Sidrni "amortizer"

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
Joško
Admiral
Prispevkov: 1774
Pridružen: Če Sep 17, 2009 15:02
Kraj: Koper

OdgovorNapisal/-a Joško » To Jan 25, 2011 00:25

Tukaj na obali ga prodajajo po 40,00 Eurov.

Ka se to ja nori :twisted:

Sem rajši kar s ta hitrim karabinom razbremenil verigo :)
:)"Dobrega štromarja zruka samo slab šnops":)
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » To Jan 25, 2011 05:37

Često imajo samo za blokiranje verige (tu ni varovanja vinča?) tej podobno rešitev:
Slika ampak pri tej podobnih rešitvah je prenos sil tog (ni ne elastičnosti ne dušenja oz. amortizacije).


MicTic, tvoje rešitev je za te okoliščine boljša:
    razbremeniš vinč, ko preneseš del bremena na bitvo
    že izbira primerne vrvi je elastični element, dodatno vpletena guma še bolje - kar bi moralo zmanjšati verjetnost strganja
    primerna izbira 'haklca' z malo nadzora (da se ne zatakne in ga vseeno ne potegne v zobnik vinča) odpravi probleme, ki smo jih prej omenjali pri dvigu sidra v sili.
    nikjer ne piše, da ne moreš uporabit dveh, na dve bitvi (ali več, če te popade)

Tole je najbrž tisto, kar je iz Joškovega linka imel v mislih navigator
SlikaSlika

Tole je najbrž MicTicov zatič - tisti, ki ga uporablja
Slika
Mislim, da se ta lažje sname - kar je zaželjeno za poenostavljen dvig v sili. Dokler je vrv zategnjena, še posebej, če imaš na njej tudi elstični element se najbrž ne bo snel, dokler ne dvigaš sidra.

Tale se sam ne bi snel, kar pa pomeni, da ga ne smeš pozabit odpet pri dviganju (tudi pri dviganju v sili), z vsemi zapleti vred (visenje čez kljun ko ta skače v valovih...)
SlikaSlika

Tole pa kaže da uporablja Edo
SlikaSlika

MicTic - vprašanje:
Ko ti je strgalo razbremenilno vrv, kje je bila točka odpovedi? Na bitvi? Kjer je šla vrv čez rob palube (morda drgnjenje...)? Pri haklcu? Kje drugje?

Je bila vrv pri haklcu zavezana ali vpletena?
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

V tem primeru bi pa lahko postal uporaben

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » To Jan 25, 2011 06:09

Marchi, ponudnik za tisto s prvega posnetka je http://www.shockles.com/.
SlikaSlika
(kliki za povečanje slik tu ne delajo :wink:)

Če to vpleteš v razbremenilno vrv kot blažilnik po MicTic-ovi varianti, je mogoče uporabno.

Videti je, da je 'rokav' dolg toliko, da prevzame obremenitev, ko je elastični del nategnjen do nazivne sile, in dimenizoniran tako, da rokav prenese nadaljnji sunek oziroma silo. To se zdi dobra finta, podobno kot pri vlečni 'vrvi' za avtomobil, ki jo razbremenjeno elastika 'pobere', da jo težje povoziš.

Različni modeli so videti dimenizonirani za različno silo, nisem pa videl podatkov o kakšnem testiranju ob preobremenitvi. No ja, manjše različice ponujajo tudi namesto 'pajkov'.

Če greš spuščat in dvigat sidro po njihovi varianti (na http://www.shockles.com/products/anchorsnubber.cfm) je še vedno videti zakomplicirano in neuporabno. Če bi lahko dobil samo elastični element brez inox spon, mogoče samo z obročem ali daljšim trakom, bi lahko bilo tudi ceneje...
MicTic
Viceadmiral
Prispevkov: 491
Pridružen: Ne Jul 25, 2010 12:48
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a MicTic » To Jan 25, 2011 09:21

Marjan dobro pozna mojo barko. Toda pri haklcu se je zmotil. Meni je ljubši ta ki objame ketno z obeh strani. Marjan, pravilno si domneval, kaj imam v svoji opremi. Vrv se je enostavno pretrgala, ker je bila izgleda pretanka 14mm. Kje pojma nimam. Samo počilo je kot hudič. Sila je morala biti neznanska, saj je barka poplesaval tudi 15m levo in desno in ko sem dobil sunek z boka, jo je porivalo in nato naenkrat ustavilo. Učinka blaženja dolge verige ni bilo, ker je bilo morje globoko samo 3m in veriga po moje ni bila napeta v loku, temveč se je nabrala na dnu. Potem pa je bil učinek podoben temu, kot če bi barko imel privezano z 10 m štrikom za pomol in s polnim gasom speljal in ........ potem poči. To je bilo na Istu v plitvini med pokopališčem in pomolom. Burja od 15-25 vz
Sedaj bom poiskusil vplesti v to vrv še gumjasti blažilnik, ki bo upam malo blažil te udarce. Seveda, me je pa Joško že prečital in že ve, da grem v nabavo sidernega jadrnega. :lol:
Joško hujši si kod UDBA!
Aha še ta odgovor. Na koncu vrvi imam pleteno zanko in ta zanka je bila speljana skozi uho, in zategnjena in tam vrv ni počila.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Po Feb 20, 2012 17:37

Vidim, da je nekaj slik zginilo in bo treba spet kaj poiskati nazaj...
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
mVolk
Kapitan
Prispevkov: 166
Pridružen: Pe Jul 31, 2009 00:37
Kraj: Ljubljana - Bunarina

OdgovorNapisal/-a mVolk » To Mar 06, 2012 20:08

Ja, slik res kar nekaj manjka. Ko sem iskal nekaj za premostitev verige zaradi hrupa in sunkov sem našel tole;
http://www.downwindmarine.com/Johnson-C ... 92248.html
in se mi zdi, vsaj za izdelavo kopije, daleč najbolj enostavna rešitev.
LP!
Uporabniški avatar
ljubo
Admiral
Prispevkov: 1210
Pridružen: To Mar 09, 2010 07:36
Kraj: NOVA GORICA

OdgovorNapisal/-a ljubo » Sr Mar 07, 2012 08:24

Tak haklc sem sam napravil doma z inoxa in ga že dolo uporabljam. Med haklcem in bitvo je vru z gumiastim blažilcem. Tako, da to meni najbolj odgovarja.
pomisli in zgodilo se bo
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Sr Mar 07, 2012 09:40

Slika
To je na videz enostavno narediti in če je samo za blažilec (dokler se ne raztegne in prevzame breme veriga), tudi ni problem.

Če pa hočeš to porabiti za to, da breme namesto vitla nosijo bitve, pa ni več čisto tako enostavno.

Mene so o tem gnjavili dovolj, da mi je ostalo, da o tem nikakor ne vem dovolj. Tako zdaj o svoji ideji te vrste vedno izprašam še kakšnega kovinarja - strojnika, (dobrega) kovača, metalurga ali podobno - in take lahko najdem), ki podobne reči počnejo.

Ti naredijo prav, ne da bi morali pri tem kaj misliti, jaz pa bi lahko izbral neprimeren material, kaj pregrel, kaj narobe ohladil... Druga varianta je, da narediš in potem za preizkus potegneš s čim, kar bo narejeni kavelj obremenilo najmanj toliko, kot računaš, da mora prenesti (z varnostnim faktorjem vred).

Če prenese tak poskus, bo za to OK. Če ne zdrži, ponoviš vajo z drugim materialom in/ali postopkom... :wink:
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Uporabniški avatar
heron
Viceadmiral
Prispevkov: 535
Pridružen: So Avg 25, 2012 14:03
Kraj: Žabnica
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a heron » Če Mar 21, 2013 19:55

Vem, da je tema stara, a je citirana s par drugih tem, zato bi rad popravil eno netočnost, da ne bi kdo narobe razumel sil pri sirdanju.
Mit1: Sidrna veriga blaži sunke s svojo težo
Mit2: Utež na sidru blaži sunke s svojo težo

Oboje drži le pri šibkem vetru, ko so sile na cel sistem itak tako majhne, da blaženja v resnici niti ne rabimo nujno.
Ko veter in valovi narastejo pa se sile drastično povečajo. Veriga (z utežjo na njej ali brez) postane praktično ravna. Ravna črta od sidra do premca barke. Tu ni več blaženja zaradi teže.
Potrebno je imeti blažilec. Naylonska vrv je še vedno najučinkovitejši blažilec za take primere.
Lahko dodaš še gumijast amortizer (jaz ga recimo imam), ki pa pripomore predvsem k udobju pri manjših vetrovih (podobno kot utež na verigi/vrvi.
Na Jadranu veter ponavadi ponoči popusti, valov pa na dobrih sidriščih itak ni dosti.
Tule na Karibih nisem videl NITI ENE barke, ki bi bila brez kavlja in vrvi za blaženje sunkov. Tu jim pravijo "snubber". Vsi jih redno rutinsko uporabljamo.
Izjema je morda kratek postanek, a ker je navada železna srajca, spada namestitev subberja v rutinski del sidranja tudi za "lunch stop". Saj veste, ko se ustaviš za pol ure, potem pa srečaš prijatelja, pade rumček ali dva, potem je pa večer, pa se nibenemu ne da naprej...
Snubber mora biti primerno dimenzioniran. Vrv mora biti take debeljine, da ustreze teži barke. Dolžina mora biti seveda tudi ustrezna - za težko morje več (vsaj ena dolžina barke), za normalne zazmere le par metrov.
Kavelj se praviloma vplete na vrv - tam se potem ponavadi ne pretrga.
Zelo pa je treba pazit, da se kje vrv ne drgne, ker jo tam pregloda dokaj hitro.
Ljudje uporabljajo vse mogoče za zaščito pred obrabo. Ud cevi za vodo do zaščite sešite iz usnja, posebnih zaščit, ki jih kupiš v navtični trgovini, ...
Jaz recimo uporabljam kos stare cevi od gasilcev. Zelo močan materijal, ki odlično služi.

Veliko jadralcev prisega na kombinacijo verige in vrvi. Recimo za dobro dolžino barke verige + toliko vrvi, kot je porebno za varno sidranje.
Aja koliko pa je potrebno?
1. Italijanski način: ravno dovolj, da se sidro dotakne dna mogoče malo pretiravam). Jaz ga seveda MOČNO odsvetujem. Ni čudno, da vsi drsijo
2) Pravilno: To pomeni odvisno od pogojev (veter, valovanje, tok), tipa sidra, globine in bibavice.
Globina za izracun dolžine ketne je:
- To kar ti kaže instrument plus
- Ofset instrumenta (nekateri imajo nastavljeno globino pod kobilico, večina globino pod sondo, redki res globino od površja vode). Govorim iz iskušnje na čarter plovilih, lastniki imajo morda drugače). Torej je treba tistem, kar kaže instrument prišteti 2m ali 30cm ali ...
- Višino med gladino in valjčkom verige (recimo 1,5m)
- višino od trenutnega nivija vode do max plime (ni bistveno pri zaprtih morjih, a odločilno na primer na Atlantski Španiji, Potrugalskem, Franciji itd)
S tem dobiš globino za izračun.
Faktor vetra, sidra valov in tokov:
-3 do 4: za kratek postanek v mirnem morju s pravim sidrom. Pri odličnih sidrih nove generacije (Rocna, Manson, Cobra, ... je to dovolj tudi za postanek čez noč in vetrove do recimo 20 vozlov, če ni valov.
- 5: neka srednja vrednost za udobno in dokaj varno sidranje, če je tvoje sidro dobro in tudi podlaga dobra.
- 7: če pričakuješ vetrove nad 20 in valovanje nad 2 m
- 8 ali 9: za veter nad 40 in velike valove (nad 3 ali 4 m).
Nad 9: ni bistvenega izboljšanja glede na 9.

Torej: Dolžina ketne je globina krat faktor.
Pri manjših globinah dodaš par metrov.
Recimo za globino 2,5 + 1,5 do vrha kljuna barke in zanemarljivo bibavico bi rabil ob faktorju 4 16 metrov. Jaz nikoli ne dam manj kot 20.
Naj povem, da sem praktično ves čas na sidru.
Lep pozdrav, Tomaž.

Heron je nazaj z druge poti po svetu in že težko čakam na naslednji odhod.
Takrat se bo vrnil tudi dnevnik na: www.sailmala.com/heron
Ali občasno blog v Angleščini na: www.heronsailing.blogspot.com/
Uporabniški avatar
alesjo
Admiral
Prispevkov: 4842
Pridružen: Ne Nov 04, 2012 12:16
Kraj: kras

OdgovorNapisal/-a alesjo » Če Mar 21, 2013 20:19

Tomaž, zelo poučna obrazložitev, tudi jaz uporabljam na sicer mali jadrnici 20ft 6m verige naprej vrv po potrebi 6kg utež in gumijast blažilec. L.p Aleš
sly
Kapitan
Prispevkov: 158
Pridružen: Ne Avg 08, 2010 22:17
Kraj: Krško

OdgovorNapisal/-a sly » Če Mar 21, 2013 21:31

@Heron

Ne bi rekel, da sta navedeni trditvi ravno mita.

V svojem nadaljnjem tekstu sicer lepo razložiš kako in kaj in če mene vprašaš celo dokažeš nasprotno.

Dejstvo je, da začne blažilec, kot ga ti opisuješ, opravljati svojo funkcijo šele tedaj, ko se sidrna veriga res skoraj poravna, tega pa na Jadranu skoraj ne vidiš. V teh primerih obstaja nevarnost, da morje s kratkimi sunki dejansko izruva sidro, kar pa seveda želimo preprečiti.

Dejstvo je tudi, da če pride do tega, da gre veriga iz nekih razlogov direktno od sidra proti plovilu (torej, brez da del verige leži na dnu), potem je zadeva že zelo kritična, saj sidro, razen če je fizično zataknjeno recimo za neko skalo, ne bo držalo!

Tukaj se verjetno pogovarjamo o različnih frekvencah in amplitudah sunkov, ki se pojavljajo v sistemu. Sidrna veriga duši en segment, vrv pa nek drug; načeloma bolj kratkotrajne in močnejše sile.

Glede na to, da sem žal še vedno čarterist, mi gre navadno zelo na živce, ko v sprednji kabini ponoči poslušam "drajsanje" verige. Nekoč mi je nekdo svetoval, da uporabim opisan blažilec in ne bom več slišal verige, saj vrv duši te frekvence... No ja, upam, da bom to trditev lahko kmalu potrdil.

Po mojem mnenju veliko jadralcev uporablja omenjene blažilce ravno zato, da ne slišijo verige in za to, da razbremenijo sidrno vitlo, ki bi znalo v kritični situaciji biti šibki člen. Šele nato pride funkcija dejanskega blaženja...

Prav tako, če je omenjeni blažilec tako pomemben, potem ne bi računali faktorjev globine, prav tako pa "vsa" literatura znatno veča te faktorje, če uporabljamo kombinacijo verige in vrvi (kar to pri daljši količini vrvi blažilca postane).

Toliko z moje strani.

Lp
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 7087
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

OdgovorNapisal/-a Marchi » Če Mar 21, 2013 21:45

Blažilec v gumijasti, inox ali samo v obliki vrvi s haklcem, opravlja funkcijo blaženja, ko sama teža verige ni več dovolj. Vendar je v tem primeru tudi to blaženje bolj gašenje požara kot kaj drugega in če sidro ni dobro prijelo, blaženje barke ne bo zadržalo na mestu. To je ena stvar. Druga pomembnejša funkcija blažilca pa je, kot ste že ugotovili, da razbremeni šibek člen, vinč, ki ni narejen za to, da nadomešča bitev ampak zato, da nam pomaga spustiit in predvsem dvigniti sidro in vso težko verige.
Torej, dobro zakopano, zataknjeno sidro, dovolj verige in sidrni amortizer z vrvjo privezano na bitev poveča verjetnost, da bomo ostali na mestu in da nam ne bo izpulilo vinča s palube.
Naslednji ukrep je, še pravočasno spustiti drugo sidro in še en amortizer ...
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5354
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Če Mar 21, 2013 22:39

Po verigi se prenašajo zvoki, ko se barka rahlo obrača po vetru. Za mirno spanje sem naredil pripravo, ki jo vtaknem na člen verige. Prednost tega sistema je enostavno postavljanje in pospravljanje. Samo spustim špago in se sam iztakne iz člena, zato se ne rabim sklanjat nad verigo.

Enostavna a zelo koristna priprava
Slika

Druga velika prednost pa je ta, da se sila prenese na bitve in ne na vinč.
Zdrži pa tudi najhujše nevihte
Slika
LP NT :D
Uporabniški avatar
bladzo
Admiral
Prispevkov: 958
Pridružen: Ne Okt 26, 2008 21:45
Kraj: Lj-Portorož
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a bladzo » Pe Mar 22, 2013 00:45

Nikola hvala.

Odlična, učinkovita in enostavna ideja.
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Pe Mar 22, 2013 01:13

heron napisal/-a:Vem, da je tema stara, a je citirana s par drugih tem, zato bi rad popravil eno netočnost, da ne bi kdo narobe razumel sil pri sirdanju.
Mit1: Sidrna veriga blaži sunke s svojo težo
Mit2: Utež na sidru blaži sunke s svojo težo

Oboje drži le pri šibkem vetru, ko so sile na cel sistem itak tako majhne, da blaženja v resnici - razen za udobje - niti ne rabimo nujno.

Ko veter in valovi narastejo pa se sile drastično povečajo. Veriga (z utežjo na njej ali brez) postane praktično ravna. Ravna črta od sidra do premca barke. Tu ni več blaženja zaradi teže.
Potrebno je imeti blažilec. Naylonska vrv je še vedno najučinkovitejši blažilec za take primere.
Lahko dodaš še gumijast amortizer (jaz ga recimo imam), ki pa pripomore predvsem k udobju pri manjših vetrovih (podobno kot utež na verigi/vrvi.
Na Jadranu veter ponavadi ponoči popusti, valov pa na dobrih sidriščih itak ni dosti.

@Sly
    Pred nekaj dnevi sem za drugo temo o sidranju pregledal (v tistem prispevku so povezave) nekaj izračunov. Avtor druge od teh je Peter Smith, ki je zase zasnoval tisti tip sidra, ki se zdaj izdeluje pod imenom Rocna.

    Tam napisano se ujema s tem, kar je napisal Heron, vključno s tem, da sta tisti dve trditvi zgoraj - razen 'pri igri v peskovniku' oziroma sidranju v res nežnih okoliščinah - mita in da se je torej na blaženje samo s povesom verige in utežjo v kakršnem koli resnejšem vremenu zanašati nevarno.

    Kot je napisal Heron, 'blažilec na poves verige in/ali utež' deluje le za udobje pri šibkih vetrovih in zmernih valovih, ko sile itak še niso problematične za točke prijemališča sile na barki oziroma sunke, ki bi izpulili sidro. Ko se pa se veriga enkrat iz kakršnega koli razloga (veter, val...) napne , pa - praktično - v njej ni več popuščanja. Če je bilo napenjanje do iztega verige sunkovito, imamo podobnost udarcu s kladivom - neugodno.

    Enakomeren veter in/ali tok nista problem, tudi če sta zelo močna; valovi in pa morebitno plesanje barke levo-desno (zgodba v temi sidrno jadro in bočno valjanje na sidru) pa povzročajo sunke, in če je veriga enkrat že dovolj napeta, da jo tak sunek napne do konca - glej konec prejšnjega odstavka.

    Samo poves verige - krivulja 'caternary' na tistih povezavah, in blažilniki, ki 'požro' le sunek na razmeroma kratki poti - je tako kot avtomobilsko vzmetenje s prekratkim hodom za slabo cesto ali brezpotje. Po lepi cesti krasno, po manjših neravninah tudi, če pa moraš zapeljati s ceste, pa nabije do konca - in ni udobno, pa tudi za konstrukcijo ni dobro.

    V avtu ni problema - s cestnim pač ne greš v brezpotje, pa tudi zelo oprezno prevoziš 'ležeče policaje'. Če je pri zasidrani barki veter tudi zelo močan, pa ni sunkov, tudi ni problema. Ampak na zasidrani barki je problem, ko ti enkrat ne določaš vremenu, da mora biti cesta oziroma da ne sme biti brezpotje (spet primerjava z vzmetenjem s prekratkim hodom na avtu), in če je val višji in sunek zaradi njega daljši od tega, kolikor se lahko elastično poda blažilnik v sidrnem sistemu, smo pri kladivu - ki lahko nabija vso noč, pa tudi dlje. In v takih okoliščinah vse prehitro lahko kaj popusti.

    To je bilo tudi osnova za priporočila kombinirane vezi barke s sidrom - sidro, veriga, najlonska vrv, bitva - ustrezno dimenzionirana - tudi za potrebno dolžino hoda 'blažilca' dovolj dolga - najlonska vrv je bila elastični element in blažilec v takem sistemu.

@Marchi
    Opisani blažilci imajo razmeroma kratek hod. Pri naših okoliščinah, če sunki dovolj kratki, da se elastični element lahko poda za tisto dolžino, so OK. Če sidramo v zavetju, kjer večji valovi in podono do nas ne pridejo (in to večinoma počnemo), je vse to dovolj.

    Če pa so sunki daljši od tega (višji valovi - recimo da ostaneš zasidran izpostavljen tistim polno razvitim zaradi močneg juga) pa dolžina oziroma hod oziroma razdalja, na kateri bodo sposobni požirati sunke, lahko da ne bo dovolj velika.

    V takem primeru se rabi rešitev, kjer blaženje deluje na dolgem hodu - in tak dolg hod ima dovolj dolga in ravno prav (tudi ne preveč) dolga najlonska vrv.


Heronova priporočila veljajo za precej vsako vreme in okoliščine.
Nazadnje spremenil Marjan Tomki, dne Pe Mar 22, 2013 01:49, skupaj popravljeno 6 krat.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

Kdo je na strani

Po forumu brska: NASA in 0 gostov