Pb+LiFePO4

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
habibi Vll
Admiral
Prispevkov: 4309
Pridružen: Po Avg 20, 2012 16:41
Kraj: LJ.Vižmarje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a habibi Vll » Pe Maj 19, 2023 13:08

Ne vem čemu tak bum glede te baterije, ki ima preveč črno ozadje in, da dan 700-800€ za bombo, ki ne veš kdaj ji bo dokurčilo in ti zažgala plovilo, avtomobili, skiroji gorijo pa se ne sme preveč objavljat, ker škoduje trgovini..., ne hvala, če mi jo šenkate, vas grem tožit. Sem do sedaj preživel s klasičnimi poltrakcijskimi akumulatorji in bom še naprej mirno spal in jih menjal na 5-7 let. Nekateri jih imajo, da se pohvalijo, kako napredno in super je to, v bistvu je pa samo preseravanje, kdo ima kaj boljšega. Ajde zdej me pa spluvajte, kolikor vam duša da, me ne gane niti centel.
mašinfirer
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a admin » Če Jun 01, 2023 17:07

Habibi, ni čisto tako, nič te ne bomo spljuvali, samo tvoje razmišljanje je zmotno, ker ne poznaš zadeve in pišeš kar si "slišal"...
LiFePo4 baterija je bistveno manj nevarna na barki kot katerakoli svinčeva (kislina, AGM, GEL), nikakor ni res da se te baterije vžigajo, gorijo in podobno. To so LiIon, te so precej nevarne, gorijo, itd... Imajo svoje prednosti, vendar ne na barki, zato se na barki uporablja praktično izključno LiFePO4.

Celica litij-železov-fosfat je krepko težja od ostalih (še vedno nekje 5 do 6 krat lažja od svinca), polniti se ne more ekstremno hitro (še vedno povprečno 20x hitreje od svinca v celem ciklu) in pa ni nevarna.
Seveda je lahko problem, če jo prepolniš, vendar to je povsem enako tudi pri svincu, lahko je problem, če jo polniš pri nizkih temperaturah (pod 0 C, še posebej po -5 C, kar pa na barki praktično nikoli ni, obstaja pa za ta namen vseeno zaščita), itd.

Pišeš o 700 do 800 EUR, za ta denar ne dobiš kaj veliko bateriije od LiFePo4, bo kar nekaj več, če so celice poštene in ne neke že omenjene rabljene nekaj let ali pa 5 klase v proizvodnji, ki jih proizvajalec vrže v smeti, trgovci pa vseeno kupijo in preprodajo...

Litij ni vsemogoč, ima tudi svoje slabosti, vendar pa je teh krepko manj, kot pri svincu in definitivno je to prihodnost. Problem je samo v tem, da večina uporabnikov, še huje pa mojstrov (monterjev in električarjev) o tem ne ve popolnoma nič in problemi so tukaj!!!
Velik problem je tudi, da je komplet inštalacija na barki narejena za svinec in ni tako enostavno zamenjati za litij!!!
Se pa z malo volje in pa mojstrom, ki se razume to uredi v nekaj dneh in potem se uživanje v energiji lahko prične. :D
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4409
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Če Jun 01, 2023 17:31

Nevarnost baterij je skoraj recipročna z njihovo kapaciteto in z sposobnostjo njihovega praznjenja.
1.) Najbolj nevaren je kondenzator.
2.) druga je LiPo, ki ne rabi zelo velike napake, da se začne kadit.
3.) Sledi ji Liion.
4.) LiFePo ni tako nedolžna kot se piše in zmogljivejše hitro zagorijo, če je kaj narobe.
5.) Svinec je pač svinec. Marsikatera podmornica je šla nepovratno na poden, tudi eksplodirale so, ker je zaradi napake v polnjenju nastajalo preveč vodika.

V Lixxx je prihodnost, ker se največ vlaga v to tehnologijo, ampak za uporabo v barkah vsaj po moje okolje še ni dovolj zrelo. Ob pravi instalacviji in pravi uporabi se ne more nič zgodit, še posebej z LifePo, ampak ena smotana napaka, pa bo gorelo. Tudi LiFePo gorijo, če recimo kaka pride v kratek stik... in potem se vse neustavljivo zapalijo.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3223
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Pe Jun 02, 2023 23:58

fakinx napisal/-a:in potem investiraš v zunanji regulator (in predelavo alta), ki te stane vsaj toliko kot baterije. In potem ti scvre jermene in seveda menjaš z jermenico vred.
In potem pride še oblačno jutro, pa si prazen že ob 12h.
Klinc, včasih smo s kočijami, sedaj je pa že avto skoraj malo počasen...
:twisted:
LiFePO4 je za barke prava rešitev. Tehnologija je že precej bolj dostopna, znanje pri pravih ljudeh tudi. In hkrati najmanj nevarna v Li družini.

Ali je smiselno iti v menjavo iz svinca na LiFePO4, če hkrati ne izvedeš predelave alternatorja + nov regulator alternatorja + nove jermenice?

Če tega ne izvedeš, je edina prednost to, da je kapaciteta ob izplutju, večja. Polnil pa tudi ne boš bistveno hitreje, ker bo počepnil regulator ali jermen ali pa se bo kaj vžgalo okoli alternatorja. Primer: Izpluješ torej z recimo 500 Ah, od katerih zlahka porabiš 400 Ah, namesto z recimo 2 x 135 Ah, od katerih imaš na voljo cca. 80 Ah (če ne dopolnjuješ).

Ko pa teh 400 Ah v našem primeru gre, pa si nekje na istem kot prej (oz. na boljšem, če skočiš napolnit v marino na 16A omarico, kjer v 25 urah spet napolniš 400 Ah, ki si jih porabil).

Razumem prav?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5112
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » So Jun 03, 2023 08:08

Poanta je v tem, da večina misli, da je dovolj samo zamenjat akumulator z LiFePo4 in se ne zaveda, da menjava tehnologije za seboj potegne še marsikatero predelavo, popravilo, nadgradnjo... saj so instalacije na plovilih v večini v katastrofalnem stanju tudi na serijsko izdelanih plovilih, ko se z leti montira dodatna oprema in izvaja popravila v stilu najmanjšega odpora in pretiranega šparanja. Osebno me je zelo strah te zadeve prodajat ljudem, ki to kupujejo samo zaradi prihranka.
Pred leti je kupec doma izdelane barke pri meni kupil nov instrument za hitrost in globino. Kmalu zatem mu je barka zgorela zaradi akumulatorja montiranega "originalno" pod karter motorja. Novi lastnik te nesrečne barke mi preko odvetnila poslal zahtevek za povračilo vseh stroškov za izgubo plovila, strah, odškodnino... , kajti kot se je izkazalo sem bil edini, ki je za blago za to plovilo izstavil račun, zato se je pač lotil mene. Zaradi tegal sem bil ob precej živcev in stroškov za odvetnika, čeprav so bile z moje strani zadeve popolnoma čiste in z samim požarom niso imeli instrumenti nič skupnega.
Podobnih doma naštrikanih novoletnih jelk na plovilih sem videl procentualno veliko preveč in se kot projektant energetskih sistemov za plovila čutim odgovornega na to opozarjat.
Uporabniški avatar
habibi Vll
Admiral
Prispevkov: 4309
Pridružen: Po Avg 20, 2012 16:41
Kraj: LJ.Vižmarje

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a habibi Vll » So Jun 03, 2023 13:55

Habibi, ni čisto tako, nič te ne bomo spljuvali, samo tvoje razmišljanje je zmotno, ker ne poznaš zadeve in pišeš kar si "slišal"...
LiFePo4 baterija je bistveno manj nevarna na barki kot katerakoli svinčeva (kislina, AGM, GEL), nikakor ni res da se te baterije vžigajo, gorijo in podobno. To so LiIon, te so precej nevarne, gorijo, itd... Imajo svoje prednosti, vendar ne na barki, zato se na barki uporablja praktično izključno LiFePO4

Hvala, si me potolažil!
mašinfirer
Uporabniški avatar
modro morje
Viceadmiral
Prispevkov: 362
Pridružen: Ne Jan 21, 2018 11:54
Kraj: Ljubljana - Krk

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a modro morje » Po Jun 05, 2023 10:10

Grega295 napisal/-a:Ko pa teh 400 Ah v našem primeru gre, pa si nekje na istem kot prej (oz. na boljšem, če skočiš napolnit v marino na 16A omarico, kjer v 25 urah spet napolniš 400 Ah, ki si jih porabil). Razumem prav?
Hm, tuki neki ne bo držalo. "16A omarica" razumem kot priključek 220 V AC 50 Hz, s 16 A max toka (RMS). To bi pomenlo 220V * 16A = 3520W. Če damo to na 12 V, je to 3520W/12V = 293A maksimalnega toka za polnit. Malo je še izgub, pa polnilna napetost je 14V, tako da je razpoložljivega toka malo manj, toda še vedno ogromno.
Če filamo s polnilcem, ki zmore 40 A (švoh polnilec za tako velike akuje), bi 400Ah napolnil teoretično v 10 urah, v praksi pa recimo dvakrat dlje, ker karakteristika ni linearna.
Če pa mamo malo močnejši polnilec, recimo 80A (primernejše za tako velike akuje), pa pol časa manj, torej napolnimo v eni noči zagotovo.
Navigare vivere est.
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3223
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Po Jun 05, 2023 10:47

Imaš prav Modro morje!
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a admin » Po Jun 05, 2023 20:37

Bravo Nikola T.!!! Se podpišem pod tvojo izjavo. Problem je, ker se kot prvo dela zelo slabo že v tovarni, še krepko slabše pri lokalnih električarjih (ne vseh!!!), potem pride pa še DIY z znanjem iz 15 minutnega YouTube videa in smo na problemih...

Glede predelave alternatorja za LiFePO4 baterije ni to popolnoma nič potrebno. ALternator je super za navadno svinčevo zagonsko baterijo, ki mora na barki še vedno ostati. Servisna pa se polni preko posebnega polnilca (recimo Vitron Orion, obstaja seveda še kup drugih), kjer je tok avtomatsko omejen in alternator se z Li baterijo v večini primerov celo razbremeni! Svinčeva banka od recimo 300 Ah in izpraznjena 30 do 40% bo prvih nekaj minut žrla vse kar alternator da, pa tudi, če imaš 150 A že original montiranega. Plus tega najprej pluješ počasi da segreješ motor, vmes pa na alternatorju lahko medium steak zapečeš s fino skorjico. :D :D

Litija nikakor ne priporočam nikomur, ki ni vsaj malo poučen o lastnostih, prednostih, slabostih in pa robnih pogojih, ki se lahko zgodijo. Kot je tudi SR290 napisal, gori vse, mogoče svinec ravno ne gori, z veseljem pa kesplodira tako, da je joj. Samo v marini Punat je bilo par velikih požarov, pri vseh vzrok svinčev akumulator!
Tudi mojega soseda smo enkrat rešili zadnji čas, prišel na barko zvečer, pred tem ga 4 mesece ni bilo, akumulatorji na nuli (seveda slabi že od prejšnje sezone), priklopil elektriko in šel spat. Zjutraj prileti k meni, da mu v barki smrdi po jajcih, tečem proti barki, vmes potegnem ven elektriko na omarici, dvignemo pokrov in akumulator je imel ziher blizu 100 C!!! Pustili smo odprt pokrov, na srečo še ni počilo, ker sem prepričan, da je bilo v barki vodika za eno krasno eksplozijo...

Zaključek vsega je, da je elektrika na splošno lahko nevarna. Enako je zelo nevaren tudi plin na barki, pa ga spet vsi imamo. V obeh primerih je vse OK, če se spoštuje zakone in je narejeno vse kot treba.
Vsekakor je res, da svinec precej več odpušča in če je akumulator dober, je možnost sranja zanemarljiva (še vedno lahko crkne solarni regler, lahko crkne regler na alternatorju, itd...), oboje vodi do eksplozije in požara.
Litij je malo bolj delikaten in lahko do sranja pride prej, vseeno pa ne kar tako.

Nisem fan električnih avtov, vozil bom na nafto dokler bo šlo, samo je pa blesavo, ko vidiš članke, kako električni avti gorijo. Seveda gorijo, samo bencinci in dizli krepko bolj gorijo in zagotovo jih je večji odstotek zgorel glede na vse registrirane. Ampak to je "kao" OK, samo elektrika je problem... Lani sem poskušal pogasiti enega Peugeot 407 HDI (diesel), takoj v samem začetku, ko se je pokadilo, s 3kg aparatom na prah, ki sem ga imel v avtu nismo naredili nič, še en naključni je iz kombija potegnil podobno in nula. V 5 minutah avta ni bilo...
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a admin » Po Jun 05, 2023 20:49

modro morje napisal/-a:
Grega295 napisal/-a:Če filamo s polnilcem, ki zmore 40 A (švoh polnilec za tako velike akuje), bi 400Ah napolnil teoretično v 10 urah, v praksi pa recimo dvakrat dlje, ker karakteristika ni linearna.


Ravno zato je LiFePo4 car pri tem, ker če polniš s 100A je to v eni uri nekje 99 Ah, oziroma popolnoma zanemariš izkoristek. Druga stvar je tudi notranja upornost, ki s stanjem napolnjenosti do čistega vrha (nekje 95%) nič ne narašča in samo golta energijo v sebe.
Podobno je tudi z izkoristkom pri praznjenju, ki je pri svincu in večjih tokovih obupno slab (peukertof efekt, ali eksponent), pri LifePo4 pa je praktično 1, kar pomeni da je čisto vseeno, če celico prazniš z 0.005C ali pa z 0.5C, energije bo na koncu enako oziroma je razlika tako mala, da jo pri vseh izračunih zanemarimo.

Tako lahko recimo 400 Ah na litiju s polnilcem od 40A napolniš od recimo 0 (2.5V na celico) na nekih 97% v 10 urah. Svinec bi za to potreboval vsaj 24 ur, ker najprej se bo res polnil s 40A, potem pa bo zelo hitro prešlo v fazo konstantne napetosti z drastičnim padanjem toka in na koncu polniš samo še s 5A ali manj...
Druga stvar je, da imaš na 400 Ah litija na voljo 400 Ah, na svincu pa realno na taki kapaciteti nimaš preko 150 Ah, če misliš akumulatorje imeti vsaj 5 let...
S spreminjanjem napetosti na več pri avtomobilih, počasi tudi na barkah, itd. pa bomo tudi mi morali počasi preklopiti na energijo v Wh in počasi pozabit na te Ah. V zadnjih nekaj desetletjih je bilo to OK, ker je bilo vse 12V (na kamionih in večjih barkah eventualno 24V), danes pa so napetosti lahko karkoli in potem je Wh prava enota, kjer dejansko veš koliko energije imaš v žepu (pod palubo). :D
Aky
Kontraadmiral
Prispevkov: 288
Pridružen: Sr Apr 01, 2009 17:15
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Aky » Sr Jun 14, 2023 15:25

Sam razmišljam o zamenjavi Pb z LiFePO4, a se do sedaj prav zaradi "žuganja s prstom" tega nisem lotil.

Prebral sem že "pol interneta" na to tema in so si informacije velikokrat kontradiktorne.

Mogoče kakšen link na kakšen dober članek, marine standard, karkoli, kar bi mi pomagalo pri varnem prehodu?

A.
Aky
Kontraadmiral
Prispevkov: 288
Pridružen: Sr Apr 01, 2009 17:15
Kraj: Ljubljana, Pula - Bunarina

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a Aky » Po Jun 19, 2023 10:54

Uporabniški avatar
mirante
Admiral
Prispevkov: 625
Pridružen: Pe Dec 28, 2012 21:07
Kontakt:

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a mirante » Pe Dec 01, 2023 15:28

Po enem letu uporabe LiFePO4 akumulatorjev na moji barki lahko z veseljem poročam, da še vedno delujejo dobro.
Nekaj težav smo zadnje mesece imeli le s polnjenjem akumulatorjev, saj se nismo ustavljali v marinah. Kot glavni vir za polnjenje akumulatorjev sem predvidel sončne celice, vendar se to letos ni izšlo, saj je bilo sončnih dni po izhodu iz Sredozemlja veliko manj, kot sem pričakoval, zaradi nizkega vpadnega kota sončnih žarkov na severu pa je bil tudi učinek sončnih celic manjši, kot sem mislil in 400 W sončne celice niso zadostile dnevne porabe elektrike tudi kadar je bilo sonce ob polarnem dnevu neprestano nad obzorjem.
Ustrezna rešitev bi bila vetrni generator, a tega žal še nimam na tej barki.
Glavni vir polnjenja akumulatorjev je zato nenačrtovano postal motor. Najprej sem imel za polnjenje LiFePO4 baterij na barki le en 30 A DC-DC pretvornik, kar je bilo premalo in smo morali imeti motor prižgan ure in ure, da so se akumulatorji napolnili. Ko sem pozneje dodal še en 30 A pretvornik, je bilo bolje.
Zaradi hladnega vremena in veliko meglenih dni, je neprestano delal webasto, pogosto smo v megli uporabljali radar in AIS ter dodatno še Starlink, računalnike in telefone, v valovih je precej lačen avtopilot, zato je bila poraba elektrike velika in je moral motor pogosto delati tudi med jadranjem ali ko smo sidrali.
Predvidevam, da bodo te težave minile, ko bomo spomladi prijadrali v toplejše in bolj sončne kraje.
Naslednji test za akumulatorje bo zdaj pet-mesečni premor, ko bodo akumulatorji na barki preko zime izpostavljeni hladnim temperaturam, ki bodo občasno tudi pod ničlo.
O tem bom spet kaj napisal spomladi :).
https://www.tepes.info/domov/jadranje/
Uporabniški avatar
AEgir
Admiral
Prispevkov: 5977
Pridružen: Če Okt 04, 2012 20:29

Re: Pb+LiFePO4

OdgovorNapisal/-a AEgir » Po Dec 25, 2023 11:23

Še tukaj objavim, ker je bolj relevantno.

Ta baterija je v eu na voljo par tednov, pred tem je bila aktualna v ameriki. Od kar sem gledal spodnji video, sem nemški izpostavi te firme težil kdaj bo to na voljo tle in zdaj je. Trenutno še bistveno bolj ugodno kot je bila cena v us.

https://www.litime.de/products/litime-1 ... ingmotoren

https://www.youtube.com/watch?v=tAaThjkazkM&t=44s

300-500A surge
100A cont. discharge
1C charge
lo/hi temp protection.

za primerjavo še kako zgledajo znotrej konkurenčni kitajci:

https://www.youtube.com/watch?v=u7tt7ngfCAY



Moj je prišel v treh dneh.

Slika
Finally, give that old outboard a hug—everyone needs some love now and again.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 13 gostov