Inox propeler in obrati motorja

Vse o gliserjih, cruiserjih in jahtah ter plovba z njimi

Moderatorji: moderator, moderator2, cibro

BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » To Avg 14, 2018 15:45

Pozdrav vsem morjeplovcem!

Kot novopečeni uporabnik foruma se obračam na vas z vprašanjem.
Sem srečni lastnik barke Jeanneau Cap Camarat 5.5WA z motorjem Yamaha F115B, vse letnik 2016. Na motor je bil nameščen originalni Alu propeler 3x13x19. Pri polnem plinu sem dosegel 5.700 RPM in max. hitrost po GPS dobrih 34 Kn. Letos sem se odločil, da ga zamenjam za inox. Na spletu sem pregledal nasvete glede vpliva koraka in premera propelerja na število obratov motorja in se odločil, da kupim originalni yamahin propeler Talon SDS SS 3x13 1/8x18. Nabavil sem ga na spletu (http://www.KFM-motorreader.de). Po izračunih (upoštevajoč propeler-kalkulator) bi moral glede na nekaj večji premer in manjši korak pridobiti cca 150 RPM.
Dejansko se mi pri polnem plinu zasuče le do 5.400 RPM (čoln + motor 1.000 kg, sam na čolnu, 3/4 tanka goriva in 30 L vode, oprema) in doseže največjo hitrost po GPS 37 Kn. Izračunan slip je 2%, kar se zdi zelo malo. Poraba je ugodnejša od starega propelerja, merjeno km/L goriva (cca 2,6 km/L pri 3.800-4.000 RPM - potovalna hitrost 22 - 24 Kn). Priporočljivo območje obratov pri WOT za ta motor je 5.300 - 6.300 RPM, max. moč doseže pri 5.500 RPM. Višna namestitve motorja je cca 2,5 - 3 cm nad dnom barke (3. luknja od zgoraj).
Že ob nakupu sem opazil, da je površina lopatic inox propelerja večja od starih na alu propelerju. Zanima me, ali je po vašem mnenju propeler ustrezen, oz. kaj lahko spremenim z obstoječim propelerjem. Po moje bi bil ugodnejši 3x13 1/8x16, vendar ga seveda ne morem menjati, stal pa me je 600 € + poštnina (še vedno ceneje kot pri Yamahi v SLO).

Še to: nekaj dni po uporabi sem opazil, da se je na inox propelerju nabrala siva hrapava obloga, kot vodni kamen. Doma sem jo odstranil z lesom ob pomoči kisa. Ko sem propeler namazal s sredstvom proti oblogam, s katerim mažem tudi trup barke (neka amer. stvar, kupil na Internautiki lani), je bil mir cca 10 dni, nato se je zopet začelo pojavljati. Ali kdo ve, kaj oz. zakaj je to?

Lep pozdrav, Bogo
Uporabniški avatar
Marcel_Mastnak
Admiral
Prispevkov: 3079
Pridružen: So Jul 31, 2010 22:06
Kraj: Celje

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a Marcel_Mastnak » To Avg 14, 2018 15:48

Če si šel na inox bi moral zbrat manjši premer ker ima večji oprijem in zato manj slipa kar privede do manjših obratov. Tiste obloge so pa lahko vodni kamen zaradi kavitacije kjer voda zavre... še en pokazatelj napačne dimenzije.
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » To Avg 14, 2018 15:53

Verjetno res, vendar se običajno da izbirati le korak, ne pa tudi premer. Drugih proizvajalcev nisem gledal (npr. Mercury), pa zdaj vem, da bi jih verjetno moral.
Kar je, je. Zato sem obračam na vas, da ugotovim, kakšne so še opcije.
moro12345
Admiral
Prispevkov: 925
Pridružen: Ne Jul 08, 2012 17:22
Kraj: Ankaran

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a moro12345 » To Avg 14, 2018 16:18

Si falil...si moral vzet 13-1/4x17
Ce ti je slo dobro z alu zakaj si sel kupovat novega.
Je tolko teh rabljenih po oglasih...bi prej si sposojal.

Skoda res denarja...
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3108
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a kasaudio » To Avg 14, 2018 17:49

Vzel si kar dober propeler. Definitivno si na boljšem kot prej. Glefe slipa: odvisen je od številk, ki jih poda proizvajalec. Če lahlo trimaš tako visoko, da narediš lep rooster tail je dejanskega slipa med 8 in 10%, kar je to kar si vsi želimo. Nikar 17" koraka kot ti predjodnik priporoča.

lp
Xilinx Vivado HLx trainee
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » To Avg 14, 2018 18:15

Strimam ga lahko tako visoko, da je kavitacijska plošča tik pod površino in mi propeler začne zajemati zrak, če se barka zaradi valov bolj zaziba. To je po števcu tam, kjer kaže nekoliko nad sredino. Prej sem imel probleme ravno pri trimanju, saj ga nisem mogel strimati do kraja, ker je prej začel pumpati.
Dvom mi povzročajo edino prenizki obrati, nižji od tistih, kjer motor doseže max. moč in pa seveda malo težje izglisiranje, če nas je na barki nekaj več.
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 2952
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » To Avg 14, 2018 22:20

V čem vidiš problem?
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3108
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a kasaudio » To Avg 14, 2018 22:49

Strimam ga lahko tako visoko, da je kavitacijska plošča tik pod površino in mi propeler začne zajemati zrak, če se barka zaradi valov bolj zaziba. To je po števcu tam, kjer kaže nekoliko nad sredino. Prej sem imel probleme ravno pri trimanju, saj ga nisem mogel strimati do kraja, ker je prej začel pumpati.
Dvom mi povzročajo edino prenizki obrati, nižji od tistih, kjer motor doseže max. moč in pa seveda malo težje izglisiranje, če nas je na barki nekaj več.


Tu zdaj nekaj ne štima v tej priči; antiventilacijska plošča tik pod površino je slabo; dela upor in res povzroča da propeler totalno zrak potegne.

Namen trimanja motorja je da zmanjšaš upor, v prvi fazi da antiventilacijska plošča pride ven, nato z zmanjševanjem profila noge ki je v vodi in nazadnje se zmanjša upor propelerja skozi vodo ko slednji s sabo potegne nekaj zraka in ventilira. Seveda ne toliko da zgubi oprijem. S trimanjem poleg zmanjšanja upora v ožjem območju prilagajaš korak propelerja in tudi z nekoliko prehudim dosežeš optimalne obrate. Pri nižjih obratih je nekoliko prevelik propeler ekonomičnejši saj bolje "mobilizira" razpoložljivo navor motorja.

V primeru mojega čolna je zunaj zgornja tretjina propelerja antiventilacijska pa je suha. Trimam lahko tako visoko, da zmanjka vode za hlajenje, kar vidim na merilniku tlaka vode. Na 75 konjih imam propeler ki se serijsko daje na 130 konjev in ga moj motor brez težav zavrti na predpisane max. obrate. Skoraj nemogoče je, da bi potegnil zrak in izgubil oprijem, v dveh sezonah se mi to ni nikdar zgodilo. Govorim pa seveda o inox propelerjih BRP serije Viper, premera 13 7/8 x 17 in 13 7/8 x 19. Prvega uporabljam za obremenjen čoln, drugi za lažjo varianto.

Za zgoraj omenjeni čoln je 37 vozlov kar dober rezultat, sploh če je antiventilacijska plošča po vodi tolkla.

LP in mirno morje
Xilinx Vivado HLx trainee
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » Sr Avg 15, 2018 10:51

Motor je montiran na 3. luknji, tako da je antikav. plošča cca 3 cm nad dnom barke. Originalno je bil za luknjo nižje. Ali bi z dvigom motorja dosegel, da pride antikav. plošča še bolj ven?
Res pa je, da nisem poskusil trimati še višje, saj se mi je čoln pričel nemirno obnašati, pa tudi motor je dobil drugačen zvok in sem mislil, da je že previsoko iz vode.
moro12345
Admiral
Prispevkov: 925
Pridružen: Ne Jul 08, 2012 17:22
Kraj: Ankaran

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a moro12345 » Če Avg 16, 2018 08:54

Kaksen trup imas? Zna bit da imas recimo izrazit ugrez in ti pol uhaja zrak v peto...
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » Če Avg 16, 2018 12:31

Čoln ima V trup s stopničko na spodnji strani krme, kakršnega imajo vsi Jeanneauji te serije. Verjetno imam res prenizko postavljen motor (sedaj cca 1” nad dnom) in ga moram zato preveč gor trimati, pa mi potegne zrak.
Sem se odločl, da ga dvignem na zadnjo luknjo, tj. za 1,8 cm višje in bom videl, kaj bo.
moro12345
Admiral
Prispevkov: 925
Pridružen: Ne Jul 08, 2012 17:22
Kraj: Ankaran

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a moro12345 » Če Avg 16, 2018 12:57

jaz tudi imam izrazit trup na V (0,30) in spodaj kot neko podaljsano kobilico kot merry fisher
kavitacijsko imam točno na linijo....dodal pa sem med motorjem in krmo tisto posevno plastiko da imam več negativnega trim-a...varjanta tole

Slika

zdaj ko imam motor na TILT lahko ga normalno trimam na več tako da mi iz pete dejansko meče ven malo vode ampak ne uhaja zrak. barka pa je itak ravna in ne poskakuje....razmisljal sem da bi si nabavil kake rocne flape samo pol sem se premislil ker sem naredil drugace: sem pravilno razporedil tezo, torej rezervoarji, oprema, baterije itd tako da je vse enakomerno....zato tudi ko peljem več ljudi na barki vsakega nekam postavim ker vem kaj je najboljse za glisiranje.


pol je itak tudi problem ce so valovi ali ne...jaz ponavadi nikoli ne glisiram da tolčem valov v polno....vedno ga glisiram v kotu da "srfam" po njih. ČE piha maestral pa moram od ankarana do izole, glisiram malo proti kopru pol proti trstu...pol proti izoli....nimas druge :D vsaj se izognem da mi premec tolče, bolj je udobnejsa voznja, barka ne poskakuje in mi ne uhaja zrak v peti....pa so vsi lepo sprosceni na barki....
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » Če Avg 16, 2018 13:18

Plovba z barko, tudi po valovih, ni problem. Je dovolj težek, da ne poskakuje ampak se ob prehajanju valov lepo zarine v val. Seveda je ob plutju direktno v veter oz. v valove naporno, saj treskanje čolna ob vodo ne daje dobrega občutka. Ampak čoln je močan - prodajalec mi je rekel, da jaz ne bom zdržal toliko, kot zdrži čoln, kar sem že imel tudi priliko sprobati letos na Hvaru.
Tudi negativni trim ni težava. Edina dilema mi je predstavljala pravilna izbira propelerja glede na dosežene max. obrate motorja, saj me je presenetilo, da z manjšim korakom od starega alu propelerja dobim nižje obrate in ne obratno. Sem že dobil nekaj dobrih nasvetov in bom preveril, kateri so pravi zame.
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3108
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Če Avg 16, 2018 13:55

Jaz nebi dvigoval motorja še višje. Menim da je dovolj visoko, če je 3-4 cm nad dnom. V valovitem bo potem težava, ker bo zrak sesal.

Kar se trimanja tiče, je tudi to treba znat in ne imet straha na gumb za gor pritisnit; poizkusi v mirnem morju, spusti trim tol in daj ful gas. Počakaj da se čisto umiri -> da hitrost ne narašča več in potem počasi prični trimat ven in glej obrate in hitrost. V kolikor bo hitrost naraščala skupaj z obrati, potem je ok. Ko enkrat naraščajo le obrati, hitrost pa manj izrazito oz. ne več, si s trimanjem proti koncu. Če bodo obrati narasli, hitrost pa pričela padat je propeler zrak potegnil do te mere, da je propeler pričel izgubljati oprijem. Vsekakor pa pazi na hlajenje motorja!! Nočem biti kaj kriv s svojimi nasveti. Merilnik tlaka hladilne vode je v tem primeru zelo dobrodošla stvar.

Vsekakor pa je napaka trimat gor takrat, ko je motor v fazi pospeševanja. Takrat bo garant potegnilo zrak, ker je tlačna razlika na lopatah propelerja prevelika. Iz tega tudi sledi, da v valovitem morju, kjer skozi gas tapkaš pač ne boš trimal ampak bo motor bolj kot ne spuščen. Ko je trim povsem spuščen tudi malo premec v morje rine, kar si v valovih želiš.

Fino je, če maš pri tem poizkusu še koga na čolnu, da ga uporabiš za spreminjanje težišča.
Xilinx Vivado HLx trainee
BogoCC
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Po Avg 13, 2018 13:43
Kraj: Maribor

Re: Inox propeler in obrati motorja

OdgovorNapisal/-a BogoCC » Ne Avg 19, 2018 11:47

Včeraj sem ponovno vse premeril in ugotovil, da je ventilac. plošča dejansko 4,5 cm nad dnom čolna in to takrat, ko je linija ventilac. plošče poravnana z linijo dna čolna. Trim pokazatelj je takrat na sredini. Imam pa na zadnji strani dna čolna stopnico - gredelj se konča nekoliko prej (12 cm), nato sledi ravni del, širine 41 cm in na sredini 8 cm nad gredljem čolna. Ali bi moral zaradi tega meriti kako drugače?
Mislim, da ravno zaradi tega voda izpod čolna pride na površino ob motorju nekoliko prej in gre zato prej višje. Ko ga trimam po števcu preko sredine in se ventilac. plošča pojavi iz vode, je motor od vodne linije dvignjen mnogo bolj kot idealnih 3-5 stopinj (sem izmeril doma - motor poravnan z dnom in 3 stopinje gor ter oznaka na števcu, kot se ga spomnim), zato gre premec v zrak, krma pa bolj rije. Pade tudi hitrost, obrati pa ne narastejo. Ob idealnem trimanju je ventilac plošča vedno nekoliko pod vodo.

Na spletu sem zasledil pravilo, da naj bi bil motor za vsakih 30 cm vzdolžnega odmika propelerja od krme dvignjen za 1". Pri meni je odmaknjen dobrih 60 cm, če upoštevam še omenjeno stopnico pa 75 cm (do propelerja). To potem znese 2,5x1" oz. 6,4 cm, kar se ujema z dvigom še za eno luknjo tj. 0,75" (4,5 + 1,9 = 6,4 cm). Tudi za negativni trim imam dovolj prostora, ki ga lahko uporabim pri bolj valovitem morju, kar sem počel že do sedaj.

Prilagam še link slike.
[https://www.dropbox.com/s/cg8m28neen90k48/Slika_1.jpg?dl=0]

Kdo je na strani

Po forumu brska: mar54jan in 3 gosti