Ali je strela nevarna za jadrnice?

Vreme na morju, njegove nevarnosti in lepote

Moderatorji: moderator, moderator2, Marchi

Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3575
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 22:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Sep 08, 2010 10:20

Odlična zaščita v kolikor nimaš ali pa nisi siguren, če je vse narejeno kot mora biti, da v času nevihte na pripone natakneš kable z krokodilom kakršne se uporablja za zasilni zagon motorja. Kabli morajo biti seveda brez izolacije in potopljeni v vodo najmanj 3m na vsaki strani.

Če imate pravilno povezano ograjo zadnjo pripono, jambor, kovinske tanke in ostalo je to največ kar lahko storite, da preživite brez posledic in da strela ne naredi nobene strukturne škode na trupu plovila, kajti če plovilo ni ozemljeno največkrat strela najde pot za razelektritev skozi trup tam kjer je pot do vode najbližja in to je ravno tam kjer so v salonu stringerji za stranske pripone.

preskok strele na plovilu brez ozemljenega jambora. Z rdečo je označena pot strele ko naredi škodo na trupu-luknjo.
Slika

Mesta, kjer obstaja najvišja verjetnost preskoka strele
Slika

Na sliki sanirane luknje v trupu ob robu vodne linije kot posledica udara strele v barko brez taščite.
Slika

Slika

Slika

Možnost udara strele je najvišja za plovila z jamborom še posebej pa so izpostavljena več trupna plovila (katamarani, trimarani). Možnost udara strele na jadranu je celo 10 na 1000. Sledijo trawlerji z cca 5/1000 in manjša motorna plovila z manj kot 1/1000.

Več o zaščiti plovil pred strelo najdete na marinelightning.com
Slika

Lep pozdrav
Nikola Tesla
Uporabniški avatar
JanezJ
Poročnik bojne ladje
Prispevkov: 87
Pridružen: Če Avg 27, 2009 13:09
Kraj: Slovenj Gradec

OdgovorNapisal/-a JanezJ » Sr Sep 08, 2010 11:38

Hvala NT.! Izčrpna in poučna reportaža. Sem se večkrat spraševal kako je z strelo na morju. Problem je, ker pri čarterskih jadrnicah ne moreš vedet, če so ustrezno ozemljene.Nisem pa še nikogar slišal, da bi se o tem pozanimal pri prevzemu. Bom nosil avtomobilske kable za zasilni zagon vedno zraven.
LP.J
Uporabniški avatar
Novinec
Admiral
Prispevkov: 2568
Pridružen: Pe Feb 15, 2008 23:41
Kraj: Sailing on the world
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Novinec » Sr Sep 08, 2010 13:02

NT, sedi odlično pet! :lol: Teorija, skice, vse drži.

Vseeno pa poglejmo z drugega zornega kota v prakso.
Kar imaš zvezano in kako zvezano je zadeva vsakega posameznika. Eni imamo manj, drugi imate več in bolje zvezano, ter zavarovano proti udaru strele.
Sedaj pa resničnost: smo na morju, plujemo z družino, ko se prične nevihta. Jadralci smo počasni, zato ne moremo uiti nevihti. .....Sivina na obzorju, ......strele od daleč. V glavi razmišljaš ali te bo ujelo? :? Morje je doseglo že dva metrske valove, dela se pena na valovih. Posadko je že strah, ti jih miriš in praviš, da to ni nič, ter da se nam ne more nič ggoditi. :oops: Spet še ena velika laž. :oops: Veter že močno piha in krajšaš jadra. Mogoče že obračaš na čimbolj odprto, da te ne preseneti. Prične deževati, po tebi padajo velike in mrzle kaplje, veter še bolj piha, valovi so visoki, penijo se ..... :? in zdaj bom še pomislil, kako bom vključil avtopilota, šel do nekega predala, potegnil ven neizolirane vsaj 6m dolge kable, tekel po jadrnici do pripon in kable nataknil na njih ..... :shock:

Sam mislim, da bom v takšnem trenutku pozabil na kable, ter iz te moke ne bo kruha. Potrebno bo narediti nekaj že v štartu, da mi ne bo potrebno poplesavat po mokrem trupu barke, ki poplesuje v ritmu valov.

LP
:?:
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3575
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 22:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Sep 08, 2010 13:54

Če imaš čarter barko se stisnite nekje pri motorju saj Vas zadnja pripona zelo dobro ščiti. Krmar SE NE SME DOTIKATI zadnje pripone, ker ne veš, če je ozemljitev sploh izvedena. Krmilo je v večini že samo po sebi ozemljeno preko zajl ali zglobov in če pripona ni, bo preskočilo preko krmarja na krmilo.

Kabli pridejo v poštev, ko si v marini ali na sidru med plovbo nimaš kaj delati z kabli razen, če vidiš, da seka ko hudič in res iščeš kakršnokoli rešitev. Več itak ne moreš storiti med plovbo.

Pri lastniški barki pa je zadeva veliko lažja saj sedaj, ko to berete lahko v miru naredite ozemljitev do naslednje sezone in nato se nimaš kaj bati ali si kasneje očitati, le zakaj nisem na to mislil že prej. Si niti ne predstavljam kaj vse bi se lahko pripetilo nam, če ne bi imel ozemljenega jambora.

Za strelovod na barki ne obstajajo 100% natančna navodila kako to izvesti, kajti če narediš narobe lahko celo narediš galvanski člen in nato boš imel težave z galvaniko, zato si je dobro zapomniti le tole:
- ozemljitve speljite v eno točko- na kobilico
- poveži dele med seboj katere se lahko ISTOČASNO DOTAKNEŠ, zadna pripona - ograja, Zadnja pripona - krmilo (tu je največ možnosti napak za galvaniko, zato če nisi vešč raje krmilo ozemlji dirktno na kobilico v tisti točki kot vse ostalo)
- Ozemlji vse večje kovinske dele
- za odvod strele pomaga ošiljena kovinska palica na vrhu jambora
- minus lahko povežeš na ozemljitev vendar samo v eni točki. Če imaš alternator vezan na ohišje motorja je dobro imeti stikalo, ki prekine minus pol z akumulatorjev, kar se uporablja predvsem kadar v marini pustiš barko dlje časa. Motorja zato niti ne ozemljimo posebej, ker obstaja možnost galvanike.

OPOZORILO: Ozemljitev in galvanika se (lahko) izklučujeta, zato je potrebno za vsak primer preveriti stanje in narediti kompromis med varnostjo in galvaniko. Kadar je plovilo na privezu je potrebno dati prednost galvaniki.

Lep pozdrav
Nikola Tesla
Uporabniški avatar
Novinec
Admiral
Prispevkov: 2568
Pridružen: Pe Feb 15, 2008 23:41
Kraj: Sailing on the world
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Novinec » Sr Sep 08, 2010 14:05

Ozemljitev... galavanika.... NT zdaj si me tako zmešal, da bo najbolje, da prideš enkrat na izlet k nam v marino, pogledaš mojo barko in potem se bova naprej pogovarjala, da ne bi jaz slučajno delal kletko, ki privablja strele :roll:

LP
:wink:
val
Admiral
Prispevkov: 1546
Pridružen: Po Sep 08, 2008 20:12
Kraj: Maribor-koper- Pula

OdgovorNapisal/-a val » Sr Sep 08, 2010 14:30

NT,če imam jambor direktno vpetega na kobilico,mi potem ni jasno zakaj bi si strela iskala pot preko pripon do morja,Mislil sem da si izbere najkrajšo in najbolj prevodno pot.
lp
Uporabniški avatar
gregor.n
Admiral
Prispevkov: 4087
Pridružen: Pe Apr 04, 2008 10:26
Kraj: Zanzibar

OdgovorNapisal/-a gregor.n » Sr Sep 08, 2010 14:48

No jadralci, oziroma izzivalci strel, zdaj sem se še enkrat prepričal da je bolje, oziroma varneje imet motornjaka. :wink:
In zdaj eno resno vprašanje: Če sem v marini privezan poleg jadrnice v katero useka strela, se lahko tudi meni kaj zgodi? :shock:
lpg
val
Admiral
Prispevkov: 1546
Pridružen: Po Sep 08, 2008 20:12
Kraj: Maribor-koper- Pula

OdgovorNapisal/-a val » Sr Sep 08, 2010 14:58

Baje motornjaki zraven jadrnic zgorijo do temelja,jadrnice pa čudežno odnesejo brez poškodb. :D :D :D
Uporabniški avatar
gregor.n
Admiral
Prispevkov: 4087
Pridružen: Pe Apr 04, 2008 10:26
Kraj: Zanzibar

OdgovorNapisal/-a gregor.n » Sr Sep 08, 2010 15:00

Ti se kar zajebavi, če meni useka pol tone bencina se bojim da od komplet marine ne bo nič ostalo.
lpg
Uporabniški avatar
kr en
Admiral
Prispevkov: 6270
Pridružen: So Nov 22, 2008 22:20
Kraj: From sea to sky
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a kr en » Sr Sep 08, 2010 15:03

Tud to je po svoje good. A veš kakšne so nekje čakalne vrste za plac v marini ?
"..Jer ovi ljudi normalni, tako su mi dosadni..." Jasmin Stavros
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 3575
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 22:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Sep 08, 2010 15:06

val napisal/-a:NT,če imam jambor direktno vpetega na kobilico,mi potem ni jasno zakaj bi si strela iskala pot preko pripon do morja,Mislil sem da si izbere najkrajšo in najbolj prevodno pot.
lp

Strela se bo v kolikor imaš jambor povezan z kobilico izpraznila in NE BO NAREDILA ŠKODE na trupu ali ogrožala ljudi v bližini.
Na sliki zgoraj je z rdečo barvo prikazan preskok strele, ki naredi škodo na trupu z modro pa preskok, ki ponavadi ne pusti nobenih poškodb za seboj razen sledi ožganin.
LP NT
val
Admiral
Prispevkov: 1546
Pridružen: Po Sep 08, 2008 20:12
Kraj: Maribor-koper- Pula

OdgovorNapisal/-a val » Sr Sep 08, 2010 15:08

gregor.n napisal/-a:Ti se kar zajebavi, če meni useka pol tone bencina se bojim da od komplet marine ne bo nič ostalo.
lpg


Saj veš ,da morasš imet prazen rezervar v marini.
Uporabniški avatar
kr en
Admiral
Prispevkov: 6270
Pridružen: So Nov 22, 2008 22:20
Kraj: From sea to sky
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a kr en » Sr Sep 08, 2010 15:18

val napisal/-a:
gregor.n napisal/-a:Ti se kar zajebavi, če meni useka pol tone bencina se bojim da od komplet marine ne bo nič ostalo.
lpg


Saj veš ,da morasš imet prazen rezervar v marini.


Tist šele eksplodira !!!
Majo še v sosednjem kraju kaj od tega :P
"..Jer ovi ljudi normalni, tako su mi dosadni..." Jasmin Stavros
Uporabniški avatar
evovii
Admiral
Prispevkov: 2104
Pridružen: Sr Nov 14, 2007 15:30

OdgovorNapisal/-a evovii » Sr Sep 08, 2010 15:34

Malo logičnega razmišljanja... Zakaj bi ti stela sploh udarila v jambor če nimaš ozemljenega??? Če vemo, da se v oblakih nabira pozitivni naboj, ki išče najkrajšo pot do negativnega za razelektritev preko najbližje točke. Torej če maš barko v marini in imaš neozemljen jambor bo prej udarila v sosednjo, ki ima ozemljen jambor in je negativni pol bližje pozitivnem????

Prav tako pa jaz nebi cca 5m kablov metal v morje med samo nevihto, ker ti jih lahko vijak zagrabi pol maš pa še večje sranje....
Veter v laseh, travarca v zobeh ;)
Uporabniški avatar
OB717
Kapitan
Prispevkov: 172
Pridružen: Po Avg 31, 2009 21:34
Kraj: Piran
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a OB717 » Sr Sep 08, 2010 18:16

evovii napisal/-a:Malo logičnega razmišljanja... Zakaj bi ti stela sploh udarila v jambor če nimaš ozemljenega??? Če vemo, da se v oblakih nabira pozitivni naboj, ki išče najkrajšo pot do negativnega za razelektritev preko najbližje točke. Torej če maš barko v marini in imaš neozemljen jambor bo prej udarila v sosednjo, ki ima ozemljen jambor in je negativni pol bližje pozitivnem????

Prav tako pa jaz nebi cca 5m kablov metal v morje med samo nevihto, ker ti jih lahko vijak zagrabi pol maš pa še večje sranje....


Se malo logicnega razmisljanja (popravite me, ce se motim) - Strela 'ne ve', ali je jambor ozemljen ali ne, v danem trenutku na vrhu jambora 'vidi' le mnogo bolj prevodno pot navzdol. Ce izbere neozemljenega, pomeni pac, da se je zgoraj zaj..... :)

Oziroma... recimo da obstaja elektricno polje med morjem in oblaki in je s tem vrh ozemljenega jambora na elektricnem potencialu 0. Potem je dno neozemljenega jambora na nekem minimalnem potencialu ki ga doloca (poenostavljeno) visina od morja (recimo meter, dva?), minimalno (zanemarljivo?) pa tudi razdalja od ozemljenega jambora (ki kot prevodnik na potencialu 0 pac tudi 'deformira' el.polje v blizini). Ker je (idealen) prevodnik ekvipotencialna ploskev, mora biti tudi vrh neozemljenega jambora na istem minimalnem potencialu kot dno. Ta potencial je po mojem prakticno zanemarljiv in bo verjetno prej tisoc drugih dejavnikov (recimo necistoce v ozracju, pa dejstvo, da je nastanek strele dokaj zapleten proces in tudi npr. ne udari vedno v najvisjo tocko - npr: http://www.exploratorium.edu/ronh/weather/weather.html ) odlocilo, v katerega bo strela udarila, cetudi postavimo ta dva jambora blizu skupaj.

se dva zanimiva linka:

http://www.lightningtalks.com/lightningfacts.htm

http://edis.ifas.ufl.edu/sg071

in malo teorije:

http://electron9.phys.utk.edu/phys136d/ ... ductor.htm

Kdo je na strani

Po forumu brska: Moody in 2 gosta