SOLARNI PANEL

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3226
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Po Nov 28, 2011 23:36

Ima kdo okvirne cene za akumulator, ki daje na voljo 100 Ah (ob 80% stopnji izpraznjenosti bi torej rabil 125 Ah LiFePO akumulator) in ustrezen BMS (Battery management system) t.j. polnilec in sistem vseh potrebnih varoval? Najdem samo cene za celice, ne vem kako se to sestavi v ustrezen komplet.

Ali je mogoče tak sistem polniti npr. z enim 100A alternatorjem in tako v 1 uri napolniti sistem z 100 Ah? Ali npr. z dvema 100A in napolniti v pol ure?

Je sistem nevaren kar se eksplozije tiče tudi ob predpostavki, da je nameščen sistem, ki nadzoruje vse parametre ... če prav razumem imajo LiFePO akumulatorje el. avtomobili, pa potem najbrž tudi Greenline barke?
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Po Nov 28, 2011 23:58

Glede ponudbe poskusi Google... Večinoma se prodajajo kot avtomobilski pogonski akumulatorji.

Sterling power na primer ima v ponudbi polnilce za LiFePo (te vgrajuje tudi Elan...), vendar je to polnilec na 230V...

Teoretično bi lahko polnil tudi z dvema alternatorjema, vendar je to potem odvisno tudi od polnilca, saj večji kot je, dražji postane. Celice bi zagotovo zdržale. Morebitna težava poleti bi bila le pregrevanje celic.

Do eksplozije ne more priti, lahko pa zadeva zagori, vendar je možnost za to z vsakim dnem razvoja teh celic manjša...

BTW, LiFePo celice se najdejo tudi pod imenom A123 in jih ima danes večina boljšega ročnega baterijskega orodja.
Nazadnje spremenil sly, dne Po Nov 28, 2011 23:59, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5124
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Nov 28, 2011 23:59

Točno to že nekaj let trobim.
Če se osredotočim na klasične baterije se tudi tukaj dokazuje, da je od klasičnih akumulatorjev še najbolj price performance prav popolnoma navaden trakcijski aku. Gel so preobčutljivi na hitro polnenje, ki pravzaprav sploh ni možno in lahko baterijo z navadnim alternatorjem še posebej, če je majhna kapaciteta zelo hitro fentaš. AGM pa dajejo isti problemi ter nizek dopusten prag izpraznjenosti IZREDNO KRATKA življenska doba in PREVISOKA cena.

LiPo je definitivno superiorna baterija. Čez čas, ko bodo LiPo baterije v katerikoli verziji že, dovolj ognjevarne jih bom vgradil v svojo barko. Prej pa imam raje navadne trakcijske. Pred nekaj leti se mi je vžgala med polnenjem ena LiPo baterija 1100mAh pa sem komaj pogasil požar. Če se bi mi vžgala 400x večja pa verjetno ne bi imel šans pogasiti. Samo zato bom še malo počakal, da najnovejšo izvedbo LiFePo4 stestirajo zame drugi. Pametni se učijo(mo) na tujih napakah.

Enkrat sem se že nasmolil, ko sem kupil tubular plate trakcijske Exide pri Akumulator doo na Brnčičevi pa mi kljub očitni tovarniški napaki niso priznali garancije. Niso ne zamenjali akujev niti vrnili denarja. Vsak aku je stal cca 400€ kupil pa sem 4. Tudi to mi je bila šola in zato ne kupujem DOBRO stestiranih zadev še posebej pa ne več na Brnčičevi.
LP Nikola Tesla

PS: Bejžte stran od Sterling Marine Power, ker so njihovi proizvodi totalna jajca v primerjavi z ostalimi resnimi proizvajalci. Za svoje proizvode sploh ne nudijo servisa. Ko kaj crkne lahko samo vržeš stran, ker niti sami ne morejo popraviti, ker je skonstruirano tako slabo, da se ga res ne da več popravit.
Uporabniški avatar
gabr
Kontraadmiral
Prispevkov: 317
Pridružen: Sr Feb 18, 2009 18:20

OdgovorNapisal/-a gabr » To Nov 29, 2011 18:55

Se strinjam

Nabavil v Topli, Stegne...trakcijske in bodo zagotovo držali 4-5let. Cena je polovična....
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Nov 30, 2011 18:51

LiFePo ni posebej nevaren, LiPo pa ZELO!!!
Polnjenje mora biti absolutno z balanserjem, ki izenačuje napetosti posamezne celice v verigi. Napetost ene celice je 3,7V, ko je napolnjena pa gre proti 4 V. Če zaporedno vežeš 3 celice je napetost prenizka, pri 4 celicah pa bo že previsoka... V glavnem, zamenjava klasičnih svinčevih baterij z LiPo bo težka in absolutno nesmiselna. Še posebej pa to velja na jadrnicah, kjer vas teža akujev niti najmanj ne ovira!
Mogoče bodo sodobni akuji zanimivi predvsem za nas hlaponarje, ki nam ni ravno všeč, da 150Ah akumulator tehta 45kg. Ko vgradiš 3 komade je to kar lepa dodatna balastna obremenitev za recimo 8 metrski čoln, ki seveda tudi papca dodatno gorivo...
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Sr Nov 30, 2011 19:41

Svinčeni akumulatorji imajo med polnjenjem tudi do 14,4V...

Vsa oprema deluje prav dobro pri teh napetostih, zato ni pričakovati večjih težav... 8)
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Nov 30, 2011 19:52

14,4 je nekaj drugega, kot 16V!!!

Pa OK, to je še najmanjši problem... Vendar LiPo za sedaj zagotovo še ni za na barko. Prvič zaradi cene, drugič zaradi že omenjene izjemne nevarnosti požara!
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Sr Nov 30, 2011 20:01

Napetost polnih celic:
- LiFePo4 = 3,7 V -> 4 * 3,7 = 14,8 V
- LiIon = 4,1 V -> 4 * 4,1 V = 16,4 V
- LiPo = 4,2 V -> 4 * 4,2V = 16,8 V

Nazivne napetosti:
- LiFePO4 = 3,3 V -> 4 * 3,3 = 13,2 V
- LiIon = 3,6 V -> 4 * 3,6 = 14,4 V
- LiPo = 3,7 V -> 4 * 3,7 = 14,8 V

Kot nadomestek Pb akumulatorjev pridejo v upoštev le LiFePO celice...
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Sr Nov 30, 2011 20:14

No, pa smo tam. :wink: Torej le niso vse kar dobre za zamenjavo... :wink:

LiFePo4 je tudi precej manj nevarna celica, kot pa recimo LiPo... Res da ni najlažja, vendar še vedno precej od svinčeve.
Nimam ravno izkušenj, mogoče kdo ve, kako se obnese recimo LiFePo4 po recimo 50.000 ciklih praznjenja za 15% in ponovnega polnjenja na polno kapaciteto?
Uporabniški avatar
Grega295
Admiral
Prispevkov: 3226
Pridružen: Ne Apr 04, 2010 21:50

OdgovorNapisal/-a Grega295 » Sr Nov 30, 2011 23:18

Kako bi definirali v praksi:
LiFePo4 je tudi precej manj nevarna celica
LiFePo ni posebej nevaren

Je to še nevarno ali pravzaprav ni več? A imata Greenline in Toyota Prius LiFePO4?

Še nekaj me zanima - ne spoznam se na alternatorje - kolikšni polnilni tok je mogoče zagotoviti z 20 konjskim Yanmarjem - je recimo izvedljivo in varno namestiti dva 100 A alternatorja ali enega 200 A in potem polniti LiFePo4 akumulatorje s tokom med 100 in 200 A? Kaj bi še rabil poleg zmogljivih alternatorjev, ulitih jermenic, pa seveda sistema kontrole (napetosti celic, temperature itd.) za LiFePO4 ... ?
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Če Dec 01, 2011 07:49

@admin

Se sprašujem, če LiFePo celice sploh že obstajajo toliko časa, da bi kdo naredil 50.000 ciklov :wink:

V praksi je tako: če potrebuješ le 15% kapacitete in nimaš grozno velikih tokov, potem bodo celice (verjetno) delovale dobro tudi po nekaj 10.000 ciklih. Dejstvo pa bo, da bo teh začetnih 15% preraslo v dejanskih recimo 70% kapacitete :oops: .
Torej, s časom boš moral računati s tem, da ne boš imel več 100% nazivne kapacitete, temveč "le" recimo 30-50%.

Več ali manj velja generalno za vse Li celice, da se starajo. Recimo pri LiPo celicah je povsem "normalno", če v enem letu izgubijo do 20% nazivne kapacitete. Sam moram reči, da mi 5 in več let stare celice delujejo skoraj kot nove, a spomnite se mobilnih telefonov in prenosnih računalnikov. Po dveh letih kapaciteta že močno pade.
Ravno sem dobil nov HP-jev prenosnik, kjer imajo triletno garancijo na akumulator (LiIon, če me spomin ne vara). Vsa finta odzadi je, da začne polnilec polnit celice šele, ko pade kapaciteta na cca. 97%. S tem dosežejo ravno to, da se močno zmanjša število polnilnih ciklov.

@Grega295

Vse Li celice na testih močno zlorabljajo in s tem preizkušajo vzdržljivost...

Kot je že admin napisal, so LiFePo celice daleč najmanj nevarne, vendar tudi najmanj ponujajo (beri: gostota energije).

Verjetno LiFePO celica ni nič bolj nevarna od Pb akuja, seveda pod pogojem, da se z njo pravilno dela (pravilno polnjenje, pravilno praznjenje, balansiranje, primerni tokovi ipd.).

Verjetno imate vsi doma kakšno ročno baterijsko orodje (novejše generacije)...

Ste se že kdaj vprašali, kakšna je nevarnost, da zagori? No ja, tukaj je praktično enako, saj so celice identične, le več jih je 8)

200A * 14,8V = cca. 3kW :shock:

OK, verjetno pri ciljnih obratih ne boš imel 200A izhoda, a vendar...

Sprašujem se ali je res potrebnih teh 200A (za kar potrebuješ tudi precej drag HW)?

Po izkušnjah dela motor vsak dan na morju vsaj recimo eno uro (dvig sidra, ven iz sidrišča, dvig jader + spust jader, vožnja do sidrišča, iskanje primernega mesta, spust sidra). V tem času boš skoraj zagotovo napolnil vsaj pol kapacitete, kar bo verjetno dovolj...

Še nekaj...

Načeloma se uporablja LiFePO le kot servisni aku, startni ostaja Pb. LiFePO celico nato dejansko polnimo iz Pb akuja z viškom energije...

Lp
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Če Dec 01, 2011 21:34

Se strinjam, da je to veliko ciklov, samo to je realno... Dobro, napisal sem malo pretirajočo številko, vendar me nekako zanima.
Vsi vemo, da recimo v avtomobilu je teh ciklov neskončno veliko. Še posebej sedaj, ko se motorji na semaforjih ugašajo pri nekaterih "kao eco" vozilih. Na dan doživi recimo tak akumulator pri vožnji po LJ zagotovo 50 takih ciklov. Torej je na 1000 ciklih že v enem mesecu uporabe!!! Vemo, da svinčevega akuja tako cikliranje z odvzemom 5 ali 10% energije prav nič ne moti. Vemo tudi, da bi Ni-Ca akumulatorji odpovedali po prvem dnevu. Vemo tudi, da bi Ni-MH odpovedali po kakšnem tednu... LiPo celice imajo menda zelo malo spominskega efekta, tudi mobitela danes ni več nujno vsakič izpraznit do konca, je pa zagotovo to dobro vsake toliko narediti... :wink: Polni cikel je za take celice pač balzam.
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Če Dec 01, 2011 22:29

Hja, tukaj načeloma govorimo o dveh povsem različnih zadevah. V avtu imamo akumulator, ki je optimiran za visoke tokove, nenehno polnjenje in majhno razpoložljivo kapaciteto.

Servisni aku pa bo načeloma imel največ nekaj (delnih) ciklov dnevno. To pomeni, da bomo v enem letu težko naredili 1000 ciklov. Če katerikoli akumulator zdrži 10 let, je to že dosežek... Dejstvo pa je, da nam ponuja praktično vso nazivno kapaciteto, kar je na barkah ključnega pomena.

Litijevi akumulatorji nimajo spominskega efekta, so pa zato bolj občutljivi na število polnjenj in staranje. Kar je tudi pomembno je, da imajo zelo nizko samopraznjenje.

Solarni polnilci (za vzdrževanje) bi morali biti prav tako narejeni tako, da dopolnijo celice šele takrat, ko pade kapaciteta (beri:napetost) do neke mere (recimo 90%). S tem se število ciklov močno zmanjša, čez zimo verjetno na le nekaj polnjenj mesečno.

Sicer ne vem za LiFePO, ampak za LiPo celice je napetost skladiščenja nekje pri 3,5V po celici, torej ko so te nekako na pol prazne...

Lp
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8817
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a admin » Pe Dec 02, 2011 10:38

Sly, se strinjam ja, režim pri avtomobilskem akuju je precej drugačen, kot pri servisnih celicah na barki.
Sem malo razmišljal... Recimo 1000 ciklov se sliši malo, vendar ko sešteješ skupaj, to sploh ni tako malo. Kot si že sam predpostavil, celica bo dobila dnevno le nekaj ciklov... In pri uporabi recimo 60 dni letno, kar sploh ni malo, je to potem recimo kakšnih 200 ciklov vsako leto. Torej na 1000 pridemo šele po 5 letih, kar pa je povsem sprejemljivo.

Računamo lahko tudi na krepko manjšo potrebno kapaciteto. LiFePO lahko praznemo recimo na 5%, pekuertov izkoristek je tudi hudimano dober proti svinčevim celicam! Vse je na strani LiFePO.
Torej, če imaš sedaj na barki 300 Ah v svinčevih celicah, bi potem bilo več kot dovolj, da inštaliraš 150Ah LiFePO. Koliko denarja bi bilo to? Kako velike so največje celice? Torej rabiš jih po 4 zaporedno, potem pa po kar nekaj vzporedno... Strošek 150Ah kapacitete na 12 oziroma nekje 14V...?
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Pe Dec 02, 2011 11:19

Google je našel 90Ah/12V za cca 450€.

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 7 gostov