Moč izvenkrmnega motorja

Vse o gliserjih, cruiserjih in jahtah ter plovba z njimi

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Darh
Admiral
Prispevkov: 1167
Pridružen: Ne Dec 30, 2018 09:26
Kraj: Tu bolje- Pula

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a Darh » So Dec 03, 2022 07:06

1200 o/min, pa pir v rokah. :mrgreen:
UrbanBatic
Kontraadmiral
Prispevkov: 263
Pridružen: Ne Maj 15, 2016 10:24
Kraj: Waj

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a UrbanBatic » So Dec 03, 2022 09:54

AEgir napisal/-a:Ni res to. Bistvena razlika je. Pr men tenda 2-3 nm odnese, šajba do nje bi odnesla vsaj 5. Od kje ti te podatki, si probal?

Upor ti raste s kvadratom glede na hitrost.
Fd=((V^2)'/2)*A*Cd*rho, kjer je:
Fd sila upora, V hitrost v m/s, A je površina v m^2 površina gledena s strani, kamor pluješ, Cd je drag coefficient, ki ga dobiš prek zračnega tunela ali CFD (ampak je tam nekje 0,7-0,8 za te navadne čolne) in pa rho, ki je gostota medija. V tem primeru zrak, a ponavadi se jemlje kar za suh 10°C in je 1,225kg/m^3. Za morsko vodo jemljemo 1.025kg/m^3, čeprav je naša tu bolj slana, ampak bo OK za to plastično ponazoritev in totalni off-topic. Sedaj pa poišči še A in Cd za podvodni del ter primerjaj kako se izide ob cca 1.000x bolj gostemu mediju. Pa prideš na besede SR290.
Tenda ti pa ziher ne dela usluge, ker ti jo napihne kot horizontal jadro. In da se vrnemu nazaj k temi- 75KM je s tendo še bolj premalo. :)
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 10:41

MareC napisal/-a:
AEgir napisal/-a:Jaz imam s 100 in 5,8m tudi manj kot 16, .

pri kakšni hitrosti in obratih ? pa kje najdete te cifre poraba 12l, 15l 16l ??a to so podatki za žene, da ne žnarjo


Tle recimo je 16,4 na uro pri hitrosti 21kn in 4k rpm na odprtem, odvisno od vetra in tokov ampak pridem pri ~20kn tudi na ~15 v idealnih razmerah še malo pod 15.


Slika
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
H2O
Admiral
Prispevkov: 7546
Pridružen: Po Apr 02, 2007 09:52

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a H2O » So Dec 03, 2022 10:55

A ti je uspelo prit do Raba s praznim tankom? :twisted:
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 10:57

UrbanBatic napisal/-a:
AEgir napisal/-a:Ni res to. Bistvena razlika je. Pr men tenda 2-3 nm odnese, šajba do nje bi odnesla vsaj 5. Od kje ti te podatki, si probal?

Upor ti raste s kvadratom glede na hitrost.
Fd=((V^2)'/2)*A*Cd*rho, kjer je:
Fd sila upora, V hitrost v m/s, A je površina v m^2 površina gledena s strani, kamor pluješ, Cd je drag coefficient, ki ga dobiš prek zračnega tunela ali CFD (ampak je tam nekje 0,7-0,8 za te navadne čolne) in pa rho, ki je gostota medija. V tem primeru zrak, a ponavadi se jemlje kar za suh 10°C in je 1,225kg/m^3. Za morsko vodo jemljemo 1.025kg/m^3, čeprav je naša tu bolj slana, ampak bo OK za to plastično ponazoritev in totalni off-topic. Sedaj pa poišči še A in Cd za podvodni del ter primerjaj kako se izide ob cca 1.000x bolj gostemu mediju. Pa prideš na besede SR290.
Tenda ti pa ziher ne dela usluge, ker ti jo napihne kot horizontal jadro. In da se vrnemu nazaj k temi- 75KM je s tendo še bolj premalo. :)


Vodni upor je v vsakem primeru, čelna ravna površina velikosti manjšega avtobusa pa naredi ogromno razliko, pilot house čolni žrejo pri potovalni 20-25 vozlov bistveno več goriva kot klasični gliser trup, ki je aerodinamičen v primerjavi. Zato je trditev, da je zanemarljiva razlika napačna da bolj ne more bit.

Če vzameš moped in se peleš 50kmh a bo ista poraba če si šajbo 2m2 namontiraš? Zanemarljivo? Nebi rekel.


H2O napisal/-a:A ti je uspelo prit do Raba s praznim tankom? :twisted:


Tist je odklopljen ker preveč skače, jamahin ma kompenzacijo in je precej boljši. Ta bo mogoče za rezervn tank če bom kdaj želel več kot 120L.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
MareC
Admiral
Prispevkov: 3289
Pridružen: Če Mar 06, 2008 08:20
Kraj: Ljubljana... Otok

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a MareC » So Dec 03, 2022 12:02

jaz pod to ne pridem pr normalni hitrost, da se ne vlečem po vodi, 4.700vrt/min , 27 vozlov hitrost, poraba 20.9l
Yamaha 130 guma 6m

Slika

Slika
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 12:30

Skoraj identično, 20,5L/h@4500 26vozlov po jamahi. Je pa jamahin brzinomer za kakšen vozel optimističen navadno.

Ne spomnim se če sm na teli sliki že mel jackplate ampak tist kar zbije kakšen literček če motor dvigneš do kolikor dopišča stanje morja.

Jaz imam tam 21-22 vozlov nekje najbolj varčno vožnjo gledano na razdaljo in odvisno od razmer je 15-16 če je prbližn optimalno.

Slika
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a SR 290 » So Dec 03, 2022 16:17

AEgir napisal/-a: pilot house čolni žrejo pri potovalni 20-25 vozlov bistveno več goriva kot klasični gliser trup, ki je aerodinamičen v primerjavi. Zato je trditev, da je zanemarljiva razlika napačna da bolj ne more bit.


1.) Pilotine imajo težišče bolj spredaj, zato imajo med glisiranjem več omočene površine in zaradi tega več pokurijo kot klasični gliserji z težiščem bolj zadaj.

2.) Okrog upora pri gibanju skozi tekočine ti je Urban Batic dovolj napisal, da ni več treba izgubljat besed okrog zračnega upora. Seveda je velik, ampak v primerjavi z drsnim uporom gliserja po vodi je do okrog 50 vozlov zanemarljiv. Poglej pri kateri hitrosti postajajo hitri gliserji aerodinamični in do katere so v glavnem hidrodinamični, platforma pa je v glavnem dizajnerski problem.
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 17:48

Pa jadrnice majo tudi pol zanemarljiv zračni upor ker jadra pri par vozlih so pa ja zanemarljiva, ne?

Veš kaj je tvoj problem, da teoretiziraš v nezavest. Pojma pa nimaš kaj je v praksi situacija.

Tenda če jo odprto spustiš nazaj, ima DO 50 vozlov ogromen vpliv na to kolk bo čoln šel pa je v mojem primeru samo 1,6m2. Že brez tende če veter orng piha čelno gre čoln manj kot sicer.

To vem pa zato ker sem probal to. Ni zanemarljivo.

Tudi zanimivo, da ladje ki nikoli ne vidijo 50 vozlov dizajnirajo aerodinamično, a mogoče oni mislijo, da zračni upor pod 50 vozlov ni zanemarljiv?! Nemogoče? Propelerje imajo tudi s prevelkim premerom 100 posto. AL?

Slika
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
Uporabniški avatar
MareC
Admiral
Prispevkov: 3289
Pridružen: Če Mar 06, 2008 08:20
Kraj: Ljubljana... Otok

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a MareC » So Dec 03, 2022 18:52

men gre čoln s tendo vsaj 3 vozle manj lahk pa še več, če grem proti vetru
tako da upor še kako vpliva na plovbo tudi pri manjših hitrostih
in treba 50 vozlov šibat
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a SR 290 » So Dec 03, 2022 21:06

@Aegir;
Ne pravim, da si neumen in vsega ti ni treba vedet.
V spodnjem citatu je tudi jadrnica dovolj natančno razložena za tole debato.
UrbanBatic napisal/-a:Fd=((V^2)'/2)*A*Cd*rho


Namesto iskanja primerov morda raje vzemi kalkulator v roke. Enkrat daj pri 30 vozlih tvojemu gliserju realno čelno površino, drugič pa odštej površino, ki bi jo tvorila kajuta. Faktor čelnega upora vzemi kakor želiš, lahko je nekaj med 0,6 in 0,8, ampak obakrat vzemi enakega.
Rezultat zmnoži z 30 vozli in boš dobil vate. Seveda moraš vsa števila pretvorit v osnovne mere metričnega sistema.
Ker pogon nikakor nima 100% izkoristka pomnoži rezultat z 2 in boš dobil koliko w rabiš za gliser z in gliser brez nadgradnje. Razlika ne bo pretirano višja od moči, ki jo razvije moped.

@Mare;
Ko se pelješ z vetrom se hitrosti odštevata, ko se pelješ proti vetru se hitrosti seštevata in moč porabljena zaradi upora gre na tretjo potenco hitosti. V tvojem primeru je mimogrede relativna razlika v hitrosti nad 50 vozlov.

Recimo, da piha z 10 vozli ti pa se pelješ z 30 vozli.
a.) Veter:
- ko greš v veter je relativna hitrost 40 vozlov.
- ko greš z vetrom je relativna hitrost 20 vozlov.
Razlika kubov teh hitrosti je osemkratna, to se pa verjetno pozna. Ob tem zanemarjam razliko v vodnem uporu zaradi teh hitrosti in izkoristek pogona, ki je tudi različen pri teh pogojih, saj se z vetrom slip občutno zmanjša, v veter pa poveča.

b.) Površina:
- ko se z tvojim gliserjem pelješ z hitrostjo 30 vozlov in imaš površino 1 boš porabil x moči za upor.
- ko na isti gliser namontiraš nadgradnjo, ki bo imela čelno površino za pol gliserja in se pelje z 30 vozli, bo moč upora linearno narasla in bo 1,5 krat višja kot pri čistem gliserju =1,5x.

Zdaj primerjaj 2-3 vozle v vožnji z vetrom in v veter, ter osemkratnik razlike v potrebni moči z 1,5 kratnikom razlike v potrebni moči zaradi nadgradnje in ti bo jasno o čem pišem. 8 : 1,5x


@Aegir;
Ti veliki cruiserji so tako veliki, toliko pokurijo in imajo tako sorazmerno majhne propelerje, da se vsaka desetinka potrebne moči pozna, obenem pa se v glavnem računa aerodinamika zaradi njihove stabilnosti. Vsi so namreč plitkega ugreza in so zelo visoki, zato so v nevarnosti, da jih sunek vetra kipne. Verjemi formuli, ki jo je pripel Urban Batic, ker vse pove.
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 21:34

Pa ti računaj, recimo da je frontalna površina pri meni 4m2 pri steklenjaku pa 6m2. Izvolijo, izračunaj razliko zračnega upora pri histrosti 25kn in pri enaki hitrosti v nasproti pihajočem čelnem vetru 15kn.

Edit:
sem kar sam zračunal, torej računal sem za 35kn še vedno bistveno pod tvojih 50kn, 4m2 tišči nazaj s ~680N (oz sila enaka sili gravitacije na 69kg), 6m2 pa z ~1kN oz ~105kg. Zdej če je to zanemarljivo, men se ne zdi.

Pa če to še mal preračunamo, za teh 1000N vlečt z 18 metri na sekundo rabimo če zanemarimo izgube 18kw, ne? To je pa kolk, 24 konjev ne? Res površina ni flah da bi bil cd 1.05 ampak vseeno zanemarljivo to glih ni.

Al kaj si mislil povedat?

Slika

Slika
Nazadnje spremenil AEgir, dne So Dec 03, 2022 22:17, skupaj popravljeno 1 krat.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a SR 290 » So Dec 03, 2022 22:15

Upoštevaje izkoristek pogona v brezvetrju prvič porabiš okrog 8 konjev, drugič pa okrog 12 konjev. Razlika torej ravno za enega mopeda.

V 15 vozlov vetra (brez valov...) porabiš za 4 m2v veter okrog 25 konjev, z vetrom pa okrog 3 konje, za 6 m2 pa prvič 40 konjev, drugič pa 5 konjev.
Dejanske razmere so tu še hujše, saj se izkoristek pogona spreminja z in v veter.

Izkoristek pogona sem vsakič upošteval 50%, kar gotovo ni prav, je pa vsaj na 10% blizu resnici.

Ampak ti po moje nimaš 6 m2 čelne površine, ker bi on 2,5 m širine in malo dizajna gledal vrh nadgradnje 3 m nad gladino med glisiranjem, kar seveda ni res. Mislim, da so dejanske vrednosti tvojega upora polovica teh, ker je tudi med glisiranjem precej bane pod vodo in je nad vodo verjetno ne gleda kaj več kot 2 m.
Nazadnje spremenil SR 290, dne So Dec 03, 2022 22:21, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a AEgir » So Dec 03, 2022 22:18

In to je zanemarljivo pri 75 al pa 100 konjskem motorju? :lol:

Zakaj neki pol kupiti recimo 115 namest 100 al pa 90 namest 75, je ja zanemarljivih teh 15 konjev.
Nazadnje spremenil AEgir, dne So Dec 03, 2022 22:22, skupaj popravljeno 1 krat.
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Moč izvenkrmnega motorja

OdgovorNapisal/-a SR 290 » So Dec 03, 2022 22:21

Aegir, daj vleci se ven na kak drug način.
Te fore ao identične tistemu vicu: "Ej Mujo, čovjek priča deset jezka, a ipak me ne razume."
Lahko noč. 8)
Nazadnje spremenil SR 290, dne So Dec 03, 2022 22:24, skupaj popravljeno 1 krat.

Kdo je na strani

Po forumu brska: Google [Bot] in 11 gostov