifepo4 cenejsi od svinca pa brez vseh tezav.
Tu se pa s tabo popolnoma strinjam, le ono "brez vseh težav" je potrebno vzeti s ščepcem soli.

Res veliko sem študiral tole zadevo, tudi sestavil manjšo banko za moj e-skuter (48V). Ampak to ni barka, ni množice porabnikov in množice virov, inverterjev, premčnih potisnikov, zaganjača, vinčev... Kolega študira varianto z uporabo superkondenzatorjev za BT in (morda?) sidrni vinč. Bomo videli...

Hec je v tem, da se v vsem strinjava, le da si ti bolj na zakomplocirani stvari. Jaz sem bil pri dveh barkah ko so zlagalo notri lifepo4. Ampak ker to ni moje podrocje nocem prevec pametovat, ker za pol stvari ne poznam izrazov.
Pritekline ob baterijah so bile v vsakem primeru le malo drazje kot bi bile za svinec. BMS je poceni. Dcdc tudi ni drag. Polnilec iz grida pa je malo drazji od navadnega.

In to nepolnjenje do 100% med sezono ti ne dam prav. :lol:
Ne sodi me, dokler me ne spoznaš, ne podcenjuj me, dokler mi ne postaviš izziva in ne govori o meni, dokler ne govoriš z mano!
Uporabniški avatar
mamaMicka
Admiral
Prispevkov: 4765
Pridružen: To Jan 11, 2011 17:27

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a mamaMicka » Če Mar 05, 2020 20:37

Marchi napisal/-a:Ampak, grafi govorijo, da pri višji napolnjenosti se dogajajo cikli, daljšo življenjsko dobo ima baterija. Ali ne?

Sicer pa je moj izračun, dobrih 100€ na leto za elektriko na barki.
TAB Motion 2x145Ah (cca 500€) .... min. 7 let
Investicija v solarne panele 2x100W + Victron in drobnarije (cca 400€) .... min 10-15 let
Alternator 70A (200€) .... min. 15 let

1000€ (TAB motion 2x7 let)
400€
200€
-------
1600€
/14 let (npr.)
=114€/leto (~10€/mesec)

Kakšni so izračuni drugih sistemov?

Ce ti svinec drzi 7 let pomeni da skrbis lepo za baterijw. To pomeni ti bi lifepo4 zdrzal vsaj 15 let. S tem da si pri svincu 6 in 7 leto zelo na skrgah, na lifepo4 pa 10-15 leto ne bos opazil razlike.

Ekvivalent baterija dvem 145ah redna cena 700e.
Bms od 120 do 250
ob 60% nizji tezi in volumnu.
Ne sodi me, dokler me ne spoznaš, ne podcenjuj me, dokler mi ne postaviš izziva in ne govori o meni, dokler ne govoriš z mano!
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 2262
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50
Kraj: Ljubljana - Izola

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Če Mar 05, 2020 21:30

V kakšnih okoliščinah, kaj moraš narediti narobe, da se LiFePo4 lahko vžgejo? Kadarkoli do zdaj smo pričeli z debato o teh baterijah, je vedno prišla na koncu na plano grožnja glede požara in da imejmo raje še naprej svinčene. Goreče Tesle in podobno. Pa pustimo stare tipe litijevih baterij, zanima me izključno za LiFePo4.
fakinx
Kontraadmiral
Prispevkov: 266
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Mar 05, 2020 22:12

Na kratko - izjemno težko do skoraj nemogoče.
Na malo manj krato - kakšnih 10C ali več toka (kratek stik), zunanji plamen, previsoka polnilna napetost in posledično t.i. “thermal runaway”. Mogoče še kaj. Aja, pa kot vedno - človeška lahkomiselnost.
Tale filmček si poglej:
https://youtu.be/aQs7L5LmEss

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gosta