Vrvi, vozli, privezovanje..

Zbirka razlag tehničnih pojmov, fizike, enačbe, pretvorbe enot

Moderatorji: moderator2, moderator

Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Vrvi, vozli, privezovanje..

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Okt 26, 2015 21:14

Vrvi, vozli, privezovanje...
    Slike vozlov so med pripravo strani delovale - in pod njimi so itak povezave na izvirno stran z animacijami, kako se veže vezave; po osvežitvi strani pa pravi, da ni več pravic za dostop. Priikaže pa (večino? vse?), če imaš hkrati odprto tudi tole.

Animirani vozli Našel gregor.n - animated knots... - kako se veže, vpleta, kaj je primerno za kaj itn. Od tam:
    Boating Knots Usage - seznam pomorskih vozlov po vlogah - recimo povezovanje dveh vrvi, privez plovila...
    SlikaPašnjak - dobra pod obremenitvijo nepremična zanka
    SlikaOsmica ali presta - učijo jo kot zaključni vozel, npr. da dvižnica ne uide v jambor
    SlikaSlikaVrzni vozel
    Eden od šolskih vozlov za izpit za voditelja čolna, že leta tudi uporabljam in se da 'nametati' na bitvo tudi z le eno roko, a zdaj svarijo: pri gladkih vrveh in podlagah ter večjih obremenitvah zna drseti; če to preprečiš z več ovoji, se znajo najbolj obremenjeni ovoji tako zategniti, da je težko (včasih nemogoče) razvezati. Več načinov vezanja.
    SlikaZastavni vozel - lahko je tudi dvojni ali tudi več kot dvojni...
    Moški, ženski... vozel - treba jih je poznati, da jih ne narediš tam, kamor ne spadajo
    SlikaVozel za bojo
    SlikaVozel za sidro
    SlikaSlikaBitveni vozel
    Tako na krovu za privezne vrvi kot npr. na jamboru za dvižnice.
    Tu so tisti za vlečne ali privezne vrvi na krovu prikazani brez zavarovanja z obratom na koncu, le na več zasukov in trenje. V besedilu napiše, kdaj in zakaj ne - in tudi kdaj vendarle da.
http://www.101knots.com/surgeons-knot.html - še ena dobra stran o vozlih
Angleška imena nekaterih skupin vozlov od tule
    Bends so vozli, s katerimi zvežeš dve vrvi -> zastavni vozel je 'sheet bend'
    Hitches so vozli, s katerimi kaj trdno privežemo -> sidrni vozel je 'anchor hitch'

Tema o vozlih tu na forumu
    Vozli so često najšibkejša točka vrvi :!: :!: :!: :!: :!:
      YachtingMonthly je v prispevku 'What is the strongest sailing knot' objavil rezultate preizkusov obremenitve do pretrganja pri več različnih vrstah vrvi in vozlov. Vrv je pri večini vozlov bistveno šibkejša, kot tam, kjer teče ravno. Ko malo pomisliš, je logično: kjer je vrv upognjena, notranje niso napete in ne nosijo bremena, ampak ni samo to.

      Mimogrede, to teorijo se da razložiti razumljivo - a takrat ne ravno kratko - a trenutno to na tem forumu ni zaželjeno.

    ​CHOOSING THE BEST LINE FOR THE JOB - SamsonRope
      Katera vrv - iz katerih niti (kemična, temperaturna in UV odpornost; plava ali ne; specifična natezna trdnost, elastičnost, cena...) in na kak način narejena (vita, pletena, kombinacije...) - je najboljša za kak namen in vlogo. Angleško.
    Samson napisal/-a:Samson offers 20 different ropes specifically for use as running rigging. Each is engineered to perform superbly under a particular set of circumstances.
    How to match the rope to the job
      Starejše, o mnogih novih materialih ni govora, a jasno in pregledno. Mislim da mi bo način podajanja osnova za Slo povzetek iz raznih virov.
    Materiali, iz katerih so vrvi Obraba - cufanje - vrvi in nekaj o tem, kako to preprečevati, kadar in kolikor je le mogoče
      Vrvi najpogosteje odpovedo na treh mestih: vozel, mesto kjer se ob kaj tare, mesto ki je posebej obremenjeno zaradi vremena (sonce, stik vode in zraka in podobno). Zlasti ob izrednih razmerah - v močnem vetru in razburkanem morju - je preprečevanje predrgnjenja vrvi bistveno.
    O skrbi za vrvi
      O tem tam, kjer so tudi animacije vozlov. Zelo zelo dobra stran (ne le za navtične, ampak tudi za vrvi in vozle za plezarijo ipd.). Recimo, precej se razumem na to, pa doslej nisem vedel, da se kevlarja enostavno ne da zataliti (vrv iz tega je treba na koncu povezati). Opazil sem, da pri nekaterih ni šlo zataliti, ampak kateri materiali - ja, aramidi.


    Zanimivi vozli enega Rusa
      Nekatere sem poznal, pa mi jih ni padlo na misel tako uporabiti
    Prej je bilo to v kazalu 'Navigacija, plovba...' - ki je postajalo nepregledno; znotraj kazala pa na forum za zdaj ni mogoče narediti povezav.

    Nekaj prispevkov iz drugih tem je tudi prestavljenih sem, tam pa le povezave sem.
    Correct me if I am wrong, please.

    Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
    Uporabniški avatar
    Leut
    Admiral
    Prispevkov: 1166
    Pridružen: To Sep 11, 2012 16:51

    Vse o vrveh in še čem

    OdgovorNapisal/-a Leut » Po Feb 01, 2016 22:41

    Zelo dober link. Klikneš na ROPE in se odprejo okna z ogromno koristnimi podatki, fotografijami vozlov, vpletov, ...

    http://www.machovec.com/catalog/index_p ... ntents.htm
    Uporabniški avatar
    Marjan Tomki
    Admiral
    Prispevkov: 6224
    Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
    Kraj: Ljubljana

    Re: Vrvi, vozli, privezovanje..

    OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » To Nov 09, 2021 07:49

    Ker od l. 2017 ni več mogoče spreminjati starejših prispevkov, moram za spremembe dodajati nove. Zato je vsebina lahko nepregledna in se stari lahko tudi (in ne le enkrat...) ponavljajo..
    • Nekaj splošno veljavnih reči iz teme Privezne vrvi
    • Christine DeMerchant - doslej najboljši podatki o vrveh in materialih zanje, kar sem jih našel. Morjeplovka par excellence - mislite si žensko različico polanc-a. Žal je podobnost še ena
      I caught Covid and developed long term Covid.
      Držim pesti, da polanc ne bo imel posledic.
    • Tema Sidrni amortizer na morjeplovcu: mislim da bi moralo biti tako o materialih, trajnosti (UV, termična ob trenju, obrabi) in preprečeanju pretrganja v nemirnem vremenu.
        V tisti temi je npr. MicTic pravilno videl verigo kot amortizer v pomenu dušenja nihanja; elastični element pa je v zmernem vremenu poves verige (catenaria), ki pa preneha učinkovati, ko se sile povečajo. Če v takem vremenu valovi dodajo sunke, imamo srečo, če se ob sunku premakne (globlje vkoplje ali nekoliko zaorje) sidro, ker bi sicer sila odtrgala vpetje (bloker verige, bitve, vitel...) s krova.
        Ena od rešitev je dodajanje elastičnega dela (običajno vrvi, zato je to tu, včasih elastike (gumijasti sučni amortizerji iz KAMM, Motomarine ipd.), pa tudi s kovinsko vzmetjo.
        Tradicionalno so najpogosteje priporočali najlonsko vrv, ker je bila dostopna, zmerne cene in zelo elastična. Dashewa pa (mislim da že ok. 2000-2010 - na ta članek in na Smithov - v bazi za Rocna - sem nekoč že dal povezavo drugje) poročata o poškodbah zaradi pregretja najlonskih vrvi v zelo nemirnem morju (in pretrganju pri silah, manjših od deklarirane varne obremenitve (Safe Working Load, SWL).

        Najlon in drugi sintetični materiali niso dobri prevodniki toplote in pri elastičnih spremembah dolžine se notranji upor zaradi trenja v vrvi spreminja v toploto, in ta se pri debelejših vrveh prepočasi pomika na obod, kjer bi jo lahko odajala voda. Izkazalo se je, da ji bila v tistem primeru sredica vrvi močno pregreta.

        To pomeni, da debelejša vrv v takem nemirnem vremenu (kjer je vrv več ur, lahko tudi dni, obremenjena s sunki) od neke debeline naprej neha biti varnejša, ampak postaja nevarnejša.
        Kolikor se spomnim, sta Dashewa takrat pisala (povezava je v temi, kamor kaže tule), da je novo priporočilo namesto najlonske vrvi poliesterska, ki je vsaj pol manj elastična in je za enako ublažitev sunka potrebna vsaj dvakrat večja dolžina in sicer zato, ker se tudi sproščena toplota porazdeli na dakrat večjo dolžino in se s tem lažje odvaja v morje. Jaz sem pri tej poenostaitvi malce skeptičen - po mojem je to s sproščeno količino toplote, njeno razporeditvijo, količniki toplotne prevodnosti itn. treba temeljiteje preračunati. Po mojem zdaj vemo nekaj več o tem, kaj in zakaj kdaj ni dobro (analiza nesreč), vsaj jaz pa še ne zanesljivo (in kvantitativno), kaj in koliko bi bilo zanesljivo bolje. Za zdaj si za čez prst zapomnim le, da bi bilo vrvi vsaj od pol cole (ok. 8 mm) naprej dobro, od od ok. cole (pravzaprav pa že od 20 mm) pa nujno videti rezultate kakega testa (laboratorijski bazen z umetnim valovanjem in primerjalno testiranje različih materialov in debelin).

        Še nekaj... Nekaj let po nastanku tiste teme je Heron tja napisal MitBuster (utemeljeno in prav, kateri med morjeplovci sprejeti miti o sidranju ne držijo). Heron tam zapiše tudi o rutinski skrbi za preprečevanje preglodanja (antichaffing gear).
        Heron napisal/-a:Jaz recimo uporabljam kos stare cevi od gasilcev. Zelo močan materijal, ki odlično služi.
        Zanimiv, čeprav ne logično skladen, je bil naslednji odgovor v tisto temo - poenostavljeno: da kar je Hero napisal ne drži, ker se temu piscu v Jadranu to, da bi bila veriga trdo napeta še ni zgodilo (in se mu zdi nemogoče, da bi se).

        Jaz sem sicer tedaj v tisti temi dodal povezave na članke Linde in Stewa Dashewa, na označevanje tipa materiala in termične obdelave verig (različne natezne trdnosti za različne namene) v ZDA.
    • There's the rub - o obrabi vrvja in naprav pri vrveh (kolesca škripce,v bitve...) in različnih načinih obvladovanja tega...
      Good antichafing gear is also a safety issue. Insurance adjusters can always come up with a few dozen tales of boats lost due to dock or mooring lines that chafed to smithereens in a storm. Additionally, races are lost and cruiser are truncated when badly worn gear unexpectedly gives up the ghost, and you have to search for replacements. So the small task of installing good antichafing gear is always a wise investment of time, usually at very little cost.
      Jaz sem že imel pretrganja priveznih vrveh pri malih barkah (največkrat mini-12, privezane na plavajoči pomol, in v slabem vremenu, ko je bil močan tudi tok na Savi). Razlog je po mojem bil, da so tisti, ki so kupili vrvi, bili mnenja, da so za tako majhne barke dobre kakršne koli vrvi (hofer-lidl) in celo menjali starejše dobre za novejše "pofl" (da ne bodo stare - včasih sem potem menjal nazaj...). Druga napaka je bila, da bo večja debelina nadomestila slabo kakovost; izid je bil, da so predebele vrvi obrabile torne površine v štoperjih in je bilo treba zamenjati okrog 80 štoperjev. Še zmeraj nismo čisto pri tem, da me tisti, ki gre to nabavit, takrat vzame s sabo...
    • The Different Types Of Rope na BOATSAFE. Nekoliko razočaran, pisec je več drugih člankov tam napisal bolje
    Correct me if I am wrong, please.

    Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
    Uporabniški avatar
    Marjan Tomki
    Admiral
    Prispevkov: 6224
    Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
    Kraj: Ljubljana

    Re: Vrvi, vozli, privezovanje..

    OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » To Nov 09, 2021 11:42

    Ker od l. 2017 ni več mogoče spreminjati starejših prispevkov, moram za spremembe dodajati nove. Zato je vsebina lahko nepregledna in se stari lahko tudi (in ne le enkrat...) ponavljajo... Vmes je potekel čas urejanja), tako da se tu nadaljuje iz prejšnjega prispevka, jaz pa grem iskat kakšno boksarsko vrečo, da jo malo premlatim.

    Nadaljevanje
    • Christine DeMerchant - doslej najboljši novincem in ne-profesionalcem namenjeni podatki o vrveh in materialih zanje, kar sem jih našel, pa ne samo o vrveh. Recimo, o kompozitih njeni podatki za karbonska vlakna, pa o epoksiju, oprijemljivosti niti, primerjavi različnih niti - podatki ki jih je zbrala, ko se je pripravljala izdelat karbonski jambor... Temu podobno bi želel videti bazo znanja na Morjeplovcu...
      Cured Epoxy is very resistant but will degrade if exposed to UV. The surface becomes chalky and looses strength. For this reason it needs to be coated with UV protection. Epoxy strength is degraded when exposed to higher temperatures. Over 350 °F (177 °C).
      Med jambori mini-12 so različni: ena serija jih je v osnovi Veplasovih Vision epoxi 30 za surfe, ki pa niso bili narejeni za kontiuirano izpostavljenost UV. Pri tistih, ki kasneje oziroma doslej še niso bili prebarvani z UV odporno barvo, se površina res briše kot kreda - iz nje pa se v kožo začno pikati steklene ali karbonske nitke. Za barvo za popravilo sem prej domneval PU, zdaj so mi priporočili akril-no barvo in ko me ven spusti gripa, bom šel to iskat, da prebarvam jambor, ki bo z še nekaterimi šel (če bo po sreči) v soboto ali nedeljo na 4 jadrnice na Zbiljsko jezero.
      Some non brittle material distorts before breaking, but Kevlar, Carbon Fiber and E glass are brittle and fail with almost no distortion.
      Pomembno se je zavedati, da pri teh materialih - mislim da velja za matrico epoxy v večji meri kot za poli- in vinil-ester - skoraj ni svarila med preobremenitvijo in katastfofalno odpovedjo. Pri uporabi, - verjetno pa tudi pri popravilih - je treba to imeti v mislih. Pogledal bom, kaj o tem pravijo še drugi viri - zlasti tisti pri navtičnih zavarovalnicah in surveyorjih - a kar bo zapisano tu, ne bo mogoče ne dopolniti ne popraviti.
      Because Carbon Fibre does conduct electricity, galvanic corrosion is a concern when it is in contact with other metallic parts.
      To mi pri karbonskih kompozitih tudi doslej nekako ni pritegnilo pozornosti, pa bi moral pomisliti na to (na sistematično galvansko ločitev različnih materialov na jamborih in trupih s karbonom, tako pri montaži reči kot pri popravilih). Njena stran me je spodbudilatudi pogledati za info o utrujeosti materiala pri takih kompozitih (in še ne vem, kaj bi se to še pravočasno zaznalo).
      Aramids are sensitive to strong acids, bases, and some oxidizers, like chlorine bleach (sodium hypochlorite). These cause degradation of the fiber. Regular chlorine bleach (e.g. Clorox®) and hydrogen peroxide cannot be used with Kevlar®, oxygen bleaches such as sodium perborate (e.g. OxiClean®) can be used without damaging the Aramid fiber.

      Carbon Fibre is very stable and is not sensitive to chemical degradation. The epoxy matrix can degrade however
      To bo treba imeti zlasti v misli pri kompozitnih jadrih, ki imajo med sestavinami tudi te materiale. Če bo kdo kupoval take, ki imajo kaj iz kevlarja (plast ali samo ojačitve iz kevlarja na kakih mestih, recimo pri spreaderjih jambora), naj zahteva navodila za vzdrževanje (in se jih rigorozno drži). Tudi če ima kdo kevlarsko (aramidno) rokavico za filetiranje, naj je po nepotrebnem ne izpostavlja močnim klorovim belilom, če pa že mora, naj takoj, ko bo stvar razkužena, spere. Isto velja za hlače, na katerih imam kevlarske ojačitve...
      I try to be accurate and check my figures, but mistakes happen. Check the suitability of any material against the technical information provided by the manufacturer.



      Sicer Morjeplovka par excellence - mislite si žensko različico polanc-a. Žal je podobnost še ena
      I caught Covid and developed long term Covid.
      Držim pesti, da polanc ne bo imel posledic.
    Correct me if I am wrong, please.

    Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

    Kdo je na strani

    Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost