Pripone jambora

Vse o jadrnicah in jadranju

Moderatorji: moderator, moderator2, Marchi

Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5297
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Sr Sep 12, 2012 10:49

No evo, če že kompliciramo, bi bilo dobro imeti podatke, koliko mora biti katera pripona napeta. Druga, vsakdanja varianta pa je, da z roko preveriš napetost L in D pripone in ti bo takoj jasno katero je potrebno našponat.
Uporabniški avatar
EDO
Admiral
Prispevkov: 1532
Pridružen: Po Nov 16, 2009 14:44
Kraj: Ljubljana - Lovran - Funtana

OdgovorNapisal/-a EDO » Sr Sep 12, 2012 11:01

Tole si mal poglejte. Je v nemščini (najbrž obstaja kaj tudi v angleščini) ampak slika pove itak največ.
http://tv.yacht.de/video/Riggtrimm%253A ... 6c123d088d
Living well is the best revenge
https://www.facebook.com/NotaBeneSailing/
snake
Viceadmiral
Prispevkov: 472
Pridružen: Po Dec 12, 2011 13:01

OdgovorNapisal/-a snake » Sr Sep 12, 2012 11:13

Sigurno je nujno imet podatke za regatne barke,ker tam so tudi sile mnogo večje. Za navadne jadrnice pa sigurno obstajajo neki splošni podatki koliko naj bo našponano. Ravno ta video mislim da pove.

Kajti tisto šponanje na očke je nekako tako kot uglaševanje kitare,še malo to pol še malo to in še malo...................in se je utrgala struna. :lol:


Saj jaz jih imam tudi na očke samo je barka z dokaj nizkim jamborjem za svojo dolžino in še pripone so tako postavljene da ni kaj dosti zajebat. In tudi z močjo nisem nič pretiraval,raje večkrat previrim.
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Po Sep 17, 2012 21:08

Rok-11 ima kar prav.

Če nimaš naprave za merjenje napetosti v jeklenicah (kar se da tudi doma narediti), potem je to najlažje narediti kar med jadranjem.

Da ne bo pomote, zadeva se dela ZELO POSTOPOMA. Npr. en obrat na eni priponi, prečenje in obrat na drugi priponi. Prav tako mora biti osnovna nastavitev narejena že prej v marini (raven jambor itd.)

V pravilu mora biti zavetrna jeklenica pri maksimalnem vetru in površini jader za ta veter rahlo popuščena, vendar ne sme bingljati. Vse, kar je bolj napeto, le po nepotrebnem obremenjuje materiale.

Veliko znanih proizvajalcev jader priporoča za posamezen tip barke in izbiro jader pravilno nastavitev jamborja. V tem tudi je razlika med vikend jadrarji in večjimi (beri: navadno tudi dražjimi).

Če kdo želi, mu lahko pošljem primer tabele od North Sailsa za Firsta 34.7. V tej tabeli so natančna navodila, kako je potrebno za katero moč vetra in kateri set jader nastaviti jambor.
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5297
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Po Okt 15, 2012 23:37

Zanimiva navodila za sestavljanje Elan 210.

http://www.youtube.com/watch?v=Xs0a7NVy4Ic&feature=context-vrec
EL CAPITANO
Admiral
Prispevkov: 830
Pridružen: Sr Sep 03, 2008 11:45
Kraj: Brezovica pri Lj.- Bunarina Pula

Re: Pripone jambora

OdgovorNapisal/-a EL CAPITANO » Sr Okt 17, 2012 09:23

Grega295 napisal/-a:Med jadranjem v orco ta vikend, ko smo bili lepo nagnjeni, sem opazil, da je spodnja notranja pripona na zavetrni strani povsem popuščena, praktično je kar bingljala. Enako je bilo tudi na drugi strani ob spremmebi smeri v veter. Sem označil z rdečo spodaj.
Tega do sedaj še nisem opazil, pa me zanima - ali je to normalno?

Slika
zajla by _grega02_, on Flickr

Barka je 31 čeveljska Elanka.


Osebno bi me zelo zanimalo zakaj je tako popustila ali so popustile.
FISHING & SAILING IS LIFE
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 2121
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50
Kraj: Ljubljana - Izola

Re: Pripone jambora

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Sr Okt 17, 2012 17:24

EL CAPITANO napisal/-a:Osebno bi me zelo zanimalo zakaj je tako popustila ali so popustile.

Jambor na tej barki je enkrat že bil menjan (pred-prejšnji lastnik).
Kaj pa meniš da so lahko še vzroki, da je popustilo?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3573
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 22:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Okt 17, 2012 18:26

Materiali dihajo, pletenica se raztegne s časom. To je čisto normalen pojav.
LP NT
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5586
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 22:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Okt 17, 2012 19:14

Marchi napisal/-a:Jambor je "živa" stvar in mora dihat.
V najslabšem primeru, pretirano zategnjen jambor, ob "ugodnem" vetru in prevelikih jadrih, veliko pripomore k njegovem sesutju.
Pri cruser jadrnicah je stvar bistveno manj precizna in delikatna, kot pri "dirkalnikih", ki imajo predimenzionirana jadra in jambore, zato ne komplicirajte preveč.
Na privezu preveri napetost pripon in če je katera nesorazmerno "mehka", jo pritegni. Med jadranjem je normalno, da je zavetrna pripona "mehka", seveda pa ne sme prosto plapolati.


Malo sem pozen, ampak vseeno:

Manjka mi podatek, ali oziroma koliko so tiste pripone ohlapne tudi pri neobremenejenem jamboru... in ali jambor takrat stoji pravilno ali ne. In seveda - kot je napisal EL CAPITANO - zakaj so popuščene.

    Za tiste, ki vedo (in imajo občutek in se jim zdi že samo po sebi umevno...) nadaljevanje ni pomembno, za koga ki šele začenja, pa utegne naslednje priti prav...

    Koliko je zavetrna pripona ohlapna je zelo odvisno od obremenitve, ki jo takrat prenaša privetrna pripona. Žična vrv se (kolikor vem) elastično podaja pod obremenitvijo in večja je obremenitev, bolj se raztegne obremenjena pripona - in toliko je takrat čutiti, da je popuščena zavetrna pripona. Kadar so sile velike, je torej lahko - in praviloma mora biti - dobro strimana zavetrna pripona opazno popuščena (odvisno od dolžine pripone in obremenitve od nekaj mm do nekaj cm) .


O tem piše dober prispevek NASVETI: Pritegovanje pripon v Navtiki

Ugotovitev napetosti v priponah iz raztezka

    Tam med drugim pravi (teh številk defintivno ne vem na pamet), da iz elastičnega modula jekla izračuna,da bo pri raztezku 0,5‰ dosežene 5% maksimalne obremenitve pripone (ni odvisno od preseka), kar pomeni, da bo pri 5‰ raztezka dosežene 50% maksimalne obremenitve, pri 10‰ pa bi lahko pričakovali neelastično deformacijo - torej tudi lom (oziroma pretrganje jeklenice).

    Da je še 'prostor' za dinamične (sunki zaradi valov itn.), je priporočilo, naj maksimalne statične obremenitve jeklenic ne presegajo 30% odstotkov maksimalne.
Če velja zgornje, je mogoče silo v jeklenici razmeroma enostavno izmeriti:
    pri neobremenjeni označiš 1m (ali za večjo natančnost 2 ali 3, kolikor še lahko lepo izmeriš)
    nato napenjaš, dokler ne dobiš ciljne napetosti - za 30% maksimalne je to 1003 mm (ali 2006 ali 3009).

    Iz tega bi bilo mogoče oceniti še kaj, ampak o tem ne bi zdaj tu.

Popuščene podkrižne pripone
    Vrnimo se na Gregov problem - vprašanje je, ali pri neobremenjenem jamboru pripone (ko ni teh dodatnih raztezkov v žičnih vrveh zaradi sil na jambor zaradi jader) ravno prav nosijo (nič pretegnjenega, pa tudi nič ne opleta itd.) in je jambor raven in navpičen (oziroma stoji nad simetralo barke, če je nagnjen nazaj itn.)

    Grega295, če ti je tisti takrat pri barki na kopnem rekel, da si imel OK in bi takrat imel prav, bi bilo - kot je napisal EL CAPITANO - zelo za pogledati, zakaj zdaj ni več.

    Lahko samo ni bilo fiksirano - kot je zapisal Rok-11 - in se odvija. Lahko pa je jeklenica tudi kje poškodovana ali dotrajala ali kaj podobnega...
    Druga možnost je tisto, kar je omenil Heron - če je bile pripone nastavljene (magari že prvič) takrat, ko barka ni bila v vodi, bi lahko v vodi bile napetosti drugačne in bi to lahko bil razlog za premalo napete.

Trimanje pripon med jadranjem
    Ni zelo verjetno, da boš imel pri plovbi pod desnimi in levimi uzdami (ko napenjaš desne ali leve pripone) enak tlak na jadra (ne le enako hitrost, ampak tudi enake kote glede na veter). Če pa pogoji niso enaki, ti pa nastaviš pripone tako, kot da so, potem neobremenjen jambor zelo zelo verjetno ne bo v simetrali - kar pa je pogoj za to, da gre barka na obe strani enako (dobro v veter itn.).

Navtika napisal/-a:Kratka obnova

Postavitve jambora se lotimo s pomočjo dvigala. Dvignemo jambor in pritrdimo pripone ter jih z roko pritegnemo. Jambor s pomočjo stranskih vrhnjih pripon postavimo v sredino. Z nastavljanjem prednje pripone določ imo kot nagiba jambora. Pritegnemo zadnjo pripono do želene vrednosti, nato pritegnemo stranske vrhnje pripone. Na zadnje se lotimo nižjih stranskih pripon, s katerimi določimo predukrivljenost jambora. Pritegnemo jih do želene vrednosti, obenem pa pazimo, da jambor ostane raven. Ko smo končali z nastavitvami, preverimo obnašanje jambora še med jadranjem. Za to potrebujemo kar nekaj vetra. Jadrnica se mora nagibati vsaj 20°, pripone na zavetrni strani ne smejo opletati, lahko pa so rahlo popuščene. Jambor mora biti raven. Če je vse to v redu, potem smo jambor dobro nastavili.
Correct me if I am wrong, please.
bostjanpar
Kapitan fregate
Prispevkov: 116
Pridružen: Če Nov 04, 2010 12:49
Kraj: Lj-Črvar

OdgovorNapisal/-a bostjanpar » Sr Okt 17, 2012 19:17

Vzrok pretirano ohlapnim odvetrnim podkrižnim priponam pod večjo obremenitvijo pri meni so prešibka sidrišča podkrižnih pripon. Ni fajn..

Literatura sicer pravi, da so v praksi jambori v ponavadi premalo pritegnjeni, kar lahko povzroči sicer zelo majhno, a škodljivo opletanje jambora na valovih. Sunki ob opletanju so lahko vzrok za padec jambora zaradi utrujenosti materiala.

Snast je ob enakih nastavitvah načelno bolj zategnjena poleti kot pozimi- jambor (Al) ima 2x temperaturni razteznostni koeficient železa.
SKOREC1
Desetnik
Prispevkov: 13
Pridružen: Pe Apr 17, 2009 23:07
Kraj: Savinjska

OdgovorNapisal/-a SKOREC1 » Ne Jun 12, 2016 22:34

Zamenjati moram podkrižno pripono, ker je na stari počen zgornji terminal.

Ali je možno menjati samo terminal, ker je pletenica in spodnji terminal še OK?

Zanima me, kdo izdeluje pripone oz.kje se kupi kakovosten material in potem lahko dam sam "zaprešati" mojstru, ki se s tem ukvarja?

Hvala.
Uporabniški avatar
hrošč
Admiral
Prispevkov: 927
Pridružen: Sr Sep 08, 2010 17:32
Kraj: Ljubljana - Vrsar

OdgovorNapisal/-a hrošč » Ne Jun 12, 2016 22:53

Isto tudi mene zanima. Zamenjati moram sprednjo pripono, ker se mi je zdajšnja natrgala. Sicer pri Elan 430, tako da je zajla tanka, a princip je isti kot pri večjih barkah.
Uporabniški avatar
markopr1
Poročnik fregate
Prispevkov: 65
Pridružen: Ne Feb 08, 2015 08:29
Kraj: Slovenske Konjice - Funtana

OdgovorNapisal/-a markopr1 » Po Jun 13, 2016 10:56

tu se spoznajo na te zadeve:
http://www.aspar-rigging.hr/
Bavarko
Kontraadmiral
Prispevkov: 314
Pridružen: Ne Maj 01, 2011 18:46

OdgovorNapisal/-a Bavarko » Po Jun 13, 2016 17:49

V Navtic servisu v Kopru imajo prešo za terminale za zajle od 2 do 12mm.
Uporabniški avatar
hrošč
Admiral
Prispevkov: 927
Pridružen: Sr Sep 08, 2010 17:32
Kraj: Ljubljana - Vrsar

OdgovorNapisal/-a hrošč » Po Jun 13, 2016 22:42

Hvala za predloge. Matulji niso daleč, bi se pa priporočal še za kako idejo, če se kje pri nas ukvarjajo s podobnimi zadevami.

Kdo je na strani

Po forumu brska: Bing [Bot] in 2 gosta