Kaj se lahko naučimo iz česa, kar ni šlo prav

Zbirka razlag tehničnih pojmov, fizike, enačbe, pretvorbe enot

Moderatorji: moderator2, moderator

Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Kaj se lahko naučimo iz česa, kar ni šlo prav

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Pe Dec 28, 2012 21:09

Kaj se lahko naučimo iz česa, kar ni šlo prav
    Ideja o tej temi se je začela s polanc-em, ki je - v temi na eni od povezav spodaj opisal svojo izkušnjo in tudi, da potrebujemo mesto, kjer se da najti zgodbe o takih dogodkih. Vsa čast tako za opis bližnjega sredstva s 'pijavico' kot za to, da se nam ni treba - v tem primeru - učiti samo na lastni izkušnji; v isti temi je opisanih še nekaj drugih podobnih dogodkov in nasvetov, kako ravnati.

Iz potapljanja
    Potapljanje neukih - zlasti kadar vseeno menijo, da vse vedo - je lahko zelo nevarno. Velja tako za na dah (recimo izguba zavesti med dviganjem na površino po predolgem potopu na dah na malo večjo globino), kot za kup možnih napak pri potapljanju z dihalno opremo. Veliko napak ima lahko usodne (trajne, tudi smrtne) posledice. Velikokrat ni dovolj, da veš za problem, treba je avtomatizirati pravilni odziv tako, da se zgodi prav tudi v paniki - kar praviloma pomeni dober tečaj.
    Nekaj svaril in primerov - kr3mn1
    Home made diving tank - DIY - nekaterim se je zdela reč zanimiva in bi poskusili
    V resnici je nepravilno potapljanje - na več različnih načinov - izjemno, tudi smrtno nevarno. Vsako potapljanje z opremo za dihanje pod tlakom - tudi če le 3-5 m globoko - pri dvigu brez pravilnih avtomatizmov, da izpustiš zrak iz pljuč, ko se razpenja - lahko raztrga pljuča. Če je ta oprema še 'do it yourself' tako, da se tlačno posodo polni s čim (ročno tlačilka ali kompresor), kjer je kako mazivo ki ni za vdihavanje, z DIY ventilom za znižanje tlaka, ki - če odpove - tudi raztrga pljuča - itn. Ne samo to... So celoobrazne maske z dihalkami, ki so le za plavanje in opazovanje pod sabo le s površine, ne pa za potapljanje (čeprav imajo plovec, ki ob potopitvi zapre dihalko, da dihalke in maske ne zalije voda, a le dokler je dihalka v navpičnem položaju). Često v navodilih to piše, ampak vse premalo ljudi prebere navodila - često tudi se zavržejo takoj, ko pridejo domov; če se taka maska kupi otrokom, se otrokom ne prebere navodil niti jih ponudi, da jih sami preberejo.
    Jaz sem masko z dvema dihalkama, ki sta jih zapirala plovca (mislim da Mares), uporabljal desetletje ok. 1960, ne da bi se spomnil kakšnih navodil ali svarila - in imel srečo.
Z oceanov, odprtega morja...

Nesreče pri vzdrževanju plovil ipd.

Zgodilo se je nam na Jadranu...
    in okolici - mediteran, gardsko jezero...
6 m gumenjak Koper-Benetke-Piran - Bonaparte, mladostna zagnanost, nekaj napak in precej sreče
Popustila povezava med bojo in utežjo na dnu - javna boja Lučke uprave Poreč
Polanc je omenil, da so tudi pri Umagu menjali 'gambete' med 'korpomortom' in verigo na dnu, da pa pri tem niso zavarovali vijakov z žico pred odvijanjem. Najprej je veljslo, da je popustila privezna vrv Slo barke, po slikah je bilo pa jasno, da so šli privezna vrv, boja in veriga skupaj na pot.
Padec z barke pri pristajanju in poškodba v Izolski marini - videl in za svarilo opisal Grega295
Začetek dopusta 2018 v Senju - poučno na več načinov - in javna zahvala policiji, čeprav so zaračunali tudi kazen
Pijavice Hvar - in še kaj ob obratu vetra tam naokrog
Pomorske nezgode na jadranu - in kaj si člani Morjeplovca o tem mislijo
'Pobeg' z boje ob obali Raba brez posadke na krovu v moćni burji - in potem potopitev ob obali Cresa- čolna Taja - julij 2016, theDamjan
Doživel krstno sidranje - privetrna obala in zakaj ob močnem vetru in valovih to ni dobro

Se zgodi, ampak zakaj?????????
    To je še ena pripoved o več nenadnih dogodkih, ko se je v zelo kratkem času dvignil zelo močan veter in z njim kratki in zelo visoki valovi (večinoma niso povedali višin, ker niso mislili, da bi jim verjeli), in pršec tako, da je bila vidljivost komaj kaj (zalite šipe krmarnice...) in bi izven krmarnice hudo prav prišla maska tako da kaj vidiš, lahko pa tudi zato, da sploh lahko dihaš - in bi se lahko izšlo manj srečno, kot se je.
Pijavice in podobno na morju - najbrž najbližja je bila polančeva

Strele na morju

Odličen prispevek PONAŠANJE U NEVERI
    Sicer ne bi spadal ravno sem, ampak komentar Zdravka Ringwalda spodaj pa spada vanjo. Aha, še to - hrvaška nevera je - po opisu na tej povezavi - slovenska nevihta.
    Edit: povezava ne dela več, ampak morsko prase še obstaja,tako da bom o priliki skušal najti, če je to samo kje prestavljeno.

Tekoči z raznih koncev - sem bom dodajal nove...

Jugo in nevihta - začel Marchi v pod-forumu vreme
    Napovedan jugo (SSW) , napovedane nevihte (NW) - kam se skriti? In prispevki ostalih o zapletih, ko se je napovedano 11.7.2017 uresničilo, in razmisleki, kaj bi bilo kdaj najbolje storiti. .


Turška tovorna ladja 'povozila' ribiča nekaj milj severno od Pirana

Potopitev Moonduster - Pacifik
    Analiza, kako se je zasidrani jadrnici - kjer je bilo vse izjemno in totalno prav 'po reglcih' - strgala povezava s sidrom (veriga, snubberji itn.) pri izjemno močnem vetru (70 kn).
Sidro in veriga
    Rebel Heart - izbor, dimenzioniranje... Tudi premislek o blaženju sunkov in kaj, ko so sile zares zelo velike.
Potop odprtega čolna praktično v hipu pri prehodu čez val
    Odprt gliser - brez krova, kabine... verjetno preobremenjen, težave z motorjem, zaradi katerih je šel iz glisiranja in še val drugega gliserja - zajel in potonil v nekaj trenutkih.
Vikend presenečenj - Polanc
    Spremenljivo vreme in zapleti z opremo - rešeno, a zelo poučno (varovanje gambetov proti odvijanju, sile na priveznih vrveh pomožnega čolniča jadrnice...

Nevihta na boji - Ugljan - zaliv Muline -2014

Ko se zbudiš ob 'kažinu' na sidru - kaj NT po vrsti in zakaj ravno tako...
    In kaj kdo meni o uporabnosti in omejitvah chartplotterja v takih okoliščinah (in katere nastavitve, kar zadeva orientacijo ima kdo rajši, in zakaj).
Orkanska tramontana 2003 na Koprskem
    Kot iskalni niz vtipkaj 'tramontana'... Prime pa trenutno tudi tole.

    Jaz sem imel po njej in pred naslednjo regato nekaj opravka s montiranjem iztrganega okovja na optimistih JK Piran, na katerih je plastiko pokrpal Milan Morgan. Klapa malih optimistov je bila med tisto tramontano namreč na morju in so prenesli brez škode, enega od ljudi na obali pa so valovi zajeli in ni preživel.

Pajerjevo de lukse križarjenje na ladji Costa Serena
'Gužva' na sidrišču - in še slabo vreme
    Čarteristi so velikokrat začetniki, in mnogokrat tudi ne spoštujejo morja. In gneča na sidrišču z malomarno zasidranimi plovili, pa še kdo čez vse to kar počez... in nekdo je napisal: Mornar lepega vremena nima kaj iskati na morju! in v prispevku na povezavi opisal dogodek, ki ga navaja k takemu sklepu; v tisti temi (in na povezavah) pa steče razprava, kdaj in koliko se strinjamo in kdaj in zakaj včasih ne čisto.
Ruta 2013 - Habibi v nenadni orkanski burji in 2++ m valovih v Raškem zalivu

MarkoZ - mašina izgubila moč zaradi zasluzenega (verjetno kondenz, nato alge...) goriva
    Dalje v temi je potepin opisal, kako mu je v hudo sitnem vremenu in terenu zaradi enakega vzroka obstal motor in svojo rešitev težave.

    Presneto je dobro, da se to ni zgodilo oboje hkrati isti barki :!:
    Edit: potepinu se je zgodilo, in Slika uspel je zasidrati in obdržati barko...

Ljubo in nočna tramontana na sidru

Mile in požar v motornem prostoru, ki ga je gasilna 'bombola' pogasila.

Urgentni dvig barke v ladjedelnici Izola
    Vdor vode na kovinski jadrnici v obnavljanju - bilo kar na tesno...
Esimitov gardski krst - Goran Podunavac
    Odpoved najprej prenosa enega, nato še drugega krmila na tekmi velike regatne jadrnice v zelo močnem vetru na Gardskem jezeru. Brez uporabnega krmila pa je jadrnica v tistem vremenu pravzaprav srečno končala ob bregu.
Slika
Slika



Ko burja postane lebič - Goran Podunavac
    Lepa zgodba - dobro opisan zaplet - in večnamensko orodje, katerega del so tudi solidne klešče, ne samo nož, je prišlo prav.

Srečko in Olga Pust ter potopitev Ciao
    Med World ARC je na Tihem oceanu dobra jadrnica razmeroma blizu otoka - slab dan plovbe, mislim - po daljšem boju, da jo s črpanjem obdrže na površini, potonila.

    Po obisku na predavanju in še dodatnih info imam vtis, da ni zadela s krmilom ob kaj plavajočega (kot sem domneval prej), ampak se ji je os krmila snela iz zgornjega ležaja, ujeto samo v spodnji ležaj pa so valovi krmilo in njegovo vpetje nihali tako, da je trup okoli delaminiral in zaradi krmila, ki so ga valovi stalno in z veliko silo gibali, poškodbe tudi ni bilo mogoče zamašiti.

Primula SEM TER TJA PO JADRANU 2013
    - Lep potopis, ki pa sem ga sem dal zato, ker vsebuje rutinsko rešitev izkušenega morjeplovca pri vdoru vode po udarcu ob deblo, pa še kup drugih drobnih biserov.


Burja - Luftar
    5 ur in pol od Ilovika do Bunarine - in branja vredno.


Potopitev nove motorne jahte Alaska 45 po udaru strele - leta 2009 pri otočku Glamoč na koncu Dugega otoka.
    Čisto nova in dobra barka na prvi plovbi, a ob udaru strele odpoved vseh električnih naprav. Na roko v vodo spuščeno glavno sidro, za katerega se je izkazalo, da veriga ni bila na koncu pritrjena na barko; rezervno sidro pa ni držalo.

Vreme na Severnem Atlantiku
    Severni Atlantik je pozimi vse prej kot prijazno morje - takrat je to kraj, kjer se, kot ima Pajer1 v podpisu, ljudje naučijo moliti.

    Nekaj zgodb od tam.
Prvi meseci 2014
    viewtopic.php?t=13903 - okrog novega leta ter januar in mislim da še v februar leta 2014
    Izgubljanje kontejnerjev z velikih ladij v Biskajskem zalivu in okoli Britanskega otočja, razpoke zaradi valov na tovorni ladji pred novo Foundlandijo, prelomljena 100 m dolga španska tovorna ladja Luno v Biskajskem zalivu... v glavnem na različnih koncih iste velike depresije (ciklona)

    viewtopic.php?t=13932 - Jadrnico Bavario val skoraj prevrne ob vhodu v luko - tudi Biskajski zaliv, le kakih 35 nm od tistega mesta, kjer je udarjanje ob utrjeno valobrano podobno reč na pol prelomilo Luno z zgornje povezave.


    http://www.enavtika.si/novice/1393-viso ... najsterico - potniška ladja Marco Polo se je s križarjenja po južnem Atlantiku vračala v Veliko Britanijo. Ko se je z juga v - že zgoraj opisanem nemirnem vremenu - bližala rokavskemu prelivu, je val s strani razbil - ali izbil - šipo v restavraciji in starejši potnik je za poškodbami umrl, preden so njega in še eno težje poškodovano s helikopterjem pripeljali v bolnišnico.

    Mnenja so različna - da bi ne smeli pluti v smeri, pri kateri bi valovi lahko prihajali z boka (ampak morda je bilo križno morje - faktografije še nisem našel objavljene), pa do tega, da je bila ladja stara (ampak grajena za arktično plovbo), pa do tega, da morda ni bila dovolj dobro vzdrževana - ampak to je trditev koga, ki ima morda v mislih odškodnino...

    Tale, napisana lani, je drugačna...
    http://malcolmoliver.wordpress.com/marc ... 1st-draft/


Potopitev replike ladje Bounty
    Zgodilo se je konec oktobra 2012, povezava na poročilo pa je bila objavljena pred kakima dvema tednoma.

    55 m dolga lesena trijambornica je bila narejena leta 1960 za film "Upor na ladji Bounty". Konec oktobra l. 2012 je izplula iz pristanišča New London s ciljem na Floridi, kjer naj bi bila atrakcija na neki prireditvi.

    Po dostopnih podatkih ni bila v najboljšem stanju (leseno ladjo je težko vzdrževati z amaterji, pa kaže, da so to počeli). Tudi posadka je bila za plovbo v takih razmerah - zapluli so namreč v hurikan Sandy - premajhna in za take razmere tudi ne dovolj izurjena.

    Predvsem pa so poskusili priti z 'hude' strani hurikana na 'prijazno' stran veliko preblizu in z veliko prepočasno ladjo, ki je tako zaplula naravnost čez njegovo pot, in ocena na zaslišanju po potopitvi je bila 90 vozlov vetra in 10 m valovi. Vse kaže, da je v takem premetavanju ladja izgubila še nekaj zatesnitve med deskami in ko so (zgodba) še odpovedale črpalke, je voda postopno zalila ladjo in kmalu po zapustitvi ladje se je ta potopila.
Slika

    S helikopterji obalne straže so rešili posadko razen dveh; truplo članice posadke so našli, kapitanovega pa ne. Poročilo (pdf) je podrobno in poučno zlasti, kar zadeva vreme.

    Noben od problemov sam najbrž ne bi bil usoden, kombinacija ne dovolj dobro zatesnjenega trupa, tega da so zašli naravnost pod Sandy in odpovedi črpalk pa je bila več kot dovolj.

    V bistvu se je posadka za te okoliščine znašla fenomenalno, ampak to je prava zgodba 'all is lost' - čeprav je tu vsaj večina na srečo preživela.
Potopitev 95 let stare jadrnice Astrid
    Pri vplutju v pristanišče na Irskem so zvili jadra in skušali pognati motor - in ko motor ni stekel, so bili prepozni za ponovno razvitje jader.

    Slika

Posnetek udarca vala v jadrnico pri izlivu reke v morje.
    Tema na forumu ob drugem posnetku. Nekdanji (isti) posnetek na vimeo ni več dostopen, a kot vidimo, je Lure našel istega drugje.
Tragedija na regati Fastnet 1979
Lure napisal/-a:Tale enourni BBCjev dokumentarec o Fastnet Yacht Race Tragedy of 1979 se splača pogledati.
Slika
10 bf razmere na Atlantiku in kako so so varnostni postopki za jadranje spremenili kot posledica 16 mrtvih na tem dogodku.

Drugod
    Jadrnica Eclipse pred neurjem in zapuščena 10 tednov po njem 1100 NM od mesta, kjer so posadko v neurju pobrali s helikopterjem
    Slika
    Slika

    Richard Woods, načrtovalec katamaranskih jadrnic in jadralec z veliiiiko oceanskimi izkušnjami je s sopotnico plul na zahodni strani srednje Amerike - torej Pacifik. Tam je jadrnico Eclipse zajelo neurje, iz katerega se niso uspeli izmotati in po tem, ko so bile večkrat druga za drugo sprejete 'po knjigi optimalne' odločitve, za katere vrhunsko kompetenten skiper naknadno ugotavlja, da niso bile pravilne, sta jadrnico zapustila (pobral ju je helikopter US fregate). Meni je bilo več kot vredno prebrati.


Nesreče in nezgode velikih ladij
    Amaterji menijo, da večja ko je ladja, varnejša je. Pa varnost ni v velikosti - varnost je - kjer in kolikor je - v profesionalnem znanju in hkrati ljubezni do morja in plovbe tako pri zasnovanju kot vzdrževanju in uporabi ladij.

    Če tega ni - pohlep, prehudo pomanjkanje denarja za vzdrževanje, malomarnost... velikost ne varuje pred nesrečo.

    Prelomitev ok. 300 m dolge kontejnerke MOL Confort

    Večji vdor vode v strojnico - Ema Maersk
      http://gcaptain.com/emma-maersk-acciden ... etrations/ - med pripravo na plovbo skozi Sueški kanal je skozi okvarjeni krmni bočni potisnik (stern thruster) vdrla voda najprej v prostor, skozi katerega gre propelerska os, potem pa je od tam prodrla skozi prešibka tesnila pri prehodih za kable skozi sicer neprepustno pregrado.

      Nihče ne želi nič resnega reči, ali bi ladja obstala, če se to ne bi zgodilo v pristanišču, ampak kje na odprtem.

      Ema Maersk je skoraj 400 m dolga l. 2006 na Danskem narejena ladja za prevoz kontejnerjev. V času splovitve je bila največja kontejnerka na svetu dotlej. S še sedmimi ladjami istega tipa so med največjimi ladjami na svetu - ena od teh, Ebba Maersk je leta 2010 peljala nekaj čez 15 000 TEU (kontejnerskih enot).
      http://www.dmaib.com/Ulykkesrapporter/F ... 202013.pdf - poročilo o dogodku

      Kaj bi se bilo naučiti iz tega... mogoče ne bi škodilo od časa do časa preveriti tesnil v pregradah - če jih barka ima, in ventilov in ostalih odprtin v lupini trupa - vključno z okni in vrati kabine, če jih barka ima.
Kompilacija nesreč s čolni in ladjami na morju
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 7 gostov