Raymarine ST60 wind

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

mačekmuri
Višji vodnik
Prispevkov: 20
Pridružen: To Jun 09, 2009 17:51
Kraj: Kvarner

Raymarine ST60 wind

OdgovorNapisal/-a mačekmuri » To Avg 17, 2010 22:23

Morjeplovski pozdrav vsem skupaj !

Na barki imam Raymarine ST60 tridata in wind. Pri ST60 wind imam naslednjo težavo, jakost vetra je v redu, ne prikazuje pa mi smeri vetra. Kazalec za smer vetra se vrti malo v eno stran, nato se umiri, potem pa v drugo stran, brez kakšne logike in neodvisno od smeri vetra.
Predem se lotim zadeve (in plezam na jambor), bi mi prav prišel kakšen nasvet od vas Morjeplovcev.




Mačekmuri
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Sr Avg 18, 2010 07:24

Wind instrument lahko stestiraš na plovilu. Če je test OK je pač napaka na senzorju ali kablu. Največkrat pa je napaka na obeh, AD vhod in eden od dveh senzorjev za smer v vetrovnici.

TEST za ST60 Wind:

1. Pritisni in drži tipki 1+4 (cca 4sek)

2. TAKOJ ko zaslišiš pisk spusti 1+4, ter na kratko TAKOJ pritisni tipki 3+4

3. Prikaz na disp.- St, t1. Izvede se test1 SeaTalk komunikacije, prikaže se koda napake F1-Sea Talk, F2-eeprom. Če je OK se izpiše P-passed.

4. na kratko pritisni tipki 1+2 izvede se test2 - test displeja in sicer:
4.1. Test osvetlitve, ki se spreminja 0 - 3
4.2. Test kazalca in njegovega driverja. Mora se vrteti enakomerno, kontinuirano SAMO v eno smer
4.3. Pritisk na tipko mora aktivirati beep
4.4. display LCD in driver- izmenjujejo se različni segmenti

5. na kratko pritisni tipki 1+2 izvede se test3 - Offset kazalca, kazalec mora kazati točno navzgor, če ne kaže nastavi z tipkama 3,4.

6. na kratko pritisni tipki 1+2 izvede se test4 - test senzorjev in AD v displeju
6.1. Z roko počasi vrti vetrovnico, kazalec mora slediti. Če je vse OK se izpiše P-pass ali F.. - napaka (prinesi v servis)
6.2. Z roko počasi vrti anemometer. Če je vse OK se izpiše P-pass ali F.. napaka (prinesi v servis)

7. Pritisni in drži tipki 1+2 2sek za izhod in shranjevanje nastavitve (offset) ali 1+2 momentalno izhod brez shranjevanja.

To je test, ki bo marsikateremu morjeplovcu pomagal najti napako in se prepričati, da je napaka res na senzorju, ter da je plezanje na jambor upravičeno. V kolikor odmontiraš senzor moraš obvezno tudi displej ker je v 90% primerih napaka zaradi prenapetosti (strele) na obeh delih.
LP Nikola Tesla
CAR
Admiral
Prispevkov: 2269
Pridružen: Sr Mar 26, 2008 19:54
Kraj: Ljubljana - ACI Supetarska draga - Rab

OdgovorNapisal/-a CAR » Sr Avg 18, 2010 21:17

Nikola Tesla, tole si pa res super napisal in bo v pomoč marsikateremu. Ker pa vidim, da si Nikola Tesla ne dela reklame sam, vam jaz lahko povem iz prve roke, da vam popravi vse od Raymarina, vsaj meni je.
You can't control the wind, but you can adjust your sails.
mačekmuri
Višji vodnik
Prispevkov: 20
Pridružen: To Jun 09, 2009 17:51
Kraj: Kvarner

OdgovorNapisal/-a mačekmuri » Sr Avg 18, 2010 22:39

Nikola Tesla, hvala lepa za izčrpen odgovor in jasna navodila. Testiranja in iskanja napake se bom lotil po zakjučku sezone in o rezultatih poročal na forumu.

Naj povem, da sem tudi jaz imel par stvari od Raymarina na servisu v HARPOON elektroniki v Trzinu. Prinešeno so mi popravili hitro in ugodno, čeprav sem že planiral zamenjavo in šparal €urote .


LP, Mačekmuri
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Nov 12, 2011 21:29

Vprašanje:
....na displeju so 3 črtice. Naredil test ...napisal f3, a je seveda nisem obračal, ker je na vrhu jambora....

Pri testu t4, ko je potrebno obračati vetrovnico in anemometer se prikaže sledeče:
- F3 za napako na senzorju za smer vetra. Sestavljata ga pravzaprav dva senzorja (SIN in COS).
- F4 za napako na enemometru (hitrost vetra)
- P za passed, oziroma ispravno

V kolikor je kabel nepoškodovan je napaka na vetrovnici! Sneti moraš vetrovnico in jo nesti na servis ali kupiti novo.
LP NT
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Sr Avg 14, 2013 12:27

Tole mi kaže. Včasih je pomagalo, da sem še enkrat ugasnil in prižgal inštrumente, zdaj pa tudi to ne. Torej crkovalo je postopno. Kaj bi lahko bilo?
Ostali inštrumenti na seatalku delajo ok (tridata in autopilot).
Sem pa šele doma prebral navodila za teste, tako da jih bom izvedel naslednjič.
Slika
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Avg 19, 2013 23:08

Najprej nastavi displej na APP (navidezni veter) wind s tipko disp. Pri starejših tipih se črtica izpiše tudi če ni podatka SOG na seatalku displej pa imaš nastavljen na TRUE (pravi) veter .
Črtice sicer pomenijo, da je senzor za hitrost (hall sonda) v okvari ali pa ni stika med izhodom iz senzorja na vetrovnici in vhodom na instrumentu.
LP NT
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » To Avg 20, 2013 09:45

Res je, da se je SOG senzor zapacal in ga moram spet sčistiti ampak wind vseeno ne da nič od sebe, ne na TRUE ne na APP. Sumim kontakt na vrhu pri senzorju, ker mogoče enkrat na dan opazim, da kazalec trzne in se za trenutek na displeju prikaže vrednost jakosti vetra.

Najprej naredim test, potem pa na jambor. Zdaj imam že tri razloge, da grem gor. Zamenjati sidrno luč z led, do konca priklopiti VHF anteno in urediti senzor za wind.
Samo ne vem kako naj se lotim senzorja, da ne bom 5x gor in dol.
Verjetno bom najprej sprobal konektor kabla, ki pride v senzor, dol pa bo nekdo opazoval dogajanje. Če ne bo sprememb, bom senzor odmontiral in gre k NTju na kontrolo. Sicer pa sem zadnji teden jadranja prav lepo jadral samo z windexom (puščico, ki kaže smer vetra), tako da sem se že skoraj navadil na vse skupaj brez elektronike.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Avg 21, 2013 09:07

Marchi napisal/-a:... sem se že skoraj navadil na vse skupaj brez elektronike.

Problem je 'Mujo' (avtopilot), če mu daš, da krmari po vetru.

Če pomnim prav, zna podobna kombinacija (ko vse dela) z avtopilotom držati tudi smer plovbe glede na (navidezni) veter (tako da ko nastaviš jadra, ostanejo jadra razmeroma optimalno nastavljena glede na veter tudi, ko veter spreminja smer).

Pri tem ni treba stalno prilagajati jadrovja, kar bi moral, če bi bil veter spremenljiv in bi se avtopilot držal kompasnega kurza.

Seveda je potreben nadzor, da upoštevaš take spremembe smeri plovbe in kam ne naletiš ali nasedeš, ampak nadzor nad tem, kam ploveš je itak potreben vedno, ne samo ko si na (takem ali drugačnem) avtopilotu :wink: .

Za to funkcijo tudi 'Mujo' rabi podatek o smeri vetra, in če boš potreboval to funkcijo, bo najbrž treba na jambor.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Sr Avg 21, 2013 09:47

Marjan Tomki napisal/-a:Če pomnim prav, zna podobna kombinacija (ko vse dela) z avtopilotom držati tudi smer plovbe glede na (navidezni) veter (tako da ko nastaviš jadra, ostanejo jadra razmeroma optimalno nastavljena glede na veter tudi, ko veter spreminja smer).


Funkcija, ki jo opisuješ, na Jadranu oz. v majhnih morjih in na majhnih razdaljah ni uporabna. Mogoče pogojno, če udariš off shore nekaj dni.
Veter v Jadranu piha za vsakim vogalom drugače. Moram pa priznati, da tega še nisem sprobal, tako da moje nakladanje jemlji z rezervo. Tisto, kar vem je, da avtopilot ni vsemogočen, še daleč od tega in mu je treba priskočiti na pomoč in prevzeti krmilo, predvsem v situacijah, ko barka ne doseže dovolj hitrosti, manj kot recimo 1,5 kt in v situacijah, ko je težko morje, recimo stopnja morja nad 5. Govorim o Avtopilotu Raymarine ST 4000MkII, ker so tudi boljši in slabši. :wink:
Nazadnje spremenil Marchi, dne Sr Avg 21, 2013 09:58, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
kr en
Admiral
Prispevkov: 6703
Pridružen: So Nov 22, 2008 21:20
Kraj: From sea to sky
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a kr en » Sr Avg 21, 2013 09:52

Bom izkoristil tole temo in povprašal NT za nasvet.

Na Raymarine C80 mi laže pozicijo. In to kar za ene 50 metrov (v desno in naprej). Je kar moteče, posebej v kakšnih ozkih in plitvih kanalih. Sedaj pa me zanima, ali je to stvar nastavitve (kalibracije), ali je kaj drugega?
"..Jer ovi ljudi normalni, tako su mi dosadni..." Jasmin Stavros
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Ne Avg 25, 2013 13:38

Možen vzrok za zamik na karti
    Tule je NT že pisal o začetnih nastavitvah in linearizaciji; beseda je nekoliko tekla tudi o tem, pri katerem sistemu je in kje ni tipala skrajne lege krmila in kaj lahko to pomeni in na kaj je pri tem treba paziti.

    Kr en, tebi mogoče ni (ali ni več - kakšen reset na začetne ali tovarniške vrednosti nastavitev) nastavljen
    Nikola Tesla napisal/-a:...
    "map datum" na WGS84
    ...

    Za gotovo ne morem reči, ker sem to zadnjič rabil (oziroma brskal po navodilih) pred nekaj leti in se ne spomnim več, kakšen je zamik in v katero stran, zdajle pa tudi ne grem brskat.

    Edit:
    http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... lease-help navaja, da so enostavno našli nekaj ok. 200 m napak v položaju nekaterih sredozemskih otokov (omenjena Hrvatska in Grčija).

Uporabnost avtopilota po vetru pri instrumentih Raymarine
Velja za take, kot so bili tu opisani - verjetno imajo v ponudbi še kaj drugega, s čimer še nisem imel opravka in se lahko obnaša drugače.
    Z Marchijem 'sva se slišala' po ZS in Marchi je mnenja, da naj nadaljujeva tule.
    Marchi napisal/-a:
    Marjan Tomki napisal/-a:Če pomnim prav, zna podobna kombinacija (ko vse dela) z avtopilotom držati tudi smer plovbe glede na (navidezni) veter (tako da ko nastaviš jadra, ostanejo jadra razmeroma optimalno nastavljena glede na veter tudi, ko veter spreminja smer).


    Funkcija, ki jo opisuješ, na Jadranu oz. v majhnih morjih in na majhnih razdaljah ni uporabna. Mogoče pogojno, če udariš off shore nekaj dni.
    Veter v Jadranu piha za vsakim vogalom drugače. Moram pa priznati, da tega še nisem sprobal, tako da moje nakladanje jemlji z rezervo. Tisto, kar vem je, da avtopilot ni vsemogočen, še daleč od tega in mu je treba priskočiti na pomoč in prevzeti krmilo, predvsem v situacijah, ko barka ne doseže dovolj hitrosti, manj kot recimo 1,5 kt in v situacijah, ko je težko morje, recimo stopnja morja nad 5. Govorim o Avtopilotu Raymarine ST 4000MkII, ker so tudi boljši in slabši. :wink:


    Slika

    Recimo, da sem na Bavarii 38 sam (ali vsaj na krovu sam) in želim prečiti. Če imam avtopilota v tem načinu in pritisnem gumb tack, nato ko avtopilot začne zavijati v veter (in je škota manj obremenjena), prestavim drsnik škote na drugo stran, sprostim zdaj privetrno škotino floka, genove, genakerja..., po potrebi prevlečem okrog jambora (ali prve pripone, če je genaker) in potrimam zavetrno škotino - in se vrnem za krmilo.

    Podobno je, če si sam, pa je treba za trenutek - oziroma za minuto - v podpalubje - recimo po vetrovko, daljnogled, ročno radijsko postajo... ali pa preveriti in po potrebi zapreti pozabljen ventil, če postane morje bolj resno kot po izplutju.

    Če nisi ravno v ožini in/ali če se sicer po smeri spremenljiv veter ne spreminja zelo oziroma preveč hitro (ali v premočno vzvalovanem morju ipd, ko bi te lahko zezal 'gain' in še kak drug parameter avtopilota), zna tudi za tak kratek čas po mojem biti bolje imeti jadra v stalnem kotu na smer vetra, kot na stalnem magnetnem kurzu.

    Tako, kadar veter spremeni smer iz 'ostro v veter' v 'veter bolj z boka' in bi reful jambor pritisnil k morju, avtopilot nastavljen na stalno smer proti vetru zavije tako, da skuša držati kot proti vetru stalen in kar te takrat še nagne, je lahko samo, koliko močnejši od 'povprečja' je sunek vetra oziroma reful...

    Če si na avtopilotu po magnetnem kurzu in reful poleg povečanja hitrosti tudi obrne na 'z boka', pa ti lahko potisne jambor in jadra tudi do vode. Mimogrede, točno to se je zgodilo (brez avtopilota na mini-12) Milanu tisti torek v Bohinju, ko sva potem plavala, ampak o tem bom predvidoma danes naprej pisal tam.

To seveda ni vedno uporabno
    Majhna hitrost je problem - zlasti če niso nastavljene skrajne meje za položaj krmila (in/ali ne dela tipalo za položaj krmila - ali le tega sploh ni...) - takrat avtopilot zato, ker pri premajhni hitrosti premik krmila ne spremeni smeri jadrnice, lahko s tem, da skuša poganjati list krmila čez skrajno mejo, sesuje jermen prenosa, morda pa tudi skuri motor avtopilota.

    Ne gre samo za plovbo ob šibkem vetru, v popolnoma enake težave bi zašel, če bi vklopil avtopilota (tudi ni važno ali za krmarjenje po vetru ali po magnetnem kurzu) v položaju, ko se je jadrnica 'ujela v okove' (in irons), recimo izgubila hitrost med prečenjem v položaju tako ostro v veter, da jo ta potiska nazaj.

    Mrtvo morje (valovito, a brez vetra) je tudi več kot pasje (ko bi moral po valu navzgor, brez vetra zdrsneš 'po klancu dol' in kaj se zgodi, če/ko avtopilot skuša krmariti 'vzvratno vožnjo, si ne predstavljam).

    V glavnem, pri zelo majhni hitrosti - iz kakršnega koli razloga, čeprav na jadrnici največkrat zaradi prešibkega vetra, ko je ne žene tudi motor - je avtopilot praviloma neuporaben. In če ni omejitve skrajne lege (senzor, program...), je to tudi dobesedno recept za povzročitev okvare avtopilota.

    Pa da ne pozabim - enako so 'prošnja za okvaro' avtopilota neuravnovešena jadra pred in za točko bočnega (lateralnega) odpora jadrnice ter glavno jadro, ki ima ob pojačanem vetru veliko preglobok profil. Kot sem že napisal, o tem bo več v naslednjem delu 'Bohinjske pravljice'.

    V takem primeru dober krmar na krmilu čuti, da mora imeti krmilo postrani, da barka drži smer, večina avtopilotov (in njihovih programov) pa ne in tako smo - kar zadeva okvaro avtopilota - spet pri isti zgodbi, kot pri premajhni hitrosti, da bi krmilo 'prijelo'.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5110
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Nov 28, 2013 07:31

Za potrebe preverjanja ožičenja vetrnega instrumenta sem izdelal uporovni merilni čep, katerega vstaviš v priključni konektor na jamboru in po uporovni tabeli preveriš in identificiraš žične povezave.
Merilni čep si lahko brezplačno sposodite tukaj...

Slika
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Ne Apr 06, 2014 09:55

No, da končam štorijo z wind senzorjem, ki ni kazal nič ali pa je imel kakšen preblisk, vsake toliko. Testi so pokazali, da moram na jambor :? in sem šel in odmontiral zadevo in jo odnesel Iztoku v Harpoon, kjer jo je testiral in ugotovil naslednje. Očitno je pri udaru strele, sicer lažjem, ker nisem niti opazil, strela skurila tesnilo, ki spaja oba konca senzorja in tako je v notranjost prišla vlaga, ki je načela vezje. Pred očmi so se mi že vrteli €€, vendar se je Iztok zavzel in ga s strokovnimi posegi, rešil :) Ugotovili smo tudi, da je vlaga tudi na ležajih vetrnice naredila svoje, tako da so zamenjali še ležaj oz. kar oba, če se že menja. Na koncu sva morjeplovsko poračunala in ob kavi še malo podebatirala o morjeplovstvu, seveda.
Kot je že nekdo zapisal zgoraj, so se fantje pri Harpoonu zavzeli za rešitev problema in rešili tisto, kar marsikateri servis ne bi ampak bi menjal celotne module, kot je sedaj praksa v takih primerih.
Zato servis Harpoon za Raymarine in druge navtične naprave, z veseljem priporočam!
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Ne Jun 22, 2014 23:46

Eh, ko ima hudič mlade.... :twisted:

Danes sem med vračanjem iz Pirana proti Poreču ob motoriranju v lepem jugu čelno 15-20 kt malce bolj pogosto pogledoval na wind ST60. In glej ga zlomka, najprej opazil, da je hitrost vetra na enkrat padla na 1,1 kt, tako ostala ene 15 minut nato pa tri črtice in smer s premca (natančno tako kot Marchijev instrument v tej temi).
Prebral prispevek NT tukaj in še Iztokov na Harpoon spletni strani. Po opravljenih testih mi sedaj smer sicer kaže, jakost pa 0 kt (seveda ni res). Instrument je pri t3 tudi javil napako f3 (če prva razumem gre za napako senzorja za smer vetra).
Nisem ravno mušja kategorija, niti nimam nobenih alpinističnih znanj zato poniżno sprašujem, če morda kdo pozna koga, ki bi obiskal moj jambor in prinesel oni vražji wind dol (in po popravilu seveda spet nazaj gor)? Da izkoristim priliko pa bi ob enem tudi zamenjala žarnico za sidrno luč z lediko.
Res, ko ima hudič mlade....

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 5 gostov