Pravi veter za jadranje............

Vreme na morju, njegove nevarnosti in lepote

Moderatorji: moderator, moderator2, Marchi

Mihic
Štabni vodnik
Prispevkov: 26
Pridružen: So Avg 11, 2007 13:50
Kraj: Koper

Pravi veter za jadranje............

OdgovorNapisal/-a Mihic » Sr Avg 29, 2007 13:10

Zdravo........zanima me kot amaterja .kateri bi bil najprimernejsi veter za jadranje.....amatersko in sportno..............
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8702
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Avg 29, 2007 15:37

Pravi veter???
A to misliš s katere smeri piha? Pravi je vsak veter, le jadrati je treba znati. Bi pa rekel, da je za začetnika sigurno primernejši kak maestral ali jugo kot pa burja, ki je sunkovit veter.

LP
Uporabniški avatar
cougar
Poročnik fregate
Prispevkov: 66
Pridružen: Sr Jan 16, 2008 21:25
Kraj: maribor

OdgovorNapisal/-a cougar » Če Okt 09, 2008 17:40

Meni je najprimernejši jugo , ker je konstanten, pa tudi morje je ravno dovolj divje in lepo modro. Na vsak način pa veter v bok. V premec se mi zdi da ne pridem nikamor, pa še nadelaš se , v krmo pa rešiš s kakim metuljčkom :roll:
Ko slišim za "umireno do jaku buru" se sploh ne odvežem , severozapadnjak itak nič ven, ker ne vem kako se bom vezal potem , tramontana ---užas, lahko tud razbija . . . . ja maestral za nas amaterje .
Če ti veter ne odgovarja poskusi najprej s kakšno krajšavo glavnega jadra če jo imaš , fajn stvar je tudi rollflok ki ga ne rabiš odvit do konca , ali pa na motor če nisi siguren. :wink:
cougar
bimbus
Kapitan
Prispevkov: 169
Pridružen: Če Apr 05, 2007 12:51
Kraj: OBALA

OdgovorNapisal/-a bimbus » Če Okt 09, 2008 20:04

pravi veter, odvisno na kiro stran neba jadras :wink:
drugace pa okoli 10-15vozlov oz. po novem se moremo drzati SI enot od 5m/s pa do 10m/s
Rok-11
Admiral
Prispevkov: 1084
Pridružen: Ne Avg 17, 2008 09:58
Kraj: Ljubljana, Ribiška vasica - It.

OdgovorNapisal/-a Rok-11 » Pe Okt 10, 2008 18:20

Vprašanje si žal zapisal tako, da nanj ne morem odgovorit; lahko le razglabljam;
Za jadranje je najslabši nikakršen veter - vse ostalo je dobro. Če bi se rad učil, išči konstantne vetrove. Na jadranu je to jugo, lebič, ponavadi maestral, lahko tudi tramontana, oštro,... izogibaj pa se burji in nevihtam, ker prinašajo prevelikesunke in prehitre spremembe.

Kar se tiče moči - se kot začetnik raje izogibaj vsemu nad 4 do 5 Bf, pa čeprav se da lepo jadrati nekje do 7 ali 8 - le da ne v orco (proti vetru).

Ko pa enkrat znaš in veš kaj pričakovati pa se izogibaš le še stvarem, ki ti lahko poškodujejo barko. Npr res močnim vetrovom, sploh če imaš turistično opremljeno barko. Npr. navijalna jadra (roll...) v redu prenesejo vetrove nekje do 5 ali 6 Bf, potem je pa že sr.... Govorim za jadranje v veter.
Za take in močnejše vetrove potem potrebuješ viharna jadra iz težjega in močnejšega materiala. Za primer - pravi viharni flok je narejen iz tako togega materiala, da skoraj sam pokonci stoji...
Uporabniški avatar
luftar
Admiral
Prispevkov: 837
Pridružen: Pe Mar 21, 2008 16:23
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

OdgovorNapisal/-a luftar » Sr Okt 29, 2008 21:25

Kot je napisal Rok 11, je za 8 do 9 m jadrnice katerih je pri nas še vedno največ v lasti, lepo jadranje do 5 boforov, kar pa je več moraš že pričeti delati. Vsekakor pa odsvetujem v takem jadrati proti vetru, saj se jadralec in jadrnica preveč "matrata", seveda pa je potrebno tudi to preizkusiti. :wink:
EL CAPITANO
Admiral
Prispevkov: 841
Pridružen: Sr Sep 03, 2008 11:45
Kraj: Brezovica pri Lj.- Bunarina Pula

OdgovorNapisal/-a EL CAPITANO » Če Okt 30, 2008 13:38

Mihic pozravljen!

Za začetek kakšno knjigo v roke . Potem ko poznaš teorijo pa na kakšen tečaj ali pa z kakšnim izkušenim jadralcem na potep po morju.
Želim ti mirno morje in veliko jadralskih užitkov! :wink:
FISHING & SAILING IS LIFE
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5774
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Ne Nov 02, 2008 00:01

Začetniško do 10 vozlov,
Turistično do 20 vozlov,
Športno od 0,1 do 40+ vozlov.

Ko je krmilo težko, popusti.
Ko prvič pomisliš na krajšavo, skrajšaj.

Meni idealno je 15 vozlov maestrala in še kaj.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 2350
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50
Kraj: Ljubljana - Izola

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Pe Feb 18, 2011 03:15

luftar napisal/-a:Kot je napisal Rok 11, je za 8 do 9 m jadrnice katerih je pri nas še vedno največ v lasti, lepo jadranje do 5 boforov, kar pa je več moraš že pričeti delati. Vsekakor pa odsvetujem v takem jadrati proti vetru, saj se jadralec in jadrnica preveč "matrata", seveda pa je potrebno tudi to preizkusiti. :wink:

Tukaj mi manjka nekaj teorije: recimo da te dobi huda burja ali tramontana; uspe ti skrajšati glavno jadro in namestiti viharni flok (ali brez) in želiš uiti na odprto - kako je potem najbolje jadrati (recimo da kopno ni ovira) - veter v krmo, polkrmo, z boka, v veter?
Najbrž v takem vetru iz njegove smeri prihajajo tudi valovi in bočno odpade, v krmo pa preveč trpi jambor?
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5774
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Pe Feb 18, 2011 09:10

Ni recepta. Ti samo jadraj. Veliko izbire ne boš imel, barka bo "sama" našla pot, samo primerno jo pripravi in spoštuj naravo. Malo filozofsko tole zveni ampak vsaka teorija jadranja v ekstremni situaciji se v praksi izkaže za zelo pogojno uporabno.
bostjan9
Admiral
Prispevkov: 1340
Pridružen: Sr Feb 04, 2009 20:28

GREGA - JADRNJE

OdgovorNapisal/-a bostjan9 » Ne Feb 27, 2011 12:34

Grega, če še ne jadraš, se nauči od izkušenega jadralca.

Super - preberi veliko literature o tem.

Vendar največ izkušenj - morje, veter, jadrnica in smisel....pa strah te naj bo....preveč poguma je lahko nevarno.

Veliko jadralskih užitkov ....

l.p. b9
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 2350
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50
Kraj: Ljubljana - Izola

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Ne Feb 27, 2011 14:31

Jadram že, vendar večinoma v primernem vremenu, saj pred vsakim izplutjem podrobno preučim napoved.

Pred leti smo trije prijatelji izpluli iz Izole v razmeroma slabem vremenu, po malem je že padalo in vse je smrdelo po nevihti. Želeli smo odjadrati vsaj 2-3 ure, ko pa bi vreme poslabšalo bi jo popihali v marino. Trenutek brezvetrja smo izkoristili za malico, nato pa sem se odločil, da jo na motor mahnemo nazaj v marino. Tako smo motorirali s polnimi jadri. Vmes začne spet rahel veter. Ustavim motor in ponovno plujemo na jadra proti marini. Spominjam se še, da je nekdo rekel ... "Lej kako je črno tam proti Italiji" ... potem pa je usekalo ... tramontana. Zaradi polnih jader nas je položilo za 90 st. Barko sem skušal obrniti v veter, vendar brez uspeha. Čedalje bolj nas je nosilo proti kamnitemu nasipu pred ladjedelnico, v mislih sem si že začrtal kje bom plaval na kopno. Hitro je postalo jasno, da je treba zvleči jadra dol, saj smo se malenkostno postavili nazaj, pa nas je spet položilo. Ne vem točno kako, ampak dvema nama je uspelo zvleči dol glavno jadro in prednjo genovo - vse so bila klasična jadra, nič roll. Zagnal sem motor, vendar dal preveč gasa, da se naredil ogromen modri oblak. Bila je sposojena in slabo vzdrževana barka. Prepričan sem bil, da sem uničil motor, no ki pa je po nekaj sekundah spet deloval normalno. Po velikih valovih smo se nekako primajali nazaj v marino. Grozna izkušnja, predvsem ker je bil veter tako močan. Spoznal sem, da lahko v takih situacijah dobro ravnaš, samo če ti je teoretično ali od prejšnjih izkušenj popolnoma jasno, kaj je treba storiti. Vsako poizkušanje na pamet kar nekaj se ne obrestuje.

---
Na tem forumu je kar nekaj dobrih zapisov glede podobnih situacij, npr.:

http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... c&start=45

http://www.mojalbum.com/trident/200-bpm

http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... highlight=

http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... highlight=

http://www.morsko-prase.hr/2006/index.p ... &Itemid=33

----
Danes vem, da je bila tudi v tem primeru narejena cela serija napak:
- nismo pogledali vremenske napovedi, tako niti ne vem ali je bila tramontana napovedana ali ne
- motorirali smo s polnimi jadri in to ob značilnem zatišju pred nevihto
- v skladišču pod klopjo v kokpitu niso bili pripravljeni rešilni jopiči
- čeprav smo v tej druščini precej jadrali skupaj, nismo nikdar trenirali hitrega spuščanja in menjave jader; znali smo to sicer narediti, vendar smo bili neuigrani in prepočasni
- nisem preveril ali je bil tank goriva popolnoma poln; v kolikor tank ni poln se lahko gorivo upeni in v dovod goriva lahko pride zrak
- barka ni imela nikakršnega sistema za privezovanje, moja ga bo prej ko slej imela
- viharni flok mora biti takrat ko se pričakuje nevihta že na krovu - pripravljen v vreči in pripet na ograjico premca - pri nas je bil v podpalubju in v tistem kaosu ni bilo šans, da bi zmogli toliko logistike, da bi ga namestili
- en član posadke mora biti zadolžen za zapiranje vrat vhoda v barko, da ne bi zajeli vode, prav tako morajo biti zaprta vsa stranka okna (imeli smo odprta)
- za primer hudega dežja mora biti skiperju na voljo smučarska maska, ker v gostih dežnih kapljah se komaj kaj vidi
- bežali smo v marino, ko bi bilo morda bolje, da bi jo mahnili na odprto
---

Zima je čas za teoretične priprave in razmislek, zaradi tega sem tudi zastavil vprašanje. V sezoni pa sem že lani in bom tudi letos del časa na barki namenil treningu posadke za postopanje v kritičnih razmerah - če se ima druščina cel čas samo "fino" bomo v primeru nevihte spet bolj gledali kaj se dogaja, namesto da bi obvladovali situacijo.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 5859
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: Pravi veter za jadranje............

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Mar 02, 2011 02:37

Mihic napisal/-a:Zdravo........zanima me kot amaterja .kateri bi bil najprimernejsi veter za jadranje.....amatersko in sportno..............


http://bs.wikipedia.org/wiki/Beaufortova_skala za stanje vetra in morja

Za amatersko
    za čisto prve začetke - lahen do zmeren veter, 2-4 Bf, lahko tudi malo širši interval, tj. 1-5 Bf, torej od sapice do močnega vetra. Pri 5 Bf bi s popolnimi začetniki lahko bilo smotrno že začeti s skrajšanimi jadri. Zelo šibek veter pa popolne začetnike največkrat zdolgočasi.

    Jaz za popolne začetnike često uporabim dnevni veter, ki začne ob dopoldan ob lepem vremenu pihati z morja proti kopnemu (in je eden od znanilcev stabilnega lepega vremena). Ker se osončeno kopno segreva hitreje od morja, približno sorazmerno s temperaturno razliko piha tudi ta veter in od skoraj nič zjutraj postopno jača podobno, kot popolni začetniki pridobivajo izkušnje.

    Pojav imenujejo tudi dnevnik, nočnik (verjetno ga bom opisal v bazi znanja) je zelo odvisen tudi od letnega časa, oziroma kota, pod katerim sije sonce. Poleti je praviloma je najboljši za prvega pol dneva - popoldne se namreč pogosto lahko razvijejo neverini in nevere, in pred tem je popone začetnike - če niso zelo napredovali - najbolje pravočasno spraviti na privez - kjer je opoldne običajno tudi dovolj prostora.
    Za tiste, ki se že malo znajdejo je odvisno, koliko imajo kondicije, motivacije in podobno (recimo, če imajo mačka od točke 'tekoče zadeve' prejšnjega dne :wink: ). Ne glede na to pa je treba vedeti, da ta vrsta jadralcev še ni samostojna in jih je treba še vedno dosledno nadzirati. Če je varno, jih sicer kadar se da najprej nekoliko pustiš, če se morda samo zavedo problema oziroma jih usmeriš, da po možnosti sami najdejo rešitev zanj. Če to ne gre v dovolj kratkem času, ne preostane drugega kot da zaukažeš, kar je potrebno.

    Če bi se radi šli fittnes in je zares dovolj kondicije, je zmerna burja, za katero Aladin napoveduje, da bo slabela, krasna stvar: ob vsakem sunku za prvi udarec popustiti po travelerju/karelu ali škoti in potem s pritezanjem ujeti za pospešek vso uporabno energijo sunka.

    Pri tem je treba spomniti večino ljudi, da naj pazijo na dihanje - če si dobro predihan, se utrudiš bistveno kasneje, in tudi fizična dejavnost je prijetnejša, mestni ljudje pa večinoma optimalnega dihanja nimajo avtomatiziranega. Ne glede na to je večurno skoraj neprekinjeno sukanje ročice vitla ob pritezanju napetih jader nekaj, kar bo večino izčrpalo.

    Ko bo torej ljudem začela pohajati energija, bo - če si res dobro presodil vreme - tudi veter malo pojenjeval in bo nekaj časa vmes za kak prigrizek, da se kdo od posadke ne sesede zaradi padca sladkorja v krvi. Če ne, pravočasno krajšanje jader, ki ga bolj sveža posadka sicer ne bi rabila.

Jugo - ki ga je priporočilo nekaj prejšnjih prispevkov - je lahko 'malo mešan blagoslov'.

Res je to precej enakomern veter, je pa često precej močan in dolgotrajen in vleče čez razmeroma velike razdalje, tako da se lahko morje dvgne bistveno bolj kot pri istih jakostih vetra pri burji (fully developed sea). Zato je pri jugu treba biti posebej pozoren na morsko bolezen in podobne težave.

Običajno jugo tudi piha daljši čas (od nekaj dni do nekaj tednov), tako da če prideš v naraščajoči - začetni - del (ko je morje največkrat še mirnejše), je dobro, da si pripravljen tudi na to, da bo morda izurjenost posadke naraščala počasneje, kot jača jugo. To pomeni, da rabiš primerno strategijo, kaj v tem primeru (krajšnanje jader - po možnosti že prejšnje urjenje s posadko - sprememba cilja plovbe in tako dalje).

V drugem delu, ko jugo slabi, je morje običajno bolj vzvalovano kot pri enaki hitrosti vetra v prvem delu. Če za jugom ne pride burja (ali kak drug veter), lahko padeš v stojno valovanje v brezvetrju, kar posadko tudi lahko razveseli z morsko boleznijo.

Če pa hitro za jugom potegne burja, pa lahko imaš 'križno morje'. To pomeni, da burja preko valov zaradi juga (praviloma 'urejene vrste' od SE) dvigne krajše in sicer nižje valove, katerih medsebojni vpliv pa lahko začetnika spravi v precej težav.


Za šporno jadranje ima izraz več pomenov.
    Obalno tekmovalno jadranje gre od 1 Bf (ko je toliko vetra, da prime krmilo - zato brez vetra ni regati) pa do toliko, kot zmore tisti tip barke.

    Pri plovilih, ki ne morejo krajšati jader (optimist, laser) je maksimalna moč vetra omejena bolj, kot pri tistih, kjer so možne krajšave, viharna jadra in podobno, in zato je to od tipa do tipa različno
    Oceanska (ofshore) tekmovanja - omejitve so bolj v zdržljivosti materiala in posadk, kot v pravilih. Če gre za tipske jadrnice, potem je iz zasnove in dovoljenih materalov znana meja za ta tip jadrnice, in v takem primeru utegne prireditelj zaradi premočnega vetra ali prenemrinega morja odložiti štart ali tudi odpovedati tekmovanje.

    če je možna konstrukcijska raznovrstnost plovil, potem je odvisno od posamezne barke, njene zasnove, izbire materialov in tega, kakšna tveganja so pripravljeni sprejeti v poskusu doseči zmago, in lahko težijo k lažji in šibkejši konstrukciji za večjo hitrost in se zanašajo, da se bodo mogli težkemu morju izogniti. V takih okoliščinah - in ko je plovno območje ocean, kjer je vreme ob istem času zelo raznoliko - je izbira na barki, kako bo ukrepala.


Športno jadranje, ki bi mu kdo rekel 'zabavno', kdo drugi 'adrenalinsko' je pa od tam, ko se barka začne hitro odzivati pa do takrat, dokler je - tisti posadki in tako opremljena - obvladljiva. Od tipa je odvisno, kje je spodnja meja - marsikdo šteje to od zmernega vetra (nekako od 4 Bf, 10 kt, 20 km/h) naprej, Če ima barka dobra jadra za lahen veter, je to že precej prej.
Correct me if I am wrong, please.
EL CAPITANO
Admiral
Prispevkov: 841
Pridružen: Sr Sep 03, 2008 11:45
Kraj: Brezovica pri Lj.- Bunarina Pula

OdgovorNapisal/-a EL CAPITANO » Sr Mar 02, 2011 11:24

Danes je pravi veter za jadranje :lol:
FISHING & SAILING IS LIFE
marjan5
Viceadmiral
Prispevkov: 363
Pridružen: Ne Apr 29, 2007 20:29
Kraj: Sevnica, Osor

OdgovorNapisal/-a marjan5 » Sr Mar 02, 2011 14:04

Ja če hoćeš hitr u Italijo :D

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost