Propeler in njegovi parametri

Vse o gliserjih, cruiserjih in jahtah ter plovba z njimi

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Ne Okt 13, 2013 09:59

Gorki napisal/-a: No in ker imam 20" korak, imam velike težave z izglisiranjem, ker se mi pri pospeševanju oz. velikem slipu trga tok vode za lopatico propelerja oz. na podtlačni strani.


Klasičen primer premalo "progresivnega" koraka. Ob ogromnem slipu ti na startu napadna ivica kraka sploh ne leti po vodi, temveč jo dobesedno strga-pošoba in takoj za njo se pojavi zračni mehur. To se zelo rado dogaja alu propom ob njihovem debelem profilu.

Rešitev.
- inox prop z večjim rake (ti imajo že v osnovni zasnovi bolj "progresiven" korak.)
- če še ne pomaga ventilacijske luknje. Ti mehurčki od izpušnih plinov se speljejo po površini in razbijejo velik mehur. Delujejo podobno kot turbulatorji, pa še propeler se lažje zavrti do motorjevega navora.
- predelava inoks propelerja-tanjšanje profila v absoluten klin proti prednjemu robu
- več cupa na koncu okrog ušesa. Ta cup mora biti potegnjen tudi kak centimeter naprej v napadno ivico, a ne preveč in obenem morebiti malce zmanjšan premer propelerja.

Nekaj od tega, ali celo vse to bi te zagotovo dobesedno vrglo iz vode, če imaš v motorju dovolj moči.


Če me spomin ne vara je tvoj propeler že malce clever oblike z majhnim rake. Tu bi pomagalo malce povečat cup okrog celega ušesa in dobro priostrit napadno ivico iz podtlačne strani, tlačno pustiš pri miru. Jaz bi še odrezal vsaj 1/3 tiste trobente zadaj, ter navrtal ventilacijske luknje premera 10-12 mm.


p.s.
Od Ronna raje nabavi enega tistih cleverjev, ki nimajo povsem ostrega ušesa, temveč malce zaokroženega, da se boš tudi ob potovalki spodobno peljal.
Uporabniški avatar
Gorki
Kontraadmiral
Prispevkov: 257
Pridružen: Po Jul 25, 2011 11:15
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Gorki » Ne Okt 13, 2013 12:28

@SR 290:
Tisto o 20" je bilo hipotetično za primerjavo, ko sva se menila o cup-u...

Če me spomin ne vara je tvoj propeler že malce clever oblike z majhnim rake.

Žal so mi ga letos ukradli s spodnjim delom noge oz. peto... :evil:

Tko, da najprej rabljena peta, konkreten servis pete (da bo tip-top) in potem en do dva propelerja.

Enega 3-krakega bi imel za hitro potovalko (~30 kn) in dobro ekonomijo pri blago obremenjenem čolnu in enega 4-krakega za bolj obremenjen čoln, slabo vreme, vlečenje tube...
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » To Okt 15, 2013 20:04

Zdravo;


Žal sem vedno bolj prepričan, da je bila moja precej samozavestna trditev okrog dogajanja med vodo in cupom pri kakih 30 vozlih napačna. :oops: Propeler prime "od začetka do konca", kot je posumil Gorki.


Ob vsem skupaj se mi porajajo vprašanja:
- zakaj je v grafu pri testu plovila Montauk med 30 in 35 vozli uravnilovka slipa, potem pa ta zopet lepo pada?
- zakaj se nekaj podobnega dogodi pri našem škafu? Dogajanje je dovolj izrazito, da lepo slišiš spremembo v delovanju pogona in ko doma preračunavaš slip iz dobljene hitrosti, ter vrtljajev, dobiš izrazit pojemek slipa, ki prej dosti počasneje pada.
:?: :?:
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Sr Okt 16, 2013 06:44

Če prav razumem je cup pri višjih hitrostih učinkovitejši, ker se čoln višje dvigne iz vode in ima zato vedno manjši koeficient upora. Cup zaradi te razlike v koeficientu upora pri viđjih hitrostih bolj poveča efektivni korak propelerja kot pri nižjih.
Prav mogoče je, da pri nas prične smučka delovat pri 40 mph in zato padec slipa.


Zopet napačno? :?:


Zakaj torej tista uravnilovka v Gorkijevem grafu slipa?
Uporabniški avatar
Gorki
Kontraadmiral
Prispevkov: 257
Pridružen: Po Jul 25, 2011 11:15
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Gorki » Sr Okt 16, 2013 09:20

Če prav razumem je cup pri višjih hitrostih učinkovitejši, ker se čoln višje dvigne iz vode in ima zato vedno manjši koeficient upora. Cup zaradi te razlike v koeficientu upora pri viđjih hitrostih bolj poveča efektivni korak propelerja kot pri nižjih.
Prav mogoče je, da pri nas prične smučka delovat pri 40 mph in zato padec slipa.


Ja tako razlago moje skromno znanje o propelerjih in nekaj logike lahko pogoltne.

Zakaj torej tista uravnilovka v Gorkijevem grafu slipa?

Malo preveč včasih jemljemo meritve kot absolutno točne. Če na tak graf pripneš zgornjo (+x%) in spodnjo krivuljo (-x%) oz. meje intervala zaupanja meritvam, lahko skozi ta pas potegneš različne krivulje, ki bi lahko botrovale k različnim zaključkom.

Da pa zgodba postane še malo bolj zanimiva pripenjam še naslednji "ukaden" graf:
Slika
:arrow: iBoats: Does anyone have Full HP and Torque Info on outboards over 150 HP? Žal je zelo nejasno od kod izhaja tale diagram. Če kdo najde info v povezavi, naj prosim pripne.

Moje vprašanje je: Ali gre za napako pri merjenju? Če ne, kako za vraga se slip prične zopet povečevati? Ali pa je "pilot" pričel spreminjati trim in višino motorja?
To je ta problem z meritvami: Če pogoji pri katerih so narejene meritve niso popolnoma jasno definirani, so te meritve praktično "hišne številke" in nimajo prave vrednosti.
Vidim, da bova imela s kasaudio drugo leto ogromno dela. Pod pogojem, da naju bojo babe spustile za en teden sama na morje... :lol:
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Sr Okt 16, 2013 12:51

Gorki napisal/-a:Če pogoji pri katerih so narejene meritve niso popolnoma jasno definirani, so te meritve praktično "hišne številke" in nimajo prave vrednosti.l:


Mislim, da je to v večini primerov dejstvo. Upoštevat je treba en kup parametrov in vse skupaj prilagajat posameznemu plovilu in pogonu, da na koncu dobiš realne vrednosti. In le kdo bi se ukvarjal z tem? Glavno, da imajo komercialisti pesek za v oči metat. :?
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Sr Okt 16, 2013 12:52

SR 290 napisal/-a:
Gorki napisal/-a:Če pogoji pri katerih so narejene meritve niso popolnoma jasno definirani, so te meritve praktično "hišne številke" in nimajo prave vrednosti.l:


Mislim, da je to v večini primerov dejstvo. Upoštevat je treba en kup parametrov in vse skupaj prilagajat posameznemu plovilu in pogonu, da na koncu dobiš realne vrednosti. In le kdo bi se ukvarjal z tem? Glavno, da imajo komercialisti pesek za v oči metat. :?


Vse skupaj se mi zdi en velik "Top Gear", kjer dajo v nič odličen avto in kujejo v zvezde neko sranje, za vse skupaj pa najdejo kup "razlogov", pridobljenih na super "fer" testiranjih pred svetovno javnostjo.
In mi to hočeš nočeš verjamemo, saj nimamo izbire.
navtik_borut
Admiral
Prispevkov: 701
Pridružen: Ne Maj 05, 2013 20:46

OdgovorNapisal/-a navtik_borut » Sr Okt 16, 2013 22:18

A lahko kdo svetuje kakšno čtivo - knjigo ali članek, ki laiku postopoma na enem mestu predstavi in obrazlozi vse pomembne lastnosti pri pogonu - vse okoli propelerja, trima, kavitacije... Da bi človek v prvi vrsti lažje spremljal debate, kot je tale, v drugi pa predvsem razumel zakaj se čoln ob določenih pogojih obnasa, kot se.. Hvala!
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Sr Okt 16, 2013 22:48

Uporabniški avatar
Piki
Admiral
Prispevkov: 2206
Pridružen: To Avg 28, 2007 21:45
Kraj: Ljubljana-Opatija

OdgovorNapisal/-a Piki » Če Okt 17, 2013 08:07

navtik_borut napisal/-a:A lahko kdo svetuje kakšno čtivo - knjigo ali članek, ki laiku postopoma na enem mestu predstavi in obrazlozi vse pomembne lastnosti pri pogonu - vse okoli propelerja, trima, kavitacije... Da bi človek v prvi vrsti lažje spremljal debate, kot je tale, v drugi pa predvsem razumel zakaj se čoln ob določenih pogojih obnasa, kot se.. Hvala!


V zadnji številki Nove burze navtike je članek o propelerjih.
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 3950
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Pe Okt 18, 2013 09:43

Slip propelerja bazira na podatku o koraku propelerja. Ta je lahko precenjen oz. podcenjen.

Ali obstaja kakšna simpl metoda za določit korak propa?

A nebi bilo smiselno slip v diagramih risat relativno, recimo glede na točko minimalnega slipa. Ok iz takšnega diagrama abs. vrednosti ne dobiš, ampak ta itak bazira na podatku o koraku.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4419
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Pe Okt 18, 2013 10:21

Realen korak propelerja je en velik šment!
Tudi, če je resničen, ga rahel četudi tovarniški cup spremeni, največkrat je pa natisnjen korak nekaj orientacijskega, da lažje izbiraš.

Menim, da je še vedno najbolje spremljat hitrost in vrtljaje ob njej. Nek propeler, ki ob realno željeni končni hitrosti dovoli motorju do okrog 90-95% najvišjih vrtljajev in ob tem zadovolji realna pričakovanja po času izglisiranja, ter ima vzpodbudno hitrost pri vrtljajih največjega navora je boljši od tistih, ki imajo te parametre slabše, ne glede na podatek o slipu.


Nekaj primerov:

REV 4 ima okrog 2" večji korak kot black max "enakih" dimenzij.
Bravo 1 ima skoraj 3" manjši korak kot Maximus "enakega" koraka.
Mirage plus ima 2" večji korak kot Bravo 1 "istega" koraka.

Precej zanimivo se je poigrat z Mercuryjevim prop kalkulatorjem. Izmisliš si neko plovilo, "daš not" pogon in potem povprašaš po propelerju. Ob enaki predvideni končni hitrosti ti navadno postreže z petimi tipi in podatki so na moč zgovorni.
navtik_borut
Admiral
Prispevkov: 701
Pridružen: Ne Maj 05, 2013 20:46

OdgovorNapisal/-a navtik_borut » Ne Okt 20, 2013 20:11

SR 290 napisal/-a:Morda za začetek:

http://www.morjeplovec.net/forum/viewtopic.php?t=11552


Super, hvala.


V zadnji številki Nove burze navtike je članek o propelerjih.


Sem prebral. Res dober članek! Priporočam, če koga zanima ta tematika.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6224
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Če Okt 24, 2013 18:30

Tudi adminov uvod v propelerje med viri ne bo škodil.

V bazi znanja portala Morjeplovec (ne foruma) je poleg tega še nekaj drugih zanimivih in uporabnih člankov, recimo tisti o pričakovanih izgubah pri prenosih, zobnikih, ležajih in podobnem, in kaj vse to pomeni in povzroči (ne le manjšo moč na pročelerju, ampak tudi gretje močno obremenjenega menjalnika in zato potrebo po hlajenju in podobno).
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 10 gostov