Alternator

Zbirka razlag tehničnih pojmov, fizike, enačbe, pretvorbe enot

Moderatorji: moderator2, moderator

Uporabniški avatar
Paco
Admiral
Prispevkov: 1682
Pridružen: Ne Okt 01, 2017 15:05
Kraj: Lj-Pag

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a Paco » Sr Mar 27, 2024 10:33

Pri meni preklapljanje med stikali ne uniči. Nisem pa probal čisto ugasnit med delovanjem. ..je pa res tudi da v navodilih piše da naj se ne igraš s stikali med obratovanjem...itq čitamo šele pol :mrgreen:
pojdi se z bikom bost!
MARKO1977
Viceadmiral
Prispevkov: 369
Pridružen: Pe Dec 18, 2009 12:46

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a MARKO1977 » Če Mar 28, 2024 09:02

Si bom sposodil malo temo..
Namreč me zanima delovanje regulatorja alternatorja.
Moj primer je sledeči...
Če kot servisni akumulator si omislim LIFEPO4, ali je v tem primeru potrebno dodati DC-DC izolator?
A regulator alternatorja uravnava samo napetos ali tudi omeji deklarirani tok na njemu
Alternator je iskrin 120A AAN
LP
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Mar 28, 2024 09:38

MARKO1977 napisal/-a:Če kot servisni akumulator si omislim LIFEPO4, ali je v tem primeru potrebno dodati DC-DC izolator?
A regulator alternatorja uravnava samo napetos ali tudi omeji deklarirani tok na njemu Alternator je iskrin 120A AAN
LP
Po moje sta tuki najmanj dva resna problema:
1) Klasični alternatorji dajejo od sebe napetost 14.0 V, ali malenkost več, recimo 14.2V. Zelo rado se zgodi, da na žicah in vmesnih povezavah (stikala, razdelilne diode, kontakti) do akuja ta napetost še malo pade, najbolj so po tem znane prav razdelilne diode, zato vam tuki na forumu strokovnjaki dopovedujejo, da jih zamenjajte z npr. Cyrixom. Nzaj k problemu: LiFePo za polnjenje rabijo višjo napetost od svinčenih, in sicer 14.4 do 14. 6 V. Ena rešitev je, da se napetost iz alternatorja zviša z uporabo DC-DC konverterja, recimo Victron Oriona, zdej najnovejši za 50A se dobi pod imenom Victron Orion XS. S slabim alternatorjem se neredko zgodi tudi to, da mu izhodna napetost pade pod 14.0 V, ker se sam pregreva, in na ta način ščiti sam sebe. Posledica je pa dramatično zmanjšanje toka, s katerim filate aku. Na forumih tudi poročajo o pregravanju alternatorja, iz katerega LiFePo žre maksimum toka, odvisno pač, kako je alternator in njegov regulator zgrajen.
2. Drugi problem je v tem, da ima LiFePo baterija vgrajen notranji BMS (česa takega praviloma ni v svinčenih), ki varuje celice akuja proti več možnim slabim stvarem, ki se lahko zgodijo, npr. polnjenju pri prenizki tempreaturi, preobremenitvijo pri črpanju toka ven, odklopijo polnjenje pri prenizki napetosti, pa skrbijo za balansiranje, itd. No, če pride do odklopa BMSja iz kateregakoli razloga med polnjenjem z alternatorjem, pa nimate vmesnega varovanja z npr. DC-DC konverterjem, bo to pomenilo, da ste nenadoma odklopili aku od alternatorja, kar ima (lahko) zelo slabe posledice za alternator, skurite regulator, ali pa kar navitje.

No, nej se še kaki bolj podkovani tuki oglasijo, pa na vsem razumljiv način pojasnijo, kaki problemi vse lahko nastanejo, in kako se nardi najboljša vezava "klasični alternator - LiFePo", s čim manj stroški.
Navigare vivere est.
MARKO1977
Viceadmiral
Prispevkov: 369
Pridružen: Pe Dec 18, 2009 12:46

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a MARKO1977 » Če Mar 28, 2024 09:58

Moja vezava je sledeča.
med zagonsko in servisno baterijo imam speljan 0,5m kabla preseka 50. Vmes imam močnosto stikalo 200A katerega uporabljam občasno, ( ko jebaterija prazna )
Polnjenje servisne baterije se načeloma 90% vrši samo preko sončne celice
Zato sem pomislil da bi zvezal brez dc -dc in ko bi alternator delal med vožnjo bi preklopil močnostno stikalo.
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Mar 28, 2024 10:07

MARKO1977 napisal/-a:Moja vezava je sledeča.
med zagonsko in servisno baterijo imam speljan 0,5m kabla preseka 50. Vmes imam močnosto stikalo 200A katerega uporabljam občasno, ( ko jebaterija prazna )
Polnjenje servisne baterije se načeloma 90% vrši samo preko sončne celice
Zato sem pomislil da bi zvezal brez dc -dc in ko bi alternator delal med vožnjo bi preklopil močnostno stikalo.

Tvoj predlog, da bi uporabil LiFePo za servisno, pri taki vezavi ne bo več kompatibilen s (predpostavljam) svinčeno zagonsko. Predpostavka zato, ker LiFePo manjših kapacitet (recimo 100Ah) ne zmore večjih zagonskih tokov. Ker majo LiFePo in svinec različne napetosti, se mi direktno pretakanje iz LiFePo v svinec ne zdi posebno zdravo spričo ročnega upravljanja.
Kar se pa tiče priklopa LiFePo direktno na alternator sem pa že ravno neki napisu o nezdravosti takega početja.
Navigare vivere est.
MARKO1977
Viceadmiral
Prispevkov: 369
Pridružen: Pe Dec 18, 2009 12:46

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a MARKO1977 » Če Mar 28, 2024 11:31

Hvala za info
LP
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a AEgir » Če Mar 28, 2024 19:21

Lahko priklopiš direkt alternator če je recimo alternator 200A lfp pa 100Ah. Ne smeš pa direkt prklopt če je švohnejši alternator.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Mar 28, 2024 20:38

Noben alternator niti 240A BREZ PAMETNEGA ALTERNATOR REGULATORJA ne bo zdržal obremenitve polnjenja relativno praznega zgolj 100Ah LiFePo4 akumulatorja, ko zjutraj vžgeš motor in teče v mirnem teku. :wink:
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a AEgir » Če Mar 28, 2024 20:54

Viktron pravi takole:

Slika

Aktualna revija burza nautike ima dva 4+ stranska prispevka, eden o integraciji lfp na barko, drugi o svincu. Zanimivo branje.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Mar 28, 2024 22:56

Pisec ni upošteval, da je kritična situacija na plovilu zjutraj, ko so akumulatorji prazni in želiš izpluti. Ko štartaš zjutraj motor ga nikoli takoj ne zaženeš na obrate, da bi se alternator lahko hladil. Že pri večji servisni banki s klasičnimi akumulatorji se alternator brez ustreznega pametnega regulatorja lahko zelo hitro pregreje in crkne. Velja tudi ua najmočnejši alternator 240A -PREVERJENO VEČKRAT.
Pod takimi pogoji bosta zdržala samo alternatorja, ki sta priklopljena po shemi št. 3 in 4.

Za prvo varianto dobro veš, da bo crknil takoj za drugo pa je odvisno od tega koliko je res "kvaliteten" LiFePo4 akumulator. Slabši kot je večja je verjetnost, da bo vse OK. Tisti ki so zares dobri in imajo nižjo notranjo upornost pa bodo najverjetneje preobremenili alternator V MIRNEM TEKU MOTORJA in zato je druga risba NAPAČNA, ker je riziko, da bo šlo kaj narobe zelo velik.
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a AEgir » Pe Mar 29, 2024 02:04

Meni je najbolj všeč opcija #4. Kjer je bik naj bo še štrik.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
mato
Admiral
Prispevkov: 818
Pridružen: Pe Apr 25, 2014 13:27
Kraj: Škofja loka

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a mato » Pe Mar 29, 2024 07:18

Živijo!
A lahko prilepita še sliki 3 in 4.
Pod takimi pogoji bosta zdržala samo alternatorja, ki sta priklopljena po shemi št. 3 in 4.


Hvala.
Mato :wink:
dejmimer
Poročnik bojne ladje
Prispevkov: 74
Pridružen: Če Jun 27, 2019 12:22

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a dejmimer » Pe Mar 29, 2024 07:27

Slika 1 ima shemi 1 in 2, na sliki 2 pa sta shemi 3 in 4.
Pomoje je tako mišljeno :wink:
AndrejC
Poročnik bojne ladje
Prispevkov: 87
Pridružen: Ne Apr 20, 2014 11:52
Kraj: Ajd. / NG

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a AndrejC » Pe Mar 29, 2024 10:11

MKN napisal/-a:Na barki imam dva akumulatorja vezana preko klasičnega stikala 1-2-oba-0. Nekje na internetu sem prebral, da med delovanjem motorja, ko alternator polni, ne smeš preklopiti stikala iz enega akumulatorja na drugega, ker v času, ko je stikalo v vmesnem položaju alternator nima kaj polniti. Posledično lahko uničiš alternator. Menda pa obstajajo tudi stikala, ki to preprečujejo.

Prosim, če me lahko nekdo poduči, če je to res.
Hvala za pomoč,

MKN

Nikola T. napisal/-a:Ko altermator izgubi kontakt z bremenom regulator ne čuti napetosti akumulatorja in dvigne pobudo zaradi česar se dvigne izhodna napetost. Ko le ta preseže 40V diode crknejo, pride lahko tudi do kratkega stika na statorskem navitju in če motorja takoj ne ustaviš zasmrdi po zažganem kar pomeni, da si zažgal še statorsko navitje. Vedno crkne diodna plošča v 50% primerov pa še stator in tak alternator je samo še za na odpad, ker se popravilo ne izplača.

Veliko sreče pri eksperimentiranju s preklopi med delovanjem motorja. :wink:


Popoln odklop bremena (akumulatorja in ostalih porabnikov) --> preklop klasičnega stikala na "0" med delovanjem alternatorja povzroči trenuten skok statorske napetosti in zelo verjetno poškoduje usmerniške diode, kot je napisal NT. Ostale poškodbe sledijo kot posledica poškodovanih (prebitih) diod.

Skok / dvig statorske napetosti ni toliko vezan na samo delovanje regulatorja, kot na magnetno energijo, ki je shranjena v rotorju in rotorsko časovno konstanto.
Razlaga, primer:
- Alternator s polnim tokom polni akumulator. Regulator dovaja poln vzbujalni tok na rotor (5A) in je polno (na)magneten (časovna konstanta "tipičnega" rotorja je v rangu 100ms)
- Zgodi se trenutni odkop bremena (ang.: Load dump), rotor je še vedno polno namagneten (čas. konst rotorja!). Tudi če bi regulator znižal vzbujanje, se statorska napetost močno dvigne (oz, bolje povedano zaradi odklopa bremena ni več padcev inducirane napetosti na ohmski in inuktivni statorski upornosti).
- Poškodba diod je praktično v trenutku (predvidevam mikro sekunde).


Nikola T. napisal/-a:Nisi dobro prebral!
Ni odvisno samo od bremena temveč predvsem in zgolj od regulatorja vgrajenega v ALTERNATOR.

Precej izvenkrmnih motorjev nima alternatorja temveč dinamo. Dinamo je ponavadi dovolj močan le za manše porabnike kot so luči in nekaj malega polnjenja akumulatorja. Izkoristek je zelo slab.
Dinamo ne more crkniti, če ga odklopiš od akumulatorja ali bremena.
Dinamo lahko skuriš, če pride izhod v kratek stik.


Dinamo je DC kolektorski stroj (DC motor) in nima polprevodniških elementov občutljivih na prenapetosti :wink:
LP, Andrej
Uporabniški avatar
motorni
Admiral
Prispevkov: 2530
Pridružen: Po Maj 14, 2007 00:04
Kraj: Zagorje

Re: Alternator

OdgovorNapisal/-a motorni » Ne Mar 31, 2024 15:01

Nazadnje sem videl dinamo, torej DC kolektorski električni stroj, na katrci letnik 74. Tomos 3,4 itd ima na rotorju trajni magnet, in na mirujočem delu eno navitje. Tu dobiš 6V 15W izmenične napetosti. Torej alternator brez diod in brez regulacije. Evinrude 115, tisti stari dvotaktni, ima prav tako, le da je dodan usmernik, ki ti potem s 5A polni akumulator, za omejitev toka poskrbi notranja upornost navitij. Torej tudi alternator, brez regulacije. Kateri motor ima pa še dinamo?
__________________
lp
motorni

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost