Ali je strela nevarna za jadrnice?

Vreme na morju, njegove nevarnosti in lepote

Moderatorji: moderator, moderator2, Marchi

Uporabniški avatar
Gaso
Admiral
Prispevkov: 1478
Pridružen: To Dec 09, 2008 09:38
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Gaso » Po Sep 06, 2010 00:09

Ja seveda, da se v primeru strele inducira velik tok v samih instrumentih zaradi velikega elektočnega polja, drug primer pa je ko napetost par kV udari preko - vodnika v kolikor niso ozemljitve in - bodnika ločene.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3685
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Sep 06, 2010 08:01

Pozdrav
Strela je izredno nevarna za vsa plovila!

Nisem opazil te teme drugače bi že opisal lastno izkušnjo z strelo.
Na Murterju 2005 mi je strela udarila v popolnoma prenovljeno barko z vgrajeno popolnoma VSO novo opremo. Ob tisti nevihti je potopilo ali vrglo na obalo 7 bark, le tri barke smo ostale na sidru ampak v mojo je na žalost udarila direktna strela medtem, ko smo iz vode reševali tri mlade iz Zagorja.

Moja barka ima ozemljen jambor, zadnjo pripono, ograjo, tank za gorivo in motor, vsi porabniki pa so ozemljeni v ENI SAMI točki. Direktni udar strele je bil v jambor. Počilo je izredno močno tako, da smo bili čisto zbegani. Strela je naredila ogromno škode. Crknile so popolnoma vse elektronske naprave tudi tiste, ki niso bile pod napetostjo oziroma so bile celo varovalke ugasnjene, nič ni pomagalo. Crknile so celo ugasnjene žarnice. Prebilo pa je tudi motor električnega WCja. Crknilo je vse razen motorja sidrnega vitla in starterja na motorju. Šli so vsi instrumenti od radarja do sond, Navtex, kompresorji hladilnikov, vsi indikatorji, TV, inverter, polnilec, VHF, motorni panel, sat antena, gyro kompas, vsi merilniki napetosti, celo instrument za količino goriva in vode, alternator... Obratomer je celo deloval še nekaj časa, vendar je kmalu crknil tudi ta. Skratka crknile so VSE elektronske naprave in žarnice večina pa je bila ugasnjena !!

Torej kaj storiti pri direktnem udaru strele. Najbolj pomembno je preživeti, zato MORA BITI JAMBOR OZEMLJEN!! V kolikor ne bi imeli ozemljitve izvedene kot se zagre, bi bilo to lahko življensko nevarno. Najbolj varno področje je pod priponami jambora. Bili smo v kokpitu otroka pa na stopnicah pri motorju. Na srečo imamo zadnjo pripono in ograjo ozemljeno z 50mm2 kablom na kobilico in to nas je obvarovalo pred zablojeno strelo. Udar strele je bil izjemno močan in je zelo redko, da tako močna strela udari v plovilo res pa je, da je bila ta nevihta na Murterju tudi ena najmočnejših v zadnjih dvajsetih letih na Jadranu.

K sreči so mi leto prej (na IBC) svetovali, da naj dam oceniti barko in jo zavarujem na realno osnovo, ker je bilo popolnoma vse razen trupa (pa še ta je bil na novo prebarvan in z gell shieldom obdelan podvodni del) novo do zadnjega vijaka. K sreči sem jih poslušal, zato močno priporočam IBC doo iz Kopra, kajti, če jih ne bi izbral bi zelo težko od zavarovalnice direktno dobil izplačilo škode.

Sedaj se tolažim s tem, da je zelo majhna verjetnost, da v isto barko strela udari dvakrat. Barko imam kasko zavarovano, kar je nujno, saj na njej letno reživimo preko 70 dni.
Lep pozdrav in brez strele na morju
Nikola Tesla :)
theuros
Kapitan
Prispevkov: 202
Pridružen: Po Avg 06, 2007 18:48

OdgovorNapisal/-a theuros » Po Sep 06, 2010 08:08

Še sreča, da je šlo samo za materialno škodo!

Je to bilo v Kosirini?
Uporabniški avatar
luftar
Admiral
Prispevkov: 837
Pridružen: Pe Mar 21, 2008 16:23
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

OdgovorNapisal/-a luftar » Po Sep 06, 2010 12:35

Nikola, takšne izkušnje pa res ne bi rad doživel. Tebi pa hvala, ker si nazorno prikazal, kaj se lahko zgodi ob udarcu strele.

Zanima me še ali si zaščito za udar strele sam napeljeval? Domnevam namreč, da tovarniške barke niso tako zaščitene.

Lep pozdrav!
MicTic
Viceadmiral
Prispevkov: 474
Pridružen: Ne Jul 25, 2010 12:48
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a MicTic » To Sep 07, 2010 15:50

faradejeva kletka ščiti samo tisto kar je znotraj te kletke. Strela pa pokuri vse. Tudi če nimaš vključenih naprav. Tisti milimeter na šalterju iskra preskoči kot zašalo.
Dejansko ne fenta instrumentov "strela" oz glavni tok, ki po najkrajši poti izgine v globine, temveč indukcuja, ki se naredi ob streli in še cel kup ostalih spremljajočih stvari....(seveda če ne užge direktno v anteno in po kablu prifrči v notranjost barke, tudi skozi faradajevo kletko)...
Strela je ženskega spola in ko enkrat pride naredi hudiča in pol...
Uporabniški avatar
luftar
Admiral
Prispevkov: 837
Pridružen: Pe Mar 21, 2008 16:23
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

OdgovorNapisal/-a luftar » To Sep 07, 2010 18:54

Znancu je strela uničila vse instrumente vkljub temu, da je udarila kakih 100 m od njegove barke. Ali kdo ve, koliko daleč je nekje varnostna razdalja? Zanima me bolj kot informacija.
Uporabniški avatar
Novinec
Admiral
Prispevkov: 2569
Pridružen: Pe Feb 15, 2008 22:41
Kraj: Sailing on the world
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Novinec » To Sep 07, 2010 19:16

Sem nekje zgoraj napisal, da so strele švigale kar dve milje stran od mene, če ne tri milje. Pa sem vseeno "fasal slepo" strelo.
Torej nekega posebnega pravila in razdalje ni. Če nisi blizu, te pač sama poišče. :cry:

LP
:wink:
Uporabniški avatar
evovii
Admiral
Prispevkov: 2136
Pridružen: Sr Nov 14, 2007 14:30

OdgovorNapisal/-a evovii » To Sep 07, 2010 19:26

Malo razmišljam okoli tehle strel. Glede na to, da po širnih morjih pluje ogromno velikih kovinskih ladij me pa prav zanima kakšno je stanje pri njih... saj vem faradajeva kletka pa to ...ampak npr. če primerjaš eno 10m jadrnico ali kakršno drugo motrno plovilo, ki si jih lastimo napram enem velikem tankarju bi potemtakem morali skoraj vsako leto sigurno menjati kmpletno elektroniko :shock: kar pa ne verjamem ... Torej ker je toliko polemike okoli strel me zanima kolikokrat potem udari strela v neko 100m kovinsko čudo, ki se nahaja sredi oceana v nevihti.... če mene vprašate bi morale biti skurjene kot kakšen star čik... ampak niso... Morda imamo kakšnega starega pomorščaka na morjeplovcu, ki je preplul širne oceane pa naj on malo pove svoje izkušnje....

p.s. Tole je samo kost za glodanje :D
Veter v laseh, travarca v zobeh ;)
Uporabniški avatar
popaj
Kontraadmiral
Prispevkov: 255
Pridružen: Če Mar 19, 2009 21:50
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a popaj » To Sep 07, 2010 19:51

evovii napisal/-a:..... ... Torej ker je toliko polemike okoli strel me zanima kolikokrat potem udari strela v neko 100m kovinsko čudo, ki se nahaja sredi oceana v nevihti....

p.s. Tole je samo kost za glodanje :D



To pa tud mene zanima... Z dolžino si malo skromen, saj so VELIKE ladje dolge 200...pa še več... 8). Pa si predstavljaj, kaj vse jim lahko skuri tam gor :shock: ... Upam, da se bo našel stručko, ki bo nam , neznalcem, zadevo malo bolj razložil :!:
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3685
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Sep 08, 2010 00:11

Če strela udari v kovinsko plovilo ne naredi skoraj nič škode. Včasih pokuri le kakšno napravo, ki je vezana na (neozemeljeno) anteno (Sat, aktivne antene, navtex feritne antene...). Večina anten na velikih plovilih pa je Kratkostičnih (KV, VHF, UHF) za enosmerne tokove in ker so tudi robustno izdelane in odlično ozemljene v veliki večini prenesejo tudi neposredne udare strele brez trajnih poškodb.

Pri plastičnih plovilih pa je vsa napeljava ena sama antena in tako je zelo velika možnost okvar. Pripone jambora varujejo posadko predvsem pred DIREKTNIM udarom strele ni pa to dovolj, da bi bila zaščitena tudi notranjost plovila in naprave pred poškodbami zaradi prenapetostnih sunkov.
Povedano po domače, pripone niso dovolj na gosto, da bi bil efekt faradejeve kletke zagotovljen.
LP Nikola Tesla
Uporabniški avatar
luftar
Admiral
Prispevkov: 837
Pridružen: Pe Mar 21, 2008 16:23
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

OdgovorNapisal/-a luftar » Sr Sep 08, 2010 01:31

Nikola ali je možno, da je strela udarila v tvojo barko zato, ker si imel najboljše ozemljeno?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3685
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Sep 08, 2010 07:43

Nikakor ni udarila zaradi ozemljitve jambora. To je namreč nujno, če želiš preživeti pa čeprav v salonu, saj se ponavadi ravno poleg sedeža končajo stringerji pripon in če strela nima kam prebije trup ali pa lahko preskoči tudi na ljudi znotraj salona. Ob udaru strele je bila poleg (50m) na sidru tudi 25 metrska aluminijasta jadrnica Trintella z 36m visokim karbonskim in ozemljenim jamborom, vendar v njega ni treščilo pa je imel višji jambor barka pa je tudi predstavljala večjo maso.

Strela je nepredvidljiva, predvidimo pa lahko le pot njenega praznenja in temu pravimo ozemljitev oziroma strelovod.
Lep pozdrav
Nikola Tesla

Slika

Slika
Uporabniški avatar
luftar
Admiral
Prispevkov: 837
Pridružen: Pe Mar 21, 2008 16:23
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

OdgovorNapisal/-a luftar » Sr Sep 08, 2010 08:41

Nikola prav lepa hvala, si pa priložil lepe posnetke strel! Lp
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 5407
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Sr Sep 08, 2010 09:10

NT si me prav "potolažil" :cry:
Se pravi, najboljša zaščita pred strelo je, ne biti tam, kjer seka. Če pa se že znajdem sredi "ognja" pa bom vsekakor upošteval vse tvoje nasvete. Hvala! Če prav razmislim, bodo otroci še najbolj varni v krmnih kabinah, kjer ni nobenih pripon in vodovodne inštalacije.
atilone
Admiral
Prispevkov: 2790
Pridružen: Sr Nov 28, 2007 20:34

OdgovorNapisal/-a atilone » Sr Sep 08, 2010 09:10

Kot je že NT omenil, je elektronika na velikih tovornih ( potniških tudi ), masivnejše izvedbe, pa tudi zaščita pred udarom strele je mnogo kompaktnejša. Tam, na takih ladjah, recimo samo radar stane toliko kot en dober motornjak ali jadrnica.
Je pa še en način proti udaru strele. Preventiva. Nevihtni oblaki z nabojem te mogočne energije, na srečo niso širokopasovni oz. nimajo velike površine, tako da se kljub tem dodatnim varovalom proti strelam, vsaka ladja izogne takemu področju. Nevihtni oblaki, so več ali manj predvidljivi, torej je znana smer njihovega gibanja in to olajša tudi izogibanje. Seveda to ne moremo storiti če smo na vezu v marini.
LP

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gosta