Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

Vse o popravilu plovil, motorjev in opreme na plovilih, tehnični nasveti

Moderatorji: moderator2, cibro, Marchi, moderator

fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Ne Mar 13, 2022 00:12

Lep projekt si si zadal.
Na tvojem spisku predvsem manjka izbira BMS. Ker boš uporabljal Victron komponente (pametno), rabiš BMS s CAN bus izhodom oz. takega, da je kompatibilen z Victronom. Osebno imam izkušnje z REC-BMS. Seveda se razume samo po sebi, da imaš še Class T glavno varovalko in ANL za inverter, glavni kontaktor ali bistabilni močnostni rele (več njih - hibridni dual bus) itd. Ti klinčevi "mali" stroški se seštejejo v pravo premoženje na koncu.
Vse Victron naprave (kljub vsej vgrajeni napredni logiki) postanejo pussiji izbranega BMS. Se pa zadeve lepo pogovarjajo med sabo in predvsem delujejo.
Še moje mnenje glede celic - ne kupuj v teh časih direkt od Kitajcev. Ne da bi bilo karkoli po defaultu narobe, le vse sitnosti s carino, vprašanje glede korektnosti in kvalitete robe in eventuelno uveljavljanje garancije niso vredne razlike v denarju po mojem mnenju.
Uporabi CALB, SINOPOLY ali WINSTON (trde) prizmatske celice pa nimaš kaj falit. Če boš uporabljal soft-shell no-name celice rabiš še konkretno ohišje, ker jih napihne kot balon, če niso dobro sprešane. In tako 2x-3x in...
Lahko pomagam pri zasnovi sistema glede na lastne izkušnje in po potrebi sheram tudi moje sheme. Verjetno pa bo tudi kdo od profi električarjev tukaj na forumu priskočil na pomoč.
Glede izbire izvajalca ti žal ne morem svetovati.
Uporabniški avatar
Lure
Admiral
Prispevkov: 711
Pridružen: Če Nov 06, 2008 18:58
Kraj: Ljubljana - Izola

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Lure » Ne Mar 13, 2022 06:51

Ja, BMS sem res pozabil napisat in gledam REC ravno zaradi podpore za Victron. Pa še Slo firma so.
Celice bi tudi sam najraje kupil v EU (GWL), samo nisem našel primernih celic po velikosti. Winston/Sinopoly s 300Ah so previsoke za mojo prostor za baterije, ki ima samo 25cm višine. Da bi pa premikal baterije drugam, me ne mika, da bi sestavljal banko iz 8 celic pa tudi ne. Zato sem začel raziskovati tudi druge proizvajalce in prišel do CATL in EVE celic, ki naj bi bile podobno zanesljive kot Winston/Sinopoly. Kolikor sem preverjal naj bi tudi za celice v ALU ohišjih zadoščalo samo da jih pritrdiš tesno skupaj in naj se ne bi napihovali takorekoč nič če polniš do 0.5C, kar bo pri meni vsekakor vedno (AC, solar, alternator).
Strokovnjaka pa rabim ravno zato, da mi pogleda trenutno napeljavo na barki in ugotovi za vse te pomebne "malenkosti", ki manjkajo še vmes.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Ne Mar 13, 2022 08:47

Ne poznam sicer Bavarie ampak višina “skladišča” za baterije se zdi standardna. Razmišljaj izven okvirja.
Jaz sem recimo demontiral obstoječo škatlo za baterije in naredil novo. Na 42ft barki sem tako lahko povečal višino skladišča na 34cm za malo višje celice. Tudi vijaki na vrhu nekaj dodajo in tako nič ni pasalo v obstoječo kišto.
Slovensko znanje pa itak podpiram vedno in povsod :mrgreen:
(če boš slučajno rabil vezano ploščo bukev 18mm mi jo je nekaj ostalo)
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Sr Jun 14, 2023 23:51

Malo študiram LiFePo4. Prvi izračun stroškov gre v smer:

- Victron MultiPlus 12/1600/70-16 inverter/charger ...913 € brez DDV
- Victron Orion-Tr 12/12-30A (360W) svinec -> LiFePo4 ... 238 € brez DDV
- Victron Battery Monitor BMV-712 Smart ... 220 € brez DDV
- Victron Smartshunt 500A/50mV ... 139 € brez DDV
- Victron Cerbo GX (pregled nad celim sistemom) ... 364 € brez DDV
- Victron Lynx Smart BMS ... 1019 € brez DDV
- ThunderSky WINSTON TSWB-LYP700AHA LiFeYPO4, 3.3V, 700Ah ... 882 € brez DDV

Skupaj: 3775 brez DDV oz. 4605,5 z DDV

Zgornje je brez stroška dela, pa drobnega materiala, poštnin, popustov ... pa tudi ne predvideva menjave alternatorja, jermenov in jermenic (edini resen vir je torej polnjenje na obali). Med 4k in 5k prek palca torej, od tega je strošek baterije 1k.

----
#1 Ali zgoraj kak kos manjka ali je odveč?
#2 Kakšna je zgornja meja sistema, bi recimo lahko namesto zgornje Winston baterije vzel 2 xELERIX Lithium Cell LiFePO4 Prismatic 3.2V 550Ah (skupaj 1100 Ah)?
#3 Zakaj v Victron sistemu nekateri nabavljate BMS, ki ni Victron (npr. od REC)?
Uporabniški avatar
mirante
Admiral
Prispevkov: 625
Pridružen: Pe Dec 28, 2012 21:07
Kontakt:

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a mirante » Če Jun 15, 2023 03:44

Vprašaj tudi pri firmi Alaris (Aleš Kobav) https://blue-cell.eu/izdleki/
Pri meni deluje v redu in ob menjavi ni bilo potrebno veliko menjati oz spreminjati, je pa kapaciteta mojih akumulatorjev trikrat manjša od tvojih načrtov.
https://www.tepes.info/domov/jadranje/
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Jun 15, 2023 06:10

Pozabil si, da rabiš 4 celice za 12V sistem…
Pa cene so precej visoke. Vprašaj za popuste.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Če Jun 15, 2023 13:18

fakinx napisal/-a:Pozabil si, da rabiš 4 celice za 12V sistem…
Pa cene so precej visoke. Vprašaj za popuste.

Hvala, se učim.
Cene sem vzel iz uradnih Victron cenikov; računam sicer še na kak popust. To sicer še ne pride takoj na vrsto, ampak tolk, da si naredim eno sliko v glavi.

A BMS, kot najbolj kritični sistem v celi verigi, je smiselno imeti v neki redundanci?

mirante napisal/-a:Vprašaj tudi pri firmi Alaris (Aleš Kobav) https://blue-cell.eu/izdleki/
Pri meni deluje v redu in ob menjavi ni bilo potrebno veliko menjati oz spreminjati, je pa kapaciteta mojih akumulatorjev trikrat manjša od tvojih načrtov.

Ti imaš vir veterni generator in solarne panele, ki ti pokrijejo večji del dnevne porabe. Jaz nimam nič - paneli so pohodni in zgolj za vzdrževanje svinčenih. Ker je barka manjša, tudi nimam kapacitete za velike panele. Torej je edini resen vir za LiFePo4 - vtičnica na obali in zato če ni neke konkretne zaloge (vsaj 700Ah), se mi ne zdi smiselno iti v tako nadgradnjo. Pa še akumulatorji so, kot vidim zgoraj, cca. 25-30% celotnega stroška.

Spogledujem se cel čas edino z Efoy-em, kot alternativi LifePo4 na mali barki - ena kantica za 50 € ti da 1000 Ah, med 80 in 150 Ah dnevno, odvisno od modela, cel sistem stane cca. 3-4k, predelave niso potrebne.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Jun 15, 2023 15:33

Mi "skurimo" cca 180-250Ah dnevno. Na sidru ali pasaži je bolj ali manj vseeno, ker je anchor alarm na sidru vedno aktiven, za to pa je potrebna aktivna navigacija. Edino radar je razlika. Brez kakršnega koli vira bi zdržali zagotovo 3 dni s 700 Ah celicami.
Najbolje je, da realno oceniš vašo porabo in izbereš takšno kapaciteto celic, ki vam bo omogočala vsaj nekaj dni avtonomije.
Brez PV panelov je motor edini vir in je v tem primeru morda bolje razmišljati o večji izrabi alternatorja kot pa (samo) 30A iz Oriona.
Seveda je vse odvisno od tega, kaj imaš na voljo in kaj pričakuješ... Celice ne rabijo biti trde (prizmatske). Lahko so softshell, le da moraš v tem primeru posvetiti bistveno več pozornosti ohišju in mehanski zaščiti. Morje je pa precej dinamično okolje...

BMS načeloma ne moreš imeti v redundanci, ker je lahko zgolj in samo en šef. Lahko pa imaš sekundarne meritve skupne napetosti, vendar v tem primeru ne veš čisto nič o stanju posamezne celice in je ukrepanje zgolj na podlagi tega podatka zelo pomanjkljivo. Moraš pa v vsakem primeru poskrbeti, da se v primeru napake na BMS kompletna zadeva izključi.
Pa iz tvojega seznama lahko smart shunt izbrišeš, ker če imaš BMV je shunt v paketu (pri BMV 712 Smart npr. lahko vse vidiš na telefonu, ker ima vgrajen BT). Po drugi strani pa lahko dodaš display za Cerbo GX, ker je vedno bolje videti podatke o sistemu na zaslonu kot pa buljiti v telefon. Še posebej če BT kaj zakašlja...

REC-BMS dobiš s kablovjem vred več kot pol ceneje od Victron, pa še za custom FW se lahko dogovoriš, če rabiš kaj posebnega. Po mojem mnenju je Victron BMS zares uporaben zgolj z njihovimi baterijami, ki pa so pošastno drage.

Pripravi si osnovno shemo, razmisli o rešitvah in šele nato poišči opremo, ki ti bo sedla v koncept. Računaj, da boš imel na voljo cca 80% kapacitete baterije in da je zelo dobro, če lahko s sistemom upravljaš na daljavo (internet je nuja!)

Na spisku ti manjka(jo) še močnostni releji (najbolje seveda bi-stabilni in mogoče celo z lastno "pametjo"). Za resen sistem z inverter/chargerjem rabiš 2, če imaš še kakšen neodvisen vir napajanja (polnjenja) rabiš še kakšnega dodatnega. lahko pa shajaš tudi zgolj z 1. Stvar odločitve. Ostalo so "malenkosti"...

EFoy meni osebno ne sede. Relativno mala moč in ne vem zakaj bi z njim (drago!) polnil baterije...
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Ne Jun 18, 2023 00:16

fakinx napisal/-a:Brez PV panelov je motor edini vir in je v tem primeru morda bolje razmišljati o večji izrabi alternatorja kot pa (samo) 30A iz Oriona.

Imam 55A alternator in zanima me tole polnjenje LiFePO4 banke iz svinčenega akumulatorja preko Orion-a. Alternator v tem primeru polni svinčeni akumulator. Koliko je breme 30A vzdržno za 55A alternator in jermenico+jermen?
A svinčeni dejansko oddaja in hkrati prejema 30A, kako je s tem v praksi? Če bi motoriral 3 ure, bi dejansko dobil 90A oz. kakšna je "žetev"?
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Ne Jun 18, 2023 06:05

fakinx napisal/-a:Računaj, da boš imel na voljo cca 80% kapacitete baterije in da je zelo dobro, če lahko s sistemom upravljaš na daljavo (internet je nuja!)

Kaj točno počneš na daljavo (poleg monitoringa)?

Glede na to, da je dobro ob odhodu iz marine baterije pustiti na 60% kapacitete, kako jih pred prihodom / izplutjem dopolniš? Prek polnilca z obale ali na daljavo preko vklopa PV?

Je možno polnjenje do 90% na BMS (polnilcu?) nastaviti, da se sam ustavi ali je potreben monitoring + ročna ustavitev?
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Ne Jul 02, 2023 22:19

Če uporabljaš neki Victron GX gizmo, se podatki vseh naprav najprej pošiljajo nanj, nato naprej na VRM portal, dostopen od koderkoli z internetno povezavo. To je kar se tiče monitoringa.
Če uporabljaš Victron MPPT in jih povežeš preko Ve-direct na GX, jih lahko od koderkoli vklapljaš in izklapljaš.
Za shranjevanje baterij na 60% je več pristopov. Čez zimo npr. imam “storage” profil, ki ga nastavim na BMS. Poleti zgolj v aplikaciji izklopim MPPT in pustim, da se baterije samopraznijo, se pa tudi nikoli ne vežem v marini s polnimi baterijami. Preden grem na barko, že doma vklopim MPPT. Sicer pa tudi priklopim polnilec čez noč, ker izjemno redko pridem na barko še po svetlem…
BMS sicer dokaj dobro integrira porabljene Ah, ne poznam pa nobenega znanega in zanesljivega proizvajalca BMS, da bi omogočal ohranjanje SOC v nekih dokočenih odstotkih.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Ne Jul 02, 2023 22:23

fakinx, hvala. Samo še en "črv" imam kar se tiče LiFePo4 in sicer ->
Imam 55A alternator in zanima me tole polnjenje LiFePO4 banke iz svinčenega akumulatorja preko Orion-a. Alternator v tem primeru polni svinčeni akumulator. Koliko je breme 30A vzdržno za 55A alternator in jermenico+jermen?

A svinčeni dejansko oddaja in hkrati prejema 30A, kako je s tem v praksi? Če bi motoriral 3 ure, bi dejansko dobil 90A oz. kakšna je "žetev"?
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a fakinx » Po Jul 03, 2023 08:06

Težko ti dam enoznačni odgovor.
Meni 80A standardni alternator polni direktno motorno baterijo, posredno pa Li preko Oriona. Za motor imam običajno dizlaško zaprto 110Ah bat. in jo Orion cuza do te mere, da napetost na njej kar pošteno niha. Alternator sicer ne trpi kaj dosti, je pa res, da tudi ne da od sebe kaj prida v primerjavi s kakšnim sodobnežem. Orion je omejen glede na napetost mot. bat. da je seveda ne izprazni.
Zelo verjetno se da direktno iz alta polniti LiFePO4, vendar rabiš v tem primeru pametni regulator (recimo Wakespeed) in predelavo alternatorja, verjetno pa tudi jermenic.
Meni zadostuje sonce in 30A iz Oriona in je to to.
Za enkrat…
:mrgreen:
Pa še to: v 90% imam Orion izklopljen ker mi sonce zadostuje. Za daljša obdobja oblačnega vremena ali pa npr. zgodaj spomladi in pozno jeseni pa ga vklopim.
FranceG
Višji štabni vodnik
Prispevkov: 24
Pridružen: Po Jun 08, 2020 14:54

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a FranceG » Po Jul 03, 2023 12:33

Ali je kdo poizkusil z LiFePo s Slovenske trgovine http://www.LiPO.si?

Npr.: https://www.lipo.si/izdelek/G-Y6AKLI02412/lifepo4-128-v-24-ah-bms - vgrajen BMS. Navzven naj bi se obnašala kot Pb ("... ena proti ena zamenljiva z AGM, svinčeno-gelnimi in svinčevimi baterijami...").
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3222
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Kje kupiti LiFePo in vase izkusnje

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Po Jul 03, 2023 12:41

FranceG napisal/-a:Ali je kdo poizkusil z LiFePo s Slovenske trgovine http://www.LiPO.si?

Npr.: https://www.lipo.si/izdelek/G-Y6AKLI02412/lifepo4-128-v-24-ah-bms - vgrajen BMS. Navzven naj bi se obnašala kot Pb ("... ena proti ena zamenljiva z AGM, svinčeno-gelnimi in svinčevimi baterijami...").

Če jaz kdaj menjam, bi želel imeti BMS ločen in tudi vse druge komponente sistema ločene (polnilec, monitoring itd.) in od priznanih proizvajalcev (Victron, REC BMS itd.), pa še v tem primeru žegen od enega od izvajalcev (Harpoon, Elektro Štrumpfelj itd.), da je zasnova OK, ker v tem primeru pri sebi vem, da sem požarna tveganja ustrezno znižal. V teh paketih ni nikomur jasno, kaj so to vgradili notri.

Kdo je na strani

Po forumu brska: Google [Bot] in 14 gostov