Hladilnik
V prvi izvedbi hladilnika sem instaliral po meri izdelan izparjevalec napolnjen z glikolom. Okoli je bil led, prostora v hladilniku pa ni in ni pohladil. To je bil tudi verjetno vzrok za eno okvaro BD35 kompresorja. Kasneje sem hladilnik predelal tako, da sem vgradil klasični izparjevalnik v katerem manjši kosi mesa celo zmrznejo lahko pa sem vanj vstavil glikol vložke. Prostor je veliko hitreje pohladil kot prej. Zadeva je delovala zadovoljivo vendar samo, če je bil hladilnik na pol prazen, drugače se vsebina na drugem koncu ni pohladila in zelenjava ter sadje je pogosto propadlo. Moral sem dodatno izdelati tudi prezračevanje prostora v katerem je montiran kompresor z ventilatorjem za PC, ki se vklopi, ko kompresor deluje. Prestaviti sem moral tudi kompresor čim bližje hladilnika, da so cevi krajše, ker drugače BD kompresor deluje zelo zelo slabo, saj je narejen samo za majhne količine plina.
To je delovalo relativno OK vendar se je kompresor stalno vklapljal, porabil je veliko energije vsebina pa ni bila dovolj pohlajena.
Prva izvedba hladilnika. Izparilnik z glikolom v letu 2003 se ni obnesel.

Klasični izparilnik, ki se je bolje obnesel od predhodnika še vedno pa ni dovolj pohladil celotne notranjosti. Izdelano v 2005.

Zamrzovalnik:
Najprej sem vgradil izparjevalec z izredno veliko površino kakršen je v hladilnih komorah. Zavzel je veliko prostora. Sveža živila pa so zelo počasi zamrznila. Ko je bil zamrzovalnik poln zrak ni mogel krožiti. Kasneje sem zato vgradil serijsko narejen izparilnik v obliki bele tenke plošče katerega sem ob cevi previdno upognil. Izparilnik je objemal tri stene in deloval veliko bolje po celi višini! Zmrzovalnik mora na začetku, ko vanj naložiš sveže ribe dolgo delati. Motil me je nenehen šum ventilatorja, zato sem za zmrzovalnik vgradil potopni kondenzator (bilge cooler) zato, da ne potrebuje ventilatorja. Ta opcija se je še kar obnesla vendar so izjemno dragi in potrebno je vrtat barko.
Prvotni zamrzovalnik iz leta 2003.

Izolacija:
Za hladilnik in zamrzovalnik sem najprej uporabil stirodur izolacijo, katera pa ni primerna za hladilno tehniko. Po določenem času mi je izolacijo zamrzovalnik prebil in takrat je kompresor deloval skoraj 70% časa, da je kompenziral izgube. Poskusil sem tudi z vakumskimi paneli, vendar je rešitev prezahtevna za domačo izdelavo hladilnika. Edina uporabna in priporočljiva izolacija so plošče poliuretana z zaprtimi celicami!!!
Na podlagi več letnih iskušenj, četrti izvedbi hladilnika in zamrzovalnika sem se odločil za naslednje tehnične rešitve:
1. Inox izparilnik, ki je dvojno oplaščen. V notranjosti so cevke izparilnika katerega obdaja glikol. Izdelal mi ga je Matija T. iz Lj.
2. Kompresor sem izbral BD50 12V zaradi nižjih izgub pri pretvorbi napajanja kot pri klasičnem kompresorju 230V AC.
3. Vodno hlajen kondenzator katerega mi je ob izdatni strokovni pomoči pomagal izdelati strokovnjak za hladilno tehniko Mitja P. z obale, strojni ključavničar Gregor C. iz Vižmarij in g. Jerman iz Depale vasi (hard lotanje).
4. Hladilnik in zamrzovalnik sta obdana s PU ploščami. Hladilnik 6cm in zamrzovalnik 8cm. To je absolutni minimum in v kolikor bi mi prostor dovoljeval bi bilo veliko boljše za hladilnik uporabiti 8cm in za zamrzovalnik 10cm ali več.
Izdelava novega hladilnika in zamrzovalnika
Demontaža omaric

Demontaža pulta

Pult in o marice mi je obnovil mizar, kajti ob demontaži sem pult razlomil, ker je bil prilepljen s siko. Omarice je ponovno prelakiral. Pripravljen obnovljen pult.

Hladilnik pripravljen na lepljenje izolacije. Cevka s kapilaro pride na zgornji del izparilnika, kjer se plin uparja. Zgornja cevka pride priključena na tlačno stran kompresorja. Na spodnjem delu izparilnika (vroči del) se priklopi na kondenzator iz njega pa na sesalno stran kompresorja. Notranji del je narejen iz oplaščenega inoxa v katerem je navita cevka od zgoraj navzdol obdaja pa jo glikol.

Kapilaro je potrebno nalepiti na hladni del izparilnika. Nalepim jo s pomočjo kenta.

Lepljenje komore/izparilnika opravim s pomočjo PU dvokomponentne zalivne mase TEKAPUR 2K ZALIVNI (Proizvaja TKK Srpenica ob Soči, www.tkk.si
Izjemno pomembno je natančno mešanje po teži in sicer A:B = 1:1,3 ! Pripravi si tabelo tež vnaprej kajti za vlivanje komponent in mešanje imaš časa le 15-20 sekund. Vlivati pa je potrebno med 20-30 sekundami in razpotegniti pripravljeno maso. Če maso nanašamo na kovino jo je potrebno predhodno razmastiti z acetonom. Položiti ozolacijo in paziti, ko se prične peniti, da ne premakne s pozicije panela, ker ta kar zaplava ne glede na obtežitev. Paziti aktivno še najmanj 5 minut.

Za izolacijo sem izbral plošče ekspandiranega poliuretana z zaprtimi celicami debeline 50 in 30mm katere sem nabavil v Plastiki Slabe na Viču.
Plošče sem lepil cik cak na robovih, da čimbolj zmanjšaš toplotno prevodnost na stikih.

Bočni stranici obdam s tankim aliminijem, katerega ne lepim na peno temveč samo z lepilnim alu trakom.

zamrzovalna komora pripravljena za vgradnjo na barki.

Hladilnik na svojem mestu. Vse klapa na mm!

Z samolepilnim ALU trakom zalepim še zgornjo stran hladilnika.

Izmenjevalec - kondenzator
nabavim debelostensko bakreno cev dimenzije 54mm (zunanji premer) ter CuNi cevko kakršno se uporablja za zavorne cevi.

Iz žice enakeka premera poskusno navijem tuljavo, da vidim koliko moram biti izmenjevalec dolg v kolikor bi želel naviti efektivnih 30cm dolžine tuljave. Poskusil sem dvojno navitje vendar je to za cevko premajhen premer nevijanja in ne gre. S poskusi ugotovim, da je najprimerneje naviti izmenjevalec na cevko premera 35mm tako da tuljava kasneje paše v bakreno cev.

Premerim kako dolg izmenevalce-kondenzator še smem narediti, da ga montiram v za to predvideno mesto.

Z veliko muko vstavim notranjo cevko. Ta postopek je izjemno zahteven saj zelo hitro poškoduješ cevko.

mojster mi izdela zaključek cevke s 3/8" za priklop hladilne vode in 1/4" navojem za cink protektor.

Končni izgled zmontiranih izmenjevalcev. Pomembno je da gre vroča stran plina v PROTI TOKU z vodo !!! Voda je sicer vezana zaporedno, kar pa ne vpliva na sistem, saj sila redko oba kompresorja delujeta istočasno.

Voda prisilno kroži z malo akvarijsko brezkrtačno črpalkico 12V 0,4A pretoka 3-4l/min kar je popolnoma dovolj. Pred njo namestim še filter.

Kompresorja in izmenjevalca sta nameščena v neposredni bližini.

Počasi nazaj montiram omarice, strop in police na stropu, kajti moral sem jih demontirat, če sem želel spraviti na mesto zmrzovalno komoro.

Končana montaža

Hladilnik v katerem moram še dokončati zaključni rob ko se vrnem z dopusta.

Zmrzovalnik deluje do -20°C vendar je bolje, da ga nastavim na -15°C saj se tako veliko manjkrat vklaplja in kompresor hitro pohladi vsebino. Morda bo potrebno ob prvi kontroli plina napolniti na vplinjanje pri nižji temperaturi.

Na zdravje! Aperol spritz z ledom na Lastovu.

Lep pozdrav
Iztok Š.