SOLARNI PANEL

Vse o opremi motornih plovil in jadrnic, tehnični nasveti v zvezi z opremljanjem plovil, prikolice za prevoz plovil, stojala za zimovanje plovil...

Moderatorji: moderator2, cibro, moderator

Uporabniški avatar
motorni
Admiral
Prispevkov: 2623
Pridružen: Po Maj 14, 2007 00:04
Kraj: Zagorje

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a motorni » Sr Jul 18, 2018 20:08

Ja, se strinjam, da je tistih 200A malo kitajskih. Sem ga pred montažo odprl in sem imel pomisleke če ne bo celo 63A varovalka preveč. Ampak ta del instalacije sem pokrpal tam kjer je bil, dodal sem varovalke na vse, kar je povezano na akumulatorje in rebraste zaščitne cevi na vode od akumulatorja do varovalk. Ko smo kupili barko, je bilo nekaj povezav na akumulator povsem brez varovalk. Bom pa tole še prestavil v omarico, tako bo vsa oprema bolj na hladnem.
Za 200A trajnega toka je tole spodaj, ta je sicer trifazni.
Slika
__________________
lp
motorni
Uporabniški avatar
Bonaparte
Admiral
Prispevkov: 1775
Pridružen: Sr Feb 10, 2010 09:08
Kraj: Koper

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Bonaparte » Po Jul 23, 2018 10:00

Nikola, če ima barka samo en akumulator (ni prostora za dva) je lahko sončni regulator direktno vezan na zagonski akumulator ali je potrebno montirat kako diodo med regulatorjem in akumulatorjem da si regulator in alternator nebi nagajala?

Varovalka pride samoumevno.
Kar koli delaš, naredi kvalitetno ali se pa raje sploh ne loti.

Video test sider: https://www.youtube.com/channel/UC_cYNza74BYYsuOjhmAHAdA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5354
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Jul 23, 2018 10:41

Vežeš na akumulator. Priklop na aku klemo mora imeti po pravilih en sam debelejši kabel. Kabel od polnilca vežeš na delovno stran glavnega stikala (vsak polnilec ima malo notranje upornosti in prazni akumulatorje ko je ugasnjen!), kabel od solarnega polnilca (+) pa na stran, ki gre direktno do akumulatorja. Maso vežeš na minus zbiralko.
Ločilne diode (oziroma schotky dioda in žarnica) so namenjene vzdrževanju LOČENIH grup akumulatorjev
Dioda z žarnico med dvema grupama akumulatorjev v eno smer polni v drugo pa ne prazni. Namenjena je zgolj vzdrževanju startnega akumulatorja, ki je praktično vedno poln v sistemu napajanja z dvema ločenima grupama (startno in servisno). Ko imaš zgolj en akumulator je logično, da ni potrebe po ločilnih diodah.
Za plovila se močno priporoča dve grupi akumulatorjev zaradi redundance starta motorja. Za male gumenjake še gre zgolj en akumulator za ostala pa naj to ne bi bila praksa.

Alternator ima zgolj napetostno regulacijo. Ko polni, drži napetost na sponkah alternatorja na 14,1-14,5V. V kolikor je polno obremenjen napetost pade. Ko se malce napolnijo le ta zraste na prej omenjen nivo. Načeloma je možno vezati tudi dva alternatorja vzporedno!

LP Iztok
Uporabniški avatar
Bonaparte
Admiral
Prispevkov: 1775
Pridružen: Sr Feb 10, 2010 09:08
Kraj: Koper

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Bonaparte » Po Jul 23, 2018 16:35

Najlepša hvala.
Kar koli delaš, naredi kvalitetno ali se pa raje sploh ne loti.

Video test sider: https://www.youtube.com/channel/UC_cYNza74BYYsuOjhmAHAdA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8826
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a admin » To Jul 24, 2018 15:10

Jaz sem še vedno mnenja, da je za večino naših plovil najboljša samo ena banka akumulatorjev in ta ustrezno večja... Zakaj bi si kompliciral zivljenje, če pa ni potrebno, poleg tega pa imaš servisno banko na ta način tako veliko, da ne bo nikoli trpela zaradi preglobokih praznjenj in bodo akumulatorji lahko zdržali 5 let brez večjih težav.
O tem sem že pisal in negativna stran takega sistema je samo v primeru:
- nekje na sidru povsem izprazniš celotno banko in motor seveda ne bo vžgal (to realno ni možno, če je sistem pravilno dimenzioniran)
- če pride en akumulator v stik, bo seveda uničil še vse ostale (spet je to realno nikoli oziroma je to tako redek primer, kot so strmoglavljenja potniških letal)

Vse ostalo pa je plus. Banka je z isto maso konkretno večje kapacitete, tokovi različnih ekstremno močnih porabnikov (zaganjač motorja, bow thruster, inverte in na njem veliko breme...) pa so tako po akumulatorju bistveno manjši in povsem neškodljivi.

Recimo za moj primer bi po nekem navtičnem "kao" standardu rabil:
- akumulator za zagon levega motorja (100 Ah) - s sabo ga voziš za okras, rabiš ga 5 sekund dnevno
- akumulator za zagon desnega motorja (100 Ah) - s sabo ga voziš za okras, rabiš ga 5 sekund dnevno
- akumulator za zagon generatorja (55 Ah) - s sabo ga voziš za okras, rabiš ga 5 sekund dnevno
- servisno banko verjetno 2 x 150 Ah

Rezultat? Ker ne šparam z elektriko in imam vedno prižgana 2 hladilnika, recimo toaster zjutraj poganjam prek inverterja (700 W), sesalec deluje nekajkrat dnevno po minuto ali dve spet preko inverterja in podobno, solana plošča je 80W, dnevno pokurim nekje med 60 in 100 Ah, odvisno, če je kako uro diskoteka v akciji.... :D :D

100 Ah porabe pred polnjenjem na servisni banki od 300 Ah je kar na zgornji meji oziroma je to za ciklični kislinski akumulator kar globok ciklus. Pri taki uporabi lahko računaš da čez 300 takih ciklov ne bo izdržal.
Na barki imam 3 x 150 Ah banko, se pravi da je teh 60 do 100 Ah minusa pri 450 Ah skupne kapacitete lepo v varnem področju praznjenja oziroma ciklus nekje med 15 do 20%. To akumulatorju bistveno podaljša življensko dobo!
Potem pride pa bilanca mase in prostora. 3 dodatne starne akumulatorje nadomestiš z enim dodatnim trakcijskim, ki poveča servisno banko. Mase je manj, prostora pa itak ful manj!
Način uporabe?? Ja simple, ko prideš na barko obrneš stikalo na 1 in pozabiš. Ko greš z barke, obrneš stikalo na 0 in spet pozabiš!
Cenovna bilanca... Bistveno nižji stroški delovanja, 1 akumulator je cenejši kot trije startni. Dodatna stikala, diodni delilniki, pametni releji, shottky diode, solarni regulatorji za več bank, itd... Vse to odpade.
Polnjenje servisne banke je hitrejše, pač 3 akuji uskladiščijo več energije kot pa samo 2 v istem časovnem obdobju (predvsem, ko govorimo o delovanju motorjev ali agregata).
Štroma vedno za prodajo!
Namesto vsega naštetega je bistveno bolje investirati v enega od battery monitorjev, ki je pravo čudo. Victron lahko spremljaš tudi preko telefona, za vsako malenkost lahko tuli alarm, ki te opozori na neko stanje, itd...
Uporabniški avatar
Marchi
Admiral
Prispevkov: 7087
Pridružen: Če Apr 17, 2008 11:08

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Marchi » Po Avg 06, 2018 14:48

Sandi, tole se sliši prelepo, da bi bilo res. In če je res, potem vržem not še en servisni akumulator.
Pa za kaj hudiča proizvajalci plovil tako komplicirajo z ločenimi bankami in vsemi delilniki?
Pa tudi če s sabo vozim en štartni aku za vsak slučaj, bi bilo boljše od vsega tega kablovja in delilnikov...
V čem je trik?
Uporabniški avatar
Nikola T.
Admiral
Prispevkov: 5354
Pridružen: Ne Nov 29, 2009 21:12
Kraj: Lj.-Trzin-Izola-Devin
Kontakt:

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Nikola T. » Po Avg 06, 2018 19:47

Sandi ti imaš v barki vgrajene tri motorje in bi bilo po logiki dovol,j da imaš le en manjši startni akumulator za start vseh agregatov ter servisno grupo. Ampak to ni tako enostavno. Bova enkrat malo podebatirala, da ti predstavim probleme združevanja startnih akumulatorjev na plovilih z več motorji.

Vsako plovilo mora imeti NAJMANJ dve grupi akumulatorjev, STARTNO IN SERVISNO !
Uporabniški avatar
Bonaparte
Admiral
Prispevkov: 1775
Pridružen: Sr Feb 10, 2010 09:08
Kraj: Koper

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Bonaparte » To Avg 07, 2018 10:57

Se strinjam z vami Nikola, enega za diskoteko enega za prižgat motor in it domov.

Da se komu ne pripeti zgodba iz Belih Skal, ko je en italian na 10m barki ves mili popoldan f*kal mulatkinjo (escort najverjetneje) na palubi in vrtel muziko na ves glas alkohol v potokih, cel zaliv je gledal inLive predstavo, ko je prišla ura za it domov k ženi in otrokom pa barka ni prižgala akumulatorji prazni. Panika veš kaka :) Tip je plaval kot morski pes okoli ostalih nark in spraševal kaj naj naredi. Sem mu posodil akumulator. Je bil tako hvaležen, da sem ga rešil, njega, barko in njegov zakon, da ko je vrnil akumulator nam je dal še 7-8 flaš žgane pijače, in vse kar je imel drugega za pit brezalkoholnega. Smo ga vprašali če nam pusti še mulatko :D

Vedno se najde kdo, ki je v bližini, ki je v istem zalivu, ki ti laho posodi akumulator, če isprazniš baterijo. Danes težko najdeš prostor v zalivu kje bos sidral koliko so zalivi polni. Je pa res da so to novodobni pomorščaki, ki ne poznajo kodeksa na morju "pozdravi vsakega, pomagaj vsakemu". Koliko krat se mi zgodi, dvignem roko pozdravim in me na drugi barki gledajo debelo in obračajo glavo za mano v stilu "kdo je ta, od kje on mene pozna da me pozdravlja".

Jaz mislim da je to z dvemi ločenimi akumulatorji izum iz časov ko ni bilo pametnih škatlic, ki ti same izklopijo porabnike, ko pade napetost akumulatorjev pod določeno.
Kar koli delaš, naredi kvalitetno ali se pa raje sploh ne loti.

Video test sider: https://www.youtube.com/channel/UC_cYNza74BYYsuOjhmAHAdA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8826
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a admin » Če Avg 09, 2018 21:53

Govoriti o tem, kako bo nekdo izpraznil baterijo je popolnoma nesmiselno, ker se to NE MORE zgoditi! Ne ukvarjam se z gumenjakom, ki ima dve banki s štartnim akujem iz avtomobila po 55Ah. Seveda boš tam hitro kaj do konca izpraznil, če dela hladilnik in radio npr.
Na malce večji barki imamo baterijsko banko malce bolj konkretno dimenzionirano in tisti, ki je zgoraj prebral moj prispevek je prebral tudi da v 24 urah na sidru izpraznim 15 do 20% kapacitete. Torej sem lahko na sidru 3 dni in 3 noči, pozabim na vse, pa bo še vedno vžgal motor! Ampak tega ne počnem, ker kot prvo je barka zato, da se pluje, kot drugo pa skrbim za akumulatorje in jih nikoli ne praznim preko 20% v minus!

Napisal sem tudi da si kupiš recimo pri Harpoon en pošten battery monitor od Victrona in pozabiš na vse skupaj! Nastaviš si alarm na recimo -25% in na recimo 12.0 V napetosti. Če se to dogodi, se zadeva dere, pa ni vrag da tudi če si totalni aberveznik, boš razumel da je treba pogledat na inštrument! Poleg tega ima izhodni rele, na njega lahko montiraš sireno, da boš tudi med diskoteko vedel, da si nizko. Lahko ti tudi avtomatsko zažene generator, če že hočete komplicirat...

V glavnem, smešno mi je, ko nekdo govori kako lahko izprazniš akumulatorje toliko da ti več ne vžge... Ne, ne moreš jih, pika! Ko so novi je itak sistem dimenzioniran da ne rabiš misliti, ko pa je potrebna menjava, te bo na to opozoril alarm nizke napetosti, pa spet ne moreš...
Rok-11
Admiral
Prispevkov: 1210
Pridružen: Ne Avg 17, 2008 09:58
Kraj: Ljubljana, Ribiška vasica - It.

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Rok-11 » Po Avg 13, 2018 16:33

admin napisal/-a:Govoriti o tem, kako bo nekdo izpraznil baterijo je popolnoma nesmiselno, ker se to NE MORE zgoditi! Ne ukvarjam se z gumenjakom, ki ima dve banki s štartnim akujem iz avtomobila po 55Ah. Seveda boš tam hitro kaj do konca izpraznil, če dela hladilnik in radio npr.
Na malce večji barki imamo baterijsko banko malce bolj konkretno dimenzionirano in tisti, ki je zgoraj prebral moj prispevek je prebral tudi da v 24 urah na sidru izpraznim 15 do 20% kapacitete. Torej sem lahko na sidru 3 dni in 3 noči, pozabim na vse, pa bo še vedno vžgal motor! Ampak tega ne počnem, ker kot prvo je barka zato, da se pluje, kot drugo pa skrbim za akumulatorje in jih nikoli ne praznim preko 20% v minus!

Napisal sem tudi da si kupiš recimo pri Harpoon en pošten battery monitor od Victrona in pozabiš na vse skupaj! Nastaviš si alarm na recimo -25% in na recimo 12.0 V napetosti. Če se to dogodi, se zadeva dere, pa ni vrag da tudi če si totalni aberveznik, boš razumel da je treba pogledat na inštrument! Poleg tega ima izhodni rele, na njega lahko montiraš sireno, da boš tudi med diskoteko vedel, da si nizko. Lahko ti tudi avtomatsko zažene generator, če že hočete komplicirat...

V glavnem, smešno mi je, ko nekdo govori kako lahko izprazniš akumulatorje toliko da ti več ne vžge... Ne, ne moreš jih, pika! Ko so novi je itak sistem dimenzioniran da ne rabiš misliti, ko pa je potrebna menjava, te bo na to opozoril alarm nizke napetosti, pa spet ne moreš...


Na motornjakih...

Ko pa jadralci po par dni ne vžgemo motorja, jadramo tudi ponoči, laufa hladilnik, pa še za kakšen dan izgine sonce... je pa druga zgodba.
polanc
Admiral
Prispevkov: 9415
Pridružen: Če Dec 04, 2008 21:00
Kraj: sevnica

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a polanc » Po Avg 13, 2018 20:04

Nikoli nisem gledal kolikšna je poraba globinomerja ,vetromerja in GPS-ja neki elektrike pa le pohrustajo.
Uporabniški avatar
habibi Vll
Admiral
Prispevkov: 4345
Pridružen: Po Avg 20, 2012 16:41
Kraj: LJ.Vižmarje

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a habibi Vll » To Avg 14, 2018 08:59

Se strinjam z Adminom.Če hočeš imet mir na barki glede elektrike, se moraš na to tudi pripraviti in nekaj raskirat.Stvari morajo bit urejene, da potem ni ugibanj, slabo dela, ni štroma.Ve se, kaj ti nudi dovolj veliko kapaciteto elektrike za porabnike, ki jih imaš na barki pa ne le za en ali dva dni.Primer, lani me je dobil neverin, ki se je potem obrnil na burjo, skril sem se v Malo luko na SE Krka, ravno nasproti Senja.Tam sem ostal 5 dni, ker stalno tolkla burja.K sreči na začetku dopusta in imel sem dovolj vode in hrane. 5 dni na sidru, brez laufanja motorja, mi je štrom zdržal do odhoda naprej.Čez dan sta mi laufala dva hladilnika, ponoči eden.Luči so led, radio in polnjenje tablice in telefona.Imam pa celico 160W, Eira MPPT regulator, dve Tabovi banki po
115 ah in startni 100 ah.
mašinfirer
Uporabniški avatar
admin
Site Admin
Prispevkov: 8826
Pridružen: Sr Nov 22, 2006 21:34
Kraj: Ljubljana-Punat
Kontakt:

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a admin » To Avg 14, 2018 09:19

Rok-11 napisal/-a:
admin napisal/-a:Govoriti o tem, kako bo nekdo izpraznil baterijo je popolnoma nesmiselno, ker se to NE MORE zgoditi! Ne ukvarjam se z gumenjakom, ki ima dve banki s štartnim akujem iz avtomobila po 55Ah. Seveda boš tam hitro kaj do konca izpraznil, če dela hladilnik in radio npr.
Na malce večji barki imamo baterijsko banko malce bolj konkretno dimenzionirano in tisti, ki je zgoraj prebral moj prispevek je prebral tudi da v 24 urah na sidru izpraznim 15 do 20% kapacitete. Torej sem lahko na sidru 3 dni in 3 noči, pozabim na vse, pa bo še vedno vžgal motor! Ampak tega ne počnem, ker kot prvo je barka zato, da se pluje, kot drugo pa skrbim za akumulatorje in jih nikoli ne praznim preko 20% v minus!

Napisal sem tudi da si kupiš recimo pri Harpoon en pošten battery monitor od Victrona in pozabiš na vse skupaj! Nastaviš si alarm na recimo -25% in na recimo 12.0 V napetosti. Če se to dogodi, se zadeva dere, pa ni vrag da tudi če si totalni aberveznik, boš razumel da je treba pogledat na inštrument! Poleg tega ima izhodni rele, na njega lahko montiraš sireno, da boš tudi med diskoteko vedel, da si nizko. Lahko ti tudi avtomatsko zažene generator, če že hočete komplicirat...

V glavnem, smešno mi je, ko nekdo govori kako lahko izprazniš akumulatorje toliko da ti več ne vžge... Ne, ne moreš jih, pika! Ko so novi je itak sistem dimenzioniran da ne rabiš misliti, ko pa je potrebna menjava, te bo na to opozoril alarm nizke napetosti, pa spet ne moreš...


Na motornjakih...

Ko pa jadralci po par dni ne vžgemo motorja, jadramo tudi ponoči, laufa hladilnik, pa še za kakšen dan izgine sonce... je pa druga zgodba.


Ne kupim tega in pika!

1. Napisal sem da mora biti sistem primerno dimenzioniran! Če akumulatorje samo 1x izprazniš toliko, da ne bo več vžgal motor, potem jih lahko še isto zimo vržeš v kanto! Torej moraš bit idiot, da boš to počel!

2. Imamo za smešen denar danes na voljo battery monitorje, ki kot sem napisal zgoraj, tuli na ves glas, ko doseže neko določeno kapaciteto ali pa recimo prenizko napetost. Spet moraš bit idiot, da ti to vriska in piska po barki, ti pa jadraš naprej še 1 dan ob čudovitih zvokih piezzo piskača in na vsak način hočeš izpraznit akuje.

Absolutno nisem prodi dodatnemu štartnemu akuju, da ne bo pomote, sploh na jadrnici je ta lahko 45 Ah kvaliteten z velikim CCA in bo več kot zadoščal. Poleg tega masa ni problem.
Uporabniški avatar
Bonaparte
Admiral
Prispevkov: 1775
Pridružen: Sr Feb 10, 2010 09:08
Kraj: Koper

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Bonaparte » Če Avg 30, 2018 21:01

Nikola, sem si montiral regulator smartsolar 75/15 na čoln.
Trenutno nimam še sončne celice, pride te dni.
Teoretično me zanima ali lahko namesto sončne celice priklopim na smartsolar (napajalnik) 150W močen trasformator ki ima karateristike
Input 220V AC
Output 24V DC
In tako smart napolnim akumulator ?
Kar koli delaš, naredi kvalitetno ali se pa raje sploh ne loti.

Video test sider: https://www.youtube.com/channel/UC_cYNza74BYYsuOjhmAHAdA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
Uporabniški avatar
Marjan Tomki
Admiral
Prispevkov: 6225
Pridružen: Sr Nov 03, 2010 21:30
Kraj: Ljubljana

Re: SOLARNI PANEL

OdgovorNapisal/-a Marjan Tomki » Če Avg 30, 2018 21:46

polanc napisal/-a:Nikoli nisem gledal kolikšna je poraba globinomerja ,vetromerja in GPS-ja neki elektrike pa le pohrustajo.

Največji porabnik elektrike med 'instrumenti' je po mojem avtopilot, ko je v uporabi, še zlasti v nemirnem in/ali kadar nimaš izravnanih sil na jadrih (ko pri krmarjenju na roko čutiš znatne sile na krmilu), šele potem verjeno radar in globinomer (ki oddajata signal), potem pa ostalo.
Correct me if I am wrong, please.

Če bi se dalo upravljati starejše prispevke, bi bila kazala ažurnejša, v mnoge članke vrnjene slike, popravki vnešeni v izvirne članke in s tem vsebina pravilnejša in preglednejša...

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost