Vezave akumulatorjev
Moderatorji: moderator2, moderator
Vezave akumulatorjev
V enem postu sem zasledil, da marsikdo ne razume kako so akumulatorji vezani z motorjem oz. alternatorjem, zato bom v nadaljevanju poskušal razložiti različne tipe vezav. Seveda je variant mnogo, zato se bom poskušal dotakniti samo osnovnih; lahko pa kdo razlage dopolni, če to želi, da še povečamo bazo znanja na forumu. Vezave so uporabi pri čolnih z vgradnimi motorji, pri izvenkrmnih so zadeve zelo podobne, včasih tudi identične.
1. Vezava tipa 1 motor - 2 akumulatorja - 1 stikalo
V zgornji sliki (fig #1) imamo motor, 2 akumulatorja, ter stikalo tipa 1-2-ALL-OFF. Kot je razvidno iz slike, se terminal C preklaplja med terminalom 1 in 2 oz obema v primeru ko imamo stikalo na ALL. Pri zagonu torej lahko izbiramo med akumulatorjem 1,2 ali obema. Seveda bo motor med delovanjem tudi polnil akumulator 1,2 ali oba, odvisno od izbire. Kot je že povedal admin pred menoj, je pomembno, kakšna sta tipa akumulatorjev - klasični svinčeni je namenjen štartanju motorja, medtem ko so deep cycle bolj primerni za ostale porabnike.
V praksi se največkrat uporablja stikalo tako, da za zagon motorja / plovbo uporabljamo stikalo na poziciji "1", med mirovanjem (ko uporabljamo druge porabnike) pa na poziciji "2". Pozicija "ALL" je uporabna, če sta oba akumulatorja prazna oz. če želimo oba akumulatorja polniti.
MED DELOVANJEM NE SMEMO PREMIKATI STIKALA, saj na lahko s preklapljanjem pokvarimo alternator. V osnovi takšna vezava predstavlja klasično vezavo 1 motor 1 akumulator z rezervnim akumulatorjem.
2. 1 motor, 2 akumulatorja + ACR
V osnovi enaka vezava kot poprej, le da imamo namesto stikala 1-2-ALL-OFF stikalo, ki hkrati preklaplja 2 vezavi (dual circuit switch). Stikalo ima 3 pozicije: ON-OFF-COMBINE. Combine se uporablja samo v nujnih primerih, ko sta akumulatorja izpraznjena, sicer pa le ON in OFF.
Akumulator 1 je priklopljen na terminal 4 in je naš akumulator za zagon
Akumulator 2 je priklopljen na terminal 3 in je naš akumulator za porabnike.
ACR (automatic charging relay) je priklopljen na pozitivni pol + obeh akumulatorjev in preprečuje "vampirizem" med akumulatorjema, tako da povezavo izklopi, ko motor ne deluje. Boljša stran tega sistema je, da nam ni potrebno skrbeti za to, kateri akumulator se polni med delovanjem, ker za to poskrbi ACR.
3. Vezava 2 motorja 3 akumulatorji, 2 stikala
Ponavadi v takšni vezavi najdemo 2 stikala tipa 1-2-ALL-OFF, kot prikazano na sliki. Vezava je malce bolj komplicirana, pa jo razložimo:
V normalnih okoliščinah bi stikalo A moralo biti na poziciji 1, stikalo B pa na poziciji 2. Akumulator 1 bi tako napajal štarter za levi motor, Akumulator 2 pa štarter za desni motor. Ko stojimo, se bi ostali porabniki napajali iz akumulatorja 1 (v primeru, da nimamo akumulatorja 3).
Recimo, da imamo preslab akumulator 2, da bi zagnali desni motor. V tem primeru preklopimo stikalo B na pozicijo 1 in bi tako enostavno napajali štarter desnega motorja z akumulatorjem 1. Enako velja za obraten primer. Opcija "ALL" v takšni vezavi nima nekega posebnega pomena, ker nam lahko izprazni oba akumulatorja. "ALL" bi lahko uporabili npr. v primeru ko se bi pokvaril alternator desnega motorja. Kaj bi naredili? Enostavno! Stikalo B bi dali na pozicijo "OFF", stikalo A pa na pozicijo "ALL". V tem primeru bi levi motor polnil oba motorja, za zagon pa bi koristili akumulator #1.
Akumulator #3 je opcijski, in služi napajanju ostalih porabnikov. Da bi odklopili akumulator 1, damo vmes stikalo E. Na tak način preprečimo praznjenje akumulatorja 1 in probleme pri zagonu. Če bi stikalo E vklopili, bi alternator polnil akumulator 1 in 3, ostali porabniki pa praznili. Namesto klasiščnega stikala pa bi lahko uporabili tudi ACR, kot v primeru 2.
LP
SS
1. Vezava tipa 1 motor - 2 akumulatorja - 1 stikalo
V zgornji sliki (fig #1) imamo motor, 2 akumulatorja, ter stikalo tipa 1-2-ALL-OFF. Kot je razvidno iz slike, se terminal C preklaplja med terminalom 1 in 2 oz obema v primeru ko imamo stikalo na ALL. Pri zagonu torej lahko izbiramo med akumulatorjem 1,2 ali obema. Seveda bo motor med delovanjem tudi polnil akumulator 1,2 ali oba, odvisno od izbire. Kot je že povedal admin pred menoj, je pomembno, kakšna sta tipa akumulatorjev - klasični svinčeni je namenjen štartanju motorja, medtem ko so deep cycle bolj primerni za ostale porabnike.
V praksi se največkrat uporablja stikalo tako, da za zagon motorja / plovbo uporabljamo stikalo na poziciji "1", med mirovanjem (ko uporabljamo druge porabnike) pa na poziciji "2". Pozicija "ALL" je uporabna, če sta oba akumulatorja prazna oz. če želimo oba akumulatorja polniti.
MED DELOVANJEM NE SMEMO PREMIKATI STIKALA, saj na lahko s preklapljanjem pokvarimo alternator. V osnovi takšna vezava predstavlja klasično vezavo 1 motor 1 akumulator z rezervnim akumulatorjem.
2. 1 motor, 2 akumulatorja + ACR
V osnovi enaka vezava kot poprej, le da imamo namesto stikala 1-2-ALL-OFF stikalo, ki hkrati preklaplja 2 vezavi (dual circuit switch). Stikalo ima 3 pozicije: ON-OFF-COMBINE. Combine se uporablja samo v nujnih primerih, ko sta akumulatorja izpraznjena, sicer pa le ON in OFF.
Akumulator 1 je priklopljen na terminal 4 in je naš akumulator za zagon
Akumulator 2 je priklopljen na terminal 3 in je naš akumulator za porabnike.
ACR (automatic charging relay) je priklopljen na pozitivni pol + obeh akumulatorjev in preprečuje "vampirizem" med akumulatorjema, tako da povezavo izklopi, ko motor ne deluje. Boljša stran tega sistema je, da nam ni potrebno skrbeti za to, kateri akumulator se polni med delovanjem, ker za to poskrbi ACR.
3. Vezava 2 motorja 3 akumulatorji, 2 stikala
Ponavadi v takšni vezavi najdemo 2 stikala tipa 1-2-ALL-OFF, kot prikazano na sliki. Vezava je malce bolj komplicirana, pa jo razložimo:
V normalnih okoliščinah bi stikalo A moralo biti na poziciji 1, stikalo B pa na poziciji 2. Akumulator 1 bi tako napajal štarter za levi motor, Akumulator 2 pa štarter za desni motor. Ko stojimo, se bi ostali porabniki napajali iz akumulatorja 1 (v primeru, da nimamo akumulatorja 3).
Recimo, da imamo preslab akumulator 2, da bi zagnali desni motor. V tem primeru preklopimo stikalo B na pozicijo 1 in bi tako enostavno napajali štarter desnega motorja z akumulatorjem 1. Enako velja za obraten primer. Opcija "ALL" v takšni vezavi nima nekega posebnega pomena, ker nam lahko izprazni oba akumulatorja. "ALL" bi lahko uporabili npr. v primeru ko se bi pokvaril alternator desnega motorja. Kaj bi naredili? Enostavno! Stikalo B bi dali na pozicijo "OFF", stikalo A pa na pozicijo "ALL". V tem primeru bi levi motor polnil oba motorja, za zagon pa bi koristili akumulator #1.
Akumulator #3 je opcijski, in služi napajanju ostalih porabnikov. Da bi odklopili akumulator 1, damo vmes stikalo E. Na tak način preprečimo praznjenje akumulatorja 1 in probleme pri zagonu. Če bi stikalo E vklopili, bi alternator polnil akumulator 1 in 3, ostali porabniki pa praznili. Namesto klasiščnega stikala pa bi lahko uporabili tudi ACR, kot v primeru 2.
LP
SS
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo naredili dobro prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat?
Hmmmm čudno... meni vse lepo dela... Velikost je prava, razen če povezava iz serverja ne dela vredu... Delaš z IE?
Kar se tiče akumulatorjev: kakor hitro je polnjenje preko alternatorja, je problem uporaba GEL oz. deep cycle akumulatorjev; kot je bilo že povedano, so namenjeni bolj ostalim uporabnikom, polni se pa jih s polnilci, ki imajo stikalo za preklop ali pa so namenjeni izključno deep cycle (npr. GEL) akumulatorjem in so priklopljeni na 220v. Je pa res kakor admin pravi, marsikdo polni te akumulatorje tudi z alternatorjem, kar pa vsekakor ni dobro (potreben drugačen režim, napetost)!
Če pa ta dva akumulatorja ločeno polniš (zagonskega z alternatorjem med vožnjo, v marini pa oba z 220v polnilcem na 2 banki, ki ima nastavitev za GEL za vsako banko posebej ali pa 2 polnilca, enega za GEL drugega za svinčene) pa imaš lahko tudi mešana.
LP
SS
Kar se tiče akumulatorjev: kakor hitro je polnjenje preko alternatorja, je problem uporaba GEL oz. deep cycle akumulatorjev; kot je bilo že povedano, so namenjeni bolj ostalim uporabnikom, polni se pa jih s polnilci, ki imajo stikalo za preklop ali pa so namenjeni izključno deep cycle (npr. GEL) akumulatorjem in so priklopljeni na 220v. Je pa res kakor admin pravi, marsikdo polni te akumulatorje tudi z alternatorjem, kar pa vsekakor ni dobro (potreben drugačen režim, napetost)!
Če pa ta dva akumulatorja ločeno polniš (zagonskega z alternatorjem med vožnjo, v marini pa oba z 220v polnilcem na 2 banki, ki ima nastavitev za GEL za vsako banko posebej ali pa 2 polnilca, enega za GEL drugega za svinčene) pa imaš lahko tudi mešana.
LP
SS
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo naredili dobro prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat?
IE pomeni Internet Explorer Svinčena akumulatorja sta vredu izbor, samo problem pri konstantni uporabi predstavlja cikel praznjenja in polnjenja. Ti akumulatorji nimajo radi da se jih čisto izprazni in potem čisto napolni - za to se uporabljajo DEEP CYCLE akumulatorji.
Agregat + gel akku? Ja bi šlo ja, ampak še vedno rabiš polnilec za GEL akkute na 220V. Še nekaj: agregat je fino imet inverter (npr. honda), ki dela lepo sinusno napetost (ne kvazi-sinus). Klasični agregati G1 imajo na izhodu kvazi-sinusno napetost, ki lahko povzroča probleme s kompleksnimi porabniki.
LP
SS
Agregat + gel akku? Ja bi šlo ja, ampak še vedno rabiš polnilec za GEL akkute na 220V. Še nekaj: agregat je fino imet inverter (npr. honda), ki dela lepo sinusno napetost (ne kvazi-sinus). Klasični agregati G1 imajo na izhodu kvazi-sinusno napetost, ki lahko povzroča probleme s kompleksnimi porabniki.
LP
SS
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo naredili dobro prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat?
Če ste si že vzeli čas za moja vprašanja, še hitro eno dodam.
Kaj pa ta varianta. Mali agregat, recimo z max. izhodno močjo 850 Watov,konstantna bo verjetno okoli 600 Watov, z adapterjem na 12 voltov, samo za par porabnikov. V prvi vrsti luči, pa mogoče majhen hladilnik.
Dva svinčeva akuja in polnilec za ta dva. Bi bilo to izvedljivo ?
LP
Kaj pa ta varianta. Mali agregat, recimo z max. izhodno močjo 850 Watov,konstantna bo verjetno okoli 600 Watov, z adapterjem na 12 voltov, samo za par porabnikov. V prvi vrsti luči, pa mogoče majhen hladilnik.
Dva svinčeva akuja in polnilec za ta dva. Bi bilo to izvedljivo ?
LP
Po domače se temu preklopnemu stikalu reče boot šalter. Kolikor jaz poznam to tehniko, lahko preklapljaš tudi med delovanjem motorja, saj v poziciji 1-2-BOOTH ne prekine povezave z akumulatorjem, ne smeš ga pa preklopit v OFF!!!
Uporaba kombinacij je lahko različna, jaz recimo uporabljam "boljši" aku za start, med obratovanjem motorja je na poziciji ALL, na sidrišču pa na 2.
Uporaba kombinacij je lahko različna, jaz recimo uporabljam "boljši" aku za start, med obratovanjem motorja je na poziciji ALL, na sidrišču pa na 2.
Hmmm jaz nebi upal trdit da ne prekine povezave z akumulatorjem. Če se zgodi da ostane žica "v zraku" tudi za delček sekunde, se lahko zgodi da vam bo na alternatorju crknil usmerjevalnik.
atilone: Mislim da ne bo problema. Potrebno je seštet moč porabnikov, ki ne sme presegat moči agregata in pretvornika. Večji problem bo polnjenje akumulatorjev, saj so polnilci narejeni na 100-240V izmenične napetosti...
LP
SS
atilone: Mislim da ne bo problema. Potrebno je seštet moč porabnikov, ki ne sme presegat moči agregata in pretvornika. Večji problem bo polnjenje akumulatorjev, saj so polnilci narejeni na 100-240V izmenične napetosti...
LP
SS
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo naredili dobro prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat?
Točno sem šel preverit z ohm metrom: Pri preklaplanju 1-2-BOTH ostaja upornost 0, kar pomeni, da so kontakti +/- v "Kratkem stilu" oziroma ostanejo sklenjeni. Torej, vsaj pri meni ni nevarnosti za altenator. Verjetno so tudi stikala ostalih proizvajalcev narejena enako, saj vendar gre za nek standard.
Sicer pa dvomim, da bi med preklopom, v tistih nekaj desetinkah, že kar crknil altenator. Lahko mu škodi nekaj sekund ali več, tako kratke obremenitve brez porabnika pa bo že prenesel. Seveda to velja za svinčene akumulatorje, pri gel aku pa je filozofija polnjenja malce drugačna, ampak je že opisano.
Sicer pa dvomim, da bi med preklopom, v tistih nekaj desetinkah, že kar crknil altenator. Lahko mu škodi nekaj sekund ali več, tako kratke obremenitve brez porabnika pa bo že prenesel. Seveda to velja za svinčene akumulatorje, pri gel aku pa je filozofija polnjenja malce drugačna, ampak je že opisano.
Zlatko, očitno niso vsa stikala taka, ker so bili primeri, ko so ljudje skurili regulator v alternatorju, pred kakšnim letom se spomnim nekoga, ki je skuril tudi kompletno armaturno ploščo, praktično vsi števci, spet drugi primer, so odnehali samo obratomerji, ki so pri dizlih večinoma iz alternatorja... Verjamem, da si preveril ohmsko upornost, vsekakor pohvalno, vendar ti priporočam, da vseeno med delovanjem nič ne obračaš stikala. No vsaj jaz ga ne bom! Ziher je ziher...
Atilone, ko sem prebral 850W in 600W generator, sem se takoj spomnil na tiste iz Bauhausa, Baumaxa in Obija... To so kitajski izdelki res slabe kvalitete in na barki so bolj nevarni, kot koristni. Vem da je cena mamljiva, samo tvoja "rit" pa je tudi nekaj vredna...
1. Na slanem zraku bo hitro vse oksidiralo in po enem letu ne bo več deloval
2. Problem s shranjevanjem, saj bencin neprestano hlapi iz tanka in vplinjača
3. Nevarnost eksplozije zaradi hlapov bencina
4. 2T motor, ki je med delovanjem glasen in ZELO smrdi
5. Ogromno CO (oglikovega monoksida), ki te lahko v nekaj sekundah odpelje na oni svet... Med delovanjem ti lahko veter CO nanese v kabino in ker je težji od zraka tam tudi ostane. Če bi ("bog ne daj") takrat vstopil v kabino, omedliš v nekaj sekundah in adijo morje in ta svet...
Ne ga srat z generatorji, ker so nesramno nevarni! Tudi inverterski bencinski so podobno sranje, čeprav so hudo dragi. CO je problem, zato je edini varen generator na barki DIESEL!!! Če že ne morete brez bencinskega generatorja, pa mora ta biti vedno na platformi, barka pa obvezno na sidru preko premca... Tako si obrnjen v veter in se vsaj z delno verjetnostjo izogneš nevarnosti, saj pline odnaša za barko. Zelo so nevarne tudi tende na barki, ki zavrtinčijo zrak, nastane tudi podtlak station wagon efekt ali po naše efekt karavanskega zadka. Tudi plovba na manjših gliserjih z odprtim camper topom je lahko smrtno nevarna...
LP
Atilone, ko sem prebral 850W in 600W generator, sem se takoj spomnil na tiste iz Bauhausa, Baumaxa in Obija... To so kitajski izdelki res slabe kvalitete in na barki so bolj nevarni, kot koristni. Vem da je cena mamljiva, samo tvoja "rit" pa je tudi nekaj vredna...
1. Na slanem zraku bo hitro vse oksidiralo in po enem letu ne bo več deloval
2. Problem s shranjevanjem, saj bencin neprestano hlapi iz tanka in vplinjača
3. Nevarnost eksplozije zaradi hlapov bencina
4. 2T motor, ki je med delovanjem glasen in ZELO smrdi
5. Ogromno CO (oglikovega monoksida), ki te lahko v nekaj sekundah odpelje na oni svet... Med delovanjem ti lahko veter CO nanese v kabino in ker je težji od zraka tam tudi ostane. Če bi ("bog ne daj") takrat vstopil v kabino, omedliš v nekaj sekundah in adijo morje in ta svet...
Ne ga srat z generatorji, ker so nesramno nevarni! Tudi inverterski bencinski so podobno sranje, čeprav so hudo dragi. CO je problem, zato je edini varen generator na barki DIESEL!!! Če že ne morete brez bencinskega generatorja, pa mora ta biti vedno na platformi, barka pa obvezno na sidru preko premca... Tako si obrnjen v veter in se vsaj z delno verjetnostjo izogneš nevarnosti, saj pline odnaša za barko. Zelo so nevarne tudi tende na barki, ki zavrtinčijo zrak, nastane tudi podtlak station wagon efekt ali po naše efekt karavanskega zadka. Tudi plovba na manjših gliserjih z odprtim camper topom je lahko smrtno nevarna...
LP
Kdo je na strani
Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gosta