Pripone jambora

Vse o jadrnicah in jadranju

Moderatorji: moderator2, Marchi, moderator

Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Pripone jambora

OdgovorNapisal/-a Grega295 » To Sep 11, 2012 13:33

Med jadranjem v orco ta vikend, ko smo bili lepo nagnjeni, sem opazil, da je spodnja notranja pripona na zavetrni strani povsem popuščena, praktično je kar bingljala. Enako je bilo tudi na drugi strani ob spremmebi smeri v veter. Sem označil z rdečo spodaj.
Tega do sedaj še nisem opazil, pa me zanima - ali je to normalno?

Slika
zajla by _grega02_, on Flickr

Barka je 31 čeveljska Elanka.
al

OdgovorNapisal/-a al » To Sep 11, 2012 13:57

mater jaz imam enako...
baje se tam po Izoli smuka en Boris (da tudi nekaj za Elan dela?) in se na to spozna...
zlatko83
Admiral
Prispevkov: 1644
Pridružen: Ne Maj 20, 2007 10:26

OdgovorNapisal/-a zlatko83 » To Sep 11, 2012 14:15

Vprašanje je, kako imaš striman jambor. Jaz imam trimanega kar precej nazaj (full batten jadro) in so pripone kar precej napete, včasih podvomim, da so celo preveč. Vsekakor, če ti pripona binglja, ni dovolj napeta. Na priveterni strani je lahko malce popuščena, a če binglja, je po moje premalo napeta.
Sicer, ne me držat za besedo, iz trimanja jamborja sem napravil že doktorat, pa še vedno nisem siguren, če imam pripone optimalno napete. Prejšnjemu lastniku je seldnov serviser trimal jambor in pripone so bile napete, kot strune, sam sem jih malenkost popustil, a so na priveterni strani še vedno napete.
Lahko tudi, da so se ti odvili španerji. Bi rekel, da je to nemogoče? Prejšnjemu lastniku je pozimi padel jambor. Vzrok? Med montažo so pozabili vstavit varovalke v španerje in med zimsko burjo se je španer odvil do konca in jambor je padel. K sreči so bile posledice "samo" zvit križ in poškodovana ograja na sosednji jahti. Selden mu je vse popravil in povrnil škodo.

Angažiraj kakšnega izkušenega jadralca ali pa seldnovega serviserja, da ti strima jambor. To za laika ni ravno enostavna zadeva, kajti vse pripone moraš imeti simetrično pritegnjene, če pa še z priponami trimaš jambor nazaj, pa je še zahtevneje. Podobno opravilo, kot centriranje špic pri kolesu. Bolj centriraš, večjo osmico imaš :twisted:
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » To Sep 11, 2012 14:41

Grega imaš premalo napete podkrižne zajle, verjetno pa tudi ostale. Ko zajla binglja poglej po jamboru navzgor in videl boš kje je premalo napeta. Ponavadi sta obe, leva in desna. Štelanje ni nek bav bav. Vzameš dvižnico in pomeriš na levi in desni priponi, tako boš takoj videl, če ti jambor visi levo ali desno in to je izhodišče za napenjanje zajl.
LP NT
snake
Viceadmiral
Prispevkov: 472
Pridružen: Po Dec 12, 2011 12:01

OdgovorNapisal/-a snake » To Sep 11, 2012 15:39

Na tolk veliki barki se ni pametno sam igrat trimerja. To je kar zakompliciran postopek,ni tako kot bi šponal drat v vinogradi. Tako,da ...................saj veš kaj mislim.
Rok-11
Admiral
Prispevkov: 1195
Pridružen: Ne Avg 17, 2008 09:58
Kraj: Ljubljana, Ribiška vasica - It.

OdgovorNapisal/-a Rok-11 » To Sep 11, 2012 15:54

Za trim riga oz. jambora imaš na netu in v speciaziranih angleških revijah kar precej strokovnih člankov.
Očitno imaš ti dve zajli preveč popuščeni. Najprej si malo preberi, potem se pa lahko tudi sam lotiš trimanja. Rabiš lep dan z zmernim maestralom okrog 3 Bf - potem pa plovba z jadri in med plovbo trimanje.

Načeloma morajo zajle pri takšnem vetru na zavetrni strani biti že malenkost popuščene, ne smejo pa ravno opletati oz. prosto viseti.

Prav tako načeloma - zatezalcev ne moreš preveč pritegniti, dokler to počneš le z roko in do 15 cm izvijačem. Pa ne pozabi jih n a koncu fiksirati. Mi imamo za to skoznje potegnjene vrvi(ce) ali žice in le te vezane na sosednje zatezalce.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

OdgovorNapisal/-a Grega295 » To Sep 11, 2012 18:15

al napisal/-a:baje se tam po Izoli smuka en Boris (da tudi nekaj za Elan dela?) in se na to spozna...

Mislim, da se je ravno ta letos smukal po moji barki (ko je bila na kopnem), malo pogledal pripone in rekel, da je vse OK. Ampak zdrava pamet mi pravi, da lahko jambor strimaš samo med plovbo, ne pa, ko je barka na klocnih.
Iščem torej trimerja ... čeprav kot berem res marskido to sam nastavi.
Uporabniški avatar
ljubo
Admiral
Prispevkov: 1206
Pridružen: To Mar 09, 2010 07:36
Kraj: NOVA GORICA

OdgovorNapisal/-a ljubo » To Sep 11, 2012 18:38

Rok 11 je kar lepo povedal. Tako sva s prijateljem strimala pripone. Ko je malo vetra so vse lepo napete pri močnem pa je videt, da se pripona giblje. Do sedaj resnično ni bilo nobenega problema čeprav sem imel parkrat jadrnico z jadri skoraj v vodi, res za kratek čas bilo pa je. Predvsem je pa važno spodnje vpetje kdor ga ima. Pa seveda pri moji leydi imam tri na eni strani, da so vse enako napete.
pomisli in zgodilo se bo
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » To Sep 11, 2012 18:43

Pripone jambora se uravnava na privezu in nikakor drugače !!!
Poleti se zaradi višjih temperatur in obremenitev med jadranjem zajle malce raztegnejo, vendar ni nobena kunšt niti umetnost nazaj zategniti pripone. Če je pripona premalo napeta takoj vidiš po pretiranem popuščanju privetrne zajle. NE NASTAVLJAJ TEGA MED JADRANJEM, ker boš podrl simetrijo. Obe zajli morata biti enako zategnjeni, jambor pa mora biti TOČNO V SREDINI gledano po smeri plovbe.

MED JADRANJEM na jadrnici kot jo ima Grega se TRIMA le zadnja pripona in sicer, ko orcaš jo zateguješ in ko jadraš z vetrom jo popuščaš !!!
LP NT
Nazadnje spremenil Nikola T., dne To Sep 11, 2012 18:50, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
heron
Viceadmiral
Prispevkov: 535
Pridružen: So Avg 25, 2012 14:03
Kraj: Žabnica
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a heron » To Sep 11, 2012 18:48

Grega295 napisal/-a:
al napisal/-a:baje se tam po Izoli smuka en Boris (da tudi nekaj za Elan dela?) in se na to spozna...

Mislim, da se je ravno ta letos smukal po moji barki (ko je bila na kopnem), malo pogledal pripone in rekel, da je vse OK. Ampak zdrava pamet mi pravi, da lahko jambor strimaš samo med plovbo, ne pa, ko je barka na klocnih.
Iščem torej trimerja ... čeprav kot berem res marskido to sam nastavi.


Tvoja zdrava pamet ti dobro pravi. Barka je na suhem drugače zvita, kot v vodi.
Tole je eno kar dobro navodilo od prijatelja z neta. Je pa to Portugalec hud regatni tekmovalec in ima strupeno barko (40 feetov), tako da imej to v mislih, ko boš bral. On rad vse na polno zategne.
http://www.anything-sailing.com/showthr ... t-your-rig
Lep pozdrav, Tomaž.

Heron je nazaj z druge poti po svetu in že težko čakam na naslednji odhod.
Takrat se bo vrnil tudi dnevnik na: www.sailmala.com/heron
Ali občasno blog v Angleščini na: www.heronsailing.blogspot.com/
brovch
Kapitan korvete
Prispevkov: 97
Pridružen: To Sep 28, 2010 22:51
Kraj: kras

OdgovorNapisal/-a brovch » Sr Sep 12, 2012 08:23

Se strinjam z NT pripone in jambor se trima na privezu brez jader. Vsaka barka oz. model (poznamo več vrst vpetja) ima svoj trim pripon. Pripone so na zavetrni stani popuščene oz. pri nekaterih jadrnicah tudi kar precej proste ob jadranju pri vetru nad 20 vozlov. Seveda igra pri tem tudi veliko vlogo zadnji "straj"...
lp
Rok-11
Admiral
Prispevkov: 1195
Pridružen: Ne Avg 17, 2008 09:58
Kraj: Ljubljana, Ribiška vasica - It.

OdgovorNapisal/-a Rok-11 » Sr Sep 12, 2012 08:48

S tem da ima veliko vlogo zadnji štraj se seveda strinjam - ne pa tudi s tem, da bi zadeve lahko nastavil brez vetra, oz. obremenitve, ki nastane med jadranjem. Paziti je treba le na to, da takrat ni valov in so obremenitve enakomerne.
To sem vse povzel po angleških navodilih v jadralskih revijah od približnega leta nastanka naše barke. Mogoče je za nove rige kaj drugače.

Vsekakor pa tako nastavljamo rige na naših zadnjih 3 barkah in še nikdar ni bilo nič narobe.
In mislim da je vedno najprej treba pogledat jambor (tudi med plovbo) in če je raven ter na sredini in dokaj trden (ne niha) - si verjetno nekje blizu dobre nastavitve.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Sr Sep 12, 2012 09:21

Saj najbrž se to dela na način:
- zapelješ v veter, da je barka pod obremenitvijo in pogledaš ali se jambor zvija in kakšna je napetost pripon,
- nato zapelješ v veter, barka se razbremeni in ustavi, nastaviš pripone,
- spet od vetra, obremeniš barko, ki dobi hitrost in spet gledaš, če si ustrezno nastavil ...
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Sr Sep 12, 2012 10:37

@Grega295
Jaz ne bi tako! Bolj smiselno je, da nastaviš na privezu, sidru... in greš potem testirat in potem spet nazaj in tako dokler nisi zadovoljen.
F1 pa te fore, ane!?

Jambor je "živa" stvar in mora dihat.
V najslabšem primeru, pretirano zategnjen jambor, ob "ugodnem" vetru in prevelikih jadrih, veliko pripomore k njegovem sesutju.
Pri cruser jadrnicah je stvar bistveno manj precizna in delikatna, kot pri "dirkalnikih", ki imajo predimenzionirana jadra in jambore, zato ne komplicirajte preveč.
Na privezu preveri napetost pripon in če je katera nesorazmerno "mehka", jo pritegni. Med jadranjem je normalno, da je zavetrna pripona "mehka", seveda pa ne sme prosto plapolati.
Nazadnje spremenil Marchi, dne Sr Sep 12, 2012 10:46, skupaj popravljeno 1 krat.
snake
Viceadmiral
Prispevkov: 472
Pridružen: Po Dec 12, 2011 12:01

OdgovorNapisal/-a snake » Sr Sep 12, 2012 10:40

Na regatni barki 15 m smo pripone napenjali v marini in nikoli med plovbo,poleg tega so imeli neko napravico za mirjenje napetosti pripon,tako da so bile sigurno L in D enako napete.

Tisto početje na vodi v vetru je zdrelo za zlomit jambor.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov