SR 290 napisal/-a:Nikola T. napisal/-a:Dosti letal ima tendenco, da ob povišanem gasu motorja dvignejo kljun in s tem vpadni kot. To je najmanjši problem, če bi pilotom dejansko pustili leteti.
Vsa letala imajo to tendenco in pri motornih letalih se med neakrobatskim letom za dviganje uporablja dodajanje moči motorja, za večjo hitrost pa spuščanje višinca. Na prvi pogled čudna zamenjava komand, a je najbolj smotrna rešitev.
Problem pri teh motorjih je, da ob večjih vpadnih kotih postanejo kot planke. Ker so itak preveliki za zmaj letala 737 imajo spodaj ploščato ohišje, da ne drsa. To še poveča upor planke. Poleg tega so daleč pred krilom in ko se poveča vpadni kot se krilu precej predvidljivo veča vzgon, ampak čelni upor pa ne bistveno in lepo zdrsi skozi zrak, ob tem pa dviguje letalo. Pri motorju je drugače. Ker je njegova aerodinamika namenjena sesanju zraka in čim manjšem čelnem uporu ne pa vzgonu, se ob večjih vpadnih kotih aerodinamika povsem pokvari. Čelni upor se zelo poveča, poveča se pa tudi ta "upor planke" in ker je nameščen daleč pred krilo dobi letalo tendenco nekontroliranega dviganja nosu. Zavrtet ga hoče kot da dela salto nazaj. To se povsem načrtno zahteva pri lovcih, ki se jim ob nadzvočen letu težišče pomakne nazaj, postane izredno stabilno in če želijo, da je še vedno okretno mora imeti težišče tako nazaj, da je med počasnim letom nestabilno. Zagato rešuje softver, ki premetuje vse krmilne površine, da letalo leti kamor želi pilot. Vsak je verjetno že videl nemogoče akrobacije sodobnih lovcev četrte in pete generacije, ki se navidezno upirajo zakonom aerodinamike in fizike in tu zgoraj je odgovor zakaj je tako.
Da so prišli do dobre programske opreme so prav vsi proizvajalci pokopali precej testnih pilotov, ampak v civilnem letalstvu se pa že po dveh kreših sproži alarm in tale nekontroliran spust teh dveh letal je ravno posledica ene od programskih napak, ki so se in se bodo še pripetile temu letalu in to ravno zaradi nestavbilnosti v letu pod večjimi vpadnimi koti in žal brez velikega vpadnega kota ni varnega vzleta, še manj pa pristanka.
Nisem posebej preverjal, vendar dvomim, da ima 737 MAX še vedno "ploščate" motorje.
Glede na to, da je bil osnovni namen izvedbe MAX omogočiti uporabo bolj varčnih motorjev z najmanjšim vložkom.
To so dosegli z drugimi pritrdišči motorjev, ki segajo bolj pred krilo in s tem poskrbijo, da so motorji lahko montirani višje.
Torej ni potrebe po "ploščenju" motorjev, ker je sedaj dovolj prostora. To tudi poceni zadevo, saj motorji ne rabijo biti namenski za 737.