Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

Zbirka razlag tehničnih pojmov, fizike, enačbe, pretvorbe enot

Moderatorji: moderator, moderator2

Uporabniški avatar
Leut
Admiral
Prispevkov: 699
Pridružen: To Sep 11, 2012 16:51

Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

OdgovorNapisal/-a Leut » Ne Feb 24, 2019 21:39

Zelo enostavna in nazorna razlaga različnih vrst kobilic in njihova funkcija med plovbo.

https://www.youtube.com/watch?v=w4MuCz1Z8-k
Uporabniški avatar
1stofficer
Viceadmiral
Prispevkov: 439
Pridružen: Sr Maj 30, 2018 13:14

Re: Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

OdgovorNapisal/-a 1stofficer » Po Feb 25, 2019 11:21

Super prispevek za zacetnike ali kot pravi couch sailore :oops:
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5586
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Ne Mar 03, 2019 09:46

Gary Casey
9 months ago
A noble attempt to simplify the physics of sailing, but I'm afraid there are so many misstatements it loses much of its benefit. Granted, going into the physics in detail would lose a lot of readers, but that doesn't give license to misrepresent the facts. I'd like to give the same subject a try (one shouldn't complain unless one is willing to step in), and might do it at some later date.

Žal ima Gary prav - Couch Cruiser je veliko preveč reči 'poenostavil' z resnimi napakami.

Ta prispevek postane bolj uporaben šele, če upoštevaš komentarje (avtor prispevka namreč v odgovoru na komentarje prizna nekatere od napak).

Nekaj drugih dobrih povezav o tem
Na forumu morjeplovec so (bile?) povezave na razumljiva pojasnila z bistveno manj napak pri 'poenostavitvi za začetnike'. V kazalu Plovba, navigacija, pristajanje, sidranje, veščine... je med drugim tudi razdelek
Teorija
    vzgon, stabilnost, nosilnost, upor pri različnih načinih plovbe, delovanje propelerjev, jader...

V tem razdelku so povezave na nekaj odličnih prispevkov, od katerih je eden tudi v Slovenščini. V nobenem od teh nisem naletel na nič, kar bi me resno zmotilo ali na kar bi me kdo opozoril kot napačno.
    @so (bile?) povezave
    Glede na to, da od septembra lani po odvzemu moderatorskih pravic na forumu ne morem več urejati niti svojih starih prispevkov, ne morem več urejati teh kazal. Od tedaj dalje teh tudi ne pregledujem več redno kot prejšnja leta, tako da lahko tudi ne veljajo več vse povezave. Enako tudi kazalo tudi ni posebej dobro urejeno po predmetu (plovila na jadra, motorni pogon itn.), ampak so stvari pomešane.

Problem je, da prav začetniki često vzamejo svoj 'začetniški učbenik' za dokončno avtoriteto in te temelje kasneje težko spreminjajo. Če je to (pa magari zaradi neprimerne poenostavitve, ki se je tedaj zdela avtorju za začetnike sprejemljiva) napačno, potem vse, kar kdo reče - ali kar sami doživijo - ne sme biti nasprotno, kot so se naučili iz tega svojega prvega vira.

Tako pojasnilo postane namesto dobre osnove ovira za kasnejše poglabljanje znanja. Ker življenja ne zanimajo preveč pravilnosti poenostavitev v učbenikih, se lastne izkušnje potem često ne skladajo s tem, kar so bili naučeni in kadar še vedno vztrajajo, da je moralo biti v njihovem nekdanjem učbeniku vse napisano prav, ko ni bilo... :x

Sicer bi lahko šel čez tisti youtube prispevek napako za napako - vsakič s pojasnilom, zakaj je tista 'poenostavitev' v taki obliki neprimerna, ampak za vzdušje okrog dolžine mojih prispevkov na tem forumu bo že tale dolžina preveč.
Correct me if I am wrong, please.
Uporabniški avatar
1stofficer
Viceadmiral
Prispevkov: 439
Pridružen: Sr Maj 30, 2018 13:14

Re: Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

OdgovorNapisal/-a 1stofficer » Ne Mar 03, 2019 13:15

Tomki, hvala za tole pojasnilo in link na temo, super vsebine!!!

Ce sem prav razumel bi v tej temi moral bit prispevek o kobilicah. Pa ga ne najdem :?:
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5586
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Vrste in funkcije kobilic na jadrnici

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Mar 04, 2019 14:23

Youtube prispevek, na katerega je dal Leut povezavo, je o fiziki jadranja - in le po imenu o kobilicah; in fizika jadranja (in v tem kontekstu tudi kobilica) je tam prikazana problematično.

Poleg tega je - kar zadeva ime prispevka - problem, da kobilica v različnih okoliščinah pomeni različne reči, in kadar to - odvisnost od konteksta - ni pojasnjeno, lahko zato zlasti začetniku ni nič jasno.

Fizika jadranja
    Moj zgornji prispevek se je nanašal predvsem na to s fiziko sil itn. na jadrnici na vodi (sile, mase, stabilnost itn.). Ta del ima - kolikor se spomnim - v Slovenščini ter dobro in ne prezapleteno - opisano (če se prav spomnim imena) Tilen Kunsterle v diplomski nalogi, ki je na povezavi, ki sem jo omenili zgoraj. To je v delu kazala, ki sem ga dal v 'navedek'; programska oprema tega foruma ne omogoča - ali vsaj takrat, ko sem napisal tisto kazalo, ni omogočala - naslavljanja odstavka v kazalu, zato je tisto mesto v njem najbolje poiskati z brskalnikovim iskalnikom (največkrat je to 'find on page', kak Ctrl+F).
Stabilnost plovila
    Steve Dashew - druga povezava prav tam - je imel tam zelo dober prispevek o stabilnosti plovil (recimo kako vplivajo razne rešitve na to, kaj se zgodi, če kakršne koli okoliščine plovilo prevrnejo).

    Dashew je bil dolgo jadralec in graditelj jadrnic, na stara leta pa je začel delati oceanske kovinske motorne barke, ki zdrže precej vsako vreme, ki si ga lahko predstavljam (in tudi veliko preplul z njimi).

    Pri malih tekmovalnih barkah je drugače: tam je običajno najpomembnejši 'balast' posadka in ta tudi barko obrne nazaj po prevračanju; o tem, kaj vpliva sicer in pri večjih, pa je po mojem odlično predstavil Dashew - vsaj njeno statično plat.

    Stabilnost je namreč statična in dinamična (prvo, če so sile razmeroma stalne in druge kadar se spreminjajo, recimo po glede na velikost plovila velikih valovih). O dinamičnih silah in pojavih - recimo udarec v val pri jadranju (ali motorni plovbi) proti valovom, upogibne sile na plovilo, če so visoki valovi tako dolgi, da je plovilo podprto le ali predvsem na koncih ali pa na sredini (ok. 300 m dolga kontejnerka ladja MOL Confort se je pred nekaj leti na Indijskem oceanu zato prelomila) - je druga zgodba. Sem spada tudi to, da ti na valu pogleda krmilo iz vode in sile na jadru zasučejo jadrnico iz smeri - in tako naprej.

    Mislim, da sem tudi na take teme dal povezave v kazala, ampak kot rečeno, tega zdaj, odkar mi je admin odvzel za to potrebne pravice, tega na tem forumu ne vzdržujem več (in se tudi ne spomnim več, kam sem dal povezave na to).

Izraz 'kobilica' ima v navtiki več pomenov
    Pomeni namreč različne reči v različnih okoliščinah:
    • kobilica (verjetno angl. keel, nekoč bi to preveril) je osnova (hrbtenica) vsakega lesenega plovila, ki je grajeno z rebri in oplato. To je - od velikosti plovila odvisno - tram ali deska, in nanjo so pripeta rebra pri tradicionalni (praviloma leseni) gradnji plovil (ne samo jadrnic).
    • pri lesenih jadrnicah take gradnje je bila kobilica obtežena. Če je bilo vse prav, je to omogočalo, da se jadrnica ni prevrnila, čeprav je bila lahko znatna masa (jambori, prečniki itn.) nad krovom in zato to in sila vetra na jadra spravlja jadrnico iz pokončne lege, in to je treba uravnovesiti.

      Napisal sem 'če je bilo vse prav': poglej recimo zgodbo o prevrnitvi in potopitvi velike bojne jadrnice Vasa takoj po splovitvi tukaj - in mislim da je o razlogih dobro na Why The Vasa Sank: 10 Lessons Learned
    • kobilica - kot dno trupa ali kot posebna oblika - ima tudi namen, da plovilo plove predvsem v smeri vzdolž kobilice in ne bolj ali manj počez oziroma pač v smeri, kamor plovilo potiska veter. Rešitve, ki k temu pripomorejo, so v veliki meri odvisne od razumevanja fizike in razpoložljivosti materialov (tudi, kar zadeva ceno) v času, ko je zadeva nastala.
      Velikost omočene površine pri raznih rešitvah so le en dejavnik in v tistem prispevku večina ostalih ni niti omenjena, kaj šele da bi bila npr. našteta po vrsti po tem, v kakšni meri vplivajo (npr. na upor, vodljivost, občutljivost na poškodbe itn.).
      Kobilica se v vodi obnaša podobno kot krilo letala v zraku in glede na (načrtovano) hitrost letala so ta zelo različna, in enako ter iz enakih razlogov velja za različne namene optimalne kobilice.
      In tu je 'Couch Cruiser' tudi malo zamešal izraze za dvižne 'kobilice' v angleščini (in to priznal spodaj med komentarji).

V glavnem, okrog tega bi se bilo najbolje malo pomeniti kje, kjer bo več jadrnic z različnimi vrstami kobilic (fiksne balastne, dvižne in podobno). Take male barke se po mojem da poskusit v klubih (jaz vem za enega ali dva taka, kjer se to da).

Jaz sem imel namen - takrat ko sem se pripravljal za izpite iz tega - napisati na ta forum reči, ki sem se jih tedaj naučil (z viri vred), pa so nekateri člani foruma pisali, da le prepisujem iz wikipedije in niso bili za to, da o tem pišem na ta forum (če misliš, da moraš o tem izvedeti več, tule). Primer takega opisa je pa bil z usposabljanja ISAF Approved Ofshore Survival Course tukaj.
Correct me if I am wrong, please.

Kdo je na strani

Po forumu brska: nautilus in 1 gost