Kapitanov dnevnik

Vse o navtičnih knjigah, priročnikih, revijah, navodilih...

Moderatorji: moderator2, moderator

Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Kapitanov dnevnik

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Mar 12, 2014 19:03

Kapitanov dnevnik
Pred dobrimi desetimi leti mi je David Poljšak podaril izvod te knjižice. Ko sem pred nekaj leti v GeoNautic skušal kupiti še kakšen izvod, se jih ni dalo več dobiti in kot sem razumel Davida, on in Aleš nimata v načrtu nove izdaje.

Prvih dvajset strani je kup dobrih, jasnih in priročnih informacij, ostali del je namenjen našim vpisom o plovbi.

Oboje sem imel velikokrat pri roki in sploh ne vem, kaj mi je največkrat prišlo prav... Najrajši bi ga kar pretipkal sem - če ne bi moji prosti spisi že itak šli ljudem na živce...

Ampak lahko pa prepišem vsaj

Kazalo
    Uvodna beseda
    Dober kapitan mora
    Merske enote v navigaciji
    Slovarček pomorskih izrazov - ta je omogočil, da sem začetke jadranja mogel učiti tako različno govoreče ljudi...
    Zastave
    Pomorski predpisi
    Vozli
    Sidra
    Vreme
    Veter
    Signali
    Pomembne telefonske številke in naslovi v Sloveniji
    Pomembne številke in naslovi drugod
    Beležke in opažanja

Vse prej je zelo uporabno, ampak po nekaj letih je bistveni del zadnje 'poglavje', to je Beležke in opažanja.

Na levi strani so rubrike
    za vpis o datumu, času in kraju ter kordinatah odhoda (izplutja, dviga sidra...) in prispetja (pristanka, sidranja).
    za skico sidrišča in opombe v zvezi z njim
    za vpis vremenske napovedi:
      Datum, čas, področje
      Opozorila
      Stanje
      Napoved za prvih 12 ur
      Napoved za drugih 12 ur

    Na desni strani je rubrika le prazna stran, a prav ta ohrani v spominu doživetja, ki bi jih sicer nedvomno pozabil.

    David je v uvodu med drugim zapisal
    Tik pred izdajo Kapitanovega dnevnika sem našel v kleti star dnevnik svojega nonota. V njem so zbrane anekdote in slike prelepe 7-meterske jadrnice "Pinvin". Kalo so lepi ti spomini. Nonu Zvonku in Pingvinu hvala zanje.

    Tega se verjetno ne da bolje povedati.
Nazadnje spremenil Marjan Tomki, dne Pe Mar 14, 2014 18:34, skupaj popravljeno 2 krat.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
bouton
Admiral
Prispevkov: 873
Pridružen: So Dec 22, 2007 13:41

OdgovorNapisal/-a bouton » Če Mar 13, 2014 17:18

Marjan, jaz tvoje prispevke z užitkom preberem in bom vesel, če boš še kaj pretipkal!
_commandos_
Štabni vodnik
Prispevkov: 29
Pridružen: Ne Nov 13, 2011 23:02

OdgovorNapisal/-a _commandos_ » Če Mar 13, 2014 21:32

Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Pe Mar 14, 2014 16:09

@_commandos_ Slika

@bouton :wink:
Stran 4, Kapitanov dnevnik

Dober kapitan mora...
  1. Preveriti veljavnost listin čolna.
  2. Preveriti, ali je čoln primeren za zastavljeno križarjenje.
  3. Preveriti reševalno opremo, navigacijske in druge luči.
  4. Preveriti stanje jader in delovanje motorja.
  5. Preveriti delovanje radiotelefonske postaje.
  6. Preveriti, za koliko potnikov je registriran čoln.
  7. spremljati vremenske napovedi ter izbrati primerno in alternativno sidrišče.
  8. Poznati področne začasne in stalne pravilnike.
  9. Osebno voditi priplutje v pristanišče in izplutje iz njega ter osebno poveljevati v kritičnih situacijah in reševalnih akcijah.
  10. Preveriti, če znajo vsi člani posadke in potniki uporabljati varnostne pasove, rešilne jopiče in drugo varnostno opremo.
  11. Ugotoviti, kateri član posadke zna zanesljivo uporavljati čoln. Tak krmar bo še kako koristen v kritičnih trenutkih.
  12. Pravočasno in učinkovito manevrirati pri izogibanju trčenj.
  13. Primerno manevrirati pri reševanju človeka v morju.
  14. Priskočiti na pomoč posadkam v nevarnosti, razen če s tem ogroža lastno posadko in čoln.
  15. Prositi za pomoč, če je to potrebno in preklicati pomoč, če se stanje izboljša.
  16. Upoštevati, da je življenje posadke in varnost čolna v njegovih rokah.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Pe Mar 14, 2014 18:30

Stran 5, Kapitanov dnevnik

Navigacija

Merske enote v navigaciji
  1. Navtična milja (M)
      1 M = 40 000 km (dolžina ekvatorja)x 1000m/(360°x60') = 1852 m
      1 M = 1' = 1852 m
      1 kabel = 1 M/10 = 1852/10 = 185,2 m
  2. Vozel (vz ali angl. kn) je enota za merjenje hitrosti
      1 vz = 1 M/h (ena navtična milja na uro)
      Hitrost 6 vz pomeni, da prepluje čoln 6 milj v eni uri.
  3. Določanje hitrosti, časa in poti
      hitrost = v (v vz), čas = t (v minutah ali urah), pot = d (v M)

      Hitrost (v vz)
      v minutah __ v = d * 60/t
      v urah _____ v = d/t

      Čas:
      v minutah __ t = d * 60/v
      v urah _____ t = d/v

      Pot (v M), če je t:
      v minutah __ d = v * t/60
      v urah _____ d = v * t


      Približno računanje hitrosti:
      V = d * 2 / t

      d = dolžina čolna (v metrih)
      t = čas (v sekundah)


    Osnove navigacije
      Med plovbo moramo vedno vedeti, kje se nahajamo (položaj ali pozicija čolna), iz dane pozicije pa si moramo določiti pravo smer (kurz).
      Torej: navigacija nas uči, kako varno voditi čoln.
      Pripomočki pri določanju pozicije in kurza: navtične karte (največkrat uporabljamo Merkatorjeve karte oz. projekcije zemeljske površine na cilinder), magnetni kompas, ročni kompas (za azimute), svinčnik, navigacijsko šestilo, pravokotni trikotnik, paralele, navigacijski trikotnik, brzinomer, ura.

    Pozicija čolna
      Pri določanju pozicije si pomagamo s stopinjsko mrežo, ki jo tvorija vzporedniki (paralele) in poldnevniki (meridiani).
      EKVATOR je največji vzporednik (paralela),
      GREENWICH pa je nulti poldnevnik (meridian).

      ZEMLJEPISNA ŠIRINA (φ) fi
      je oddaljenost naše točke od ekvatorja. Če se nahajamo južno od ekvatorja, jo bomo označili s S (od 0 do 90°), če se nahajamo severno od njega pa z N (od 0 do 90°).
      ZEMLJEPISNA DOLŽINA (λ) lambda
      je oddaljenost naše pozicije od Greenwicha (začetnega meridiana).
      Meirmo jo na paraleli v stopinjah, minutah in sekundah, in sicer: od 0 do 180° vzhodno (E) id Greebwucga ter od 0 do 180° zahodno (W) od začetnega meridiana.

Opombe:
  1. V razdelku " a) Navtična milja (M)" so bile v tiskanem izvodu tudi minute pomotoma označene z znakom za stopinjo, torej
    ... (360° x 60°) ...
    namesto
    ... (360° x 60') ...

    Ker je za dogovor o dolžini ene navtične milje osnova dolžine ene minute zemljepisne širine, sem to tu popravil.
    Vir http://en.wikipedia.org/wiki/Nautical_mile

    The nautical mile (symbol M, NM or nmi) is a unit of length that is approximately one minute of arc measured along any meridian.
  2. Zdi se mi, da je bil ta kapitanov dnevnik pripravljen za tisk pred sedanjo množično uporabo elektronskih instrumentov za določanje položaja (takrat so bili najbrž še predragi), in ti najbrž zato med navigacijskimi pripomočki tu niso omenjeni.

    Morda tudi zato - in zaradi množične uporabe interneta, ki vpliva na pridobivanje informacij o podatkih o pomorskih organih, zlasti pa marinah (telefonske številke, odpiranje novih marin in podobno), ki bi v tej knjižici lahko hitro postali manj ažurni od dostopnih na internetu, ni bilo nadaljnjih, posodobljenih izdaj te knjižice.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost