kateri aku?

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a Marchi » Po Jun 15, 2020 21:17

francelj napisal/-a:
Marchi napisal/-a:
Nikola T. napisal/-a:Med neuporabo nastavi na 13,5V
Med bivanjem na plovilu nastavi na 13,8V
Poraba vode se zaradi nižje napetosti vzdrževanja zmanjša.

Pri Victronu lahko v aplikaciji nastaviš poljubni režim in ga shraniš na listo, potem pa prikličeš pač tisti režim, ki je aktualen glede na uporabo, neuporabo, vrsto akumulatorjev ipd. Z dvema klikoma. Se splača investirat nekaj 10€ v bluetooth modul za povezavo s pametnim telefonom.


Marchi, kako si potem nastavil napetosti?
Za fazo konstantne napetosti (float) sta napisala zgoraj.

Za začetni del polnjenja (konstantni tok, absorbtion, bulk) je prednastavljeno za neke tubular baterije 14,9V , za AGM je 14,7V in za gel akumulatorje 14,3V.

Kaj pa ostale nastavitve? "Avtomatska izravnava celic" in še en kup drugih je ;-)

Zaenkrat imam montiran še regulator Eyra. Ta nima nobenih nastavitev. Polni z 14,45V (to so mi napisali, ko sem jih vprašal), za float pa naj bi se preklopil na 13,5V. Pri meni se skoraj nikoli, vedno drži preko 14,2. Tudi pri čisto novih baterijah in tudi takrat, ko se 220V polnilnik v marini že zdravnaj odloči, da so akuji polni.

Kupil sem si tole Victronovo novo igračko z BT in aplikacijo na telefonu, zdaj je pa nastavitev naekrat preveč. Akumulatorje imava enake vrste, TAB tubular, tvoji so malo večji.


Tako kot je NT zgoraj zapisal, float ob neuporabi nastavi na 13,5, med dopustom oz. večnevno uporabo pa na 13,8V. Tako se med neuporabo aku ne greje in voda ne izhlapeva. Ampak to so detajli, tudi če pustiš kot je nastavljeno za tubular oz. če imaš agm za agm.
Slika
polanc
Admiral
Prispevkov: 9291
Pridružen: Če Dec 04, 2008 21:00
Kraj: sevnica

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a polanc » Po Jun 15, 2020 22:56

Pa tko skor za na luno raket ne krmilijo ...preveč je vsega
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 6954
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a Marchi » Po Jun 15, 2020 23:12

polanc napisal/-a:Pa tko skor za na luno raket ne krmilijo ...preveč je vsega

Polanc, ni panike, to so samo pripomočki, ki ti kažejo kako stvari delujejo. Telebani se kaj naučimo iz teh številk.
Samo da ne bo na koncu tako kot v zdravstvu, boljša diagnostika, več servisa, več stroškov :lol:
francelj
Admiral
Prispevkov: 1080
Pridružen: Po Nov 26, 2007 21:09
Kraj: Brezovica

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a francelj » To Jun 16, 2020 22:16

Hvala Marchi.

Tistih 14,9V me malo moti.
NT je večkrat pisal o najvišji napetosti polnjenja svinčenih akumulatorjev. En malo starejši odgovor:

" Na 14,2-14,6V sme filat samo dokler akumulatorji niso napolnjeni do max 90% kapacitete nato pa MORA napetost vzdrževanja pasti vsaj na 13,5V (še bolje na 13,25V) pri sobni temperaturi, v zelo hladnem pa tja do max 13,8V. "
viewtopic.php?f=2&t=1449&p=179064&hilit=napetost+polnjenja#p179064

Ali pa tale:
"Pametni regulator kompenzira naraščanje notranje upornosti z višanjem pobude in posledično napetosti na izhodu od 14-16V! vendar to ne pomeni, da bodo celice zakuhale, kajti ko bo napetost celic dosegla 14,2V-14,5V se tokovni del polnilnega cikla "I" (BULK CHARGE) zaključi in preide v napetostno regulacijo "U" (ABSORPTION, ACCEPT) 14,2V (14V-14,7V)za klasične trakcijske akumulatorje. Ta del cikla je ponavadi omejen s časom 0,5-4h. Po potečenem času preide regulacija v napetost VZDRŽEVANJA 13,8V (13-14V)"

Kaj to pomeni, največ 14,7V ?
NASA
Admiral
Prispevkov: 636
Pridružen: Sr Sep 11, 2013 15:07
Kraj: Dobrova pri LJ

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a NASA » Če Jul 21, 2022 08:15

Živjo!

Si bom sposodil temo in sicer.

Kakšen AKU izbrati za servisno banko energije na 8m jadrnici. Do sedaj nismo rabili skoraj nič energije, razen zagona motorja. Sedaj ko bo hladilnik se stanje spreminja :). Od hladilnika imamo kar velika pričakovanja, saj sem se naveličal nositi termo box in kupovati led po okoliških trgovinah in pumpah.

Porabniki: hladilnik, luči, atopilot, pozimi bo še grelec,.....skratka kar naj bi imela jadrnica za kolikor toliko normalno bivanje.

Sedaj sem zmontiral hladilnik Isotherm 2010. Trenutna AKU-ja sta dva eden startni, drugi servisni in oba sta 60Ah, kar mislim, da bo premalo. Kaj izbrati?

Sončna celica je 140W
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Jul 21, 2022 09:38

Veliko je že blo napisanega na to temo. Sem jadralec, barka je sicer 10,5m, vendar so porabniki (hladilnik, avtopilot, luči) in napajalniki (alternator, sončni paneli) verjetno precej podobni. Eno pravilo je, da za servisno banko daš največji aku, ki še gre v razpoložljivi prostor, seveda brez pretiravanja. Za tvoj primer bi rekel, da rabiš vsaj 120 Ah rapoložljive energije. Če vzameš najslabše svinčene akuje s tekočim elektrolitom, rabiš torej 2x 120 Ah za servisno banko, ker jih smeš praznit samo do 50%. Moja izkušnja s takimi akuji je, da so dokončno crknili po vsega 4 sezonah, zato priporočam vsaj AGM, kar je pa vsaj 50% dražje.
Evo tukaj en spis na temo energije na jadrnici: https://docs.google.com/document/d/1SPH ... sp=sharing
Upam, da je dosegljiv.
Pa upam, da ga potencialni bralci, ki so izvedenci v energiji, ne bodo čist popluval.
Navigare vivere est.
Uporabniški avatar
snwl
Admiral
Prispevkov: 604
Pridružen: To Okt 26, 2010 14:26

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a snwl » Če Jul 21, 2022 11:17

Pohvala #modro morje#. V zadnjih 3 letih, 6 mesecih in 12 dnevih je to po mojem skromnem mnenju najboljši prispevek na tem "vsevednem" forumu. :D :D :D
...Don't take life too seriously . No one gets out alive! ...
...Never sail with a crew who can't sing!...
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a fakinx » Če Jul 21, 2022 12:21

Dober "spis" @modro morje. Če si ti avtor, vse pohvale!
LA baterije so pač relativno poceni in ne zahtevajo sprememb polnilne infrastrukture, prihodnost je pa IMHO itak LiFePO4.
Če je recimo potrebno na barki zamenjat polnilec/inverter, je to po moje edina logična izbira. Recimo 300Ah litija na barki je ekvivalent vsaj 500-600 Ah svinca. Pa še povsem vseeno jim je, koliko so polne, dokler so napetosti na celicah v postavljenih limitah. Da o hitrosti polnjenja niti ne govorim (odpadejo skoraj vse opisane težave v članku).
Ne odpuščajo pa nobenih "ekskurzij" izven določenih parametrov. To je pa dejstvo!
NASA
Admiral
Prispevkov: 636
Pridružen: Sr Sep 11, 2013 15:07
Kraj: Dobrova pri LJ

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a NASA » Če Jul 21, 2022 12:45

fakinx napisal/-a:Dober "spis" @modro morje. Če si ti avtor, vse pohvale!
LA baterije so pač relativno poceni in ne zahtevajo sprememb polnilne infrastrukture, prihodnost je pa IMHO itak LiFePO4.
Če je recimo potrebno na barki zamenjat polnilec/inverter, je to po moje edina logična izbira. Recimo 300Ah litija na barki je ekvivalent vsaj 500-600 Ah svinca. Pa še povsem vseeno jim je, koliko so polne, dokler so napetosti na celicah v postavljenih limitah. Da o hitrosti polnjenja niti ne govorim (odpadejo skoraj vse opisane težave v članku).
Ne odpuščajo pa nobenih "ekskurzij" izven določenih parametrov. To je pa dejstvo!


Tudi z moje strani pohvale za prispevek.
Če pa gremo konkretno na mojo barko pa še vedno ne vem kaj izbrati.

Iz vsega sem zaenkrat izluščil, da naj bi izbral TAB MOTION Floded TUBULAR 95T za nekih 300€ oz 120T za nekih 350€ ali se motim?
Kar se tiče opreme je vse novo, Victron; celica 140W, regulator in baterijski monitor 712
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Jul 21, 2022 13:51

modro morje napisal/-a:Veliko je že blo napisanega na to temo. Sem jadralec, barka je sicer 10,5m, vendar so porabniki (hladilnik, avtopilot, luči) in napajalniki (alternator, sončni paneli) verjetno precej podobni. Eno pravilo je, da za servisno banko daš največji aku, ki še gre v razpoložljivi prostor, seveda brez pretiravanja. Za tvoj primer bi rekel, da rabiš vsaj 120 Ah rapoložljive energije. Če vzameš najslabše svinčene akuje s tekočim elektrolitom, rabiš torej 2x 120 Ah za servisno banko, ker jih smeš praznit samo do 50%. Moja izkušnja s takimi akuji je, da so dokončno crknili po vsega 4 sezonah, zato priporočam vsaj AGM, kar je pa vsaj 50% dražje.
Evo tukaj en spis na temo energije na jadrnici: https://docs.google.com/document/d/1SPH ... sp=sharing
Upam, da je dosegljiv.
Pa upam, da ga potencialni bralci, ki so izvedenci v energiji, ne bodo čist popluval.

Lepo, da si se lotil in pohvale.
Nekaj zadev bo potrebno popraviti. Predvsem tam okoli ločilnih diod. Vedeti je potrebno, da so rešitve z ločilnimi diodami pas'e in se sedaj te zadeve rešuje popolnoma drugače. Tudi o AGM za plovila so mnenja izjemno deljena ampak v direktni debati, ko sem razložil vse pro in konrta argumente tudi profesionalcem iz branže, smo se na koncu strinjali. AGM da za manjša plovila, gumenjake itd vendar ni nobene potrebe za trakcijske baterije katere so podprte in vzdrževane s pomočjo solarne energije še posebej na plovilih, kjer prostor ni skrčen v nulo.
Prejšnji mesec me je klical prijatelj kateremu sem pred leti predelal sistem napajanja in me vprašal, če bi bilo sedaj v osmi sezoni že smiselno menjat trakcijske aumulatorje (ima klasične wet Motion Pasted TAB). Povedal sem mu kako naj jih stestira, redno preverja tudi nivo elektrolita in zaenkrat ni še prav nobene potrebe po menjavi. Ne more se načuditi kajti prej so tako dobro delovali samo prvo morda drugo sezono sedaj pa, kot sem že omenil že osmo... in ni edini.

Pri Harpoon doo smo v postopku izdelave nove internetne strani in vsi teksti (precej mojih "besed" sem zasledil v tvojem opisu) bodo v kratkem deležni prenove. Prav zaradi Litijevih tehnologij, pa nočem prehitevati zadev, kajti rešitve katere bi vgradil na svoje plovilo so ta hip še relativno drage. Za budget LiFePo4 rešitve, ki so trenutno na trgu, pa nisem ravno navdušen in glede na to, da me že kontaktirajo tudi nekateri člani foruma, ki so vseeno poskusili nizkocenovne akumulatorje in jih zgolj zamenjali s svinčenimi vidim, da so zadeve izjemno nevarne. Bilo je tudi že več primerov požarov vendar do sedaj so se vsi srečno končali, ker je bil lastnik na plovilu.
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Jul 21, 2022 14:49

Nikola T. napisal/-a:... Pri Harpoon doo smo v postopku izdelave nove internetne strani in vsi teksti (precej mojih "besed" sem zasledil v tvojem opisu) bodo v kratkem deležni prenove...

Seveda NT, od tebe, tvojih prijaznih nasvetov in tvojih prispevkov, forum in tvoja spletna stran, sem se med drugim učil. Ta prispevek sem spisal z namenom posredovanja svojim kolegom, ki imajo identične ali podobne probleme, pa so morda manj tehnično podkovani.
Kar se tiče ločilnih diod je pa tko, da moj prispevek nekako naslavlja starejše barke in zatečeno stanje, ter osnovno razumevanje tistega, kar je že vgrajeno. Mogoče je treba tu pa tam kako komponento zamenjat, kar je cenovno sprejemljivo za enga povprečnega lastnika barke z omejenim budžetom. Nikakor pa ni mišljen kot neka navodila za totalno predelavo vse elektrike. Nekje omenjam, da so barke "serijsko poddimenzionirane" (v smislu električnih sistemov), btw. kar sem tudi slišal od tebe, toda žal si le redko kdo lahko privošči velike predelave.
Navigare vivere est.
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Jul 21, 2022 15:01

NASA napisal/-a:Iz vsega sem zaenkrat izluščil, da naj bi izbral TAB MOTION Floded TUBULAR 95T za nekih 300€ oz 120T za nekih 350€ ali se motim?

Bi rekel, da rabiš dva taka akuja za skupno hišno banko. Na tvojem mestu bi po telefonu poklical NT v Harpoon Trzin in se najavil za 30minutni razgovor z iskrenim namenom, da boš pol kupil akuje pri njem. Tko sem jaz naredil. Verjemi pa, da so njegovi nasveti vredni precej več, kot morebitna razlika v ceni, ki jo boš prišparal, če kupiš akuje kje drugje.
Navigare vivere est.
NASA
Admiral
Prispevkov: 636
Pridružen: Sr Sep 11, 2013 15:07
Kraj: Dobrova pri LJ

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a NASA » Če Jul 21, 2022 15:39

modro morje napisal/-a:
NASA napisal/-a:Iz vsega sem zaenkrat izluščil, da naj bi izbral TAB MOTION Floded TUBULAR 95T za nekih 300€ oz 120T za nekih 350€ ali se motim?

Bi rekel, da rabiš dva taka akuja za skupno hišno banko. Na tvojem mestu bi po telefonu poklical NT v Harpoon Trzin in se najavil za 30minutni razgovor z iskrenim namenom, da boš pol kupil akuje pri njem. Tko sem jaz naredil. Verjemi pa, da so njegovi nasveti vredni precej več, kot morebitna razlika v ceni, ki jo boš prišparal, če kupiš akuje kje drugje.

Verjamem in rad preberem njegove odgovore.

Mislim pa, oziroma upam, da nismo tako potratni, da bi rabil dva akuja. Barka ima za akuje posebne mehanizme ( kardane) enega levo in enega desno, podobne kot za ladijski štedilnik. Bom premeril kolikšen aku gre po dimenzijah noter in se potem odločim.

Torej rabim čimvečje? Je izbira prava? TAB MOTION Floded TUBULAR 95T

Nekje sem slišal, da jih z malo celico ne uspeš nafilat, če so akuji preveliki? Drži ali ne?
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a modro morje » Če Jul 21, 2022 16:08

NASA napisal/-a:... Je izbira prava? TAB MOTION Floded TUBULAR 95T

Ko si enkrat izbral kapaciteto (120Ah), nadalje izbiraš po razmerju cena/kvaliteta. Potem, ko si se odločil, kolk max dnarja daš, (npr. 300 Eur), izbereš najboljše, kar boš za ta denar dobil. Čim več ciklov, čim večji tok polnjenja, čim večjo praznitev s čim manj škode.

NASA napisal/-a: ... Nekje sem slišal, da jih z malo celico ne uspeš nafilat, če so akuji preveliki? Drži ali ne?

Pojmi "malo" in "veliko" so relativni, in za tehnično komunikacijo niso preveč primerni. Evo tkole za tvoj primer: tvojih 140W je treba množit s 60% (zakaj je opisano v mojem prispevku), dobiš 84W. Delim s 14V polnilne napetosti in dobim 6A toka na izhodu iz MPPT regulatorja. Množim z 10 urami prelepega sončnega vremena in dobim 60Ah. Tolk približno se bo nateklo v aku. To je torej polovica od predlaganih 120Ah kapacitete. Brez upoštevanja tega, da mogoče teče še kaj v startni aku, odvisno od vezave.
Navigare vivere est.
Uporabniški avatar
motorni
Admiral
Prispevkov: 2530
Pridružen: Po Maj 14, 2007 00:04
Kraj: Zagorje

Re: kateri aku?

OdgovorNapisal/-a motorni » Če Jul 21, 2022 16:52

Še mojih 5 centov o starih barkah in ločilnih diodah. Ko smo kupili barko leta 2016, so bili notri skoraj novi akumulatorji in ločilne diode. Po enem letu je imel vsak od treh akumulatorjev (105 Ah, startni) kapaciteto od 7 da 9Ah. Po zaslugi ločilnih diod se nikoli niso napolnili do konca. Vse je letelo ven. Sedaj imam startni akumulator 75Ah, za vse ostalo pa imam dva TAB golf cart TS, 6V 270Ah, vezana zaporedno. Alternator je direktno povezan na štartni akumulator, komparator napetosti pa z nekaj sekundno zakasnitvijo vključi 200A rele, ki preko varovalke 63A poveže oba akumulatorja. Ko je napajanje z obale, deluje 30A polnilec, priključen na hišni akumulator. Sončne celice polnijo hišni akumulator. Motorni pa je povezan na hišnega preko 20W žarnice in schottky diode, žarnica omeji tok, dioda pa prepreči praznjenje motornega aku v hišnega.
Zakaj sem izbral dva 6V akumulatorja in ne dva 12V, v primeru da gre eden v stik ni možnosti da stečejo veliki tokovi in posledično pride do požara.
Pa še tole je pomembno, vsakih nekaj mesecev odviješ pokrovčke in pomeriš gostoto elektrolita, če ena celica bistveno odstopa, je zrel za zamenjavo.
__________________
lp
motorni

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov