Hitrost
Moderatorji: moderator2, Marchi, moderator
Ma dobro, slika je pač simbolična, zato da ni dolgčas samo tekst brati, sem vedel da se bo kdo spotaknil. Je pa točno toliko kot si napisal 60-70. Samo kot meja zmogljivosti cruserja, pa se mi zdi 60-70 precej pesimističnih.
Priznam, da ne gledam številk, ko jadram. Po windexu sodeč, gre barka tudi v do 30° navideznega. Kaj narobe gledam, delam? al?
Priznam, da ne gledam številk, ko jadram. Po windexu sodeč, gre barka tudi v do 30° navideznega. Kaj narobe gledam, delam? al?
- Marjan Tomki
- Admiral
- Prispevkov: 6225
- Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
- Kraj: Ljubljana
@mv112
Ne vem, al...
- Najlepša hvala za pojasnilo...
Kar si opisal, si definitivno doživel na takih tipih jadrnic na tekmah. In dokler nisi, nisem razumel ne tebe ne snake, kaj sta imela v mislih.
Jaz sem jadral pri precej močnejšem vetru kot 20 vozlov z različnimi plovili (Sea Devill, Hobie cat, verjetno tudi Flying Junior, pa nekaj bavarij cruiser, Elan cruiser... ). Tu, kar velja za moje izkušnje na splošno - zgodbe, kot jo je napisal Alesjo, kdaj drugič.
Tiste jadrnice, ki so glisirale
- Nabijanje ni zaradi vetra, nabijanje je zaradi valov. Z jadrnicami, ki so glisirale, sem v takem praviloma jadral tam, kjer se val ni mogel razviti - torej za otoki, ali pa blizu obale, ko je veter pihal od nje.
S prvima dvema s seznama nismo šli z vode, dokler ni bila tema, pa ni bilo važno, koliko je pihalo. Točneje, bolj je pihalo, težje je bilo iti z vode, dokler ni bila tema. Mož, ki je imel Cata, sploh ni prišel, dokler ni pihalo čez 20 vozlov - je pa vprašanje, če za cata lahko rečeš, da glisira (trupi so bili razmeroma oster V). Sea Devil ima pa trup skoraj tako ploščat kot surf, samo z njim nikoli nisem plul tam, kjer so se imeli valovi prostor res dvigniti.
Res pa je, da se s tema dvema po takem nismo šli tekme, kjer bi moral voziti od oznake do oznake - vozil si tako in tam, kjer je letelo in bilo 'luštno', ne tako, da bi bil čimprej na cilju in tja, kjer bi bil cilj ne glede, kakšno je kje morje.
Tudi s FJ sem bil z dobrimi krmarji na po mojem 20 vozlih vetra (enkrat tako, da so štart regate prestavljali, ker naj bi preveč pihalo ali naj bi preveč udarjale strele ali oboje), a tudi to nikoli v tekmi, kjer bi moral pluti, kjer ti postavijo, in tako tudi ne pomnim valov, zaradi katerih bi nabijalo.
Pri vas je bilo drugače - z razmeroma lahkimi jadrnicami so vam postavili regato čez morje, kjer je bil val polno razvit. In dokler nisi opisal, nisem razumel.
Še nekaj, jaz neobičajno zlahka prenašam nizke temperature - tudi zato sem rabil razlago, kaj si imel v mislih. Tisti, ki pridejo na srečanje, se bodo itak prepričali...
Cruieserji
- Če bo zanimanje, bom napisal podrobnosti... Dokler so valovi dovolj položni, torej dolgi v primerjavi z višino, da barko dvignejo in ne udarijo, in dokler se valovi ne rušijo, balastna barka razmeroma malo nabija. Verjetno velja, da manj ko je narejena za glisiranje, manj nabija. Če tudi ni kakšne resonance - svoja zgodba - in je dobro krmarjena, to ni prehud problem.
Bi bilo res bolje na motor?
- Tudi razmeroma ostro v veter se da iti s skrajšanimi jadri, če je tam tvoj cilj, in lahko se zgodi, v času refula ne prideš meter naprej, ko voziš na motor naravnost v veter, in pelješ 6-7 vozlov na jadra pod kotom 45-50° od točno v veter.
VMG (približevanje cilju - če je po zgornjem scenariju točno nasproti vetru) je lahko pol kabla na deset minut (slabih sto m) na motor, ker se naprej premikaš samo v pavzi med dvema refuloma, sicer pa motor teče na 3000-3500 ali tudi več vrtljajih, da te med refulom drži na mestu. In je, ko križariš na skrajšana jadra s 6-7 vozli pod 45-50°, VMG 3-4 vozle.
Zgodba kako in kdaj ob drugi priliki - zdajle spokam.
(Lahko tudi teorija in viri, če bo kdo hotel.)
Ne vem, al...
- Spomni se nekaj Marchijevih opisov... Misliš da nabija?
O tistem malo, kar sva plula skupaj, in tudi po tistem, kar je tam posnel, definitivno ne.
Misliš, da je Heron spokal v pristanišče, ko je pihalo več kod 20 vozlov? V katero pristanišče neki? Misliš da je prižgal motor za tistih nekaj sto nm do naslednjega kopnega?
Kar je mv112 opisal - in kar je imel gotovo v mislih snake in še kdo - definitivno velja za razmeroma lahke dirkalnike - jadrnice - na takih tekmah.
Ni pa za posplošiti na vse.
Correct me if I am wrong, please.
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
mah... pardon... nisem bral vseh postov..
nisem ciljal na marchija ali koga drugega..
vsec mi je bil mv112 zapis in sem ga "lajkal"
in ja. marchi pretirava a najbrz ne z jadranjem ampak z opisi:)
pa ne mi flancat a je sel heron v pristanisce sredi atlatntika...
kdo ima vecjega in kdo bolje, hitreje,drzneje jadra... teh tem se ne udelezujem.
kaj si mislim o slo jadralcih sem ze pisal...
skratka: keep the good work!
nisem ciljal na marchija ali koga drugega..
vsec mi je bil mv112 zapis in sem ga "lajkal"
in ja. marchi pretirava a najbrz ne z jadranjem ampak z opisi:)
pa ne mi flancat a je sel heron v pristanisce sredi atlatntika...
kdo ima vecjega in kdo bolje, hitreje,drzneje jadra... teh tem se ne udelezujem.
kaj si mislim o slo jadralcih sem ze pisal...
skratka: keep the good work!
Nekak je znano, da hitrost in udobnost nista vedno združljiva. Športni avtomobili imajo trše vzmetenje, regatne jadrnice so pa trd oreh za jadralca.
Če se že pogovarjamo o hitrosti je treba pozabiti na udobnost in če želimo udobno ob kakšnem kozarčku pluti je treba vzeti v zakup, da te bo marsikatera jadrnica ( tudi s krajšo vodno linijo) prehitela, da bo imela boljši kot v veter, da bo prejadrala več in jadrala z manj vetra, ko boš ti z cruiserco motoriral. Pri močnejšem vetru se pa stvari obrnejo. Manjše jadrnice jadrajo samo z jamborjem
Zato so proizvajalci tudi razvili nekaj vrst potovalnih jadrnic. Recimo X-Yahts proizvaja barke z oznako X - Xracing, XP-Xperformance in XC - Xcruising. Elan ima performance in cruiser grupo. Tudi Bavaria ima mach race in cruiser.
Drži, da je za nekatere jadranje na Seascapeu matranje, ampak, kar je za nekatere matranje je za druge izziv in užitek. Nekateri so solo prepluli Atlantik na 6,5m jadrnici (Transat 6.50)
Pot regate: Start v La Rochelle v Franciji, postanek na Kanarskih otokih, cilj v Braziliji ( 4200 nm ) Mislim, da plujejo cca 30 dni. Noro
Vse je stvar želja, možnosti in zmogljivosti.
Jaz mam raje performance jadrnice, ampak zato ne pričakujem super udobje, roljadra in mizo na sredi cockpita. Vsega ne moreš imeti
. Tudi Seascape ni slab samo zahteva bolj izurjene in trdožive jadralce.

Če se že pogovarjamo o hitrosti je treba pozabiti na udobnost in če želimo udobno ob kakšnem kozarčku pluti je treba vzeti v zakup, da te bo marsikatera jadrnica ( tudi s krajšo vodno linijo) prehitela, da bo imela boljši kot v veter, da bo prejadrala več in jadrala z manj vetra, ko boš ti z cruiserco motoriral. Pri močnejšem vetru se pa stvari obrnejo. Manjše jadrnice jadrajo samo z jamborjem

Zato so proizvajalci tudi razvili nekaj vrst potovalnih jadrnic. Recimo X-Yahts proizvaja barke z oznako X - Xracing, XP-Xperformance in XC - Xcruising. Elan ima performance in cruiser grupo. Tudi Bavaria ima mach race in cruiser.
Drži, da je za nekatere jadranje na Seascapeu matranje, ampak, kar je za nekatere matranje je za druge izziv in užitek. Nekateri so solo prepluli Atlantik na 6,5m jadrnici (Transat 6.50)
Pot regate: Start v La Rochelle v Franciji, postanek na Kanarskih otokih, cilj v Braziliji ( 4200 nm ) Mislim, da plujejo cca 30 dni. Noro

Vse je stvar želja, možnosti in zmogljivosti.
Jaz mam raje performance jadrnice, ampak zato ne pričakujem super udobje, roljadra in mizo na sredi cockpita. Vsega ne moreš imeti

No saj na koncu vsi enako mislimo. Le prag bolečine je drugačen ...
Mogoče sem karikiral s koti jadranja. No Marchi, očitno imaš odlična jadra in super naštelan snast itd. Letos septembra sem najel Salono 45, daleč najboljšo jadrnico kar sem jih kdajkoli najel. Trup še kar čist, jadra dakron solidna (mogoče genova malo prevelika za ostro v veter) ... Veter maestral 20-25kt, pod 40° navideznega se je barka komaj premikala. Pri 40° pa je konkretno potegnila. In to na notranji strani Kornatov kjer vala ni bilo. Ko sem krenil na JZ stran odprto stran pred Mano pa sem prišel v val cca 1 - 1,5m. Brez krajšanja jader sem moral vozit 45° navideznega ker smo pri 40° skoraj stali na mestu.
Če bi bil tam s kakšno elan 344 bi nas pa konkretno pregugalo in stolklo. In bi 100% pomagal motor.
Tudi sam bi rad rental cruiserja ki gre resničnih 30° navideznega vetra. Vendar mi ni še uspelo ... Za primerjavo J 120 z nylon - karbonskimi jadri (spredaj flok 105% z barberjem na škoti) solidno pelje 25° realnega.
Mogoče sem karikiral s koti jadranja. No Marchi, očitno imaš odlična jadra in super naštelan snast itd. Letos septembra sem najel Salono 45, daleč najboljšo jadrnico kar sem jih kdajkoli najel. Trup še kar čist, jadra dakron solidna (mogoče genova malo prevelika za ostro v veter) ... Veter maestral 20-25kt, pod 40° navideznega se je barka komaj premikala. Pri 40° pa je konkretno potegnila. In to na notranji strani Kornatov kjer vala ni bilo. Ko sem krenil na JZ stran odprto stran pred Mano pa sem prišel v val cca 1 - 1,5m. Brez krajšanja jader sem moral vozit 45° navideznega ker smo pri 40° skoraj stali na mestu.
Če bi bil tam s kakšno elan 344 bi nas pa konkretno pregugalo in stolklo. In bi 100% pomagal motor.
Tudi sam bi rad rental cruiserja ki gre resničnih 30° navideznega vetra. Vendar mi ni še uspelo ... Za primerjavo J 120 z nylon - karbonskimi jadri (spredaj flok 105% z barberjem na škoti) solidno pelje 25° realnega.
Saj se razumemo.
Prav imate, da je jadranje v valu precej drugačno, kot v mirnem morju.
Dobro je, da tole pišemo, da ne bi kakšen začetnik z najeto barko rinil 30° proti burji in "pokončal" posadko in reklamiral barko.
Itak tu mi ne moremo nič, veter bi mu svoje povedal.
Nazadnje, ko sva šla z Jožetom čez Kvarner, v burji 25+kt, sem ga posadil za krmilo (kolo), zato ker mu nisem zaupal jader, ker jih ni poznal, sva imela precej težav, da sva sploh izplula iz Medulinskega zaliva, med otoki, na odprto. Ker s krmilom ni vzdrževal hitrosti, sva padla v "stall" (ne vem kako se temu reče po SLO) in nosilo naju je proti otoku. Čista začetniška praksa.
. Potem sva vseeno povečala kot in natrimala jadra, tako da je šlo za las mimo otoka.
Na prvi pogled pa, tisti ki poznate ta zaliv, je stvar precej preprosta in kot proti Unijam ali Susku precej ugoden. Tole sem odpeljal sam že neštetokrat, tudi v močnem vetru. Ampak nekaj sunkov vetra okrog otoka, naravnost v čelo, kakšen val preveč, krmilo ves čas v veter in evo, štala je bila tu. Sem bil kar malo razočaran po tem. No potem sva lepo zajadrala v Kvarner in uživala v jadrnaju.

Dobro je, da tole pišemo, da ne bi kakšen začetnik z najeto barko rinil 30° proti burji in "pokončal" posadko in reklamiral barko.
Itak tu mi ne moremo nič, veter bi mu svoje povedal.


Nazadnje, ko sva šla z Jožetom čez Kvarner, v burji 25+kt, sem ga posadil za krmilo (kolo), zato ker mu nisem zaupal jader, ker jih ni poznal, sva imela precej težav, da sva sploh izplula iz Medulinskega zaliva, med otoki, na odprto. Ker s krmilom ni vzdrževal hitrosti, sva padla v "stall" (ne vem kako se temu reče po SLO) in nosilo naju je proti otoku. Čista začetniška praksa.

Na prvi pogled pa, tisti ki poznate ta zaliv, je stvar precej preprosta in kot proti Unijam ali Susku precej ugoden. Tole sem odpeljal sam že neštetokrat, tudi v močnem vetru. Ampak nekaj sunkov vetra okrog otoka, naravnost v čelo, kakšen val preveč, krmilo ves čas v veter in evo, štala je bila tu. Sem bil kar malo razočaran po tem. No potem sva lepo zajadrala v Kvarner in uživala v jadrnaju.
Evo, dodal bom še par polarnih diagramov, ki veliko povedo o jadralnih sposobnostih barke (Elan 340 (performance), Elan 344 impression (cruiser),
Salona 34 in Salona 45).
Že na prvi pogled se vidi razlika (vsaj v premerjavi elank).
Salone sem dodal zaradi mv112 in zaradi primerjave z elan 340, ki ima enako vodno linijo.
Tukaj se lahko premerjajo veter, koti in dosežena hitrost. Včasih se pred najemom barke splača tudi to pogledat v izogib jamranja, da ta barka nikamor ne gre. Govorim o najemu pri resnih čarteristih, ki primerno vzdržujejo plovila.
Salona 34 in Salona 45).
Že na prvi pogled se vidi razlika (vsaj v premerjavi elank).
Salone sem dodal zaradi mv112 in zaradi primerjave z elan 340, ki ima enako vodno linijo.


Tukaj se lahko premerjajo veter, koti in dosežena hitrost. Včasih se pred najemom barke splača tudi to pogledat v izogib jamranja, da ta barka nikamor ne gre. Govorim o najemu pri resnih čarteristih, ki primerno vzdržujejo plovila.
@ Marchi
za Bavarie je skoraj nemogoče dobiti polar. Na forumih se dobi kak polar, ki so ga sami jadralci naredili. Pomagajo ti lahko izkušnje lastnikov.
Maš pa par linkov za test Bavarie
Match 38
http://www.yachtsandyachting.co.uk/boat ... 38-review/
cruiser 36/40
http://www.tradeaboat.com.au/news-and-r ... 75075.aspx
za Bavarie je skoraj nemogoče dobiti polar. Na forumih se dobi kak polar, ki so ga sami jadralci naredili. Pomagajo ti lahko izkušnje lastnikov.
Maš pa par linkov za test Bavarie
Match 38
http://www.yachtsandyachting.co.uk/boat ... 38-review/
cruiser 36/40
http://www.tradeaboat.com.au/news-and-r ... 75075.aspx
-
- Kapitan
- Prispevkov: 167
- Pridružen: So Okt 08, 2011 17:29
- Kraj: Ljubljana
marchi, zakaj pa nista raje prižgala motorja in gas in mimo otoka?.... a ni bolje malo sicer pod častjo motorirati pa se izogniti brodolomu ? sej vaju verjetno nihče ni videl, pa tudi če bi vaju videl pa ne bi motorja slišal bi si rekel , kako gre vajina barka ostro v veter, hehe...
sicers em pa podobno izkušnjo imel pri paklenih otokih, jugo, valovi 3 metre, šlo je res za sekunde, ampak mtor je takoj vžgal in gas do daske pa imo skal v globoko vodo..
sicers em pa podobno izkušnjo imel pri paklenih otokih, jugo, valovi 3 metre, šlo je res za sekunde, ampak mtor je takoj vžgal in gas do daske pa imo skal v globoko vodo..
Poletni veter napisal/-a:marchi, zakaj pa nista raje prižgala motorja in gas in mimo otoka?.... a ni bolje malo sicer pod častjo motorirati pa se izogniti brodolomu ?
Ne malo, veliko pod častjo mi je prižigati motor zato ker "ne znam" jadrati.


Jebela, še v marini z jadri manevriram ali pa pred leti na Piškeri, kjer mi je pred pristankom na pomol ckrnil star BMW D7 in sem v nekaj sekundah odprl jadra in se izognil skalam, desno od marine. Pihal pa je močan NW, kot vedno tam. Vseeno sem potem pri pristanki malo bunknil v lesen pomol, auchh.
Veš da bi prižgal motor, če bi mi zmanjkalo idej kaj narediti, brez skrbi.
Samo nekako se bolj zanesem na jadra, kot na motor.
Je pa res, da je vedno dobro imeti pripravljen plan B, če ti plan A zataji.
In tudi je res, da sem z 11m cruserjem, "trajektom" manj pogumen, kot s 7m jadrnico.
Ko tole prebiram, sama Marchieva samohvala
Kaj čmo?! sorry al za disturbing.
Pa ne zato, da bi kdo rekel "bravo Marchi, ti si pa res faca" ampak zato ker rad delim avanture, poglede in misli še s kom, ki je povrh vsega morjeplovec, sorodna duša in pričakujem tudi čimveč podobnih prispevkov, ki me zrajcajo in odpeljejo na morje in še posebej sem vesel povratnih komentarjev na "samohvale" kogarkoli. Če pa ni prispevkov pa je itak vse skupaj monolog, prevečkrat.
Da se vrnem na temo o hitrosti. Nikoli se nisem prav posvetil diagramom hitrosti, pa zdaj vidim, da tja do 30° v veter sploh ni opcija, ker so izkoristki premajhni in da je tam med 50-70° v veter nekako optimum, odvisno kam želiš priti. Windex ima dva repka in ta dva sta mi nekako orientacija ves čas, da ne pretiravam s preostrim kotom, sicer pa po občutku. Elektronski wind inštrument pa me ne gane preveč, razen mogoče glede jakosti vetra. Tam prav pride, ker že če imaš na glavi kapo, drugače doživljaš jakost vetra kot brez nje in je dobro da imaš neko cifro pred sabo, ki te spomni, da bi bilo dobro krajšati.
Kako se pa kot spreminja s skrajšanimi jadri? Se mi zdi, da precej, sploh z roll trebušastimi genovami ipd.

Pa ne zato, da bi kdo rekel "bravo Marchi, ti si pa res faca" ampak zato ker rad delim avanture, poglede in misli še s kom, ki je povrh vsega morjeplovec, sorodna duša in pričakujem tudi čimveč podobnih prispevkov, ki me zrajcajo in odpeljejo na morje in še posebej sem vesel povratnih komentarjev na "samohvale" kogarkoli. Če pa ni prispevkov pa je itak vse skupaj monolog, prevečkrat.

Da se vrnem na temo o hitrosti. Nikoli se nisem prav posvetil diagramom hitrosti, pa zdaj vidim, da tja do 30° v veter sploh ni opcija, ker so izkoristki premajhni in da je tam med 50-70° v veter nekako optimum, odvisno kam želiš priti. Windex ima dva repka in ta dva sta mi nekako orientacija ves čas, da ne pretiravam s preostrim kotom, sicer pa po občutku. Elektronski wind inštrument pa me ne gane preveč, razen mogoče glede jakosti vetra. Tam prav pride, ker že če imaš na glavi kapo, drugače doživljaš jakost vetra kot brez nje in je dobro da imaš neko cifro pred sabo, ki te spomni, da bi bilo dobro krajšati.
Kako se pa kot spreminja s skrajšanimi jadri? Se mi zdi, da precej, sploh z roll trebušastimi genovami ipd.
-
- Admiral
- Prispevkov: 1210
- Pridružen: Ne Avg 17, 2008 09:58
- Kraj: Ljubljana, Ribiška vasica - It.
Glede kota... bi rekel, da z navijanjem roll jader kar grdo; sam ponavadi sploh nočem več na instrument pogledat...
Točno zaradi tega se držim vsaj glavnega jadra v klasični obliki, ker ta s krajšanjem nič ne zgubi.
In tudi točno zato sem po vseh teh letih še vedno navdušen nad dvojno zajlo spredaj - na eni roll mehanizem - na drugo pa se da - namesto uporabe navite roll genove - obesit npr. normalni flok ali viharnik.
Po izkušnjah sodeč se kot s klasičnimi (sicer manjšimi) jadri takoj bistveno popravi.
Točno zaradi tega se držim vsaj glavnega jadra v klasični obliki, ker ta s krajšanjem nič ne zgubi.
In tudi točno zato sem po vseh teh letih še vedno navdušen nad dvojno zajlo spredaj - na eni roll mehanizem - na drugo pa se da - namesto uporabe navite roll genove - obesit npr. normalni flok ali viharnik.
Po izkušnjah sodeč se kot s klasičnimi (sicer manjšimi) jadri takoj bistveno popravi.
- Marjan Tomki
- Admiral
- Prispevkov: 6225
- Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
- Kraj: Ljubljana
Mislim da je bil nekje tu na forumu že bil opisan trik, kako se nekaj (penasta guma?) našije na pripono ali na jadro tako, da se trebuh genove lepše navije in je razviti preostanek bolj ploščat, s tem pa bi moral iti ostreje v veter.
Pri Mic-Tic-ovi jadrnici je (bilo? mislim, da je nekaj nabavljal) mislim da sprednje jadro 135% roll genoa in nas pri vožnji ostro v veter tudi z delno - ali tudi skoraj čisto - zrolanimi jadri kot in zanos nista toliko zezala, da bi nas kaj dosti motilo.
Tudi glavno je rol - pa oba Mic-Tic-a (jadrnica in skiper) prav lepo peljeta.
Samo jaz se ne spomnim številk... Moram ga poskusiti pripraviti, da on spet kaj napiše...
Pri Mic-Tic-ovi jadrnici je (bilo? mislim, da je nekaj nabavljal) mislim da sprednje jadro 135% roll genoa in nas pri vožnji ostro v veter tudi z delno - ali tudi skoraj čisto - zrolanimi jadri kot in zanos nista toliko zezala, da bi nas kaj dosti motilo.
Tudi glavno je rol - pa oba Mic-Tic-a (jadrnica in skiper) prav lepo peljeta.
Samo jaz se ne spomnim številk... Moram ga poskusiti pripraviti, da on spet kaj napiše...
Correct me if I am wrong, please.
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...
Angleži imajo pregovor: Gentlemen do not beat (gospodje ne orcajo).
Imajo pa precej drugačno morje od Jadrana.
Meni je na mirni vodi ob šibkejšem vetru orca (v veter) najlešpa smer plovbe.
Žal se zadeva spremeni z več vetra in s težjim morjem.
Pokazal bom konkreten primer iz moje prakse:
Pri relativno mirni vodi in polnih jadrih (če so dobra) moj Beneteau oceanis 473 (cruiser) lepo jadra cca 35° v navidezni veter (30 je malo na silo, hitrost pade in VMG ni največji). To se prevede v kakšnih 45° kota na pravi veter.
Hitrost je tam med 5 in 7 vozli, če je le kaj vetra in VMG od 3 pa vse do skoraj 5 vozlov.
Čim je potrebno zaradi močnejšega vetra krajšat potem jadra niso več optimalne oblike (predvsem genova) in pokvari se razmerje med kvadraturo jader (pogon) in kvadraturo ostalega (upor = trup, jambor, pripone, krama na krovu od biminija, sprayhooda, čolna, sončnih celic itd). Takrat je kot navideznega vetra le še 40 do 45°. To se prevede v kot pravega vetra tam nekje 55 do 60°.
Pri 6 vozlih hitrosti je to le še 3 vozle VMG. S tem bi se lahko sprijaznil, če bi pri tem tudi ostalo.
A pri močnejšem vetru se na odprtem razvijejo valovi. Ti upočasnijo barko, zato je potrebno žrtvovati malo kota za večjo moč. Z malo manjšo hitrostjo se poveča tudi bočni zanos. Ker valovi mešajo vodo kobilica ne drži tako dobro in je zanos še večji. Recimo, da je 5° (v resnici ja lahko še več. Torej je kot le še 55°, kar VMG pri šestih vozlih hitrosti poslabša na 2,4 vozle.
Potem je tu tok: 20 vozliov vetra povzroči na odprtem cca 0,5 vozla toka.
VMG je le še 1,9.
Potem so tu še valovi. recimo, da te vsak val potisne vstran za 2m. to nam vzame še skoraj pol vozla VMG-ja (pri tipični frekvenci valov na 10 do 15 sekund imamo v eni uri 300 valov, če bi bili na mestu. Ker orcamo proti valovom jih imamo več...
Naš VMG je le še 1,5 vozla. In to le, če vzdržujemo hotrost plovbe 6 vozlov.
Primer, ko vključim motor: Na Karibih je tipično veter vedno z vzhoda. Od Nevisa do Antigue je 40 navtičnih milj točno v veter, imamo dobro razvite valove (razen male Antigue, katere vpliv sega le kakih 5 do 10 milj daleč) ni od Aftike to nas nič drugega, kot ocean.
Na jadra bi torej za to pot (pri 1,5 VMGja) rabil 27 ur.
Na motor pa pri 4 vozlih realne hitrosti (5 preko vode) 10 ur.
Alternativa: Ali boš zvečer že na sidru in jedel svežo ribo, ki si jo ujel na poti, ali se boš mučil še celo noč in prišel na Antiguo naslednji dan dopoldan (in poizkusim lalo spati pri nabijanju v val (300+ valov na uro, 27 ur = 8.100 krat te nabije. In ker je tvoja hitrost preko vode 6 vozlov te nabije kar konkretno.
Trpi trup barke, trpijo pripone, trpi krmilo, trpi posadka. 27 ur.
Na motor imaš hitrost preko vode 5 vozlov, torej te nabija malo bolj nežno. pot traja 10 ur in zvečer si privoščiš en rumček in spiš kot dojenček. Spočit se zbudiš v krasno jutro, se prijaviš in greš obnovit zaloge ruma.
Cena: 10 ur na motorju in kakih 30 l nafte (ki je tam po 1€).
Jadra so pa vsa cela in , žena ne zahteva ločitve.
Mislim, da je vredno.
Samo na jadrih in vrveh bi naredil več kot za 30€ škode.
Za konec še to zakaj pravijo, ko enkrat štartaš čez Atlankik (v pasatih) po par dneh ni več pametno obrnit nazaj: Za celo pot bi pri 6 vozlih rabil (na zahod) 17 dni.
Za isto pot v obratni smeri (proti vetru, valu in toku) bi rabil 69 dni. Če bi vzdržala barka in posadka seveda.
Seveda ti računi držijo za povprečno cruizersko barko.
Racerji so čisto druge zverine. A na njih ni steklenih kozarcev, ki bi se razbili in posadka tam spi z nogami proti premcu, saj je bolje, da si pri udarcu v večji val zviješ gleženj, kot pa da si zlomiš vrat.
Že par stopinj boljši kot v veter občutno popravi VMG, večja hitrost pa zelo zmanjša vpliv tokov:
Pol vozla iz 2VMG na 1,5 VMG je razlika med 52 in 69 dni torej ti tok pobere kar 17 dni.
Na racerju klase open 60 pa te tok iz recimo 8 VMG spravi na 7,5VMG in ti vzame manj kot en dan.
Imajo pa precej drugačno morje od Jadrana.
Meni je na mirni vodi ob šibkejšem vetru orca (v veter) najlešpa smer plovbe.
Žal se zadeva spremeni z več vetra in s težjim morjem.
Pokazal bom konkreten primer iz moje prakse:
Pri relativno mirni vodi in polnih jadrih (če so dobra) moj Beneteau oceanis 473 (cruiser) lepo jadra cca 35° v navidezni veter (30 je malo na silo, hitrost pade in VMG ni največji). To se prevede v kakšnih 45° kota na pravi veter.
Hitrost je tam med 5 in 7 vozli, če je le kaj vetra in VMG od 3 pa vse do skoraj 5 vozlov.
Čim je potrebno zaradi močnejšega vetra krajšat potem jadra niso več optimalne oblike (predvsem genova) in pokvari se razmerje med kvadraturo jader (pogon) in kvadraturo ostalega (upor = trup, jambor, pripone, krama na krovu od biminija, sprayhooda, čolna, sončnih celic itd). Takrat je kot navideznega vetra le še 40 do 45°. To se prevede v kot pravega vetra tam nekje 55 do 60°.
Pri 6 vozlih hitrosti je to le še 3 vozle VMG. S tem bi se lahko sprijaznil, če bi pri tem tudi ostalo.
A pri močnejšem vetru se na odprtem razvijejo valovi. Ti upočasnijo barko, zato je potrebno žrtvovati malo kota za večjo moč. Z malo manjšo hitrostjo se poveča tudi bočni zanos. Ker valovi mešajo vodo kobilica ne drži tako dobro in je zanos še večji. Recimo, da je 5° (v resnici ja lahko še več. Torej je kot le še 55°, kar VMG pri šestih vozlih hitrosti poslabša na 2,4 vozle.
Potem je tu tok: 20 vozliov vetra povzroči na odprtem cca 0,5 vozla toka.
VMG je le še 1,9.
Potem so tu še valovi. recimo, da te vsak val potisne vstran za 2m. to nam vzame še skoraj pol vozla VMG-ja (pri tipični frekvenci valov na 10 do 15 sekund imamo v eni uri 300 valov, če bi bili na mestu. Ker orcamo proti valovom jih imamo več...
Naš VMG je le še 1,5 vozla. In to le, če vzdržujemo hotrost plovbe 6 vozlov.
Primer, ko vključim motor: Na Karibih je tipično veter vedno z vzhoda. Od Nevisa do Antigue je 40 navtičnih milj točno v veter, imamo dobro razvite valove (razen male Antigue, katere vpliv sega le kakih 5 do 10 milj daleč) ni od Aftike to nas nič drugega, kot ocean.
Na jadra bi torej za to pot (pri 1,5 VMGja) rabil 27 ur.
Na motor pa pri 4 vozlih realne hitrosti (5 preko vode) 10 ur.
Alternativa: Ali boš zvečer že na sidru in jedel svežo ribo, ki si jo ujel na poti, ali se boš mučil še celo noč in prišel na Antiguo naslednji dan dopoldan (in poizkusim lalo spati pri nabijanju v val (300+ valov na uro, 27 ur = 8.100 krat te nabije. In ker je tvoja hitrost preko vode 6 vozlov te nabije kar konkretno.
Trpi trup barke, trpijo pripone, trpi krmilo, trpi posadka. 27 ur.
Na motor imaš hitrost preko vode 5 vozlov, torej te nabija malo bolj nežno. pot traja 10 ur in zvečer si privoščiš en rumček in spiš kot dojenček. Spočit se zbudiš v krasno jutro, se prijaviš in greš obnovit zaloge ruma.
Cena: 10 ur na motorju in kakih 30 l nafte (ki je tam po 1€).
Jadra so pa vsa cela in , žena ne zahteva ločitve.
Mislim, da je vredno.
Samo na jadrih in vrveh bi naredil več kot za 30€ škode.
Za konec še to zakaj pravijo, ko enkrat štartaš čez Atlankik (v pasatih) po par dneh ni več pametno obrnit nazaj: Za celo pot bi pri 6 vozlih rabil (na zahod) 17 dni.
Za isto pot v obratni smeri (proti vetru, valu in toku) bi rabil 69 dni. Če bi vzdržala barka in posadka seveda.
Seveda ti računi držijo za povprečno cruizersko barko.
Racerji so čisto druge zverine. A na njih ni steklenih kozarcev, ki bi se razbili in posadka tam spi z nogami proti premcu, saj je bolje, da si pri udarcu v večji val zviješ gleženj, kot pa da si zlomiš vrat.
Že par stopinj boljši kot v veter občutno popravi VMG, večja hitrost pa zelo zmanjša vpliv tokov:
Pol vozla iz 2VMG na 1,5 VMG je razlika med 52 in 69 dni torej ti tok pobere kar 17 dni.
Na racerju klase open 60 pa te tok iz recimo 8 VMG spravi na 7,5VMG in ti vzame manj kot en dan.
Lep pozdrav, Tomaž.
Heron je nazaj z druge poti po svetu in že težko čakam na naslednji odhod.
Takrat se bo vrnil tudi dnevnik na: www.sailmala.com/heron
Ali občasno blog v Angleščini na: www.heronsailing.blogspot.com/
Heron je nazaj z druge poti po svetu in že težko čakam na naslednji odhod.
Takrat se bo vrnil tudi dnevnik na: www.sailmala.com/heron
Ali občasno blog v Angleščini na: www.heronsailing.blogspot.com/
Kdo je na strani
Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 7 gostov