Hladilnik in zamrzovalnik 12V

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Hladilnik in zamrzovalnik 12V

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Avg 12, 2017 11:44

Ob zaključku mojega tretjega projekta izdelave hladilnika ter zamrzovalnika na plovilu pišem tole reportažo v katero bom združil vse moje izkušnje s hladilnimi sistemi na plovilu. Opis je rezultat mojih petnajstletnih iskušenj in izdatne pomoči Mitje P. iz Izole. V temi HLADILNIK... smo že obdelali hladilnike vendar so tukaj strnjena vsa dognanja o pravilni izbiri sistema, materialov in izvedbe.


Hladilnik
V prvi izvedbi hladilnika sem instaliral po meri izdelan izparjevalec napolnjen z glikolom. Okoli je bil led, prostora v hladilniku pa ni in ni pohladil. To je bil tudi verjetno vzrok za eno okvaro BD35 kompresorja. Kasneje sem hladilnik predelal tako, da sem vgradil klasični izparjevalnik v katerem manjši kosi mesa celo zmrznejo lahko pa sem vanj vstavil glikol vložke. Prostor je veliko hitreje pohladil kot prej. Zadeva je delovala zadovoljivo vendar samo, če je bil hladilnik na pol prazen, drugače se vsebina na drugem koncu ni pohladila in zelenjava ter sadje je pogosto propadlo. Moral sem dodatno izdelati tudi prezračevanje prostora v katerem je montiran kompresor z ventilatorjem za PC, ki se vklopi, ko kompresor deluje. Prestaviti sem moral tudi kompresor čim bližje hladilnika, da so cevi krajše, ker drugače BD kompresor deluje zelo zelo slabo, saj je narejen samo za majhne količine plina.
To je delovalo relativno OK vendar se je kompresor stalno vklapljal, porabil je veliko energije vsebina pa ni bila dovolj pohlajena.

Prva izvedba hladilnika. Izparilnik z glikolom v letu 2003 se ni obnesel.
Slika

Klasični izparilnik, ki se je bolje obnesel od predhodnika še vedno pa ni dovolj pohladil celotne notranjosti. Izdelano v 2005.
Slika

Zamrzovalnik:
Najprej sem vgradil izparjevalec z izredno veliko površino kakršen je v hladilnih komorah. Zavzel je veliko prostora. Sveža živila pa so zelo počasi zamrznila. Ko je bil zamrzovalnik poln zrak ni mogel krožiti. Kasneje sem zato vgradil serijsko narejen izparilnik v obliki bele tenke plošče katerega sem ob cevi previdno upognil. Izparilnik je objemal tri stene in deloval veliko bolje po celi višini! Zmrzovalnik mora na začetku, ko vanj naložiš sveže ribe dolgo delati. Motil me je nenehen šum ventilatorja, zato sem za zmrzovalnik vgradil potopni kondenzator (bilge cooler) zato, da ne potrebuje ventilatorja. Ta opcija se je še kar obnesla vendar so izjemno dragi in potrebno je vrtat barko.
Prvotni zamrzovalnik iz leta 2003.
Slika


Izolacija:
Za hladilnik in zamrzovalnik sem najprej uporabil stirodur izolacijo, katera pa ni primerna za hladilno tehniko. Po določenem času mi je izolacijo zamrzovalnik prebil in takrat je kompresor deloval skoraj 70% časa, da je kompenziral izgube. Poskusil sem tudi z vakumskimi paneli, vendar je rešitev prezahtevna za domačo izdelavo hladilnika. Edina uporabna in priporočljiva izolacija so plošče poliuretana z zaprtimi celicami!!!

Na podlagi več letnih iskušenj, četrti izvedbi hladilnika in zamrzovalnika sem se odločil za naslednje tehnične rešitve:
1. Inox izparilnik, ki je dvojno oplaščen. V notranjosti so cevke izparilnika katerega obdaja glikol. Izdelal mi ga je Matija T. iz Lj.
2. Kompresor sem izbral BD50 12V zaradi nižjih izgub pri pretvorbi napajanja kot pri klasičnem kompresorju 230V AC.
3. Vodno hlajen kondenzator katerega mi je ob izdatni strokovni pomoči pomagal izdelati strokovnjak za hladilno tehniko Mitja P. z obale, strojni ključavničar Gregor C. iz Vižmarij in g. Jerman iz Depale vasi (hard lotanje).
4. Hladilnik in zamrzovalnik sta obdana s PU ploščami. Hladilnik 6cm in zamrzovalnik 8cm. To je absolutni minimum in v kolikor bi mi prostor dovoljeval bi bilo veliko boljše za hladilnik uporabiti 8cm in za zamrzovalnik 10cm ali več.


Izdelava novega hladilnika in zamrzovalnika

Demontaža omaric
Slika

Demontaža pulta
Slika

Pult in o marice mi je obnovil mizar, kajti ob demontaži sem pult razlomil, ker je bil prilepljen s siko. Omarice je ponovno prelakiral. Pripravljen obnovljen pult.
Slika

Hladilnik pripravljen na lepljenje izolacije. Cevka s kapilaro pride na zgornji del izparilnika, kjer se plin uparja. Zgornja cevka pride priključena na tlačno stran kompresorja. Na spodnjem delu izparilnika (vroči del) se priklopi na kondenzator iz njega pa na sesalno stran kompresorja. Notranji del je narejen iz oplaščenega inoxa v katerem je navita cevka od zgoraj navzdol obdaja pa jo glikol.
Slika

Kapilaro je potrebno nalepiti na hladni del izparilnika. Nalepim jo s pomočjo kenta.
Slika

Lepljenje komore/izparilnika opravim s pomočjo PU dvokomponentne zalivne mase TEKAPUR 2K ZALIVNI (Proizvaja TKK Srpenica ob Soči, www.tkk.si
Izjemno pomembno je natančno mešanje po teži in sicer A:B = 1:1,3 ! Pripravi si tabelo tež vnaprej kajti za vlivanje komponent in mešanje imaš časa le 15-20 sekund. Vlivati pa je potrebno med 20-30 sekundami in razpotegniti pripravljeno maso. Če maso nanašamo na kovino jo je potrebno predhodno razmastiti z acetonom. Položiti ozolacijo in paziti, ko se prične peniti, da ne premakne s pozicije panela, ker ta kar zaplava ne glede na obtežitev. Paziti aktivno še najmanj 5 minut.
Slika

Za izolacijo sem izbral plošče ekspandiranega poliuretana z zaprtimi celicami debeline 50 in 30mm katere sem nabavil v Plastiki Slabe na Viču.
Plošče sem lepil cik cak na robovih, da čimbolj zmanjšaš toplotno prevodnost na stikih.
Slika

Bočni stranici obdam s tankim aliminijem, katerega ne lepim na peno temveč samo z lepilnim alu trakom.
Slika

zamrzovalna komora pripravljena za vgradnjo na barki.
Slika

Hladilnik na svojem mestu. Vse klapa na mm!
Slika

Z samolepilnim ALU trakom zalepim še zgornjo stran hladilnika.
Slika


Izmenjevalec - kondenzator
nabavim debelostensko bakreno cev dimenzije 54mm (zunanji premer) ter CuNi cevko kakršno se uporablja za zavorne cevi.
Slika

Iz žice enakeka premera poskusno navijem tuljavo, da vidim koliko moram biti izmenjevalec dolg v kolikor bi želel naviti efektivnih 30cm dolžine tuljave. Poskusil sem dvojno navitje vendar je to za cevko premajhen premer nevijanja in ne gre. S poskusi ugotovim, da je najprimerneje naviti izmenjevalec na cevko premera 35mm tako da tuljava kasneje paše v bakreno cev.
Slika


Premerim kako dolg izmenevalce-kondenzator še smem narediti, da ga montiram v za to predvideno mesto.
Slika

Z veliko muko vstavim notranjo cevko. Ta postopek je izjemno zahteven saj zelo hitro poškoduješ cevko.
Slika

mojster mi izdela zaključek cevke s 3/8" za priklop hladilne vode in 1/4" navojem za cink protektor.
Slika

Končni izgled zmontiranih izmenjevalcev. Pomembno je da gre vroča stran plina v PROTI TOKU z vodo !!! Voda je sicer vezana zaporedno, kar pa ne vpliva na sistem, saj sila redko oba kompresorja delujeta istočasno.
Slika

Voda prisilno kroži z malo akvarijsko brezkrtačno črpalkico 12V 0,4A pretoka 3-4l/min kar je popolnoma dovolj. Pred njo namestim še filter.
Slika

Kompresorja in izmenjevalca sta nameščena v neposredni bližini.
Slika

Počasi nazaj montiram omarice, strop in police na stropu, kajti moral sem jih demontirat, če sem želel spraviti na mesto zmrzovalno komoro.
Slika

Končana montaža
Slika

Hladilnik v katerem moram še dokončati zaključni rob ko se vrnem z dopusta.
Slika

Zmrzovalnik deluje do -20°C vendar je bolje, da ga nastavim na -15°C saj se tako veliko manjkrat vklaplja in kompresor hitro pohladi vsebino. Morda bo potrebno ob prvi kontroli plina napolniti na vplinjanje pri nižji temperaturi.
Slika

Na zdravje! Aperol spritz z ledom na Lastovu.
Slika


Lep pozdrav
Iztok Š.
Nazadnje spremenil Nikola T., dne To Dec 05, 2017 14:25, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
kekeck
Kontraadmiral
Prispevkov: 223
Pridružen: Po Jan 26, 2009 18:39

OdgovorNapisal/-a kekeck » So Avg 12, 2017 12:54

Uf, tole je pa bil projekt. Upam da sedaj delovalo tako kot si si zamislil ali pa držalo vsak 10 let predno bo potrebno kej popravljat.

Kolikor razumem imaš sedaj hladilnik in zmrzovalnik posredno hlajen z morsko vodo in ne greješ barke (samo kar odda toplote kompresor). Sporoči če si zaradi tega opazil kaj nižjo temperaturo poleti v barki.
... potovanj ne štejem po prejadranih miljah ampak po krajih ki jih obiščem in ljudeh ki jih srečam ...
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Avg 12, 2017 13:24

kekeck napisal/-a:...Kolikor razumem imaš sedaj hladilnik in zmrzovalnik posredno hlajen z morsko vodo in ne greješ barke (samo kar odda toplote kompresor). Sporoči, če si zaradi tega opazil kaj nižjo temperaturo poleti v barki.

Razlika v oddani toploti v kabino je občutna. Razlika je opazna in se izjemno pozna na temperaturu v barki še posebej ob brezvetrju. Kompresor hladilnika sedaj deluje izjemno redko in skoraj neslišno, po zvoku sploh ne opazimo kdaj se vklopi. Bom priklopil kakšen loger, da vidim na koliko časa se vklaplja in da izmerim porabo. Zamrzovalnik deluje pogosteje. Zanj bi moral uporabiti vsaj 10cm izolacije vendar toliko prostora nimam.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

OdgovorNapisal/-a Grega295 » So Avg 12, 2017 14:25

Kako to, da se nisi odločil za vakumske panele - kot se spomnim iz teme, ko sta se tega lotevala z Edom pred leti, jih naredijo po meri. Je pa res, da najbrz niso ravno poceni.

Si moral za hlajenje z morsko vodo narediti nove preboje?

Drugače pa kapo dol ... v moji elanki je izolacija hladilnika obupno slaba in (nov) kompresor deluje prakticno 90% časa. V prihodnjih sezonah bo treba nekaj ukreniti.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Avg 12, 2017 15:50

Prvi razlog zakaj se nisem odločil za vakumske panele je življenska doba. Ko vakuum popusti izolacijska vrednost pade. Obenem pa je pri majhnih površinah robni efekt prevelik, zato se je pokazalo, da za take male in še posebej komplicirane oblike ta tehnologija nima bistvenih prednosti. Izbral sem poliuretanske plošče z zaprtimi celicami. So odličen, trajen in nehigroskopičen izolator. Cenovno je to ugodna rešitev in zelo enostavno jo je lepiti z istoimensko dvokomponentno peno. Najbolj triki jo je bilo namešati ravno prav in v pravem razmerju saj začne delovat že v dobrih dvajsetih sekundah. Lepljene površine sem moral obtežiti z utežmi kajti ob penjenju začne lesti in privzdigovati, zato je potrebno vsako ploščo skrbno nadzorovati še kakšni dve minuti po aplikaciji lepila oziroma PU pene.

Novih prebojev nisem rabil narediti. Uporabil sem ventil za slano vodo pomivalnega korita in odtok. Nekje sem to omenil že v članku. Sem pa pozabil povedati, da sem predvidel tudi ventil z cevko s pomočjo katere po uporabi lahko kompleten sistem splaknem s sladko vodo.
Lp Iztok
Uporabniški avatar
heron
Viceadmiral
Prispevkov: 535
Pridružen: So Avg 25, 2012 14:03
Kraj: Žabnica
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a heron » So Avg 12, 2017 17:56

Bravo. Lepo narejeno. Je pa škoda, da je ravno med hladilnikom in zamrzovalnikom štedilnik. Veliko energije bi bilo prihranjene, če bi bila oba hladna elementa eden ob drugem in vmes le tanjša izolacija. Najbrž ergonomija kuhinje tega ne dopušča.
Lep pozdrav, Tomaž.

Heron je nazaj z druge poti po svetu in že težko čakam na naslednji odhod.
Takrat se bo vrnil tudi dnevnik na: www.sailmala.com/heron
Ali občasno blog v Angleščini na: www.heronsailing.blogspot.com/
tyson

OdgovorNapisal/-a tyson » Ne Avg 13, 2017 10:59

Lepo in veeeliiikooo delo!

Zato si zamujal na Lastovo, kolikor mi je uspel Pavle povedat. Zelo na hitro sva se srečala v Mamilu, ko je Enio imel fešto za 20 let obratovanja lokala.
Uporabniški avatar
MarjanT
Admiral
Prispevkov: 911
Pridružen: Pe Sep 14, 2007 12:51
Kraj: Sežana

OdgovorNapisal/-a MarjanT » Ne Avg 13, 2017 16:54

Lepo narejeno. Ko boš izmeril razliko v porabi, objavi. Hlajenje z morsko vodo je super rešitev, ker je z manjšo temperaturo kompresorja bistveno povečan njegov izkoristek.
Jadranje je odklop
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Ne Avg 13, 2017 18:32

MarjanT vsekakor bom naredil meritve ti pa povem, da je razlika OGROMNA. Ne moreš verjet ampak le redkokdaj vidim hladilnik delovat in drži temperaturo konstantno na 5°C. dt sem nastavil na 1°C. Tako po občutku sedaj deluje le nekje 5-7min/h saj izjemno hitro pohladi. Velika količina glikola 10l pa vsebino drži na konstantni temperaturi in deluje kot velik zalogovnik Izkoristek je fenomenalen.
Od doma sva vzela svežo špinačo za prilogo pri karpaču in še danes je popolnoma sveža. Žena pravi, da sedaj deluje hladilnik bolje kot klasičen doma, kajti po celotnem delu je vse konstantno in enakomerno pohlajeno.

Meni je rešitev in rezultat izjemno všeč. Škoda, da do te rešitve nisem prišel že prej. Zadeve so mi tak tehnični izziv, da sem sklenil kupiti opremo za trdo lotanje tako, da se bom lotil izdelave še za kolega in sedaj popolnoma vse izdelal sam razen strojniškega dela, plin pa mu bo nafilal Mitja P. iz Izole.
LP Iztok Š.
polanc
Admiral
Prispevkov: 9291
Pridružen: Če Dec 04, 2008 21:00
Kraj: sevnica

OdgovorNapisal/-a polanc » Ne Avg 13, 2017 20:22

Pol če prav razumem maš 3 hladilne sisteme? voda hladi glikol,glikol pa plin v kompresorju?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Ne Avg 13, 2017 21:45

Ne. Nekaj si narobe razumel. Celoten hladilnik je pravzaprav izparilnik z akumulacijo-glikolom. Morska voda hladi kondenzator. Pri klasičnih hladilnikih kot jih imate na barki je kondenzator zračno hlajen z ventilatorjem in montiran poleg kompresorja. Vodno hlajen kondenzator zelo hitro pohladi plin in ga utekočini.
Uporabniški avatar
motorni
Admiral
Prispevkov: 2530
Pridružen: Po Maj 14, 2007 00:04
Kraj: Zagorje

OdgovorNapisal/-a motorni » Ne Avg 13, 2017 23:18

NT, kje si dobil CuNi cev?
Po navedbah TUKAJ ni pričakovati elektrokorozije med bakrom, srebrovim lotom in CuNi cevjo. Če prav sklepam, je vse skupaj električno povezano (kompresor, vodni kondenzator, izparilnik z glikolom). Si to povezal še na kobilico?
__________________
lp
motorni
Uporabniški avatar
motorni
Admiral
Prispevkov: 2530
Pridružen: Po Maj 14, 2007 00:04
Kraj: Zagorje

OdgovorNapisal/-a motorni » Ne Avg 13, 2017 23:30

Za trdo lotanje, sicer bolj hobi varianto, imam tole:
Slika
Priklopiš ga na varilni aparat, 60A toka. Proizvodnja Kočevar Jože, pred 40 leti.
__________________

lp

motorni
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5111
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Avg 14, 2017 06:19

motorni napisal/-a:...Če prav sklepam, je vse skupaj električno povezano (kompresor, vodni kondenzator, izparilnik z glikolom). Si to povezal še na kobilico?

Nikakor ne! Ni nobene potrebe kajti v izmenjevalcu/kondenzatirju sta cink protektorja. Minusa iz akumulatorja pa nisem vezal nikamor in tudi kompresor ima ločeno maso.
Cevi imajo moji sosedje v Trzinu Foerch in Wurth ter trgovine z avto deli (po naročilu).
NOVI FOSIL
Admiral
Prispevkov: 2555
Pridružen: To Jan 05, 2016 20:50
Kraj: LJ-CRES
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a NOVI FOSIL » Po Avg 14, 2017 10:14

:D
Iztok vse pohvale :wink:
Barko boš spedenal v nulo. Si pravi mojster :!:
Edino o cink protektorjih se posvetuj s strokovnjakom,
na tem področju AEgir :lol:

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 12 gostov