Ali je strela nevarna za jadrnice?
Moderatorji: moderator2, Marchi, moderator
Ali je strela nevarna za jadrnice?
Hoj!
Letos sem pokasiral skupaj toliko nevihtm, kot v vsem mojem skupnem dosedanjem jadranju nisem. Res je, da sem se do sedaj pravočasno vedno kam skril, kar je najboljša zaščita pred strelo, toda letos se ni dalo.
------
Bral sem, da strela zelo redko udari v jadrnico. In da so barke varne pred strelo. Vsi veliko morjeplovci, vključno s pokojnim Šterkom, niso nikoli pisali, da bi imeli kak tak pripetlaj, je torej res, da smo varni?
------
To sem verjel do letos, do petka 13.08, ko sem se vračal iz dopusta mimo Vrsarja domov proti Piranu. Pri Poreču je pol ure pred mojim prihodom tja "spražilo" jadrnico. Poln zadetek v jambor. Posadka živa in brez prask (razen šoka). Toda inštrumenti in celo motor FUČ.
------
Ko sem razlagal ta dogodek na Piranskem pomolu, so mi dajali, da gotovo niso imeli jadrnice pravilno ozemljen. Kdo pa jo ima. Pa tudi če jo ima predvidevam, da to ne prepreči udarca strele v jambor, temveč le zmanjša škodo, ker strelo usmeri bolj naravnost v morje. Instrumenti in ostala elektronika, bo gotovo skurjena....?
-------
Malo razumem osnove elektrotehnike in vem, da strela poišče najbližjo "nasprotno" točko in to je jambor, ki je na istem potencialu, kot okolišnje veliko nižje morje in mi ni jasno, zakaj nebi strela izbrala takega lepega strelovoda. Če ga ozemljiš, še toliko raje....
-------
Ali je sploh možno tako zaščititi barko, da preprečimo udarec strele v jambor.
Ali je bil ta dogodek res izjema?
Letos sem pokasiral skupaj toliko nevihtm, kot v vsem mojem skupnem dosedanjem jadranju nisem. Res je, da sem se do sedaj pravočasno vedno kam skril, kar je najboljša zaščita pred strelo, toda letos se ni dalo.
------
Bral sem, da strela zelo redko udari v jadrnico. In da so barke varne pred strelo. Vsi veliko morjeplovci, vključno s pokojnim Šterkom, niso nikoli pisali, da bi imeli kak tak pripetlaj, je torej res, da smo varni?
------
To sem verjel do letos, do petka 13.08, ko sem se vračal iz dopusta mimo Vrsarja domov proti Piranu. Pri Poreču je pol ure pred mojim prihodom tja "spražilo" jadrnico. Poln zadetek v jambor. Posadka živa in brez prask (razen šoka). Toda inštrumenti in celo motor FUČ.
------
Ko sem razlagal ta dogodek na Piranskem pomolu, so mi dajali, da gotovo niso imeli jadrnice pravilno ozemljen. Kdo pa jo ima. Pa tudi če jo ima predvidevam, da to ne prepreči udarca strele v jambor, temveč le zmanjša škodo, ker strelo usmeri bolj naravnost v morje. Instrumenti in ostala elektronika, bo gotovo skurjena....?
-------
Malo razumem osnove elektrotehnike in vem, da strela poišče najbližjo "nasprotno" točko in to je jambor, ki je na istem potencialu, kot okolišnje veliko nižje morje in mi ni jasno, zakaj nebi strela izbrala takega lepega strelovoda. Če ga ozemljiš, še toliko raje....
-------
Ali je sploh možno tako zaščititi barko, da preprečimo udarec strele v jambor.
Ali je bil ta dogodek res izjema?
Saj z ozemljitvijo jamborja ravno hočeš ujeti strelo in jo speljati v morje, podobno kot strelovod.
Zato pa moraš imeti ločeno ozemljitev za strelovod in ozemljitev - akumulatorja. Samo večina bark to nima. Po teoriji bi moral na "strelovod" dat vse bitve, ograjo,..., da strela s svojim el. poljem naredi neke vrste faradayevo kletko, samo v praksi se ponavadi vsaj pri manjših plovilih to ne prakticira.
Zato pa moraš imeti ločeno ozemljitev za strelovod in ozemljitev - akumulatorja. Samo večina bark to nima. Po teoriji bi moral na "strelovod" dat vse bitve, ograjo,..., da strela s svojim el. poljem naredi neke vrste faradayevo kletko, samo v praksi se ponavadi vsaj pri manjših plovilih to ne prakticira.
Tolaži me to, da jim je skurilo samo inštrumente in jih ni potopilo.
Baje pomagajo neke vrste kleme, ki jih pripneš na pripone in spelješ v vodo.
Pri moji barki je jambor preko pripon povezan z litoželezno kobilico, baje ravno zaradi strele. Sicer me potem skrbi kaj se zgodi s trupom, če res useka.
Je pa voda sama dober prevodnik, tako da jambor v širnem morju, niti ni tako izpostavljena zadeva, kot se na prvi pogled zdi.
Ko sekajo strele, na palubi ostane samo nujna posadka, po možnosti eden, ostali "marš" v podpalubje in seveda stran od kovinskih delov. Tudi sam se naredim čimmanjšega
Pravijo, da so barke na odprtem morju varne pred strelami bolj kot na kopnem.
Razloga sta dva. Kot rečeno je na odprtem morju dovolj prevodnika okrog barke, ob kopnem, pa je jambor konkurenca vsem drevesom...
Drugi razlog pa je, da na odprtem morju še nobene barke, v katero bi udarila strela, niso videli (ker je še vsako potopilo).
Baje pomagajo neke vrste kleme, ki jih pripneš na pripone in spelješ v vodo.
Pri moji barki je jambor preko pripon povezan z litoželezno kobilico, baje ravno zaradi strele. Sicer me potem skrbi kaj se zgodi s trupom, če res useka.
Je pa voda sama dober prevodnik, tako da jambor v širnem morju, niti ni tako izpostavljena zadeva, kot se na prvi pogled zdi.
Ko sekajo strele, na palubi ostane samo nujna posadka, po možnosti eden, ostali "marš" v podpalubje in seveda stran od kovinskih delov. Tudi sam se naredim čimmanjšega
Pravijo, da so barke na odprtem morju varne pred strelami bolj kot na kopnem.
Razloga sta dva. Kot rečeno je na odprtem morju dovolj prevodnika okrog barke, ob kopnem, pa je jambor konkurenca vsem drevesom...
Drugi razlog pa je, da na odprtem morju še nobene barke, v katero bi udarila strela, niso videli (ker je še vsako potopilo).
Nazadnje spremenil Marchi, dne To Avg 17, 2010 11:48, skupaj popravljeno 1 krat.
Hvala za tolažbo.
Torej imamo vsi iste strahove in upanje, da bo morje pritegnilo strelo ne pa naš strelovodek, ki pa je del tega morja.
-----------
Glede varnosti na obali pa se ne bi strinjal. Mislim, da s v luki bolj varen, ker so ponavadi okoli tebe višja poslopja ali razni zvoniki, kamor preje udari strela. Glede priobalnega nevihtnega jadranja pa ne vem....
Torej imamo vsi iste strahove in upanje, da bo morje pritegnilo strelo ne pa naš strelovodek, ki pa je del tega morja.
-----------
Glede varnosti na obali pa se ne bi strinjal. Mislim, da s v luki bolj varen, ker so ponavadi okoli tebe višja poslopja ali razni zvoniki, kamor preje udari strela. Glede priobalnega nevihtnega jadranja pa ne vem....
Ko sem se vrnil v soboto z dopusta so mi povedali, da je v barko na nasprotnem privezu na našem pomolu udarila strela (to bo najbrž ta o kateri govori MicTic - Harmony 47, v charteru pri Jonathanu). Ravno takrat je šel potapljač pogledat ali je kaj narobe s kobilico. Kaj je ugotovil ne vem, kar je odšnorklar še do ene druge barke.
Prej mi je povedal, da so šli inštrumenti.
Moram priznat, da me je strele strah (morda tudi zaradi tega, ker me je eletrika že 2 krat skoraj fentala).
Vsakič, ko je nevihta vse naženem pod palubo in zaukažem naj se držilo čim bolj stran od kovinskih delov. Sam se skrijem pod sprayhood in če se le da jadram, da mi vsaj malo odvrne pozornost od udara strele.
Kable za ozemljitev s klemami sem imel na stari jadrnici. Jambor ni imela ozemljen na kobilico (bila je dvižna).
Čeprav na sedanji jadrnici imam jambor ozemljen na kobilico, si bom vseeno omislil še dodatne kable. Ne vem, če bo kaj pomagalo, bo pa povzročilo vsaj placebo efekt.
O tem načinu ozemljitve je nekaj pisal tudi Šutej (če se prav spomnim) in ga priporočil. V njegovo jadrnico je strela tudi treščila in je takrat ratal gluh na eno uho, mislim, pa da je tudi bil nekaj časa v nezavesti.
Lp pa čim manj strel (sploh iz jasnega neba)!
Edo
Prej mi je povedal, da so šli inštrumenti.
Moram priznat, da me je strele strah (morda tudi zaradi tega, ker me je eletrika že 2 krat skoraj fentala).
Vsakič, ko je nevihta vse naženem pod palubo in zaukažem naj se držilo čim bolj stran od kovinskih delov. Sam se skrijem pod sprayhood in če se le da jadram, da mi vsaj malo odvrne pozornost od udara strele.
Kable za ozemljitev s klemami sem imel na stari jadrnici. Jambor ni imela ozemljen na kobilico (bila je dvižna).
Čeprav na sedanji jadrnici imam jambor ozemljen na kobilico, si bom vseeno omislil še dodatne kable. Ne vem, če bo kaj pomagalo, bo pa povzročilo vsaj placebo efekt.
O tem načinu ozemljitve je nekaj pisal tudi Šutej (če se prav spomnim) in ga priporočil. V njegovo jadrnico je strela tudi treščila in je takrat ratal gluh na eno uho, mislim, pa da je tudi bil nekaj časa v nezavesti.
Lp pa čim manj strel (sploh iz jasnega neba)!
Edo
Living well is the best revenge
https://www.facebook.com/NotaBeneSailing/
https://www.facebook.com/NotaBeneSailing/
- Novinec
- Admiral
- Prispevkov: 2569
- Pridružen: Pe Feb 15, 2008 22:41
- Kraj: Sailing on the world
- Kontakt:
Mic Tic, tudi sam sem izkusil takšno strelo 27.julija ko sem se vračal domov z dopusta med Brioni in Rovinjem. Vendar v mene ni direktno usekala strela.
Meni je neslo samo wind inštrument in tridati se je "sfuzlalo"
Ko sem dal zadevo popraviti so mi javili: Imeli ste udar "t.i. slepe strele", ki vam je skurila Tridato, prežgala kabel za Wind in napihnila kabel v jamboru ter uničila senzor na jamborju. Cena popravila in menjava delov 1.693 eur. Ozemljitev imam preko kobilice. Če je ne bi imel, slepa strela ne bi prišla v jadrnico! Zdaj pa bodi pameten
Ker imam kasko sem šel na zavarovalnico in žal sem bil ob sklenitvi škrt in nisem doplačal za strelo.
Tri dni in pozabiš stroške. Sam da zdaj dela in je vse lepo!
LP
Meni je neslo samo wind inštrument in tridati se je "sfuzlalo"
Ko sem dal zadevo popraviti so mi javili: Imeli ste udar "t.i. slepe strele", ki vam je skurila Tridato, prežgala kabel za Wind in napihnila kabel v jamboru ter uničila senzor na jamborju. Cena popravila in menjava delov 1.693 eur. Ozemljitev imam preko kobilice. Če je ne bi imel, slepa strela ne bi prišla v jadrnico! Zdaj pa bodi pameten
Ker imam kasko sem šel na zavarovalnico in žal sem bil ob sklenitvi škrt in nisem doplačal za strelo.
Tri dni in pozabiš stroške. Sam da zdaj dela in je vse lepo!
LP
Ob dovolj močnem električnem polju nad teboj je čisto vseeno, kam imaš povezan jambor, v vsakem primeru bo treščilo vanj. Od povezave med jamborom in vodo pa je odvisno, koliko škode bo napravila. Če si strela poišče pot skozi plastiko in napravi tam luknjo, gre lahko barka na dno. Če imaš jambor povezan na kobilico, bo barka verjetno ostala na površini.
Če je povezav več, gre večino toka strele po najbolj zunanjih povezavah, to je po priponah.
Najmanjši presek vodnika, ki ga nobena strela ne bo uničila, je 16mm2 baker ali 50mm2 železo.
Tokovni sunek strele povzroči inducirane napetosti v vseh vodnikih, ki so na barki. Te pa uničijo elektroniko.
Podobno se lahko zgodi tudi ob udaru strele v bližino barke.
Šterk je nekoč zapisal, da ob nevihti pospravi gps, radio in podobno v lonec na pritisk in ga zapre.
Nekaj osnov o zaščiti pred strelo najdemo v naši tehnični smernici, ki je sicer napisana za zgradbe, a so razmere precej podobne:
http://www.mop.gov.si/fileadmin/mop.gov ... strela.pdf
Nekaj opisov pa je tudi tu:
http://www.marinelightning.com/index.html
in tu:
http://nasdonline.org/document/209/d000 ... ction.html
Sam ob nevihti (fisherman) obesim bakreno žico 25mm2 na vrh tende, drugi konec pa, olupljen v dolžini pol metra, potunkam po najbližji poti v morje. To bi verjetno rešilo barko, ne pa instrumente.
Če je povezav več, gre večino toka strele po najbolj zunanjih povezavah, to je po priponah.
Najmanjši presek vodnika, ki ga nobena strela ne bo uničila, je 16mm2 baker ali 50mm2 železo.
Tokovni sunek strele povzroči inducirane napetosti v vseh vodnikih, ki so na barki. Te pa uničijo elektroniko.
Podobno se lahko zgodi tudi ob udaru strele v bližino barke.
Šterk je nekoč zapisal, da ob nevihti pospravi gps, radio in podobno v lonec na pritisk in ga zapre.
Nekaj osnov o zaščiti pred strelo najdemo v naši tehnični smernici, ki je sicer napisana za zgradbe, a so razmere precej podobne:
http://www.mop.gov.si/fileadmin/mop.gov ... strela.pdf
Nekaj opisov pa je tudi tu:
http://www.marinelightning.com/index.html
in tu:
http://nasdonline.org/document/209/d000 ... ction.html
Sam ob nevihti (fisherman) obesim bakreno žico 25mm2 na vrh tende, drugi konec pa, olupljen v dolžini pol metra, potunkam po najbližji poti v morje. To bi verjetno rešilo barko, ne pa instrumente.
__________________
lp
motorni
lp
motorni
hvala.To so dobre strani. Sedaj moram samo še v miru prebrati. Kot sem na hitro pogledal, je vse tako preproto. Toda v praksi napraviti tako zaščitno kletko (že na obstoječi jadrnici) mislim, da ne bo tako simpl.
-----
Tudi jaz sem bral, da je najbolje (najceneje) imeti pri sebi kleme in jih pričvrstiti na zajle od jambora, drugi konec pa pomočiti v vodo. No sedaj vem tudi dimenzije vodnikov.
-----
Tudi jaz sem bral, da je najbolje (najceneje) imeti pri sebi kleme in jih pričvrstiti na zajle od jambora, drugi konec pa pomočiti v vodo. No sedaj vem tudi dimenzije vodnikov.
Kletko, znotraj katere ni električnega polja, ker se izniči narediš, tako, da povežeš skupaj čim več matelnih delov, recimo ograjo, bitve, razne druge metalne dele na palubi, z jamborjem, itd..., zaključiš pa le na enem metalu ki je v stiku z morjem, recimo kobilico, zakaj samo v eni točki, je druga zgodba povezana z korozijo v luki, na odprtem morju ni te bojazni.
Vse skupaj kar si povezal pa je ločeno od motorja in DC ozemlitve, ki je kar motor in mora zopet bit v stiku z morjem le v eni točki, recimo propeler iz enakega razloga, korozija v luki, kjer npr. v soseščini ima neka barka slabo napeljavo in prebija napetost.
Vse skupaj kar si povezal pa je ločeno od motorja in DC ozemlitve, ki je kar motor in mora zopet bit v stiku z morjem le v eni točki, recimo propeler iz enakega razloga, korozija v luki, kjer npr. v soseščini ima neka barka slabo napeljavo in prebija napetost.
Marchi napisal/-a:V marini se ni za bati. Če kupiš še tako veliko barko, s še tako visokim jamborom, se bo vedno našel kakšen kljukec, ki ti bo pokvaril veselje in bo imel daljšega, višjega. Pa naj mu jo sprži!
No, mene so pa prepričevali poučeni, da strela ne udari vedno na najvišje štrleče...lahko tudi mimo na malo nižje...zato je to z najvišjim, najdalšim,... vprašljiva "tolažba", če že pride do tega hudiča .
Kdo je na strani
Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov