Pb+LiFePO4

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

bigZ-
Desetnik
Prispevkov: 12
Pridružen: Po Dec 14, 2020 00:27

Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a bigZ- » Pe Feb 03, 2023 08:29

Zdravo,

je kdo že razmišljal o tem, da bi svinčeno servisno banko "razširil" z litijevo baterijo? Na trgu se dobijo moduli, ki to omogočajo BOS-AG, sam je zadeva svinjsko predraga. Na youtubu se tudi najde tip, ki je razvil BBMS (battery bank management system), ki pa tudi ni poceni,
Ne bi rad vrgel stran skoraj novih AGM akumulatorjev in menjal vse od zunanjega regulatorja alternatorja do AC/DC polnilca ob prehodu na litij... mi je pa ideja zelo všeč...razmišljal sem (strojnik, ne štromar) da bi dokupil 100Ah LiFePO4 baterijo (sedaj so po 400€), edino njo potem polnil s soncem in elektriko (MPPT že imam, litijev polnilnik 20A je 100€ in drobiž), med obstoječo banko in litijem pa dal nek DC2DC 50A konverter? Ali pa celo en MPPT kontroler ki ga imam pod mizo :-)
Je kdo o tem že razmišljal oz. se je kdo že česa podobnega lotil? Mogoče ve kdo za kakšen BMS ki to omogoča pa potem baterijo izdelaš sam?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Pe Feb 03, 2023 10:11

Kakšno kombinacijo misliš?
STARTNA grupa Pb in SERVISNA grupa LiFePo4?
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3223
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Pe Feb 03, 2023 11:51

Sosed na pomolu namerava obdržati cel sistem svinčenih akumulatorjev, dodati pa stand-alone LiFePO4 baterije, kot:
https://www.svb24.com/en/dometic-plb40- ... 40-ah.html

40 Ah je dobrih 600 €
lahko jih (enostavneje) dodaš k obstoječemu (svinec, AGM) sistemu
polniš na obali ali ob presežku (motoriranje, dovolj veliki solarni paneli)

Sam še nisem na čistem ali je to dobra ideja, ali ne.
Teža in volumen so manjši, kot pri dodatnih svinčenih, strošek pa ni majhen.
Nazadnje spremenil Grega295, dne Pe Feb 03, 2023 11:52, skupaj popravljeno 1 krat.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a fakinx » Pe Feb 03, 2023 11:52

Smo tudi taki, ki smo sami zasnovali in izdelali hibridni sistem.
Povej kaj več o topologiji tvojega sistema, kapaciteti sedanjih baterij in opremi za polnjenje.
Vsakemu MMPT se da spremeniti parametre. Prav tako DC/DC polnilcu. Če je le vgrajene malo "pameti".
Alternator je precej bolj problematičen, če nimaš kakšnega novejšega eksternega regulatorja. Kakšen običajen serijski ne šteje v to kategorijo. Da o problemu z jermeni in jermenicami niti ne govorim. Vse v primeru, da bi želel Li banko polniti direktno z alternatorjem.
Kako velika dnevna poraba, kaka je deklarirana moč celic? Nov aku je dobro prilagoditi virom in potrebam. Izjemno koristna lastnost Li je, da mu je povsem vseeno kakšen je SOC, dokler ni nobena celica pod 2,5V ali nad 4V (običajno se jih drži med 3 in 3,6V)
Po mojih izkušnjah je najbolj ekonomična rešitev hibridni sistem, kjer Pb ostane za štart motorja in ponor za alternator, vse ostalo je pa na Li. Popolni prehod na Li je drag kot žefran zaradi (verjetne) potrebe po menjavi kar precejšnjega dela gizmotov...
Li ne odpušča - zgolj 1 HV ali LV dogodek na 1 celici pa si v riti!

Imaš pa opcijo "drop-in" LiFePO4 baterij, ki bi naj uporabljale obstoječo polnilno infrastrukturo brez prilagoditev. Moj nasvet - ne nasedaj! S časom pride do razlik pri napetostih celic in jih je nujno potrebno balancirati ter seveda varovati alternator. Rešitev je več. Le redki drop-in sistemi imajo te opcije. In tisto dobro je drago kot pes.
Malo si preberi o teh sistemih in ti bo hitro jasno za kaj gre.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Pe Feb 03, 2023 11:58

Jaz se ne bi igral z mešanjem. Niti dveh različnih kapacitet LiFePo4 celic ni zdravo mešat med sabo. Včasih je že drug model členov, ki imajo malce drugačno notranjo upornost dovolj za dim. LiFePo4 ni tako vnetljiv kot LiPo, ampak vžge se pa vseeno rad.

Edino tako kot je vprašal NikolaT.

@Nikola;
Ali ne bi bilo morda bolje kontra? LiFe ima manjšo notranjo upornost od Pb in startni ne počepne, zato lahko ima mnogo manjšo kapaciteto, včasih le 1/3 Pb in sta vseeno enakovredna.
Za majhne porabnike "Za elektrarno v kabini." je Pb čisto dober in dobiš ven skoraj nazivno kapaciteto.
Se motim?


p.s.
Za barke, ki ne balansirajo LiFe akujev bi morali uzakonit, da imajo na bokih eno veliko obvestilo, da nimajo balanserja, da se lahko ostale barke umaknejo na varno razdaljo. :roll:
Tak aku se mi resnično zdi nevaren.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Pe Feb 03, 2023 12:13

Grega295 napisal/-a:Sosed na pomolu namerava obdržati cel sistem svinčenih akumulatorjev, dodati pa stand-alone LiFePO4 baterije, kot:
https://www.svb24.com/en/dometic-plb40- ... 40-ah.html

40 Ah je dobrih 600 €
lahko jih (enostavneje) dodaš k obstoječemu (svinec, AGM) sistemu
polniš na obali ali ob presežku (motoriranje, dovolj veliki solarni paneli)

Sam še nisem na čistem ali je to dobra ideja, ali ne.
Teža in volumen so manjši, kot pri dodatnih svinčenih, strošek pa ni majhen.
To je zelo slaba ideja!

fakinx napisal/-a:...Li ne odpušča - zgolj 1 HV ali LV dogodek na 1 celici pa si v riti!

Imaš pa opcijo "drop-in" LiFePO4 baterij, ki bi naj uporabljale obstoječo polnilno infrastrukturo brez prilagoditev. Moj nasvet - ne nasedaj!...
Odličen nasvet.

SR 290 napisal/-a:Jaz se ne bi igral z mešanjem. Niti dveh različnih kapacitet LiFePo4 celic ni zdravo mešat med sabo. Včasih je že drug model členov, ki imajo malce drugačno notranjo upornost dovolj za dim. LiFePo4 ni tako vnetljiv kot LiPo, ampak vžge se pa vseeno rad.
...
Za barke, ki ne balansirajo LiFe akujev bi morali uzakonit, da imajo na bokih eno veliko obvestilo, da nimajo balanserja, da se lahko ostale barke umaknejo na varno razdaljo. :roll:
Tak aku se mi resnično zdi nevaren.
ODLIČNO NAPISANO!!!

Mene dejansko mineva svetovati saj večini, ki sprašujejo sploh ni pomembno če in kako bo sploh kaj delovalo... glavno je le da je poceni in da imajo nekateri tako narejeno že 40 let.
Niti ne bom komentiral :roll:
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Pe Feb 03, 2023 12:33

@SR290
- Akumulatorji LiFePo4 tudi majhni preobremenijo alternator. Če je alternator konstantno preobremenjen, obrati pa so nizki se ne hladi dovolj, zato kaj hitro pregori. Taka situacija nastopi vedno, ko štartaš motor in opravljaš manever za izplutje na nizkih obratih. Polnilni tok 0,5-1C je itak priporočljiv torej 150Ah akumulator zlahka obremeni alternator z 200A!

- V primeru okvare regulatorja alternatorja se napetost na alternatorju dvigne in če prepolniš celice je to lahko zelo nevarno, zato je polnenje LIFePo4 akumulatorjev potrebno pravočasno prekiniti. To lahko dobro deluje samo, če je ves sistem vsklajen in povezan z dobrim aktivnim BMSom in bistabilnim močnostnim stikalom, ki v primeru prepolnjenja ali izpraznjenja akumulator LiFePo4 popolnoma odklopi. Brez tega je samo vprašanje kdaj in kaj se bo zgodilo.

- Če alternatorju odklopiš breme (akumulator) bo regulator dvignil napetost v višave, pregorele bodo usmerniške diode v njem in alternator bo uničen. Točno to je najpogostejši vzrok za okvare v kolikor samo zamenjaš PB z LiFePo4 kot to reklamirajo predvsem trgovci brez splošnega znanja, ki bi radi zgolj na hitro zaslužili, zato je ŠE KAKO SMISELNA PRIPOMBA SR290, da bi morale biti take barke privezane blizu hidrantov in stran od ostalih, ki imajo energetske zadeve izvedene strokovno in po standardih.


Podobnih nevarnih fint je še cel kup, vendar nimam volje prepričevat prepričanih. Večino na forumu hitro prepriča in zavede vsak trgovec.
Nazadnje spremenil Nikola T., dne Pe Feb 03, 2023 14:32, skupaj popravljeno 2 krat.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Pe Feb 03, 2023 13:17

Tu sem zdaj izvedel nekaj prav neverjetnih dejstev.
Nikoli si ne bi mislil, da si nekdo upa polnit več kot dve povezani celici brez balanserjev, niti mi ni prišlo na misel, da je nekdo, ki ima toliko denarja, da si lasti barko lahko dovolj neodgovoren, da Lixx tehnologijo uporablja brez namenske elektronike. Za moje pojme je polnjenje direkt preko alternatorja kriminalno dejanje.

Vem, pametujem in z Lixx v barki imam nične izkušnje, ampak imam pa precej zanimive petnajstletne izkušnje z Lixx tehnologijo in zelo verjetno je, da sem videl več belega dima kot vsi ostali skupaj na tem forumu, zato me je kar strah ko berem kaj vse si nekateri upajo.
Da ne bo pomote: Lixx tehnologija je izjemna in varna, ampak ob pravilni uporabi. Če zašuštraš je pa hitro slišati pfffšššuusss in najprej postane vse sladko belo, potem pa rdeče.
bigZ-
Desetnik
Prispevkov: 12
Pridružen: Po Dec 14, 2020 00:27

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a bigZ- » Pe Feb 03, 2023 14:47

Uh, sem postavil vprašanje :-)

Kar se tiče litijevih baterij mi je jasno, da ne obstaja "drop-in" in da ga brez BMS z aktivnim balansiranjem celic nimaš kaj srati. Pa tudi to, da ne mešaš kemije, kapacitete in starosti baterij, oz. da zelo pazi kaj počneš.
Če greš na litij moraš menjati komplet vse. Kot sem že napisal, ne bi ravno vsega stran vrgel zato sem razmišljal o tem predlogu. Noben ne ve vsega, zato vprašam.
Moj predlog:SLIKA
Ko mi AGM čez par let crkne menjam še regulator alternatorja in filam z njim litijeve baterije. Prednost torej vidim v tem, da ker je večja napetost litija da bom cikle dejansko delal na njem (cut-off na 80% DoD) in imam na razpolago še celo AGM banko, ki bo na splošno poleti zelo malo praznjena oz. bodo cikli zgolj na 20-30% DoD, kar bo podaljšalo življenje AGM banki (2xLeoch LDC-140Ah).
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a fakinx » Pe Feb 03, 2023 15:25

Gledam shemo in mi ni jasno:
želiš iz Li bat polniti Pb bat in potem iz te motorno ter hendlat porabo?
Se pravi, kolikor boš iz sonca hitreje filal Li bat boš spustil v luft s pretvorbo in samopraznejnjem Pb?
Moje mnenje - počakaj raje da bodo AGM baterije šle h koncu in potem naredi tako kot je treba. Vmes pa se izobražuj, načrtuj in spili sistem do potankosti. Nič ne bo narobe, če tudi tu objaviš svoja razmišljanja in variante. Nihče ne grize...

Če želiš nadomestiti 280 Ah Pb rabiš cca 60% Li. Ker se ti ne splača pri celicah šparat (gizmote rabiš tako ali drugače), montiraj 200 Ah Li (še bolje 300Ah) pa boš car. Štroma za izvoz, če boš le uspel nadomeščati porabo z viri.

Boš imel inverter? V tem primeru je zgodba drugačna, Jaz sem sicer na mizi gonil 1,6kWA inverter iz (zelo dobrih!) 60Ah celic @12V pa so hitro klecnile. Po mojem mnenju uporabi AGM za start in alternator, 30A (mogoče bolje 20A) pametni DC/DC polnilec za polnjenje Li in load preveži na Li (kamor priklopiš sonce). Za vzdrževanje Pb baterije še rabiš nekaj v rangu cca 10A in mora omogočati galvansko ločitev. Mogoče kakšen mali MPPT... Alternator ti bo hvaležen...
Kar je južno od AGM na tvoji shemi pa šenkaj nekomu.

Seveda boš rabil še nek monitoring. Dobro je tudi, da več kaj se s sistemom na barki dogaja ko si odsoten. Vsi ti gizmoti pijejo nekaj energije in če gre kaj v franže je dobro, da to pravočasno izveš.
bigZ-
Desetnik
Prispevkov: 12
Pridružen: Po Dec 14, 2020 00:27

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a bigZ- » Pe Feb 03, 2023 16:11

Li bat ima višjo napetost in ko doseže 12,8 je že 80% izpraznjena. Takrat BMS prekine napajanje in load prevzame Pb. Če preko sonca ali napajalca Li napolnim do vsaj 13,3V (75% napolnjenost Li baterije) BMS spet vkopi porabo in s tem fila AGM in porabnike dokler pri 12,8V spet izklopi napajanje. Razmišljam, da z Li baterijo dosežem konstantno napetost če priklopim inverter (600W) in če bi bil tok večji od 50A (kolikor pač ima DCDC pretvornik) mu pomaga AGM. Dodatno, ker se v primeru 80%+ napolnjenosti Pb akumulatorjev veliko energije sonca vrže proč (imam2x170W panele), bi ta v tem primeru na polno polnila Li.
Trenutno stanje
Zaenkrat nisem še nič dokupil in spremenil (z MPTT, Sterlingom in AC polnilcem direktno polnim AGM in starter, Li "še"nimam), zgolj razmišljam kako naprej :-)
Nazadnje spremenil bigZ-, dne Pe Feb 03, 2023 17:29, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Pe Feb 03, 2023 17:29

bigZ- napisal/-a:... Razmišljam, da z Li baterijo dosežem konstantno napetost če priklopim inverter (600W) in če bi bil tok večji od 50A (kolikor pač ima DCDC pretvornik) mu pomaga AGM...
???????

Svetujem ti, da si malo več prebereš na Victronovi strani... in če ti kaj ne bo jasno vprašaj.
bigZ-
Desetnik
Prispevkov: 12
Pridružen: Po Dec 14, 2020 00:27

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a bigZ- » Pe Feb 03, 2023 17:37

Li nima takšnega padca napetosti in ker bi imel porabniško vejo speljano preko linije Li -> Pb -> porabniki menim, da bi trenutne obremenitve lažje speljal na ta način (mikrovalovka ali orodje recimo).

Bom pa še mal tuhtal, tudi z Victronom.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a fakinx » Pe Feb 03, 2023 17:49

Zelo narobe razmišljaš!
1.
Krivulja napetosti Li celice (baterije ) je podobna hokejski palici. Doooolgo časa je skoraj ravna črta potem pa pade v prepad. Enako je na gornji strani, ko v trenutku napetost zelo naraste.
2.
Če misliš, da imajo vse celice ves čas enako napetost se zelo motiš. Celici 1 in 4 sta (med polnjenjem) vedno različni od celic 2 in 3. Vse imajo različno impedanco in se različno hitro polnijo. To sicer privede do želene napetosti packa ampak je daleč od resnice. Lahko se ti zgodi, da baterija gre v franže, napetost pa ni dosegla niti 14,1-14,2V. V spodnjem območju je enako. Niso vse ob istem trenutku (skoraj) prazne (ali polne). Samo z gledanjem napetosti packa veš bore malo.
3.
BMS mora tipati vsako celico zase in cel pack skupaj ter varovati spodaj in zgoraj (poleg ostalih situacij - T, I, celice izven parametrov...). Seveda mora imeti še ustrezne izhode za izklop močnostnih relejev. Zanašati se na razne in-line BMS s sumljivo tankimi močnostmi žicami je recept za koriščenje zavarovalne police - pa ne kasko ampak zaradi odgovornosti, ker si požgal pol marine.
4.
NIKOLI (ampak RES NIKOLI) ne mešaj med sabo različnih kemij in/ali različnih kapacitet. Izjemno slaba ideja!
5.
3,2V je nazivna napetost celice v mirovanju. Običajno so 3,35V. 3,2x4=12,8. Ampak 2,75+3x3,35 je tudi 12,8. Ko je celica na 2,75 bo čez nekaj minut pod 2,5V. Še posebej, če goniš inverter.

Razmisli o svojih opcijah glede na tvojo obstoječo opremo, spesni eno shemo in jo prilimaj tukaj. Ona iz prejšnjega posta je slaba ideja po mojem osebnem prepričanju.
fakinx
Admiral
Prispevkov: 771
Pridružen: Pe Maj 16, 2014 20:34
Kraj: Celje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a fakinx » Pe Feb 03, 2023 17:51

bigZ- napisal/-a:...bi imel porabniško vejo speljano preko linije Li -> Pb -> porabniki menim, da bi trenutne obremenitve lažje speljal na ta način (mikrovalovka ali orodje recimo)...
Jesus :roll:
Začni z branjem tukaj
Malo outdated ampak vsebuje zelo koristne informacije in linke do drugih projektov. In fantje so vsi po vrsti veliki znalci na tem področju.
Nazadnje spremenil fakinx, dne Pe Feb 03, 2023 18:07, skupaj popravljeno 1 krat.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 8 gostov