Vezava stikalne plošče (Navi. luči, sidrna luč in črpalka)

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator2, cibro, Marchi, moderator

mihabs
Štabni praporščak
Prispevkov: 40
Pridružen: So Maj 04, 2013 15:20

Vezava stikalne plošče (Navi. luči, sidrna luč in črpalka)

OdgovorNapisal/-a mihabs » Sr Jul 02, 2014 10:39

Pozdravljeni,

O tem je bilo že veliko pisanega, a kljub vsemu vas prosim, da mi le podate določene smernice o montaži.

Letos se mi je zlomilo stikalo na stari plošči. Ko se zadevo odmontiral sem videl zmešnjavo kablov (ki je sploh ne bi smelo biti, saj imam le navigacijske luči, sidrno in črpalko).

V glavne vezano ni bilo, po moji laični oceni, tako kot je treba.

Kupim novo Stikalno ploščo s 3. stikali in 3 varovalke. Takšno kot je v povezavi http://www.navtikaceneje.si/stikalna-plo-ea-contour-2102621-nn006mtm/ (tista na tri).

Sedaj pa me ena zadeva bega (zraven je bolj provizoričen načrt, ki kaže le priklp plošče ne pa tudi celoten tokokrog).

Plošča ima 3 priklopne kable (1x črn na stikalu in 1x rdeč na stikalu ter 1x rdeč na varovalki), vsa stikala in varovalke so med sabo povezane.

Kako sedaj to vežem? Načrt veleva, da vežem celotno ploščo najprej na plus in minus, potem pa vežem na rdeči kabel na stikalu še + od luči in - ob luči direktno na akomulator na -. ALi je to pravilno? Luči svetijo.

Prosim za lajično razlago.

Prejle sem imel eno stikalo mrtvo. Sedaj pa razmišljam, da bi na eno vezal navigacijska, na drugo sidrno in na tretje pumpo.

Je to pravilno ali bi morale biti luči vezane na stikalo za vžig, da se ob odvzemu kontakta ugasnejo navigacijske in ostane le sidrna.

Zelo vam bom hvaležen za pomoč o že večkrat opevani temi.

V naprej hvala

Miha B.S.
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Jul 02, 2014 11:32

To si malo zakompliciral... :lol:

Načelno je tako... Na ploščo pride en + in ta gre na vsa stikala. Torej res so vsa stikala spojena skupaj z enim kontaktom. Potem gre iz vsakega stikala kratek kabel na varovalko in iz nje na drugem kontaktu na tvoj porabnik (luč, črpalka). To je samo +, negativni pol - pa dobiš direktno iz akumulatorja oziroma iz glavnega negativnega razvejišča, ki je ponavadi blizu akumulatorju, na manjšem čolnu pa zagotovo kar na klemi - od akuja...
Na stikalno ploščo pa pride še en črn kabel, ki je tudi povezan na vsa 3 stikala... No to pa je misterija, hehe. Nima funkcije, ima pa eno "sexy" funkcijo in to je, da ti v stikalu gorijo lučke, kadar je le to prižgano... :wink:
Uporabniški avatar
DR76
Kontraadmiral
Prispevkov: 236
Pridružen: To Mar 25, 2014 06:28
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a DR76 » Sr Jul 02, 2014 11:59

1. Napake pri vezavi so lahko drage, v določenih primerih celo tragične. Posledično naj se tega dela lotevajo le posamezniki, ki jim je zadeva v celoti jasna, vsaj teoretično.
2. Slika pove več, kot 1000 besed. Celo za tiste, ki nam je zadeva vsaj približno jasna lahko pri opisu pride do različnega razumevanja.
3. Tudi kakovost povezav igra pomembno vlogo pri varnosti in ne nazadnje zanesljivosti. Posledično je tudi za ustrezno izvedbo potrebno nekaj znanja in orodja.

admin napisal/-a:...Na ploščo pride en + in ta gre na vsa stikala. Torej res so vsa stikala spojena skupaj z enim kontaktom. Potem gre iz vsakega stikala kratek kabel na varovalko ...

Mar nebi bilo veliko primerneje in varneje, da se skupni plus razdeli in se najprej priklopi na varovalke in šele nato veže na stikala? V nasprotnem primeru ni varovanja v primeru napake na stikalu, kar bi znalo biti problematično, še posebej ob priklopljeni ozemljitvi za napajanje diode v stikalu.

Mimogrede, elektrika ni moja profesija.
Lep pozdrav.
mihabs
Štabni praporščak
Prispevkov: 40
Pridružen: So Maj 04, 2013 15:20

OdgovorNapisal/-a mihabs » Sr Jul 02, 2014 12:43

Najprej hvala obema. Se strinam s tabo DT76. Sem pisal iz službe, slike sledijo popoldne.

Admin hvala za opis.

Osebno me moti da imam 1x kabel na stikalno ploščo rdeč pred varovalkami (+) in 3 x kabel rdeč iz vsakega stikala ter 1 x kabel črn iz skupaj povezanih stikal. A ni bolje vzati vsak porabnik posebej na varovalko in svojo stikalo?
Se mi pa zdi da je na način kot j vezana nova plošča manj dela, samo način mora biti pravi.

Bi mi pa odgovarjal opis v smislu: Potegni kabel z baterije (s +) na stikalo pred varovalkami (+) in nato prikoli luši na ......

Kako je smiselno napraviti sidrno in navigacijske luči? Svoje stikalo ali na kontakt?

Lp
Hvala
Miha BS
Uporabniški avatar
DR76
Kontraadmiral
Prispevkov: 236
Pridružen: To Mar 25, 2014 06:28
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a DR76 » Sr Jul 02, 2014 13:58

Trenutno tudi jaz nisem v stanju narisati in pripeti vezave, bom pa, v nasprotju z lastnimi priporočili, zadevo opisal, ob zgolj informativni fotografiji.

Slika

Iz baterijskega akumulatorja plovila je na stikalno ploščo priveden + (priklopi se na rdeč ne priklopljen kabel na fotografiji). Ta je nato zankasto speljan na vse vhode posamezni varovalk (rdeče zanke). Iz vsakega izhoda posamezne varovalke je nato speljan kabel na vhod vsakega posameznega stikala (rdeči kratki kabli). Vsako posamezno stikalo ima en prost izhod (prosta kovinska ploščica) na katero se priklopi pozitivni kabel porabnika. Negativni pol porabnika se priklopi na negativni pol baterijskega akumulatorja plovila. Glede na lokacijo je negativne vode mogoče združevati.

Poleg omenjenega izhoda ima stikalo tudi priklop na negativni pol (črn ne priklopljen kabel), ki je nato zankasto speljan na vse priključke vsakega od stikal (črne zanke). Omenjeni črn kabel se priklopi na negativni pol baterijskega akumulatorja plovila. Njegova naloga je, da omogoči napajanje tlivke v stikalu ki pokaže njegov položaj (običajno sveti, ko je ta vklopljen) in dejansko ni povezan z porabniki, ki jih stikala napajajo.

Kar se tiče koncepta vezave pa je zadeva sledeča. Dalo bi se vezati tudi tako, da se določeni porabniki vklopijo le tedaj, ko je vklopljeno stikalo za vžig/kontakt motorja, bi bilo pa v tem primeru potrebno že obstoječo vezavo na stikalni plošči nekoliko spremeniti. Prav tako pa se postavi vprašanje smiselnosti takšne zasnove. V vsakem primeru mora obstajati možnost, da se določene luči pusti vklopljene v primeru izklopljenega motorja, posledično pa je potrebno od odhodu s plovila vedno preveriti, da so stikala ustrezno vklopljena/izklopljena. Ravno možnost, da bi luči ostale nevede vklopljene, posledično pa bi izčrpavale baterijski akumulator, pa bi bil lahko edini cilj za vezavo določenih stikal preko vžig/kontakt motorja. Ker smo ugotovili, da bi nekatere porabnike lahko pozabili vklopljene tudi ob takšni vezavi, takšna rešitev ni smiselna saj ne prinese dodatne varnosti ali poenostavi rokovanje s plovilom.
Lep pozdrav.
mihabs
Štabni praporščak
Prispevkov: 40
Pridružen: So Maj 04, 2013 15:20

OdgovorNapisal/-a mihabs » Sr Jul 02, 2014 14:13

UUU, :shock: .

Vezava stikalne plošče za telebane.

NAAAJ lepša hvala, vse jasno in dejansko nekako tako, kot sem imel tudi sam v glavi. Le da nisem bil siguren oz. nisem vedel zakaj mora to tako biti.

Resnično lepa hvala za temeljito razlago in čas.

Lp
Miha BS

Če je kdo na Lošinju ali v bližini med 20.7. in 3.8.2014 častim pivo. Če pa je kdo v čikatu pa še čevape. Heh :lol:
polanc
Admiral
Prispevkov: 9291
Pridružen: Če Dec 04, 2008 21:00
Kraj: sevnica

OdgovorNapisal/-a polanc » Sr Jul 02, 2014 16:13

Sm kapitnu l tud posadki...9 članov...??
mihabs
Štabni praporščak
Prispevkov: 40
Pridružen: So Maj 04, 2013 15:20

OdgovorNapisal/-a mihabs » Sr Jul 02, 2014 16:44

Kaj, pir al čevape. Hehehe...

Ja bomo že kj na weberja vrgli pa s pirom zalivali.

Lp
MBS
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Če Jul 03, 2014 00:40

No saj sem vedel, da moram napisati da je to odvisno kako je zvezana plošča, pa sem rekel, da bo brez tudi OK. Plošče so vezane različno, ene imajo najprej varovalke, druge najprej stikala!

V tem primeru se strinjam, da je bolje, če so spojene varovalke in nato vezava na stikala. To pa zato, ker je v stikalih kontrolna lampica... Če tega plošča nim, potem ne more priti do nikakršne okvare stikala in je čisto vseeno kje je varovalka, pred ali pa za stikalom! :wink:
Zadovoljen?

Da pa še dodam tole iz slike... Precej večji problem kot to kje je varovalka bo takšna vezava kot je na sliki... Če imate večje tokove, potem to odpade! Vse skupaj pride štrom po eni mali žici, kakšen 1.5 mm2 ali pa mogoče 2.5 mm2, nato pa naprej 10 takih porabnikov, ki bi vsak rad 5 do 10 A toka... NO-GO!
Uporabniški avatar
DR76
Kontraadmiral
Prispevkov: 236
Pridružen: To Mar 25, 2014 06:28
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a DR76 » Če Jul 03, 2014 10:05

Ne gre za vprašanje, ali sem zadovoljen ali ne, gre le za to, da se poizkuša poiskati optimalne rešitve. V kolikor lahko diskusija pomaga k temu ali celo k boljšemu razumevanju problemov in predlaganih rešitev, toliko bolje.

Optimalna tehnična rešitev elektrifikacije bi bila tista, ki kar najbolj zmanjša možnost, da pride do kratkega stika, položaj varovalk pa takšen, da v primeru, da do preobremenitve le pride, kar najhitreje tokokrog prekinejo. Posledično bi bil idealen položaj vgradnje kar čim bliže + pola baterijskega akumulatorja. Prav tako je optimalno, da je mogoče posamezne dele tokokroga varovati ločeno, s tem pa tudi porabnike, saj se s tem doseže, da v primeru težav ne odpove celoten tokokrog, temveč le problematičen del. Kako nujno je upoštevanje zgornjega izhodišča? Po mojem mnenju odvisno od pogojev vgradnje. Nedvomno je razlika ali se sistem vgrajuje v trup, ki električno ni prevoden ali takšnega, ki je na primer kovinski in se ga izkoristi za negativni pol. V tem primeru bi kakršnokoli drgnjenje, lomljenje ali kaka druga poškodba kabla kaj hitro privedla do kratkega stika, brez ustreznega varovanja pa potreba po zamenjavi kablov ob zgoraj opisani napaki ni več daleč.
Če se vrnem na začetek, tudi sam se strinjam, da pri 12V pri stikalni plošči, ki nima – pola/ozemljitve in tako nizkih napetostih ni pomemben vrstni red vezave stikal in varovalk.

Kar se tiče trditev o ustreznosti kablov pa se sicer načeloma strinjam, da je potrebno upoštevati kakšni tokovi bodo po njih tekli, je pa zapisana trditev po mojem mnenju vseeno nekoliko preveč poenostavljena.

Kaj je 1. osnovni problem električnega toka po kablu? Elektroni ob toku zaradi notranje upornosti le tega ustvarjajo toploto,posledično pa je količina le te odvisna od velikosti električnega toka ter notranje upornosti vodnika na posameznem delu. Iz tega stališča je mogoče skozi relativno tanek električni vodnik speljati dokaj velike tokove, če bi se uspelo zagotoviti zadostno hlajenje posameznega dela. Tipičen primer so ravno varovalke, ki po izrazito tankem vodniku brez škode prevajajo relativno visoke tokove, je pa njihova zgradba in zgradba okolice takšna, da se tu ustvarjena toplota lahko brez škode odvaja.
Sem nekoliko pobrskal za merili na področju pomorstva in naletel na naslednjo specifikacijo
»V kolikor so tesno speti trije vodniki, je potrebno najvišji dopusten tok zmanjšati za 30%, če jih je 4-6, ga je potrebno zmanjšanje 40% in v kolikor jih je 7-25, je to 50% od izhodiščnih vrednosti. Prav tako je najvišji dopusten tok kablov v motornem prostoru potrebno zmanjšati za 15% od izhodiščnih vrednosti«.
Na drugi strani lahko slaba izvedena povezava na zelo majhnem odseku ustvari relativno veliko upornost, posledično pa je na njem energetska izguba, ali če želite pretvorba električne energije v toplotno, tako velika, da je ni mogoče brez škode odvesti, to pa privede do pregrevanja, v skrajnem primeru tudi požara.

2. osnovni problem je padec napetosti v tokokrogu. Med standardi za plovila sem našel podatek, da je za kritične sisteme dopusten padec do 3%, za nekritične pa do 10%. Kakšen je omenjeni padec je odvisno od specifične upornosti vodnika, njegove dolžine (na podlagi teh dveh podatkov se da izračunati skupno upornost tokokroga, še bolje pa ga je zaradi različnih dejavnikov izmeriti) in toka, ki po njem teče. Skozi to perspektivo nas zanima izključno skupna upornost tokokroga, ne le kabla, temveč tudi vseh spojev, ki upornost tokokroga dodatno povečujejo. Tako nekoliko tanjši kabel, ki pa je kratek, dokaj zanemarljivo vpliva na skupno upornost, čelo kak slabši spoj morda nebi imel pretirano velikega vpliva.

Če se vrnem na začetek, nekoliko pod dimenzionirani kabli so tako problematični predvsem zaradi nepotrebnih energetskih izgub, če so relativno kratki, še toliko manj, slabo izvedeni priključki pa so lahko izrazito problematični zaradi skorajda točkovnega pregrevanja.
Ne glede na zgoraj zapisano pa se tudi sam strinjam, da je vsekakor priporočljivo uporabiti nekoliko debelejše kable od minimuma, saj se s tem poveča varnost in zmanjša nepotrebne energetske izgube, povečanje teže pa je zanemarljivo, je pa po mojem mnenju večja verjetnost, da bi težavo povzročil slab spoj večja, kot kratek odsek nekoliko pretankega kabla.

P.S.
Pri toku 100 A, dolžini neustreznega priklopnega kabla 10 cm in njegovih merah pod 1.5 mm^2, bi bil padec napetosti le ~ 0.15 V, pri tem pa bi izgubili ~14.6 J energije, kar je ~1.2% izguba.
Lep pozdrav.
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3950
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Pe Jul 04, 2014 22:33

Morda bi dodal le še to, da je dobro na + kabel ki vodi do stikalne plošče, montirati varovalko takoj za klemo akumulatorja. Sam imam 30A ali 40A talilne vložke. Zaenkrat uporabljam 30A.

Minimalni preseki kablov do malih porabnikov (npr. led luči navigacije) pa naj bi imeli presek tak, da v primeru kratkega stika pri porabniku skuri glavno varovalko če magnetna na stikalni plošči zataji.

Sam sem sicer letos tudi delal elektriko na novo. Sem pa v konzolo peljal tako glavni + kot tudi - kabel. Tako je vozlišče eno samo, umaknjeno v neuporaben prostor, hkrati pa bistveno lažje dostopno kot v prtljažniku pod sedeži.

http://www.morjeplovec.net/forum/viewtopic.php?t=5719&start=60
Uporabniški avatar
DR76
Kontraadmiral
Prispevkov: 236
Pridružen: To Mar 25, 2014 06:28
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a DR76 » So Jul 05, 2014 07:09

Resne težave se pričnejo, ko tehnično znanje posameznika ni dovolj veliko, da bi razumel kako zgrešen pristop je rešitev prikazana na spodnji fotografiji. Je pa nedvomno lahko prepričan, da mu takšna »varovalka« ne bo nikoli pregorela in mu jo tako ne bo potrebno menjati. :D

Slika

kasaudio napisal/-a:... je dobro na + kabel ki vodi do stikalne plošče, montirati varovalko takoj za klemo akumulatorja...

Se v celoti strinjam.

Vsekakor ima urjena napeljava vrsto prednosti; večja zanesljivost, lažja nadgradljivost, hitrejše servisiranje, izboljšana varnost, ne nazadnje estetika. Pri nekaterih tudi osebno zadovoljstvo, da je zadeva korektno urejena.
Lep pozdrav.
Uporabniški avatar
OB717
Kapitan
Prispevkov: 174
Pridružen: Po Avg 31, 2009 21:34
Kraj: Piran
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a OB717 » So Jul 05, 2014 10:02

DR76 napisal/-a:Resne težave se pričnejo, ko tehnično znanje posameznika ni dovolj veliko, da bi razumel kako zgrešen pristop je rešitev prikazana na spodnji fotografiji.

Absolutno zgrešeno. Še dobro, da imamo informacije na spletu kako ravnati v takih primerih: :)
Slika
erneesto
Kapitan
Prispevkov: 178
Pridružen: Po Jul 08, 2013 23:22

Re: Vezava stikalne plošče (Navi. luči, sidrna luč in črpalka)

OdgovorNapisal/-a erneesto » Pe Mar 13, 2020 11:16

Sam trenutno menjam elektro napeljavo in bom vezal tako, da bom pripeljal + in - iz akuja oz. glavnega stikala do vozlišča v kabini. Tam bo razdelilnik iz katerega bom vezal kable za porabnike na varovalke in na porabnike, nekatere pa iz varovalk na stikala in naprej na porabnike.
Direktno iz varovalk imam namen napeljati 12V vtičnice , seveda vsako na svojo varovalko, dovod za radijo..., preko stikal pa navigacijske luči, sidrno luč, črpalko pa sladko vodo, kalužno črpalko.
Razmišljam da dam vse omenjene luči+luč kabine vse na isto varovalko, vse ostale porabnike pa na svojo varovalko.
Preseke žic za vse omenjene porabnike imam 2,5m2, razen luči bom dal 0,75m2.
Ali je ok da dam vse luči na isto varovalko in kakšno moč varovalke izbrati za posamezne zgoraj naštete porabnike?

Ali je ok da uporabim podobno podnožje varovalk:https://www.conrad.si/eska-podnozje-za-varovalke-12polni-01.00655%2F20

Ali bi bilo pravilno na + dovodu takoj iz glavnega stikala dodati kakšno varovalko in če kakšne moči naj bo?

Kakšnaje pravilna izvedba napeljave direktnega + na plovec kalužne črpalke , zanima me kje se priklopiti, ali na aku, ali iz glavnega stikala, ker sem nekje zasledil da je lahko na akuju na polu + samo eden kabel na klemi?

Hvala
mato
Admiral
Prispevkov: 817
Pridružen: Pe Apr 25, 2014 13:27
Kraj: Škofja loka

Re: Vezava stikalne plošče (Navi. luči, sidrna luč in črpalka)

OdgovorNapisal/-a mato » Pe Mar 13, 2020 14:31

Mato :wink:

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 5 gostov