Potem sem poskusil svoje računanje na pamet preveriti z https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/ , na katerega je dal povezavo AEgir, neuspešno (da mi iz ostalih štirih podatkov (RPM, prestava, pitch, slip) izračuna hitrost, pa mi je vsakič po kliku na Calculate rekel, da nima štirih podatkov (Please provide at least 4 values!)).
Po nekaj poskusih s tem sem odnehal in si namesto tega naredil enostaven kalkulator v excellu, kjer sem lahko videl tudi vmesne rezultate in s tem kaj kako in koliko vpliva. V to, kar sem naredil, sem lahko vstavil več vrednosti za vrtljaje hkrati (v začetku za spodnjo in zgornjo mejo priporočenega maksimuma RPM) in dobil hkrati prikazane rezultate (in vmesne vrednosti) za vsako. Še malo sem se poigral in vstavil še za več vrednosti RPM (in potem še drugih spremenljivk, recimo slipa) in učinke prikazal tudi kot graf.
Glede na to, da je slip (praviloma nelinearno) odvisen tudi od vrtljajev in navora na propu, bi bilo zanimivo poskusiti vključiti še to odvisnost in pogledati, kako vpliva še to in kako se izračunano sklada z izmerjenim, ampak to bom kdaj drugič...
V glavnem, pri tem sem opazil vrednost 49,4 kn, blizu 49,5 kn ki jo je dobil in v prispevku ocenil kot nerealno volvo5er, in sicer jo je moj izračun dal, če je bil za 6000 vrtljajev motorja (RPM) in 25 palcev koraka (pitch) zdrs (slip) 0
Po mojem torej volvo5erni v svojem računu ni upošteval slipa, ki ga pa obremenjen propeler vedno ima (brez slipa skoraj ni navora na propu). Po njegovem komentarju sodeč je že ugotovil, da mu nekaj ne štima, ne pa še, da je sam pri računu spregledal slip, ki pa ga je treba upoštevati.
S slipom 10% (ocena kasaudio in AEgir za to hitrost) dobim za 25 pitch in 6000 vrtljajev 44,44 kn, za interval (priporočeni max, kot ga je navedel 17cc ) 5600 - 6100 vrtljajev hitrosti od 41,5 do 45,2 kn, kar je pa že bolj realna ocena.
@17cc:
Kot vidiš zgoraj, račun za 25" pri slipu 10% da realno oceno za interval max hitrosti. Če bo čoln obraščen, bolj obremenjen... llahko da ne bo dosegel tega intervala vrtljajev, pa še slip se bo povečal, tako da bo s tem tudi pri istih vrtljajih padla hitrost in zrasla poraba na nm, kar se vse ujema z izkušnjami.17cc napisal/-a:Cilj je nek all round good performance (zanimivo je ker na mercury prop selector podajo za all round good performance korak 25 kar zagotovo nebi bil primeren pomojem tako da se na kalkulatorje ne zanašam preveč), čoln pa bo večinoma vožen na neki potovalki 25knot, vozili pa se bomo večinoma trije ali štirje. Sem poslal na fabriko če mi lahko pošljejo kakšne podatke iz testa pa da vidimo.
Tvojo ciljno potovalko 25 vozlov pri 25" propu in 10% slipa ter prenosu 2,5:1 izračun pokaže pri malo pod 3400 vrtljaji motorja. Če imaš grafikon navora za ta motor, lahko pogledaš, če pade to število vrtljajev na tisti del grafa, kjer je navor največji; če da, potem bi zadel "sweet spot" motorja, tj. vrtljaje motorja in propeler s katerim bo poraba na NM pri glisiranju na potovalki najmanjša.
Kot sta napisala kasaudio in AEgir, se propelerji z enakim nazivnim korakom lahko znatno razlikujejo in je zato odločilen preizkus, ampak ta račun kaže, da je mercury prop selektor dal kar dobro priporočilo, kaj najprej preizkusiti, tako kar zadeva največjo kot tvojo ciljno potovalno hitrost.
@AEgir: mislim da iz izkušnje veš, da vpliva ne le korak, ampak tudi profil lopatice. Hidrodinamika je v bistvu podobna, kot je pri jadrnicah bistvena razlika, če je pod sicer enakim kotom glede na veter jadro plosko ali pa v loku (mislim da tudi veljajo pri obeh podobne Navier-Stokesove enačbe). Po mojem je to eden od glavnih razlogov, zakaj se propelerji z istim nazivnim korakom tako različno obnesejo pri enakem čolnu in motorju.
Pa tudi zdrs (slip) meriti je po mojem bistveno enostavneje, kot pa če bi ga moral izračunati iz teorije, pa se ne spomnim, da bi kje videl pri karakteristiki propelerja grafikon slipa v odvisnosti od hitrosti čolna in vrtljajev propelerja (med drugim tudi zato, ker je tudi ta poleg teh dveh dejavnikov tudi odvisen od profila lopatic.