Pozdravljeni.
Otvoritev letošnje navtične sezone je bila precej brutalna. Nov koncept čolna, 175 konjev, V6-24V, 3400ccm je rezultiralo v 45.3 vozle max. hitrosti.
Pišem o čolnu Saxdor 200 Sport z izvenkrmnim motorjem Mercury 175. Odzval sem se povabilu podjetja Vrtinc Navtika d.o.o. na test v Portorožu 8.5. Plovilo sem šel najprej pogledat v salon.
Lupina ima izrazit V, stopnice za zajem zraka, vzdolžne kanale za usmerjanje toka vode in zraka... Očitno je, da se je z dnom nekdo precej ukvarjal, kar je danes tudi sicer praksa pri projektiranju plovil. Nekoliko presenečajo odprtine za flape, ki vsaj po mojem mnenju na takem čolnu niso kaj prida potrebni. Prej bi dal jackplate, nikoli pa flapov. Premec je cigarasto agresiven, v bistvu ga ni.
Tla palube so obložena z zelo posrečenim trdo-penastim materialom (nisem ziher ali je to kot flexi-teak) je pa prijetno za stopit, ne drsi, po občutku ima majhno toplotno kapaciteto in prevodnost, kar pomeni da tudi na soncu nebo vroče. Tank (110L) je vgrajen v dno, bi rekel da praktično v težišču čolna. Akumulator-ji po videzu za njim. Vsi prostori za prtljago zelo lepo obdelani, porezal se garantirano ne bo nihče, tudi roke ne bodo srbele od steklenih vlaken. Konzla pa je nekaj posebnega. Huda. Steklo. Meni je razdalja sedež - volan in prostor za noge super. V sedežih se dobro sedi. Več variant streh/roll barov. Osebno bi izbral roll-bar, tudi bočne ograjice s stekli se nebi branil, čeprav so rahlo izpostavljena. Čoln se prodaja v kompletu z Mercury motorji, za katere je tudi tovarniško pripravljena instalacija. Separator serijski.

Testno plovilo je opremljeno s 175 V6 izvenkrmnim Mercury-jem s 3.4 L prostornine. Motor ima 4 ventile na valj. 3.4 L zasnova je uporabljena za 175, 200 in 225 konjev, po čemer je lahko sklepati, da je 175 "detunana" 200 in seveda za to plovilo tudi zgornja meja dopustnega. Motor je upravljan s "fly by wire" sistemom, volanski mehanizem je hidravlični. Motor ima avtomatski trim, ki ga lahko ročno "overrideaš". Smartcraft protokol motorja je na testnem plovilu pretvarjan tudi v nmea2000 kar me je ob prostem nmea2000 priklopu zelo pozitivno presenetilo. Lahko sem gor priklopil svoj navtični računalnik, ki mi poleg prikaza bistvenih podatkov motorja in plovila omogoča tudi detajlno statistiko. Pozitivno presenečenje je tudi držalo za telefon na konzoli, tako da sem lepo videl SEA-Beat instrumentno ploščo.
Na probni vožnji smo imeli izjemno srečo z vremenom; relativno šibka burja (bi rekel da 4-5bf s cca 1m vala). To pomeni da imaš v zalivu možnost da nažgeš in od piranske punte naprej tudi lepo možnost videt kako se obnaša po valovitem. Motor je zelo tih in po pričakovanjih brutalen. Pospešek tak, da se ga tudi avtomobili nebi sramovali. Pri valu do 0.5m gre čez kot metek (30-35 kts), tam do 0.75m je treba plovbo in hitrost malo prilagodit (25 kts), pri 1m pa se še vedno s cca 18 vozli z občasnimi udarci, ki pa niso fatalke premikaš. Zanimivo, nagibi v ovinku niso tako izraziti kot sem pričakoval, čoln pa se dobro prime in ni nevarnega občutka da ga rola ven. Avtomatski trim je dokaj konzervativen vendar probna vožnja ni čas za tovrstne eksperimente. 45 vozlov v bistvu ne čutiš, takrat se sicer nakazujejo določene stvari dogajat, vendar se itak dogajajo tudi pri drugih plovilih pri 10 vozlih manj. Seveda je dogajanje pri teh brzinah precej s trimom pogojeno. Z valovi je potrebno malo pazit, nos lahko zarije če ga serješ. V bistvu moraš biti pri plovbi z valovi bolj previden, kot proti njim.
Ob hitri ustavitvi se nekaj malega vode prelije do 0.5m nazaj; tukaj bi nekaj razlogov pripisal teži motorja in odprtinam za flape ki sigurno odnesejo 300-400N vzgona. Te odprtine bodo opustili. Pri 50kg lažjem motorju se nebi prelilo 0. Če pa bi bila nekakšna stopnica proti tej vodi pa bi tudi bilo pozitivno. Sicer pa se ne prelije veliko in če bi stopnica bila visoka 5cm problema ni nikoli. Če bo nekdo nabil v rikverc pa bo nalilo vodo noter, kot tudi pri drugih barkah.
Testno plovilo je opremljeno s propelerjem Enertia 18 s premerom 14.2" in korakom 18". Motor ima prestavno razmerje 1:1.85. Gor smo bili trije dedci od 80-100kg in moj sine cca 40kg. V kestlu cca 80L goriva.



Podatki za diagrame so dobljeni v 25min plovbe kar je premalo za občo statistiko. Ko se testira porabo čolna se pluje gor in dol v dveh pravokotnih smereh nekajkrat pri danih obratih motorja. Vseeno pa tudi ti diagrami zgoraj verjetno niso daleč stran od resnice, glede na vremenske pogoje in obtežbo bi namensko merjenje najbrž pokazalo malenkost nižjo porabo.
Glede propelerja lahko samo rečem da je tapravi. Slip od 5-8 % pri >40 vozlih. Doseženih je bilo 5770 obratov, max. je 5800. Če bi imel jackplate bi lahko bil pitch še za stopnjo višji.
Na podlagi statistike bi rekel, da ima čoln optimalno potovalko 25 kts pri porabi 0.92 L/NM , v območju 30-35 kts je poraba 1.05 L/NM v območju 40-45 kts je poraba ~1.5 L/NM. Preseneča visoka poraba motorja pri počasni plovbi 4-5 kts okoli 1 L/NM. Najbrž gre to pripisati "velikem" motorju, ki vsekakor ni namenjen ribolovnemu trolanju. Dvotaktna DI "konkurenca" v tem oziru dela čudeže. Motor je pri polnem gasu žrl do 69.1 L/h, kar je glede na konje povsem na premici.
Malo mi je žal, da se nisem bolj potrudil in poskrbel za fiksno pritrditev navtičnega računalnika. Tako bi dobil tudi kvalitativne podatke o pospeških (dinamiki) plovbe, ki bi jih v normirani obliki lahko primerjal s plovili za katere jih že imam in s katerimi bi se dalo primerjati mehkost (kvaliteto) plovbe.
Vtis: zelo dober čoln namenjen dnevni uporabi, pri kateri se želiš hitro in udobno premikat po valovih v okviru normalnih vremenskih razmer. Kos tudi kakšnemu zoprnemu zapadniku. Idealno plovilo, če si npr v Martinščici na Cresu na dopustu in otroci rečejo da bi radi šli akvarij v Pulo pogledat. 175 konjev je sicer za moje pojme preveč. Je super, branil se nebi, ampak drago. Fino je če čoln doseže 40 vozlov, kar je z npr. 130 konji realno pričakovati. Meni bi v koncept tega čolna najbolj pasal Evinrude E-tec 115 G2 H.O. Zaprtje Evinruda je itak bila velika napaka, ampak pustmo. Najbrž bi bila plovba s stopnjo šibkejšim in lažjim motorjem ekonomičnejša. Mercury 100 kar je spodnja meja ponudbe, je za moje pojme prešibak motor za ta čoln, ki z njim ne bo realiziral tistega čemur je namenjen. Mercury 100 z 2 ventiloma na valj je bolj pohlevne sorte oz. tudi tehnološko drug rang motorja kot testna 175-ka.
Pri tako hitri plovbi kot je mišljena s tem čolnom, je sedenje v sedežu nuja. Od tu sledi majhno število oseb, ki so navedene pri tem čolnu. Na razpolago bo tudi varianta za 5 oseb. Sedenje v prvi vrsti je definitivno ugodneje zaradi vetra, ki ga vetrobran učinkovito odnaša. Imel sem pomisleke glede malih otrok v čolnu in možnosti da ti pade ven... preberi še 1x prvi stavek tega odstavka.
Opažene pomanjkljivost čolna:
- predal za sidro, ki ga ni. Jaz bi hotel el. vinch, ne samo predal. Na tak čoln bi dal 4-5 kg Mantusa oz. nekaj podobnega in takemu tipu sidra bi moral slediti tudi predal v premcu.
Opažene pomanjkljivosti pogona:
- če človek pri prižganem motorju po nesreči zadane ročko od "fly by wire" sistema, bo vklopil pogon. Premik od malo do "na polno" pa tudi ni velik in ne nudi praktično nobenega odpora. Tukaj bi obvezno moral bit nek gumb, ki ga moraš stisnit da sploh lahko prestaviš - tako kot je pri klasičnih komandah na zajlo (pri Evinrude e-tec). Nočem niti pomislit, do kakšne nesreče lahko pride v taki situaciji. Sicer naj bi ročko v bodoče prestavili drugam, kjer je možnost manjša, vseeno mislim da bi release gumb moral biti. Zdaj je zgolj gumbek, ki ga moraš zavestno stisnit, da daš komande na "mute". To bi koštalo dodatnih 0.001% dosedanjih stroškov razvoja.
Za konec bi se zahvalil podjetju Vrtinc Navtika d.o.o. za test in seveda za možnost priklopa na nmea2000 mrežo na čolnu. Meni dobljeni podatki pomenijo veliko, nekaj se jih je tudi že nabralo različnih. Najbrž se bom glede na okoliščine in naš način dopustovanja kar odločil za takšno varianto plovila. Kot omenjeno bo tudi izvedba za 5 oseb in to je to. Saxdor 200 Sport bo po vseh izboljšavah ki so planirane dejansko vrh ponudbe v segmentu športnih plovil do 6m.
