Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

Vse o gliserjih, cruiserjih in jahtah ter plovba z njimi

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 4101
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Če Maj 20, 2021 21:20

Objavljam tudi tukaj...


Pozdravljeni.

Otvoritev letošnje navtične sezone je bila precej brutalna. Nov koncept čolna, 175 konjev, V6-24V, 3400ccm je rezultiralo v 45.3 vozle max. hitrosti.

Pišem o čolnu Saxdor 200 Sport z izvenkrmnim motorjem Mercury 175. Odzval sem se povabilu podjetja Vrtinc Navtika d.o.o. na test v Portorožu 8.5. Plovilo sem šel najprej pogledat v salon.

Lupina ima izrazit V, stopnice za zajem zraka, vzdolžne kanale za usmerjanje toka vode in zraka... Očitno je, da se je z dnom nekdo precej ukvarjal, kar je danes tudi sicer praksa pri projektiranju plovil. Nekoliko presenečajo odprtine za flape, ki vsaj po mojem mnenju na takem čolnu niso kaj prida potrebni. Prej bi dal jackplate, nikoli pa flapov. Premec je cigarasto agresiven, v bistvu ga ni.
Tla palube so obložena z zelo posrečenim trdo-penastim materialom (nisem ziher ali je to kot flexi-teak) je pa prijetno za stopit, ne drsi, po občutku ima majhno toplotno kapaciteto in prevodnost, kar pomeni da tudi na soncu nebo vroče. Tank (110L) je vgrajen v dno, bi rekel da praktično v težišču čolna. Akumulator-ji po videzu za njim. Vsi prostori za prtljago zelo lepo obdelani, porezal se garantirano ne bo nihče, tudi roke ne bodo srbele od steklenih vlaken. Konzla pa je nekaj posebnega. Huda. Steklo. Meni je razdalja sedež - volan in prostor za noge super. V sedežih se dobro sedi. Več variant streh/roll barov. Osebno bi izbral roll-bar, tudi bočne ograjice s stekli se nebi branil, čeprav so rahlo izpostavljena. Čoln se prodaja v kompletu z Mercury motorji, za katere je tudi tovarniško pripravljena instalacija. Separator serijski.

Slika

Testno plovilo je opremljeno s 175 V6 izvenkrmnim Mercury-jem s 3.4 L prostornine. Motor ima 4 ventile na valj. 3.4 L zasnova je uporabljena za 175, 200 in 225 konjev, po čemer je lahko sklepati, da je 175 "detunana" 200 in seveda za to plovilo tudi zgornja meja dopustnega. Motor je upravljan s "fly by wire" sistemom, volanski mehanizem je hidravlični. Motor ima avtomatski trim, ki ga lahko ročno "overrideaš". Smartcraft protokol motorja je na testnem plovilu pretvarjan tudi v nmea2000 kar me je ob prostem nmea2000 priklopu zelo pozitivno presenetilo. Lahko sem gor priklopil svoj navtični računalnik, ki mi poleg prikaza bistvenih podatkov motorja in plovila omogoča tudi detajlno statistiko. Pozitivno presenečenje je tudi držalo za telefon na konzoli, tako da sem lepo videl SEA-Beat instrumentno ploščo.

Na probni vožnji smo imeli izjemno srečo z vremenom; relativno šibka burja (bi rekel da 4-5bf s cca 1m vala). To pomeni da imaš v zalivu možnost da nažgeš in od piranske punte naprej tudi lepo možnost videt kako se obnaša po valovitem. Motor je zelo tih in po pričakovanjih brutalen. Pospešek tak, da se ga tudi avtomobili nebi sramovali. Pri valu do 0.5m gre čez kot metek (30-35 kts), tam do 0.75m je treba plovbo in hitrost malo prilagodit (25 kts), pri 1m pa se še vedno s cca 18 vozli z občasnimi udarci, ki pa niso fatalke premikaš. Zanimivo, nagibi v ovinku niso tako izraziti kot sem pričakoval, čoln pa se dobro prime in ni nevarnega občutka da ga rola ven. Avtomatski trim je dokaj konzervativen vendar probna vožnja ni čas za tovrstne eksperimente. 45 vozlov v bistvu ne čutiš, takrat se sicer nakazujejo določene stvari dogajat, vendar se itak dogajajo tudi pri drugih plovilih pri 10 vozlih manj. Seveda je dogajanje pri teh brzinah precej s trimom pogojeno. Z valovi je potrebno malo pazit, nos lahko zarije če ga serješ. V bistvu moraš biti pri plovbi z valovi bolj previden, kot proti njim.

Ob hitri ustavitvi se nekaj malega vode prelije do 0.5m nazaj; tukaj bi nekaj razlogov pripisal teži motorja in odprtinam za flape ki sigurno odnesejo 300-400N vzgona. Te odprtine bodo opustili. Pri 50kg lažjem motorju se nebi prelilo 0. Če pa bi bila nekakšna stopnica proti tej vodi pa bi tudi bilo pozitivno. Sicer pa se ne prelije veliko in če bi stopnica bila visoka 5cm problema ni nikoli. Če bo nekdo nabil v rikverc pa bo nalilo vodo noter, kot tudi pri drugih barkah.

Testno plovilo je opremljeno s propelerjem Enertia 18 s premerom 14.2" in korakom 18". Motor ima prestavno razmerje 1:1.85. Gor smo bili trije dedci od 80-100kg in moj sine cca 40kg. V kestlu cca 80L goriva.

Slika

Slika

Slika

Podatki za diagrame so dobljeni v 25min plovbe kar je premalo za občo statistiko. Ko se testira porabo čolna se pluje gor in dol v dveh pravokotnih smereh nekajkrat pri danih obratih motorja. Vseeno pa tudi ti diagrami zgoraj verjetno niso daleč stran od resnice, glede na vremenske pogoje in obtežbo bi namensko merjenje najbrž pokazalo malenkost nižjo porabo.

Glede propelerja lahko samo rečem da je tapravi. Slip od 5-8 % pri >40 vozlih. Doseženih je bilo 5770 obratov, max. je 5800. Če bi imel jackplate bi lahko bil pitch še za stopnjo višji.

Na podlagi statistike bi rekel, da ima čoln optimalno potovalko 25 kts pri porabi 0.92 L/NM , v območju 30-35 kts je poraba 1.05 L/NM v območju 40-45 kts je poraba ~1.5 L/NM. Preseneča visoka poraba motorja pri počasni plovbi 4-5 kts okoli 1 L/NM. Najbrž gre to pripisati "velikem" motorju, ki vsekakor ni namenjen ribolovnemu trolanju. Dvotaktna DI "konkurenca" v tem oziru dela čudeže. Motor je pri polnem gasu žrl do 69.1 L/h, kar je glede na konje povsem na premici.

Malo mi je žal, da se nisem bolj potrudil in poskrbel za fiksno pritrditev navtičnega računalnika. Tako bi dobil tudi kvalitativne podatke o pospeških (dinamiki) plovbe, ki bi jih v normirani obliki lahko primerjal s plovili za katere jih že imam in s katerimi bi se dalo primerjati mehkost (kvaliteto) plovbe.

Vtis: zelo dober čoln namenjen dnevni uporabi, pri kateri se želiš hitro in udobno premikat po valovih v okviru normalnih vremenskih razmer. Kos tudi kakšnemu zoprnemu zapadniku. Idealno plovilo, če si npr v Martinščici na Cresu na dopustu in otroci rečejo da bi radi šli akvarij v Pulo pogledat. 175 konjev je sicer za moje pojme preveč. Je super, branil se nebi, ampak drago. Fino je če čoln doseže 40 vozlov, kar je z npr. 130 konji realno pričakovati. Meni bi v koncept tega čolna najbolj pasal Evinrude E-tec 115 G2 H.O. Zaprtje Evinruda je itak bila velika napaka, ampak pustmo. Najbrž bi bila plovba s stopnjo šibkejšim in lažjim motorjem ekonomičnejša. Mercury 100 kar je spodnja meja ponudbe, je za moje pojme prešibak motor za ta čoln, ki z njim ne bo realiziral tistega čemur je namenjen. Mercury 100 z 2 ventiloma na valj je bolj pohlevne sorte oz. tudi tehnološko drug rang motorja kot testna 175-ka.

Pri tako hitri plovbi kot je mišljena s tem čolnom, je sedenje v sedežu nuja. Od tu sledi majhno število oseb, ki so navedene pri tem čolnu. Na razpolago bo tudi varianta za 5 oseb. Sedenje v prvi vrsti je definitivno ugodneje zaradi vetra, ki ga vetrobran učinkovito odnaša. Imel sem pomisleke glede malih otrok v čolnu in možnosti da ti pade ven... preberi še 1x prvi stavek tega odstavka.

Opažene pomanjkljivost čolna:

- predal za sidro, ki ga ni. Jaz bi hotel el. vinch, ne samo predal. Na tak čoln bi dal 4-5 kg Mantusa oz. nekaj podobnega in takemu tipu sidra bi moral slediti tudi predal v premcu.

Opažene pomanjkljivosti pogona:

- če človek pri prižganem motorju po nesreči zadane ročko od "fly by wire" sistema, bo vklopil pogon. Premik od malo do "na polno" pa tudi ni velik in ne nudi praktično nobenega odpora. Tukaj bi obvezno moral bit nek gumb, ki ga moraš stisnit da sploh lahko prestaviš - tako kot je pri klasičnih komandah na zajlo (pri Evinrude e-tec). Nočem niti pomislit, do kakšne nesreče lahko pride v taki situaciji. Sicer naj bi ročko v bodoče prestavili drugam, kjer je možnost manjša, vseeno mislim da bi release gumb moral biti. Zdaj je zgolj gumbek, ki ga moraš zavestno stisnit, da daš komande na "mute". To bi koštalo dodatnih 0.001% dosedanjih stroškov razvoja.

Za konec bi se zahvalil podjetju Vrtinc Navtika d.o.o. za test in seveda za možnost priklopa na nmea2000 mrežo na čolnu. Meni dobljeni podatki pomenijo veliko, nekaj se jih je tudi že nabralo različnih. Najbrž se bom glede na okoliščine in naš način dopustovanja kar odločil za takšno varianto plovila. Kot omenjeno bo tudi izvedba za 5 oseb in to je to. Saxdor 200 Sport bo po vseh izboljšavah ki so planirane dejansko vrh ponudbe v segmentu športnih plovil do 6m.
Xilinx Vivado HLx trainee
Uporabniški avatar
Marcel_Mastnak
Admiral
Prispevkov: 4061
Pridružen: So Jul 31, 2010 22:06
Kraj: Celje

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a Marcel_Mastnak » Pe Maj 21, 2021 06:44

Lepo napisano.
Sem pa pričakoval hitrost proti 60mph glede na to da je motor dost samozavestn in dno polno detajlov.
Kaj najbi bil plus tega da na krmi ni pregrade?
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 4101
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Pe Maj 21, 2021 09:18

Zavedati seje potrebno, da je čoln 45.3 vozle dosegel brez nekega namenskega "tiščanja", z avtomatskim trimanjem. Niti ni bil namen iskati max hitrosti. Pač prtisnil sem ročko dol, da sem videl kako gre... Če bi se tukaj lotil stvari v smislu hitrosti bi:

    dodal jackplate
    uporabil eno vsaj eno stopnjo pitch-a hujši propeler

45.3 kph = 52.1 mph

In potem bi se dejansko 60 mph začel približevati.

Kaj najbi bil plus tega da na krmi ni pregrade?


Tjulenj pred orko tako lažje gor skoči. :)

Odprta krma daje občutek prostornosti in glede na namen čolna - po mojem občutku je to čoln za športne, poletne dni, kjer je fino imet morje skoz na dohvatu.

Tudi za ribolov je fino čist na robu bit in gledat kako tuno počas iz vode ven vlečeš.
Xilinx Vivado HLx trainee
Uporabniški avatar
Marcel_Mastnak
Admiral
Prispevkov: 4061
Pridružen: So Jul 31, 2010 22:06
Kraj: Celje

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a Marcel_Mastnak » Pe Maj 21, 2021 11:27

Na nek način razumem napisano ja.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4839
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Pe Maj 21, 2021 20:35

Se čuti pri kateri hitrosti začnejo delovat stopnice?
Daje varen občutek pri ostrem zavoju ob polni hitrosti? Ob tem ne mislim vrtenja na polno, ampak hitrosti primerno zavijanje.
weta
Admiral
Prispevkov: 1201
Pridružen: Po Nov 05, 2007 13:05

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a weta » Ne Maj 23, 2021 23:07

Sanjski moški se je s tem vozil in "osvajal" sponzoruše:)
Uporabniški avatar
Marcel_Mastnak
Admiral
Prispevkov: 4061
Pridružen: So Jul 31, 2010 22:06
Kraj: Celje

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a Marcel_Mastnak » Po Maj 24, 2021 06:23

Nehote ko sem programe prestavljal sem tud jaz to videl. Škoda da ima centralno konzolo, z njo ubije ves prostor ki bi ga lahko imel.
ennavtik
Kapitan
Prispevkov: 187
Pridružen: Sr Mar 14, 2018 20:37

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a ennavtik » Po Maj 24, 2021 09:53

Meni bi bil mogoce varianta ko bom menjaval zdejsnji coln cez par let, ampak me pa res moti da je registriran samo za 4 kljub skoraj 6m dolzine!?…
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 4101
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a kasaudio » Po Maj 24, 2021 10:53

Obstajala bo tudi izvedba za 5 oseb, morda tudi 6....
Xilinx Vivado HLx trainee
Uporabniški avatar
RokF
Kapitan fregate
Prispevkov: 108
Pridružen: Sr Feb 07, 2018 14:10

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a RokF » Po Maj 24, 2021 11:21

SR 290 napisal/-a:Se čuti pri kateri hitrosti začnejo delovat stopnice?
Daje varen občutek pri ostrem zavoju ob polni hitrosti? Ob tem ne mislim vrtenja na polno, ampak hitrosti primerno zavijanje.


Po mojem občutku so se stopnice oz. efekt trupa poznal očitno nad 20kn. Ocenil bi da nad 22-23kn. Takrat je čoln začel lebdeti. Ni to tak občutek kot da natrimaš plovilo, res kot da imaš nek nadtlak pod trupom ki prepreči da prehitro padeš v val. Zato ocenjujem da je najekonomična vožnja v hitrostih nad 30kn.
SR 290
Admiral
Prispevkov: 4839
Pridružen: Če Avg 02, 2012 17:40

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a SR 290 » Po Maj 24, 2021 11:44

Ko začnejo delat stopnice ti trim skoraj ne prime več, ker leti po prednji "krmi" in dejanski krmi. Po tej točki bi rabil low pick up, jack plate in cleverja.
Zanimivo, da je to že nad 20 kn, ker navadno stopnice "primejo" nekje med 40 in 50 kn, odvisno od specifične teže plovila. Verjetno je to povezano z manjšo specifično težo, ampak v tem primeru se verjetno vse specifike stopnic dogajajo pri manjših hitrostih kot je običajno za stopnice?

Vsi gliserji na katerih sem bil in so imeli stopnice so bili na začetku malo strašljivi v zavoju, saj je bil občutek kot da grabi premec. Pri vseh je bilo treba premec trimat dol, da ga ni vrglo ven in pri vsakem je bilo treba hitrost znižat na okrog 40-45 kn. In nobeden se skoraj ni nagnil v zavoj.
Je tudi pri tem potreben trim, ali gre varno v zavoj brez tega?
Uporabniški avatar
MareC
Admiral
Prispevkov: 3347
Pridružen: Če Mar 06, 2008 08:20
Kraj: Ljubljana... Otok

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a MareC » Po Maj 24, 2021 13:02

bom še jaz pristavil svoj lonček
tisti ki me poznate veste, da sem zaprisežen gumenjakar, skoraj 30 let testov izključno vseh mogočih gumenjakov sem dal skozi . Kar sem pa tokrat občutil je pa preseglo moja pričakovanja, ko me je Vrtinc povabil na test.
Čoln sem preizkusil sam in sinom, ki ga navijanje v zavoje pri 40 vozlih ali skoki preko valov ne strašijo. Čoln je neverjetno suveren v vseh režimih plovbe. Super je bilo, ker je bila burja in sem ga preizkusil tudi v slabšem morju. Valovi cca 1m so mala malica za kladivasti premec in odlično speljanimi stranskimi ojačitvami(špric kante), dvojni zalom dna oz stopnica začne delati tudi pri nižjih hitrostih tam okoli 22-25 vozlov, pri manevrih oz naglem spreminjanju smeri pri 35-40 vozlih ni bilo zabijanja v bok očitno so speljane štenge tako da posrkajo vodo po boku in umirijo čoln. Probal sem ostre zavoje z avtomatskim trimom in ročnim in ni bilo neke razlike, dol sem ga potrimal samo v maximalnem zavoju pri 30 vozlih. Nagibanja skoraj ni(ni tako kot pri gumenjaku kjer skoraj poljubiš morje)
Max hitrost je bila dosežena pri ročnem trimu 48,5 vozla, z avtomatskim trimom, ki je integriran pri Mercu pa 44-45 vozlov. Sam sem navajen na "ročno trimanje".
Trenutna konfiguracija določa samo štiri potnike a to bo z novo serijo boljše. Tudi sidrni prostor bo pri novi seriji izdelan na novo. Ker sem iz gumenjaka navajen vožnje stoje sem imel malo težav sedeti . To se je pokazalo kot modra odločitev saj so bočni oprijemi pri sedežu odlični. Glede krme ni vredno izgubljati besed, prav je izdelana za ta tip čolna in namen. Voda ni nikoli prišla do sprednjih sedežev ustavili se je nekje na prvi tretjini. Zato je odveč razmišljanje o mokrih nogah.
Glede prostornosti je za to dolžino zelo premišljeno izvedena in je je več kot na večini gumenjakov enake dolžine. Kar pa še navdušuje, da je v bistvu vodna linija skoraj identična z dolžino čolna.
Vsekakor veliko stvari govori v prid nakupu Saxdorja proti enaki gumi, pa še ceneje je.
Mene je navdušil in počasi že gre razmislek v smeri menjave gumenjaka za Saxdorja.

Tukaj vidim, da nekateri ugibate kaj in kako
lahko vam zagotovim, preizkusite ga in vam bo vse jasno.
Nima zastonj en kup prestižnih navtičnih nagrad, resnično so zadeli pri Saxdorju žebljico na glavico

skratka gre za vrhunski izdelek z vrhunsko plovnostjo pri tej dolžini!! Aja motor je lahko tudi 150KS ali 115KS kar je pač pogojeno, ker so čolni dobavljivi samo z Mercury motorji
P.S Ostalo je že Kasaudio napisal oz opisal z grafi in ostalimi podatki
Uporabniški avatar
RokF
Kapitan fregate
Prispevkov: 108
Pridružen: Sr Feb 07, 2018 14:10

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a RokF » To Maj 25, 2021 09:36

SR 290 napisal/-a:Ko začnejo delat stopnice ti trim skoraj ne prime več, ker leti po prednji "krmi" in dejanski krmi. Po tej točki bi rabil low pick up, jack plate in cleverja.
Zanimivo, da je to že nad 20 kn, ker navadno stopnice "primejo" nekje med 40 in 50 kn, odvisno od specifične teže plovila. Verjetno je to povezano z manjšo specifično težo, ampak v tem primeru se verjetno vse specifike stopnic dogajajo pri manjših hitrostih kot je običajno za stopnice?

Vsi gliserji na katerih sem bil in so imeli stopnice so bili na začetku malo strašljivi v zavoju, saj je bil občutek kot da grabi premec. Pri vseh je bilo treba premec trimat dol, da ga ni vrglo ven in pri vsakem je bilo treba hitrost znižat na okrog 40-45 kn. In nobeden se skoraj ni nagnil v zavoj.
Je tudi pri tem potreben trim, ali gre varno v zavoj brez tega?


Mislim da govorimo o različnih pojmih. Testno plovilo mislim da ni imelo trim tabs. Govoril sem o trim motorja. Mercury marine ima možnost avtomatskega trimanja glede na določene pogoje in želeno agresivnost. Kot sem lahko videl ni to nek pameten sistem ker moraš sam določit kako agresivno lahko trima glede na morje... Sistem potem avtomatsko dviguje glede na želeno krivuljo.
Trupo kot so saxdor, axopar, nimbus niso namenjeni dirkanju ampak športni vožnji in večina ima itak max hitrost okol 40kn. Tu mora trup delovat pri veliko nižjih hitrostih kot ti omenjaš. Zato je res zanimiv občutek kako se trup umiri pri 28kn.

A za 200 sport in 115 motor z roll barom rabiš 1800kg prikolico? Baje je osnovni paket z 100km slabih 1000kg teže.
Uporabniški avatar
kasaudio
Admiral
Prispevkov: 4101
Pridružen: Po Dec 13, 2010 08:32
Kraj: Ljubljana

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a kasaudio » To Maj 25, 2021 10:15

In razlika v masii med 100 in 115 km je?
Xilinx Vivado HLx trainee
Darh
Admiral
Prispevkov: 1330
Pridružen: Ne Dec 30, 2018 09:26
Kraj: Tu bolje- Pula

Re: Saxdor 200 Sport - probna plovba 8.5.2021

OdgovorNapisal/-a Darh » To Maj 25, 2021 10:30

kasaudio napisal/-a:In razlika v masii med 100 in 115 km je?

V kolicini bencina v kestl’nu :mrgreen:

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 0 gostov