Izbira propelerja

Vse o gliserjih, cruiserjih in jahtah ter plovba z njimi

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Ne Jul 10, 2016 14:40

Cupa ne pobiraj!
- cup izboljša izkoristek propelerja, saj mu pomakne rezultanto vzgona bolj nazaj in z tem povzroči, da se prične separacija kasneje.
- cupa ne pobiraš z flexom, temveč z gorilnikom, primernim nakovalom in kladivom. Tam zadaj se propelerja ne smeš dotikat in mu spreminjat geometrije.

V glavnem je pri tebi težava pri napačnem propelerju. Le zakaj rabiš štiri krake, saj nimaš površinca, niti polizpodrivnega plovila? Nabavi ustrezen trokraki propeler in bo bolje.

Še to sem zasledil pri tvojih postih, da kot kaže na premer ne daš kaj dosti. Vedi, da ob konstantnih vrtljajih raste moč propelerja na tretjo potenco koraka in peto potenco premera! Poln premer rabiš le ob izglisiranju in plovbi na minimalki, kasneje dobi zaradi višjih vrtljajev dober oprijem in ga je večina odveč, torej povzroča dodaten parazitski upor. In 1" ni ravno malo, saj je voda približno 780 krat težja od zraka in ima temu primerno razmerje v uporu. 1", ali dodaten krak torej ni mala šala. In sva spet pri četrtem kraku.
Ne vem, če prav razumem tvoje poste, ampak ko se propeler preveč zavrti, bi ti povečal premer? Premer mora biti tak, da pod polnem plinu dosežeš okrog 12-16% slipa, nato pa le še dodajaš korak dokler morot to zmore.

Če se vseeno lotiš rezanja propelerja upoštevaj, da mora tudi še po obrezu grabit vodo in pri ostrenju prednjega roba ne smeš spreminjat koraka.

Zanimiva je še trditev, da bi ti propeler z več koraka pomenil večjo porabo, kar sploh ne drži. Kdaj avto ob 130 km/h več kuri:
- v šesti brzini?
- v četrti brzini?
Se pa strinjam, da po premeru prevelik propeler golta gorivo in pobira hitrost.

Z metrom pomeri premer tvojega propelerja, pa boš videl kolikšen je. Meritvi dodaj 1/4", ki se je izgubilo v nabijanju cupa.
Nazadnje spremenil SR 290, dne Ne Jul 10, 2016 16:20, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
zalesjak
Kapitan bojne ladje
Prispevkov: 141
Pridružen: To Jan 12, 2016 21:03
Kraj: Štanjel

OdgovorNapisal/-a zalesjak » Ne Jul 10, 2016 16:19

Pozdravljeni.

Vključujem se v temo in vas prosim za vaše mnenje glede optimalnosti propelerja na moji barčici.

Barka je fisherman Quicksilver 500 pilothouse z motorjem Mercury F80 EFI, 1.700ccm s propelerjem Mercury Black Max 13,25 x 17.

Teža barke z motorjem, gorivom, vodo in dvema osebama cca 1.100kg.

V omenjeni konfiguraciji se motor zavrti do Max 5.200 obratov na minuto, barka pa doseže 28 vozlov, glisira pa od 12 vozlov naprej. Pri 4.000 obratov je hitrost barčice okrog 20 vozlov.

Motor naj bi po podatkih dosegel max vrtljaje od 5.000 do 6.000 in ima še kar nekaj lufta do 6.000.

Ali bi po vašem mnenju z drugačnim propelerjem (manjši korak, 4 kraki Spitfire . . .) dosegel boljše rezultate glede porabe goriva, največje hitrosti, potovalne hitrosti, minimalne hitrosti glisiranja?

LPZ
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Ne Jul 10, 2016 18:46

Imaš optimalno izbran propeler. Spitfire bi pri minimalki in v valovih, ko komaj glisiraš, malo bolje držal, vse ostalo bi bilo slabše. Če daš gor propeler z 15" koraka bi znalo biti hitrejše, ampak v vseh režimih bi precej več spil, verjetno bi se tudi minimalka dvignila za kak vozel in v marini bi bil smotan, ker bi bil zaradi premajhne hitrosti ob minimalnem plinu počasnejši in zato manj vodljiv. Ti imaš kabino in to bi znal biti v burji konkreten problem.
Uporabniški avatar
zalesjak
Kapitan bojne ladje
Prispevkov: 141
Pridružen: To Jan 12, 2016 21:03
Kraj: Štanjel

OdgovorNapisal/-a zalesjak » Ne Jul 10, 2016 18:57

SR290, hvala za odgovor.

LPZ
Uporabniški avatar
kocka
Admiral
Prispevkov: 4826
Pridružen: Sr Okt 10, 2007 20:03
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kocka » Ne Jul 10, 2016 20:54

SR 290 kot si omenil naj bo propeler čim bližje peti, sklepam da zaradi izpuha ki bi znaluiti pri strani ven in potem bi propeler znal potegnit zrak in se zavrtet v prazno. A bi lahko sprednji del zapr s kakšno pušo ki bi jo vstavil v prop. Ker sedaj ima 6-7 mm odmika bližje ga ne dobim. Ima pa precej hud rake, tako da gre za 5 mm mimo cin protektorja.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Ne Jul 10, 2016 22:30

Propeler mora na svoje mesto:
- da v startni fazi in pospeševanji izpušni plini ne pobegnejo ven skozi režo.
- da zaradi špranje med glisiranjem ne zakavitira-blow out.
- verjetno tudi za gred in ležaje ni dobro, če propeler ni tam kjer bi moral biti.
Pri hitri vožnji je ta špranja precej pomembna, kake so sprejemljive tolerance pri 30-40 mph pa ne vem.

Jaz bi ga spredaj postružil, da bi sedel na pravo mesto.
Uporabniški avatar
kocka
Admiral
Prispevkov: 4826
Pridružen: Sr Okt 10, 2007 20:03
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kocka » Ne Jul 10, 2016 22:55

Hotel sem probat razliko v premeru in za pol koraka manjši prop, drejal ga ne bom ker je drugače precej "hud" prop. Ima dober cup, precej rake- a, ne razumem pa kako dajo tak prop na 5 ko merca 4t, na 10 -ko pa. isti korak pa tiste. ploščate lopate. No itak sem bolj laik o propih, kar sem nekaj od tebe povzel, ampak mi manjka osnove. Sem pa mislil org. malo postruzit (5mm) premer in potem ročno radiuse. A se lahko prop struži lopatke al je potrebno paralelno brusit s flexo?
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Po Jul 11, 2016 07:25

Izbira propelerjaje odvisna od motorja in plovila. Včasih rabiš za večji čoln in močnejši motor manjši propeler, včasih obratno in nikjer ne piše, da prop za 10 hp motor ne bi odgovarjal kombinaciji z 4 hp motorjem. Možno tudi, da ima 10 hp motor ravno toliko več vrtljajev na propelerju, da je primeren za enake propelerje kot 4 hp.

Lahko ga stružiš, ampak zadnjo stran od tam, ko se premer zopet prične spuščat pusti popolnoma pri miru. Robove ne le zaokrožit, tudi sorazmerno jih je treba stanjšat z fleksom. In dobro je snet dol trobento na koncu propelerja, postružit enako dolgo alu cev in jo stisnit not na isto mesto kjer je bila prej trobenta. Da gre lepše not in, da kasneje ne odpade, namažeš prileg pred stiskanjem z Kentom, lahko daš 0,2-0,3 mm zračnosti, da bo Kent prijel.
Uporabniški avatar
kocka
Admiral
Prispevkov: 4826
Pridružen: Sr Okt 10, 2007 20:03
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kocka » Po Jul 11, 2016 07:31

Ok, hvala.
Uporabniški avatar
Roberth1
Admiral
Prispevkov: 2042
Pridružen: Po Avg 15, 2011 20:32
Kraj: Kranj - Vraniči - Červar

OdgovorNapisal/-a Roberth1 » Po Jul 11, 2016 08:09

SR 290 napisal/-a:Cupa ne pobiraj!

.


Nisem. Čeprav me je zelo mikalo. Sem pa par let nazaj ugtovil, da je prop mala znanost (vsaj zame) in tisto, ker mi je logično, ni nujno tudi v praksi dobro (pa mi je princip krila in podobni "aksiomi" znani).

SR 290 napisal/-a:Zanimiva je še trditev, da bi ti propeler z več koraka pomenil večjo porabo, kar sploh ne drži. Kdaj avto ob 130 km/h več kuri:
- v šesti brzini?
- v četrti brzini?


Hja, če hočeš s šesto v 4% klanec je pri določenih obratih in isti hitrosti zagotovo 6. prestava manj ekonomična (motor brez turba).

SR 290 napisal/-a:Se pa strinjam, da po premeru prevelik propeler golta gorivo in pobira hitrost.

Z metrom pomeri premer tvojega propelerja, pa boš videl kolikšen je. Meritvi dodaj 1/4", ki se je izgubilo v nabijanju cupa.


Sam sklepam, da mora biti razmerje med potiskom in uporom v fazi izglisiranja v prid potisku in takrat mora biti masni premik vs upor v prid drugega (več, kot je rezerve, bolje je). Kot navajaš, ko pa glisiraš pa vse skupaj predstavlja odvečni upor. Ko preizkušam tro in štirikrak prop ugotavljam, da je slip v fazi izglisiranja pri trokrakem večji (kljub precej večjem premeru).

Sedaj se igram z luknjami na podtlačni strani krakov. Sam vrtanje lukenj v inox z vrtalko se mi zdi mission imposible (sveder za inox 12 mm imam...).

Zagotovo bi lažje skočil iz vode. sedaj pri do konča odprtem plinu motor pred izglisiranjem vidi 3.000 rpm, alu pa 3.600 in je pri večji obremenitvi razlika velika.

Ma.... qrc, ne alu ne inox ni pravi. Prvi je prekratek in najbrž malo prevelik, drugi je predolg in bi lahko bil ob istem premeru le trokrak....
https://vodovod-rh.si/
salesky
Viceadmiral
Prispevkov: 343
Pridružen: To Jan 22, 2013 21:59
Kraj: Štajerska
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a salesky » Po Jul 11, 2016 08:21

Za inox vrtanje si kupi pravi sveder in potem z malo obrati počasi vrtaj....če ga boš zavrtel prehitro lahko sveder v smeti vržeš...

Je je** ampak počasi pa gre :D
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Po Jul 11, 2016 09:42

@Roberth1,

Narobe kompliciraš in se boš ulovil v lastno zanko.

Najprej bi ti priporočil:
- izbriši si iz glave 4 kraki propeler, ki je očitno prevelike površine za tvoj primer.
- ugotovi kakšen premer trokrakega potrebuješ, da imaš pri polni hitrosti slip okrog 14%.
- zapiši si vrtljaje in hitrost pri polnem plinu.
- preračunaj kaj ti manjka, oziroma česa je preveč in nabavi tak propeler, da ti bo ustrezal.
- zanemari pogoje med izglisiranjem. V tej fazi je potrebno da zlezeš ven v času, ki še ne uničuje motorja. Tvoje sklepanje zanemarja dejstvo, da ima propeler tudi ob 65% slipu še vedno dovolj potiska za izglisiranje in večje gliserske barke imajo najboljši izkoristek pri slipu nad 25%.

Ventilacijske luknje se uporabljajo pri ventilacijskih propelerjih in fiksnih nogah. Tak pogon je že na pol površinski in ima na startu preveliko površino, zato se napravi luknje v pestu, da izpušni plini pomagajo motorju doseči dovolj navora, da potegne čoln ven. Pri potopljenem pogonu take luknje nimajo kaj delat! Če imaš težave z izglisirajem, imaš zelo verjetno povsem napačen propeler, ali pa je motor v okvari.


Zaključek:
Po doslej zapisanem zanemarjaš vpliv premera propelerja in očitno pretiravaš z velikostjo. Na tak način je na daljši rok težko najti kaj drugega kot strojelom, zato upam, da sem narobe razumel zapisano in se motim.

Ideja:
Svoj čas je imel Mercury-Quicksilver testno bazo v Murterju in ne vem, morda jo še ima. Če si blizu kje se splača pogledat in jih zaprosit za testne propelerje. Gotovo bodo že v osnovi vedeli kaj rabiš in če mene vprašaš rabiš ob tvoji moči alu prop in to trikraki.
Uporabniški avatar
kocka
Admiral
Prispevkov: 4826
Pridružen: Sr Okt 10, 2007 20:03
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kocka » Po Jul 11, 2016 20:51

Danes s kovinarskim šestilom potegnil linije(5mm), potem pa fina pila in gremo... Na koncu še na fino z brusnim papirjem. Po prejšnih razlagah drugim sem povzel da se dela klin (ok, ne salamoreznica)na tlačno stran. Za primer Alu- cink spray in potem, visokotemperaturno črno barvo, potem pa test v bljižnji prihodnosti.
medved
Štabni vodnik
Prispevkov: 27
Pridružen: Sr Okt 03, 2012 14:32

OdgovorNapisal/-a medved » To Jul 12, 2016 10:57

pozdravljeni morjeplovci
prebiram ta forum in bi še jaz pristavil svoj lonček, predvsem menim
da bi na moje vprašanje z lahkoto odgovoril SR 290.
Namreč moja želja je zamenjava obstoječega propelerja in posledično bi rad pridobil kakšen knot na hitrost. Imam jadrnico/gliser hibrid Macgregor 26M. Motor je Yamaha FT60 Hight Trust - visoka potisna moč. To je max. kar priporoča proizvajalec čolna. Original propeler je 14 X 11-K. Pri polnem gasu se motor zavrti na 5.800 obr./min. Polno moč doseže pri 5.500 - 6.000 obr./min. Teža naloženega plovila je cca. 1.500 kg. Prestavno razmerje je 2,33:1. Kavitacijska plošča je 2 cm nad dnom krme. Max. hitrost je 16 knt pri 5.000 obr.min.
Če sem navedel dovolj podatkov mi naj eden prosim pove s kakšnim propelerjem bi dosegel višjo hitrost.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4395
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » To Jul 12, 2016 11:34

Ne razumem, da se motor zavrti do 5.800 rpm, največja hitrost je pa pri 5.000 rmp?

Če je možno bi za polizpodrivno plovbo spustil motor, da bo kavitacijska poravnana z dnom krme. Tu višina nima nobenega smisla.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 11 gostov