Gliser, polizpodrivno plovilo, izrivno plovilo'O tem, kaj je to, je že nekajkrat, tudi pred kratkim, bilo postavljeno vprašanje, nisem pa našel že objavljenega novincu v navtiki namenjenega pojasnila.
Imamo namreč gliserje in glisiranje, izrivna plovila in izrivno (displacement) plovbo, in polizrivna (semi-displacement) plovila, pol-izpodrivne plovbe pa ne.
Zaprosil sem za tako pojasnilo pri nekom, ki tako plovilo tudi ima in z njim plove, in ga dobil:
Zdravo.
Najprej je potrebno razjasniti, da polizpodrivni režim plovbe niti ne obstaja in je to zgolj marketinška poteza. Fizikalno je plovbe možna v laminarnem področju ali pa v turbulentnem. Vmesne faze ni.
So se pa na trgu v nekem obdobju pojavila plovila, ki imajo bolj oster premec od klasičnega gliserskega in na krmi manjši V kot. Nekatera plovila imajo celo ravno krmo - npr. Leidi. Načeloma ta plovila lepše režejo vodo in gredo mehkeje v val. Negativna posledica tega pa je, da vodo odrivajo in ne usmerjajo pod trup, kar bi pomagalo pri izglisiranju. Vsa tako imenovana polizpodrivna plovila glisirajo, ampak zato porabijo nekoliko več goriva ravno zaradi zgoraj opisane oblike premca. Nekatera imajo tudi majhno kobilico, katera pa prav tako predstavlja nezanemarljiv upor z večanjem hitrosti.
Če opišem en primer, kako se je to razvilo konkretno pri Mainship-u:
Mainship je pred leti proizvajal počasne travlerje, ki so pluli v deplasmanskem načinu, nakar so ugotovili, da bi bilo dobro ponuditi (to je zahteval trg) tudi hitrejše travlerje, ki bi bili spodobni hitrosti tja do kakšnih 20 vozlov. Naredili so študije trupa, not nabili 400 konjevi in nastal je performance travler, kakor to imenujejo v ZDA.
Tako na kratko opisano...
Evo našu:
Going Half FastTukaj je zadeva kar dobro in strokovno povzeta. Moje besedičenje pa ni ravno strokovno, zato naj se raje objavi ta članek.
Zaprosil sem, da vseeno lahko objavim tudi njegovo besedilo - in z malo zadržki se je strinjal.
Če še povzamem (napisano prej, preden sem dobil odgovor, ki je citiran zgoraj):
Nekatere vrste plovil lahko plovejo v več načinih (režimih) plovbe; običajno so prirejena (optimirana) predvsem za tega ali onega od njih. Druge vrste plovil so namenjena za plovbo predvsem ali izključno v enem načinu. V starejšem prispevku Gliser v tej temi so pojasnjeni pomeni imen in tudi opisani trije za gliser značilni načini plovbe; iste tri načine plovbe zmore tudi polizpodrivno plovilo. Razlike pa so:
- Izpodrivna plovila so gospodarna le v izpodrivnem načinu in praviloma ne morejo glisirati in so torej sorazmeno počasna
- polizpodrivna plovila so opazno manj gospodarna pri izpodrivnem načinu, tudi za zglisiranje in vzdrževanje hitrosti (pri enaki skupni masi) potrebujejo opazno več moči (in imajo ustrezno večjo porabo goriva) od gliserjev, je pa plovba z njimi na izrivni način mirnejša in udobnejša kot z gliserji, tudi po bolj nemirnem morju
- gliserji 'morejo pluti v vseh treh režimih, a so optimirani za glisiranje; praviloma (za isto skupno maso) potrebujejo manj moči za izglisiranje vzdrževanje hitrosti med glisiranjem od polizpodrivnih trupov (in imajo praviloma temu ustrezno manjšo porabo goriva na miljo), znajo pa biti manj udobni pri manjših hitrostih in bolj vzvalovanem morju tako od izpodrivnih kot od polizpodrivnih plovil.
Seveda veliko članov foruma to ve mnogo bolje od mene, samo se nihče (razen tistega, ki je dovolil objavo citata zgoraj pod pogojem, da spustim njegov 'nick') ni spravil tega napisati.Edit: kar zadeva
Čoln z kabino HERMITAZa približno 5 m dolg in pot tono težak polizpodrivni čoln že prvi motor s seznama - Tohatsu 9,8 KM - za izrivno plovbo (na tvoji nekje do 5-6 vozlov, tj. ok. 10 km/h) mojem (več ko) zadošča. Podrobnosti o čolnu in slike so v navedku spodaj.
Kako je z viškom moči... - in porabo, če ne zglisiraV tisti temi je kasneje Sandi postavil podvprašanje - in tu se bom zdaj verjetno malo ponavljal: Ciljna hitrost - in toliko daš gasa - naj ti bo, dokler je brazda gladka, in to utegne biti okrog pol gasa pri motorju moči ok. 10 KM. Ostali del moči je rezerva, če bo kdaj treba pluti proti močnemu vetru in/ali valovom,
dokler pa ni take potrebe, je pluti z več 'gasa' vedno preveč.
Če voziš z motorjem 10 KM na pol 'gasa' (in je propeler vsaj približno primeren) bo poraba približno 3-5 dcl na KM na uro, kar pri pol gasa pomeni približno 1,5-2,5 l goriva na uro; to pa je pri 5 vozlih, približno okrog pol litra na NM. Če boš plul na poln 'gas' - bo za razvijano dvakrat večjo moč tudi poraba na uro okrog okrog dvakrat toliko, torej med 3 in 5 l na uro. Ker pa bo hitrost najbrž manj ko pol vozla večja, to pomeni približno dvakrat večjo porabo na morsko miljo, torej okrog liter na NM.
Še močnejši motor - z manj ko 50 KM - po tvojem opisu prejšnjemu lastniku ni zglisiral -
in dokler čoln ne bi vsaj približno zglisiral, tudi na poln 'gas' ne bi dosti hitreje kot pri 10-konjskem na pol gasa. Vse kar je več moči od tistih 5 KM, bi šlo v večje mešanje in vrtinčenje vode okrog barke, in primotorju 20 KM bi pri polnem gasu in še vedno ok. 5 vozlov lahko pričakoval okrog 2l/NM, pri motorju 30 KM okrog 3l/NM, pri motorju 40 na poln gas pri morda še malo hitreje blizu 4 l / NM... in tako naprej, vse dokler moči končno ne bo dovolj, da zglisira.
Če/ko zglisira, pa hitrost narasla za kakih 6-8 vozlov, potrebna moč za vzdrževanje te hitrosti pa padla na kaki 2/3 gasa, Pri tem bo čoln gladko šel kakih 18 vozlov, kar bo verjetno pomenilo približno 1,5 l / NM. Pri glisiranju pri polnem plinu pa zna iti 25 vozlov in porabiti znatno čez 30 l goriva na uro, ampak to bo še vedno bistveno manj od 3 l/NM ali tudi več pri močnem, a še vedno ne dovolj močnem motorju za zglisiranje, oziroma pri ritju na silo skozi vodo .
Sandimoto napisal/-a:Pozdravljeni, pred časom sem kupil čoln z kabino( POLIZPODRIVEN) in zraven dobil še motor Mariner 6 kM z kratko peto, najprej sem mislil da bo dovolj za plovbo in ribolov ob obali, ampak se je izkazalo da kratka noga ni za takšne vrste čolnov. Tako da sedaj sem se odločil kupiti nov motor z dolgo nogo + volansko upravljanje.
Sam čoln ima cca 600 kg. Motorje pa gledam sledeče:
1. Tohatsu MFS 9.8 BEPL 2.370 eur
2. Suzuki DF 15 ARL 3.130 eur
3. Tohatsu MFS 20 E EPL 3.260 eur
Prvi je občutno cenejši, ampak ne vem če bo dovolj močen za čoln, vem da z mirno vodo bo ampak me zanima za rahlo vzvalovano.
Zanima me kaj priporočate glede znamke in predvsem me zanima glede moči, ali je potrebno več ali ne. Vidim pri precej pasarah v pristanišču da imajo še močnejše motorje, ampak jih je pa še več podobnih z samo 9.9 km motorji.
Hvala za pojasnila.
prilagam še fotografije čolna.
Correct me if I am wrong, please.
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...