- Ali je še vedno privezana na sidru, ali se je morda v neurju kam premaknila;
- Ali morda vdira voda vanjo, skozi kakšen ventil, ki je popustil;
- Ali je napetost na akujih ok;
- Ali je kdo vlomil v barko?
Nekateri morjeplovci zagotovo veste, da obstajajo firme, ki prodajajo tovrstni hardware plus software. Žal to ni prav poceni, praviloma predstavlja največji strošek neka mesečna naročnina. Zanimalo me je, če je možno v lastni režiji kaj takega spravit skupaj za minimalno ceno.
Ogledal sem si tržišče “sledenje tovornjakom”, zdi se, da obstoječe rešitve vsebujejo elemente, ki jih potrebujem. Nabavil sem enega izmed mnogih rapoložljivih GPS trackerjev, ki so dostopni na prostem trgu, izbral sem model Teltonika FMB920. Škatlica je dimenzij 80x43x12mm. Ima naslednje (zame pomembne) lastnosti:
- Vsebuje GPS modul za merjenje pozicije z ocenjeno natančnostjo < 2,5 CEP;
- Vsebuje GPRS modul (2G) za povezovanje na omrežja opraterjev (2G je precej razširjen);
- Premore merjenje priključne napetosti (6-30V, recimo napetost hišne aku banke);
- Ima en dodaten digitalni vhod (recimo vklop/izklop kalužne črpalke)
- Dodaten analogni vhod (recimo napetost na startnem akuju, ali pa recimo senzor vloma - digitalni 12V)
- Ima celo en digitalni izhod (recimo vklop gretja, preden pridemo na barko, ali pa luči ponoči)
- Možnost direktnega pošiljanja avtomatskega SMS iz naprave ob nekem alarmantnem dogodku;
- Ima relativno majhno deklarirano porabo (okoli 35mA pri delovanju GPSa).

Kupil v eni litvanski spletni trgovini, cena skupaj s poštnino 47 Eur, dobi se pa tudi na Amazonu.
Za delovanje potrebuje SIM kartico. Ker je podatkovni prenos zelo optimiran, se pretakajo izjemno majhne (v primerjavi z npr. mobilnim telefonom in web stranmi) količine podatkov. Za začetek kupil eno HOT Hofer SIM brez paketa (opcija Start) za 5 Eur, deklarirana cena 4 cente za 1MB prenosa, velja 3 mesece. Dobijo se tudi SIM kartice za cca 16 Eur, ki imajo sicer samo 500 MB prenosa, toda veljajo celih 5 let (kar zadostuje za takle trekerček).
FMB920 je možno konfigurirati z proizvajalčevim (zastonjskim) softwerjem. Nastavi se interval oddajanja podatkov, pa IP naslovnega strežnika, pa še desetine drugih parametrov, ki so morda pomembni za kamion, za barko pa večinoma nepotrebni. Povezava za nastavitev ali preko BlueTooth ali z micro USB kablom. Tale model trekerja ima še dodano Li-Ion baterijo, v primeru izpada napajanja lahko še nekaj dni oddaja signal.
Zdaj pa poglavje, kjer sicer ponudniki tovrstnih uslug zaslužijo: strežnik, ki sprejema signal. V bistvu gre za nek stalno prižgan računalnik, ki ima ustrezen softwer za:
- Sprejemanje signala iz množice naprav, ki signal pošiljajo na strežnikov IP;
- Dekodiranje signala (vsak proizvajalec ima namreč drugačno kodiranje podatkov);
- Posredovanje dekodiranih podatkov Web strežniku, torej spletnemu portalu (kamor se npr. lastnik kamiona/plovila poveže in opazuje recimo položaj, pa še druge podatke);
- Pošiljanje opozoril uporabniku v primeru nekih (izrednih) dogodkov, kot je npr. premik kamiona/plovila iz vnaprej določenih mej, vklop recimo kalužne črpalke, vlom v kabino, padec napetosti akujev pod neko vnaprej določeno mejo, itd).
Našel sem kar nekaj ponudnikov takih strežnikov, nekateri omogočajo časovno ali funkcionalno omejene zastonjske servise, vse ostalo pa za neko mesečno/letno plačilo. Evo nakaj primerov, ki sem jih preizkusil:
https://gps-trace.com/en/ruhavik, https://www.gpswox.com/, https://www.traccar.org/, https://www.gps-server.net/
Ponavadi ponudnik strežnika izdela še (zastonjsko) aplikacijo za telefon (Android/IOS). Tako imajo uporabniki informacije (dobesedno) na dlani, uporabnik pa je praktično takoj obveščen o nekem nenavadnem dogajanju (npr. vklop kalužne črpalke).
Meni osebno se je najbolj dopadel GPS-server.net, tale zgleda tudi med najcenejšimi, letna naročnina naj bi bila okoli 15 Eur. Omogoča 14 dni zastonj testnega obdobja.
Načeloma lahko dober poznavalec računalništva izdela strežnik tudi sam, oziroma instalira OpenSource strežnik z dekoderjem, Teltonika ima sicer tudi javno objavljen kodek za svoje naprave. Stroški vzdrževanja takega strežnika pa tudi nekaj nanesejo na leto.
Hoferjeva SIM je delala neproblematično tudi iz Hrvaške. Evo en screenshot iz GPS-server web portala:

Žal ima tale kamionski concept tudi nekaj pomanjkljivosti za uporabo na barki:
- Poraba 35mA pomeni dnevno 840mAh, oziroma mesečno 25Ah, kar je znatno, če je barka samo na akujih, ki se v vmesnem času slabo ali nič ne polnijo; Kljub temu, da nastavimo oddajanje GPRS recimo samo vsakih 30 minut, se žal ne da nastaviti manjše porabe (deklarirani načini še manjše porabe niso uporabni za barko na mrtvem sidru brez posadke);
- Ni zastonjskega vmesnika za pametni telefon, s katerim bi lahko na enostaven način spremenili nek ključen parameter v napravi, recimo interval oddajanja (vklop sidrnega alarma z intervalom preverjanja na vsakih 5 minut, ko greš iz barke zvečer malo v mesto na pivo).
Upam, da je bilo tole za koga zanimivo.

