Plastika
- Pregled plastičnih mas za strojnike (ppt)
Zelo zelo zelo dober kratek pregled (PPT, powerpoint prikaz, 37 strani ) osnov s primeri uporabe
Dober pregled iz Slo Wikipedije - pojasnila kratic, reciklaža, uporabnost raznih vrst...
Tabela kemikalij in odpornosti nanje za nekatere materiale (večinoma plastičnih mas):
- PTFE (v tej skupini je tudi teflon),
- nerjavno jeklo (SS),
- PEx dve vrsti polietilena,
- PP polipropilen,
- PVC polivinil
- guma (zares kup materialov podobnih lastnosti - prej ali slej bo to povezava na nov prispevek)
- silikoni
Baza podatkov s podatki o medsebojnih kemičnih vplivih veliko več materialov (vir Cole-Parmer)
Izdelovalec '303' zaščitnega sredstva pred UV - dobro napisano, za kateri material je katera njihova reč primerna - kako se je obneslo in zakaj.
Materiali za jadra wikipedia, dober in razumljiv pregled
Kovine
- Zgodbica o kupu reči
- Od zaštekanja dveh palic biminija ena v drugi - najprej je bilo rečeno, da so inox, potem se je izkazalo, da sta aluminijasti, do tega, kako vzdrževati inox in ali lahko kaj narediš, da ga ni treba.
Pa mimo tega, ali je rja organska spojina in še kaj.
Zaštekani alu palici pa mislim, da bi bilo najbolje nadomestiti z novima.
Google "aluminium marine grade"
Zanimive žične vrvi - tudi za pomorstvo
Kako si o čem inženirji in znanstveniki razbijajo glavo - recimo o vplivu vodika na materiale. To je nastalo 1994 in je zdaj že v rabi, elektronska izdaja je pa iz 2013. In zadeva tudi morsko okolje.
Pa - za Tex-a in kompanijo - spet ni iz wikipedie.
Les je naravni kompozit (mislim da celulozne niti v ligninu)
Nekaj o tem, kaj to pomeni in podobnosti in razlike s sintetičnimi kompoziti (matematika mora biti precej ista),
Polietilen PE
- Kemijsko odporne (dobro na tudi močne kisline in baze, precej odporne na oksidante in reducente...) termoplastične (večinoma se jih - dobro - oblikuje - recimo s stiskalnico v kalup - segrete) polimerne (verige...) plastične snovi. Ostale lastnosti so v veliki meri odvisne od dolžine verig (in zato zelo zelo raznolike).
LDPE - low density -> kratke verige, MDPE - medium density -> srednje dolge verige in HDPE - high density -> dolge verige - tako običajno označjujejo skupine.
UHDPE - tudi UHMwPE - ultra dolge verige - to se zna uporabljati v strojništvu (tudi za kroglice ležajev) in tudi za konkurenco kevlarju v oklepnih jopičih, pa tudi v delih umetnih sklepov.
Iz te skupine so nam navtikom znani materiali Spectra in Dyneema. Zanimiv opis lastnosti še na MarlowRopes; ampak pri večini vozlov so pri vrveh občutljive točke, tudi pri tej vrsti vrvi.
Odvisno ali so verige razvejane ali ne je med drugim tudi, ali so - nerazvejane praviloma so - topljive v (nekaterih) organskih topilih (aromatska kot toluen, xylen, klorirani kot trikloretilen - zdaj mu kemiki sicer uradno rečejo drugače - ipd.).
Cross-linked rotomoulded PE (Polietilen, polyethylene)
- Snovi tega tipa imajo polimerne verige, ki tvorijo mrežo dolgih polimernih verig, ne le dolgih med sabo nepovezanih verig.
Take snovi so praviloma trdnejše in odpornejše na sile - zato so lahko za enako trdnost in žilavost lažje od tistih z linearnimi (nerazvejanimi, neprepletenimi...) verigami, pri isti teži pa robustnejše od njih. Najboljši izdelovalci se trudijo najti recept, kjer bi zadeli hkrati lažje in trdnejše in odpornejše od konkuretnih izdelkov iz linearnega PE.
Material za to je opazno dražji in postopek (cooking - kuhanje - kot rečejo polimerizaciji) traja dlje kot pri linearnem PE.
Razmerje po tržni plati malo spominja na razmerje med CSM (hipalon in podobni) in PVC pri 'gumenjakih' - izdelava prvega je dražja, a je čoln praviloma bistveno bolj trajen in manj občutljiv na kup reči (v nekih navodilih piše, da na PVC gumenjaka nikakor ne sme olje za sončenje ) - in od poslovne odločitve izdelovalca - in kupca - je odvisno, kaj bodo delali.
Poleg tega pa so ti materiali še nekoliko manj občutljivi na mnoge agresivne kemijske snovi (med drugim so tudi manj topljive v topilih, ki sem jih omenil zgoraj), kar bi moralo pomeniti večjo trajnost tudi pri plovilih.
Primerjava med lastnostmi linearnega in križno molekularno vezanega PE.
Rotomoulding - kako bi temu rekel slovensko, še ne uganem, gre pa za razporeditev praškaste snovi, ki se oprime ogretega kalupa s tem, da stroj prevrača kalup v vse žive smeri, in po/pri-tem polimerizira.
Kolikor sem lahko videl (brez hudega iskanja, ali so s tem kakšne težave in kakšne) iz tega delajo tudi rezervarje za gorivo in razne kemikalije, ki so včasih v rabi že nekaj desetletij...
En izdelovalec tega
Primer razprave o lastnostih itn.
- Kratica je na prvi pogled skoraj enaka kot zgoraj, kemijska zgradba in lastnosti pa bistveno drugačne, kot pri plastikah iz prejšnje skupine.
To so sicer tudi (praviloma) termoplastične snovi (glej zgoraj), ki pa so kemijsko veliko sorodnejše poliestru kot polietilenu PE.
Našel sem omenjene probleme z razpadom, ampak opisani so se nanašali samo na tiste med izdelavo. Sicer se pa ta material da dobro reciklirati (in se ga razmeroma veliko reciklira - kaže da je mnogo plastične embalaže iz tega).
- Stekloplastika - pogosto postavljena vprašanja - angleško, a dobro
Različni materiali - smole - za kompozite - angleško
- Pregled 'smol' za kompozite, ki morajo biti odporni na korozijo - ne le poliestrske.
Zelo zelo na kratko in ultra jasno je pojasnjena razlika v smolah, katalizatorjih in razlogi za različno paro(ne)propustnost med več materiali. SR 290 imam vtis, da je eden od tistih, ki ima to naštudirano.
Industrijska praksa - v tem primeru, kar zadeva tanke za gorivo.
- Knjiga Reinforced Plastics Durability omenja več stotisoč velikih isoftalnih (isophtalic) poliesterskih tankov za bencinske črpalke v ZDA. Omenja pregled 26 let starega takega tanka, ki so ga zakopali nazaj s pričakovano življensko dobo vsaj še 30 let - ampak ta knjiga mislim da je bila izdana pred letom 2000, torej pred 'bio' gorivi.
Vinilester mislim da je bil poskušen, pa ni imel bistvene prednosti za ta namen (ima prednosti za kisline in podobno, za cevje in reagenčne posode za marsikaj - ne za vse - za kemijske tovarne). Za bencin-tanke ni bilo treba vinilestra, čeprav so malo poskušali, in kar so poskusili, je bilo dražje in nič boljše (in mislim da niso zelo podrobno preizkušali).
Vir za večji del tega je zgornja bukla - ampak kot rečeno je iz časa pred 'bio' gorivi.
- Poliamid PA
Naravnia: vse beljakovine
naravna vlakna: volna, svila
sintentična vlakna: nylon, aramid, kevlar, nomex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide
- Polikarbonat PC
- Polipropilen PP
- Akrilonitril Butadien Stiren . ABS
- Poliuretan
Družina odpornih (trpežnih) materialov raznolikih lastnosti - od elastičnih niti (spandex) mimo pen (izolacije, tesnila, ležalke...) mimo trdnih izdelkov do prekrivnih plasti (barve in zaščitni sloji) ter lepil. Več postopkov polimerizacije, najpogostejši je bil z isocianati, ki pa so toksični in se zato iščejo alternative.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyurethane
Tokrat sem tole zapisal predvsem zato, ker mi je sodelavec - med drugim modelar - pri pogovoru o 5 let na 40+m potopljeni poliesterski barki rekel, da poliester (in gel-coat) vedno prepuščata 3% vode, in če je on to želel preprečiti, je z notranje in zunanje strani prebarval s PU barvo, pa so mu modeli ostali suhi in tako lažji, kot ostalim, kjer je bila potem notranjost poliesterske lupine (trupa...) vlažna.
Iz česa so gumenjaki
- Nekaj o tem je že napisano nekaj prispevkov nižje v tej temi - tudi ovezave. Tole povezavo pa ponovim še tule kar kot naslov.
PVC ali ne-PVC za gumenjak? - angleško, inflatableboatworks, tudi zanimiva navodila za lepljenje...
- Hypalon oziroma CSM
Material za napihljive čolne, odporen ali odpornejši na vse, na kar je občutljiv PVC. Izvirni Hypalon je DuPont l. 2010 nehal delati, domnevno zato, ker naj bi pogruntali bistveno boljše plastifikatorje za PVC, v splošnem pa kaže, da zdaj tržijo druge elastomere.
Več različnih drugih izdelovalcev še vedno dela (takrat ko sem pisal tole recimo ORCA) na CSM površinskem sloju temelječe kompozitne tkanine za napihljive čolne - ki so verjetno še vedno boljši - a dražji - od PVC 'gumenjakov'. Hipalon zdaj med ljudmi (in tudi tržniki) večkrat pomeni večplastno tkanino, katerega zunanji sloj je CSM, pod njim ena ali več plasti tkanine, ki daje in drži obliko in neoprenska plast, ki je zračna zapora, ne pa več zaščitenega imena izdelka DuPont.
EXCEL INFLATABLES napisal/-a: Hypalon® (ki ga je patentiral Du Pont ZDA pred približno 40 leti) je neoprenska gumirana tkanine in je dolgo veljal tudi kot najboljše gumirano platno za gumenjake.
A v zadnjih letih so se pojavile številne sodobne plastične mase, ki daleč presegajo moč in vzdržljivost Hypalon-a®.
Zato so se številne ključne stranke ( med njimi tudi vojna mornarica ZDA in obalna straža ZDA) odločile za sodobnejše in kvalitetnejše materiale kot so Elvaloy®,Strongan®, Hytex®, Duratex®, ...
Tako je prenehala proizvodnja Hypalon® 20-aprila-2010 ( http://www.dupontelastomers.com/product ... ypalon.asp ),
ker je potekel tudi enoletni dovoljeni rok za skladiščenje Hypalon-a® , EXCEL Inflatables UK ne izdelujejo več gumenjakov iz Hypalon-a®, temveč izključno le iz Hytexa®
Lahko pa mirno zatrdimo, da kdor še zdaj ponuja gumenjake iz Hypalon-a® , ponuja zastarelo tkanino ali pa preprosto zavaja kupce.
EXCEL izdeluje vse svoje serijske čolne iz Hytex® tkanine min. debeline 1100 decitex , na željo kupca pa tudi iz debelejšega platna, vse tja do 2250 decitex.
Nekaj o Hypalon-u, kot je to nekoč pomenilo
DuPont Elastomeres zdaj:
Aha - še malo zgodovine napihljivih čolnov
- Polivinil klorid - PVC
To je material, iz katerega so cenejši 'gumenjaki'
Kratka - a mislim OK - priporočila za nego na Salterboat.Com
Odgovori na vprašanja - Boatstogo
Uporabljeni materiali so praviloma sestavljeni (kompozit) - tu je slika, kako je na primer narejen tog napihljivi pod v enem PVC gumenjaku
Toda - več virov pravi, da so PVC poleg občutljivosti na UV (v nekaj letih, če so nevarovani, zbledijo in postanejo lepki - ali krhki, odvisno od tipa) često veliko bolj od CSM občutljivi na razlito gorivo in izpušne pline (ostanki ogljikovodikov v njih, tudi majhne količine), ozon, sredstva za sončenje in odganjanje mrčesa (to dvoje nepojasnjeno) in silikon (ne primejo več lepila, če je treba krpati)
Tipi tkanin za napihljive čolne na Isladngirl omeni izboljšani PVC material (kopolimer - omenjen Elvaloy) in v zadnjem času dobre tkanine za 'gumenjake' na osnovi poliuretanov, a o zadnjih materialih še ni izkušenj o trajnosti.
Taka družina izdelkov naj bi bil tudi heytex.
Nekaj takih iz novejših PVC:
- Gelcoat
Sem pride še kaka povezava na to, kaj je to in kakšno vlogo ima pri kaki plastiki in pri kakšnem namenu uporabe.
Kratko... Kompozitni deli - zlasti s steklom ojačeni poliester - vpija vodo in pod vplivom vode in UV svetlobe ni trajen, zato ga je treba pred obojim zavarovati. Gelcoat je običajna površinska zaščitna plast steklo-poliesterskih trupov plovil, in ima predvsem naslednje tri naloge: preprečuje dostop vode v plasti pod njim (nekaj malega vodne pare velikokrat prepušča), dodatki v njem preprečujejo dostop UV svetlobe v plasti pod njim, skrbi za estetski videz površine (gladkost ali nedrseča površina, barve...).
Obstajajo tudi druge obdelave površine, tudi boljše, a so običajno dražje in včasih tudi zahtevajo kombiniranje (nekatere sicer odlične so tudi UV občutljive in je treba imeti v mislih tudi to) in je zato gelcoat najpogostejša površinska plast s steklenimi nitmi ojačenih poliesterskih izdelkov.
- Kaj je to, na kratko
Kaj je to in več o tem - na forumu
Uporaben opis postopka za popravilo - vir WikiHow
303 Aerospace Protection v navtiki
To je prispevek na Cruisers forum o dveh sredstvih za zaščito plastike, eno je namenjeno za gelcoat (UV zaščita in zapiranje por za vstop vode), drugi za vrvi in tkanine (UV zaščita, nekatera jadra iz Dacrona so že nova obdelana s tem ali podobnimi zadevami).
Nekaj za začetek:
- Poljudno o barvah v gelcoatu na ehow.com
Popravila na gel-coatu - cfsnet.co.uk
- Verjetno eden od izdelovalcev smol in/ali plastičnih izdelkov, ni le poliester, tudi epoxi itn.
Tole bi tudi lahko bilo zanimivo http://www.cfsnet.co.uk/acatalog/methods.html - metode dela okrog stekloplastike
- Kaj je kdaj bolje uporabiti za poškodbe trupa barke - tema na forumu (tudi kje se dobi material)
Guma
- Kup kemijsko različnih materialov z mnogimi podobnimi lastnostmi. Povezave pridejo postopno, verjetno bo tudi svoj prispevek ali celo tema.
http://www.bouncing-balls.com/ - zelo dober pregled. Tam tudi odlično o tem, kaj gumi naredi čas.
Lepila za napihljive čolne
- Jack's Plastic Welding med ostalim opiše tudi tehniko za lepljenje PVC na hipalon - kar sem videl prvič - in tudi napiše sestavo priporočenega (dvokomponentnega) lepila. Začeli so menda z lepljenjem PVC logo nalepk na hipalonske čolne... - ampak da to prime, rabi čas (za kakšno fazo rabi cel dan pavze).
Za uvod da tudi kupček svaril pred začetkom:
- česa ne vdihavati - toluen in MEK in česa ne smeš dobiti na kožo,
- kaj je vnetljivo ali v mešanici z zrakom lahko raznese (iskrenja, kontrolni plamenčki grelcev ipd.)
- kaj storiti, če vdihneš ali zaužiješ (takoj nekaj samopomoči in obvezen klic v center za posredovanje pri zastrupitvah)
Nikoli uporabljati silikonskih zaščitnih sredstev na napihljivih čolnih! Silikon se oprime površine in kjer mogoče vpije v njo - in nanjo ni mogoče nikoli nič več zanesljivo nalepiti. Če uspe zlesti v zalepljene spoje, bodo tudi ti hitro propadli, in nasvet pravi, da do tega pride pri vseh vrstah plastificiranih tkanin.
Zaščitno sredstvo 303 (UV zaščita, če prav pomnim) nima tega učinka, ker ne vsebuje silikona.
Akrilni materiali - barve, lepila, plastike...
- Med njimi so (alkil)cijanakrilat, metilmetakrilat, etilcijanakrilat... takoimenovana sekundna ali 'super' lepila. Drugo ime za prozorno polimetil-metakrilatno plastiko je 'plexi' ali akrilno steklo, akrilne niti (poliakrilonitril), akrilne barve ... Akrilonitril Butadien Stiren - ABS je v širšem smislu tudi iz te skupine.
Epoksidni in poliuretanski prekrivni sistemi za pomorsko rabo - na kratko kaj in kako...
- Naletel sem na priporočilo za uporabo PU barve za preprečitev vstopa vlage v steklo-poliesterski trup, ki ima sesut gelcoat. Mož praviloma ve, kaj govori in poleg tega, da je to praktično uporabljal, razume tudi teorijo. Mi pa smo se ob odpravi posledic osmoze in podobnega v glavnem pogovarjali o epoksi primerju in podobnem.
Na zgornji povezavi je na kratko, v čem so razlike med epoksidnimi in poliuretanskimi zaščitami (in materiali) in kdaj in kje je kaj (bolj) uporabno - in zakaj - z jedrnato razlago kemijske plati.
Več je na strani izdelovalca takih materialov Gurit. Ne vem še, kako kakovostni so njihovi izdelki, ampak dokumentacija je izjemno pregledna in tisto, kar sem doslej prebral, imam tudi vtis, da 'štima'.
Silikoni
- Silikoni so umetni polimeri, kjer verigo (podobno kot C-C za ogljikove atome pri 'organski kemiji') tvorijo Si-O-Si nizi. Uporabno za marsikaj (kot lepila, maziva, tesnila, električna izolacija - ne vsak, kateri so lahko tudi prevodni, mnogi - večina? - je prepustna za pline... Pogosto kot mazivo gibljivih delov pri zavorah - zaradi temperaturne obstojnosti. Večina komercialno razpoložljivih vodoodbojna.
Kombinacije z drugimi snovmi - recimo kovalentna vezava na Si na površini stekla za trajno vodoodbojno plast ali - podobno visoko vodonepropustno in trdnejšo z Nylonom, ampak kaže da ta kombinacija ne 'diha'.
Trajnost plastik - povezave...
- Tesnila, materiali zanje in problemi okrog tega
Kaj čas naredi s plastiko...
in kaj ozon z 'gumo' ali gumo
O plastičnih rezervarjih za goriva mislim da so povezave v BZ v temi o gorivih, ampak tole je za zdaj tule, lahko pa da bom prestavil.
http://continuouswave.com/ubb/Forum1/HTML/012667.html
http://www.boatus.com/seaworthy/fueltest.asp
http://www.thehulltruth.com/boating-for ... tanks.html - praktično in precej podrobno (izkušnje...)
http://www.thehulltruth.com/boating-for ... tanks.html
Reinforced plastics durability - Geoffrey Pritchard
Google isophtalic polyester
Tole bo kazalo - ki bo podobno kot prispevek o zanimivih povezavah kazalo na prispevke s tega področja. Prispevki o posameznih rečeh bodo bodisi že obstoječi na forumu, bodisi zunanji, bodisi spodaj v tej temi.
Gotovo bo vsebina večkrat preurejena - še ne vem, ali bi bilo bolje imeti po kemijski sestavi, ali po namenu (recimo lastnosti različnih plastike