OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » So Mar 05, 2022 08:14
John Paul StappDisclaimer, zakaj se ne da urediti kazala; tema o tem - ker so mnoge različice Murphy-jevega zakona šaljive - je nekoč že bila v delu za šale, pa je tam admin naredil čistko in odstranil tudi to. John Paul Stapp je bil najbrž eden od ljudi, ki so zaslužni za največje zmanjšanje poškodb in smrti nekje od 1950 dalje. Njegovo delo in vpliv sta bila bistvena za uvedbo varnostnih pasov, vozil ki pri nesrečah po možnosti ne povzročajo poškodb (absorbcijske cone, varnostne blazine, testi trčenj in tako dalje).
John Paul Stapp in problem dekompresijeAnekdota pravi, da je zdravnik dr. Stapp dobil - ko je prišel delat za vojno letalstvo ZDA (USAF) - kot prvo nalogo najti, kako preprečiti probleme z dekompresijo(kar mi poznamo od potapljanja) pri letalcih po hitrem vzletu in vzponu na bojno višino (tudi 10 km+) ob alarmu v času druge svetovne vojne in takoj po njej, ko pilotske kabine letal še niso bile pod tlakom. Za to testiranje je dobil olajšan bombnik (odstranjena oborožitev itn.) s posadko in pričakovali so, da bo rezultat v najboljšem primeru čez nekaj mesecev. Mladi zdravnik je vzel samega sebe za poskusnega zajca v kabini zadnjega strelca in imel dovolj dobro rešitev v nekaj tednih (za pospešitev varnejše dekompresije je iz zraka za dihanje bilo treba predvsem umakniti dušik; za primeren parcialni tlak kisika pa ali nadzirati skupen tlak ali pa dodati drug inertni plin - za potapljače je zdaj to pogosto helij).
Ta za njegove predstojnike nepričakovani hitri uspeh naj bi bil vzrok, da je bila njegova naslednja naloga raziskovanje fiziologije velikih pospeškov (in pojemkov...) v letalski bazu Muroc (kasnejši bazi Edwards) v Nevadi.
Previdni predrznež na raketnih saneh (carefull daredevil)
Problem je bil, da so imeli tudi pri USAF veliko število izgub (poškodb in smrti) pri zasilnih pristankih in podobnem zlasti pri letalcih začetnikih, v vojnem času pa pri pristankih s poškodovanimi letali, ki si se često zdele preprečljive.
Pri letalski bazi Muroc so tedaj postavili posebno progo, po kateri naj bi tekle sai na raketni pogon in pri pospeških z raketo in zaviranju na koncu naj bi ugotavljali, kako pospeški in pojemki učinkujejo na ljudi, in koliko ti zares lahko prenesejo.
Anekdota pravi, da je Stapp, ko je prišel tja, spet namenil sebe za poskusnega zajca, samo da je bilo treba najprej narediti zasnovati vozilo na novo (lutka, ki so jo imeli za teste, je pri prvi različici odletela s sani skupaj s sedežem, na katerem je bila pripeta.
Ko so enkrat to uredili, je bil previdni predrznež spet pogosto sam poskusni zajec. Med drugim anekdota pravi, da so ga obtožili, da zlorablja sredstva USAF za raziskave, kako zmanjšati verjetnost in obseg poškodb v cestnem prometu, in da je njegov elaborat v odgovor pokazal, da je imel USAF večje izgube (s poškodbami vred) med piloti v cestnem prometu kot pri letenju.
Mimogrede, prav tam v Nevadi so tekli poskusi okrog doseganja zvočne hitrosti in tam je Chuck Yaeger z X-15 prvič presegel zvočno hitrost (med ostalimi piloti iz skupine je bil tudi Armstrong, ki je poveljeval luarnemu modulu, ki je prvi pristal na luni). In še enkrat mimogrede, USAF je imel tedaj smotano politiko okrog skrbi za družine svojega osebja, za katere tam ni bilo zdravstvenega oskrbe. V spominih Yaeger omenja, da je Stapp v prostem času (kje ga je le našel) često poskrbel tudi za to.
Najhitrejši človek v kopenskem vozilu Ko je bilo enkrat znano, kakšne sile zdrži človek pri letenju (in temu prilagojena tudi zgradba pilotske kabine in sedeža tako, da je tudi zdržalo take sile), je dobil naslednjo nalogo, ki je zadevala problem zapustev poškodovanega nadzvočega letala med poletom.
Naredili so novo progo za kopensko raketno vozilo, katerega projektirana ciljna hitrost je bila zvočna, ampak ne več v Nevadi (Texas?). Zvočne hitrosti na zemeljski površini tudi niso dosegli (poguglajte za doseženo hitrost, če koga zanima), ker cilj tudi ni bil rekord ampak rešitev problema, je pa John Paul Stapp tisti, ki je z ok. 45 G edini znani človek, ki se je po svoji volji izpostavil tako velikemu pospešku oziroma pojemku (mislim, da mu je pri tistem poskusu nekoliko odstopila mrežnica in nekaj časa ni nič videl).
Problem zapuščanja poškodovanih nadzvočnih letal so pa tudi na osnovi teh poskusov rešili s sedeži za izstrelitev.
Correct me if I am wrong, please.
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...