KAKO NAREDITI IN PRIPELJATI NA LOKACIJO BETONSKO KOCKO UTEŽ ZA PRIVEZ BOJO SIDRIŠČE - CORPO MORTO OD 1,2 TONE:
Na avtomobilsko tovorno prikolico postavite sod za vinogradništvo 500L. Sod naoljite z jedilnim oljem, da se bo sod kasneje lepo ločil od betona in da bo bil še uporaben. Lahko se uporabi tudi druga posoda ampak je zaželeno da je okrogla in konusna, da nima vogalov, saj ne želimo, da bi se veriga zataknila za vogal, in navila okoli uteži, ko se bo čoln zaradi spreminjanja vetra vrtel okoli betonske uteži.

Na dno soda postavimo navpično vrtljiv inox kavelj ali masivno ladijsko verigo, tako kot je na sliki. Ne šparajte na debelini inox kavlja. Izberite največjega in bistveno predimenzioniranega, ker inox s časoma v morki vodi postane krhek in se lahko zlomi. Nasploh inox v primerjavi z železom ni toliko elastičen. Pa tudi s časoma se pozna utrujenost materiala zaradi mikro zvijanja ob cukanju vrige v nevihti. Verjetno ne želite, da se vam veriga odtrga ravno v nevihti samo zato ker ste želeli prišparati par evrov.
Naredimo gosto testo iz vode in moke in obložimo le spodnji del kavlja oziroma verige kakor prikazuje slika.


Skozi zgornjo rinko kavlja vstavomo gradbeno železno palico, ki bo delovala kot sidro, da čoln ne izpuli kavlja iz betona.
V mešalec za beton stresemo 150kg cementa, 1.050kg peska, 1kg dodatka za vodoodporen beton Kemament VDP, 5kg polipropilenska vlaken in vodo. Polipropilenska vlakna so armatura iz polipropilena katera deluje trodimenzionalno je je popolnoma odporna na morsko vodo in rjo primerjavi z navadno armaturo je veliko bolj primerna. Navadna železna armatura z leti zarjavi, se napihne in razpoka beton. Zaradi vlaken v betonu, je tridemnzionalno ojačana vsa celota, kar pomeni, da je izredno težko okrušiti s hiltijem celo vogalček, saj se armatura nahaj tudi v vogalčkih.


Tako pripravljen beton vlijemo v posodo za vinogradništvo da v sodu dobimo količino natanko 500 litrov betona. Na vinogradniškem sodu so oznake koliko litrov je v sodu. Količina 500 litrov betona tehta 1200kg.
Na vrhu vstavimo še eno rinko iz gradbenega železa, ki bo služila le, da bomo lahko dvignili betonsko utež iz prikolice in sneli plastično posodo iz betona. Če smo v sod vstavili ladijsko verigo namesto vrtljivega kavlja, pustimo verigo toliko dolgo da je en konec gleda ven iz posode, da lahko z viličarjem zapnemo za njo. Kasneje se bo uporabljala rinka, ki smo jo zaščitili pred betonom z testom za kruh.

Sod pokrijemo z najlonom, da preprečimo prehitro sušenje betona. Občasno najlon odkrijemo in beton pošpricamo z vodo, da ne popoka. Beton potrebuje 28 dni da doseže polno trdnost.
Prikolico zapeljemo z avtom v marino ali ladjedelnico. Z viličarjem dvignemo sod v zrak in snamemo sod. Z roko odstranimo testo okoli vrtljivega kavlja in na kavelj pritrdimo močnejšo vrv. Spustimo betonsko utež na tla. Vrv zavežemo za vilico ciličarja in dvignemo v zrak, da se utež obrne za 180 stopinj, tako da je vrtljiv kavelj navzgor.
Če imamo potapljča na voljo, je top recej ugodno. Na betonsko utež zavežemo potapljaški balon za dviganje bremen in betož spustimo v morje, napihnemo balon in vse skupaj plava na vodi.

Če nimamo potapljaškega balona lahko na betonsko utež privežemo z močno vrvjo na plastični 1.000litrski sod. Vse skupaj dvignemo in spustimo v morje.

Ko je betkonska utež na suhem tehta 1.200kg. Ko pa betonsko utež postavimo v morje se zaradi 500l izrenjenega morja, zmanjša sila potrebna za dvig betonske uteži, za težo izrinjene vode, kar pomeni da ta ista betonska utež v morju tehta le 700kg. Saj so predmeti, ko so v vodi veliko lažji kakor kadar so na suhem.
S takim 1.000 litrskim plastičnim sodom lahko dvignemo in premikamo betonske uteži do teže betona na suhem 1.700kg oziroma volumna betona 700l.
Plastični sod je potrebno obrniti na glavo, tako da velik okrogli pokrov soda gleda proti vrtljivem kavlju. Z močno vrvjo ali nategovalnim pasom, za pritrditev tovora je potrebno dobro oviti okoli plastičnega soda in lesene palete, da nebi sod zbežač v morju stran od palete, saj so sile ki delujejo velike in morajo bit vse prenešene na leseno paleto.
S čolnom pripnemo za paleto in odvlečemo na željeno lokacijo. Vrv s katero vlečemo betonsko utež mora biti obvezno daljša kakor je globina morja, zaradi varnosti. Med transportom se lahko zgodi marsikaj, recimo lahko med vožno od sonca preparela plestika 1.000l soda poči in se betonska utež sunkovito potopi na dno in potegne plovilo in posadko na dno. Zato je potrebno imet res zadosti dolgo vrv in delat po pameti.
Odpremo zamašek na sodu in počasi odpremo pipico na sodu da voda kontrolirano polno sod. Ko je v sodu zadosti količine vode postane vse skupaj neutralno plovno. Betonsko utež čisto počasi spustimo na morsko dno.
Če bi želeli utež na morkem dnu premakniti (recimo da smo se premislil glede lokacije), lahko vse skupaj nazaj dvignemo tako da sod nazaj napolnimo z zrakom. Sod lahko napolnimo z zrakom z električno pumpo za pumpanje avtomobilskih gum, ki deluje na 12V in jo imajo novejši avti v obvezni opremi.

POZOR, ko je sod na morskem dnu ga ne smemo takoj odvezati od betonske uteži, saj je v sodu še zmeraj nekaj zraka in bi sod izletel iz morja in lahko udaril koga od plavalcev ali potapljačev. Preden odvežemo sod od betonske uteži je potrebno v celoti napolniti sod z vodo, toliko da se sam sod postane neutralno ploven. Nato lahko sod odvežemo in ga odvečemo nazaj na obalo.
Na betonsko utež je potrebno pritrditi masivno ladijsko verigo, ki bo delovala kot utež. Ladijske verige naj bo za eno globino morja. Na ladijsko verigo pritdimo vrv ali normalno verigo. Vrv nikoli ne vežemo ampak jo pletemo in uporabimo uho za skozi katerega pripnemo zaponko za navoj.



Vrv mora biti pletena, da lahko vidimo če je poškodovana. Pri jadralnih vrveh, je zunanji ovoj le za okras, zaščito sredice, ki nosi vso obremenitev. Če se sredica poškoduje se to ne vidi in ni mogoče pravočasno opaziti, zato je pomembno za izberemo pravo vrv.


Na vrvu se pritrdi boja z inox osjo


Opcija:
Na bolhi se kupi sod na paleti 1.000 litrov. Sod se večkrat ovije vse okoli palete s trakom za pritrditev tovora in vrže v morje.


Se napolni v sod 950kg oziroma 395litrov betona in potopiš en konec debele ladijske verige v beton (za privezno rinko)- to je lih toliko teže, da malo manjka da se ves sod potopi na dno. Se zapre zamašek na sodu in odvleče vse skupaj na lokacijo. Na lokaciji se pusti, da beton zori vsaj en dan. Na sodu se naredi par luknjic z nožem v plastiko, da se sod počasi polni z vodo, ko dobi neutralno plovnost se sod počasi spusti na dno. Čez 28 dni je beton zadosti trd da se lahko utež uporablja.
Treba je pazit, da sod ni star in preparel od sonca, da ne poči.
Za manjša plovila 4m-5m ki samo za nekaj dni na leto potrebujejo privezno bojo je nesmiselen tak projekt.
Nesmiselno je izdelovat 60kg uteži iz avtomobilskih gum, predvsem zato, ker kakor koli obrnete gre ves dan za to vlit in spravit na lokacijo, kar ima tudi svojo ceno. Nesmileslno je zato ker ne drži preveč dobro. Predvsem je nesmiselno zato ker vse te avtomobilske gume obtežene z betonom so na koncu pozabljene na dnu morja in zgledajo kot eno veliko smetišče v zalivu.
V takih primerih je smiselno kupiti ogromno rabljeno sidro na bolhi od 20kg ali več, ki stane okrog 100eur.

Na 20kg sidro se pripne 15m dolga in 8mm debele veriga z bojo, se zasidral na globini 3m in se gre mirno spat v kamp.
Če bi se na tako sidro vezala jahta od 15metrov in težka 14ton bi to sidro še zmeraj držalo na istem mestu brez se premaknit. Tako sidro lahko vsak teden dvigneš in odneseš domov. Ali pa se prestaviš v drugi kamp. Sidro lahko tudi prodaš, ko se konča turistična sezona in dobiš isti denar nazaj.
Preden se lotite delat kar koli, vam svetujem da date masko na glavo in pogledate kaj je na dnu, običajno je en kup zapuščenih dobrih betonskih uteži, ki potrebujejo samo novo vrv.
Kar koli delaš, naredi kvalitetno ali se pa raje sploh ne loti.
Video test sider: https://www.youtube.com/channel/UC_cYNza74BYYsuOjhmAHAdA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd