Verjetno sem bom večkrat izognil izraz poliranje in uporabil izraz sanacija gelcoata, saj se je beseda poliranje popolnoma izjalovila in izgubila svoj pravi pomen.
Zelo groba definicija besede poliranje je narediti nekaj gladko in svetleče z uporabo drgnjenja ali/in kemijske reakcije. Gladko praviloma pomeni svetleče, svetleče pa ne tako nujno gladko.
Razlika med poliranjem in "poliranjem" je, kot pri ženski, ki gre na pravi face lifting, da nategnejo kožo ali pa gube "nafila" z pudrom in je seveda ravno tako lepa. Lepa do prvega umivanja, dočim pravi facelifting sicer ni večen, je pa dolgotrajnejši. Make up je potrben vsak dan, faceliftan obraz pa potrebuje le malo kreme za osvežitev kože, torej je na daljši rok, kljub večjemu vložku facelift boljši, prijaznejši in nudi več zadovoljstva.
Ker se ne da vrivati postov bom editiral le prvi post, saj je tema poliranja tako obsežna, da ne gre vse napisati naenkrat in ker tudi micka kdaj nima veliko časa bom čimprej vse spesnil po delih, ki upam, da bodo smiselno razdeljeni. Upam, da mi bo uspelo narediti tudi kak video in sliko.
Naj bo prvi del o tem kako pripravimo plovilo na poliranje, saj se je pred operacijo potrebno sklistirati, pred prvim rezom pa odstraniti dlake in razkužiti kožo.
PRIPRAVA PLOVILA PRED POLIRANJEM
Temeljito pranje plovila pred poliranjem je po mojem mišljenju vsaj četrtina dela. Opazil sem, oziroma mislim, da še nisem opazil nikogar, ki bi pred poliranjem opral plovilo. Načeloma vse zadovolji pranje, ki je bolj, kot ne mišljeno odstranjevanju školjk v resnici pa iz dna čolna nameče še malo več umazanije, predvsem mastnih stvari na dele čolna, ki jih imamo namen polirati.
Pa še en šok. Pranje z navi krtačo pravilo ni dovolj, odstrani le večjo umazanijo in zaradi dolgega ročaja ne omogoča, da bi barko lahko temeljito zdrgnili. Za dobro pranje bo potrebno barko zdrgniti z roko. Ali z krtačo, gobo, še bolje z rokavico, sam pa za prvo pranje vedno uporabim čudežne gobice... Ja, tudi 40ft barko temeljito zdrgnem z gobicami velikimi 10x5 cm. Poleg večje učinkovitosti teh gobic je majhnost ključ do tega, da je barka temeljito oprana tudi v malih kotičkih na katere ponavadi niti ne pomislimo.
Čistilo pred poliranjem lahko uporabimo močnejše. Potrebno je paziti pri čistilih, ki so zelo kisla ali zelo bazična, saj gelcoat zelo rad reagira na premočna čistila. Ponavadi se pokažejo v obliki rumenih lis. Poznano?
Sam za ta namen uporabljam bazično čistilo, ki je bolše, kot kislo, saj odstranjuje večji spekter različne umazanije in liter stane 10€ in ta liter je dovolj za velikoooo bark. Uporabim ga v različnih koncentracijah tudi za pranje avtomobila, felten. Skratka pravi mali poceni čudež.
Pozor... Večina "heavy duty" čistil je bazičnih in ta čistila se ne smejo posušiti na plovilu, saj lahko ostanejo madeži trajno! Gelcoat je porozen in absorbira prej raztopljeno umazanijo. V kolikor pa smo bolj previdni pa priporočam uporabo namenskega "heavy duty" čistila za barke. Navaden šampon za vsakdanje pranje čolna ponavadi ni dovolj za takšno pranje oziroma je potrebno preveč truda.
Toda čemu tako barko drgniti, če pa gre skoraj vse stran z polirko?
Zaradi tega "skoraj", zaradi mastne umazanije, ki preprečuje učinkovito poliranje, zaradi madežev, ki ostanejo. Pri poliranju prihaja lokalno do zelo visokih temperatur in kot sem prej napisal je gelcoat porozen in kaj lahko se nam zgodi, da umazanijo zapoliramo na barko. Nekomu, ki ne ve kako bi se potem lotil zapolirane umazanije ta madež lahko ostane večno! Je tudi to poznano?
Morda glavni razlog pa je trda umazanija, ki naredi med poliranjem dodatne raze v gelcoat in rezultat je lahko še bolj razasta barka.
Omenil bi še, da pred poliranjem iz barke odstranimo čimveč stvari, predvsem vrvi in špage, saj je špaga v kombinaciji z polirko lahko smtronosno orožje, ali pa vsak tako efektivno, da zdrobi ali izpahne kakšen prst. To mi lahko verjamete, saj sem že probal na lastni koži.
No zdaj pa hitro na pranje!
Za temeljhito pranje recimo 30ft barke potrebujemo ca 3-5 ur.
POLIRNE MAŠINE - POLIRKA (5.6.2013)
Menim, da je dobra mašina osnova za kvalitetno in tudi hitro poliranje. Žal pa je tako, da je dobra mašina relativno draga, sploh, če imamo namen polirati samo 1x itd...
Jaz sem v tem času preizkusil okoli 10 različnih polirk in lahko to mirno trdim. Jaz se ne ukvarjam z prodajo polirk, zato je moje mnenje kar objektivno.
Najprej moramo razčistiti kaj ni polir mašina
tole ni polir mašina. Žal z to mašino ne dosežemo niti 10% efekta, pa naj bo katerikoli proizvajalec

Zelo zelo zelo pogosto sem že videl, da lastniki (v Umagu tudi izvajalec) polirajo z

Upam, da je vsakemu jasno, da je ta mašinca namenjena brušenju. Ta mašina primarno vrši vibracije in skoraj nič cirkularnega gibanja. V kombinaciji z polir gobo in polir pasto je ta mašina primerna le za peeling kože in anticelulitni tretma!!! Ta mašina je še manj primerna, kot zgornja!
Polirka vizuelno izgleda takole

Nekateri poskušajo polirati tudi z kotno brusilko(fleksarco), ker izgleda podobno, kot polirka. Skoraj praviloma ima polirka spodaj vijak M14 na katerega se pritrdi polirna podloga na katero se potem pritrdi različne gobe. Polirna mašina ima regulacijo obratov od nekje 500 do 3000 obratov. Fleksarca pa se vrti z približno 10.000 obrati, kar pa je pri poliranju katastrofa.
Po mojih izkušnjah se žal potrjuje pravilo, da je polirka kvalitetna kolikor pač stane... Še enkrat žal...
Pri polirki ni poanta v tem ali crkne ali ne, ker to v bistvu ni pomembno, saj imajo vsi bavbavi 5 let garancije. Težava pri polirkah nastane pri njeni moči. Kar sem jaz poskusil so vse poceni polirke preslabotne in jim zmanjkuje moči, torej se zaganja. Če pa se polirka zaganja pa je skoraj nemogoče delati, saj se polirka kar sama sprehaja v smeri, ki jih nočemo. Nekoliko boljše so "tavelike" poceni polirke, vendar so takoj preko 100€ in so pretirano težke. Za eno barko se sicer da potrpeti tudi z težjo mašino, vendar...
Torej teža polirke je kar pomembna.
Meni še vedno najboljša polirka je Makita, vse je narejeno točno tako, kot mora biti, vendar za delo vsak dan je nažalost pretežka. Zelo zelo primerna pa je za avtomobile saj se ne polirajo nad glavo, kot barke.
Zelo dobre mašine so tudi Flex, Rupes, Metabo in slovenska mašina Perles, ki preseneča s svojo močjo.
Pri nakupu teh bolših mašin, kjer so nazivne moči prave gledamo, da ima mašina vsaj 1000w, ker navadno uporabljamo večje gobe in mašina je nadpovprečno obremenjena. Te polirke pa obstajajo v osnovi dve vrsti. Roto in orbitalna. Torej ena se samo vrti, druga pa se vrti izven centra, torej nekako kot orbite. Ker je gelcoat zelo trd je primerna samo roto - ciklična mašinca. Ne nasedajte prodajalcem o tem kako ima dve glavi, kako je boljša, kako se vse bolj sveti. Orbitalna(dual action) mašinca je super zadeva, vendar za čoln NI primerna.
Vsekakor ne trdim, da si morajo vsi kupiti mašine po 300€ ali celo 500€, vendar se najprej splača pogledati po kaki rabljeni dobri mašini ali pa vsaj kupimo mašino iz tretjega poglavja in ne prvih dveh na sliki. Zavedajmo se, da mašino uporabljamo skoraj vsako leto, morda tudi doma za avtomobil ali pa se nakup porazdeli med dva, če gre samo za barke...
Če ima kdo željo poskusiti razliko med mašinam ali potrebuje mašino za polirat mu jo lahko jaz posodim...
POLIRNE GOBE - POLISH PADS 17.9.2013
Na žalost mi zelo primanjkuje časa in tako sem prelomil obljubo, da bom hitro spisal neke osnove. Pa vendar, bolje pozno, kot nikoli.
Danes bom na kratko napisal nekaj o polirnih gobah, tako vrsti, velikosti. Izognil pa se bom proizvajalcev, ceprav so razlike lahko res ogromne...
Kot sem napisal že zgoraj je gel coat trši od barve in tako potrebuje za obdelavo bolj grobe gobe. V 90% je za poliranje barke najbolj primeren "pad" ovca. Tako je! Ovca je najbolj groba zadeva, čeprav marikdo meni, da je ovca najmehkejša, saj je tako mehka, topla, nežna... http://www.youtube.com/watch?v=3ZzFy7jWHf8
No resno... Včasih pa zna biti ovca malo pregroba, sploh za finish, za visok sijaj. Napake, ki jih za sabo pusti ovca se vidi praviloma le na temnih gelcoatih. In še to se da zreducirati z pravilno izbiro paste za finish, tako, da z izbiro ovce ne moremo zgrešiti.
Da pa zadeva ni tako enostavna so tudi te podloge zelo različne. Za barko izbiramo ovce katere imajo zvito-prepleteno dlako in ne posameznih lask, saj se slednja zelo hitro nafila z pasto in ko je pad poln paste ne opravlja več nobene funkcije. NA sliki spodaj že kar "polna" ovca. Na sliki se tudi vidi dlaka, ki je prepletena(v sredini se najbolj vidijo posamezne niti)
Na spodnji sliki pa se vidi ne najbolj primerna ovca

Sam sem začel uporabljati dvostranske pade, to so padi, ki imajo dlako na obeh straneh. Zakaj?
- so večje od 20cm - 26cm
- tudi z robom se da polirati (sicer se tako zelo hitro uničuje)
- ko se začne pacati pasta jo enostavno obrnemo, delamo naprej, zgoraj se pasta posuši in tako jo lažje ščistimo.
Imajo pa ti padi nekaj slabih lastnosti
- ker je velik je potrebno nekaj prakse, da ne skače po barki
- uničuje tamalo mašino
- poterbuje poseben adapter(ali navoj ali "hitra spojka)
- cena... Cene teh padov se pričnejo pri slabih 30€ pa vse do... Jaz sem po priporočilu začel naročati iz USA, saj je cena sprejemljiva, kvaliteta pa nad vse. Pri nas je te gobe relativno težko dobiti, so drage in najbolj pomembno, nobena pri nas kupljena ni ravno nek presežek. Predvsem je pomembno kako hitro izgublja dlake, ko goljufamo in poliramo postavljeno samo na eno stran. Še ena pomembna stvar je pregrevanje. Barke poliramo v toplih dneh in pri vetru in naš največji sovražnik je vedno prehitro sušenje paste. Če pa preveč temperature prispeva še pad pa je rezultat slab... Ta zadnji stavek si zapomnite, saj ga bom uporabil za izhodišče pri prispevku o polirnih pastah.
Torej... Z uporabo ovce skoraj ne morete zgrešiti. Ostali padi - gobe pa so bolj fini. Jaz jih uporabljam le za finish pri barvanih gelcoatih, seveda z primerno izbiro paste in seveda pri poliranju avtomobilov.
Še nasvet koliko teh gob kupiti.
V kolikor se odločite za dvostransko ovco je dovolj ena. Če vam poliranje gre, da niste preveč nerodni bo zdržala celo več poliranj. Seveda jo je možno uničiti tudi v eni uri. Čiščenje je enostavno, saj nam omogoča obračanje in sušenje druge strani, suho pasto pa je veliko lažje odstraniti.
Kake druge ovce pa je že fino imeti 2 ali celo 3 če so manjše, saj se hitro zgodi, da se nafila z pasto. Nekako za primerjavo. Meni se double side zelo redko sploh zapaca. Navadna, taka z posameznimi laski pa jo včasih zapacam že po nekaj minutah. Torej razlika je ogromna. Pa da me ne bo kdo popravljal... Ni tamala nič slabša, samo enostavno ne moremo raztegniti toliko paste, kot z taveliko-(tkano). Ko pa poskusamo pa "predoziramo" pasto na gobo in tako jo zapackamo...
Ti padi so narejeni iz različnih materialov od merino ovac, avstalskih, navadnih, umetne tkanine itd... Imenuje se jih tudi po sistemu izdelave flock, veave, knit, mould, press to finish(PTF), vendar če začnem pisat še o tem se nihče ne bo sploh več upal kupiti padov... Skratka goba naj bo na pogled groba in bo verjetno prava. Lahko pa prek ZS tudi priporočam konkretne izdelke, ki jih uporabljam jaz.
Po zasnovi tog in trd pad. Zelo dober za ravne površine, vendar se hitro uničije pri poliranju robov, neravnin... Potrebuje posebno podlogo, ki podpira tudi rob gobe. Konkretna pada na sliki sta made in china in temu primerna je kvaliteta. Osebno te vrste nimam prav rad, nekako se ne morem spoprijateljiti, raje imam bolj fleksibilne pade.

Adapter navoj za dvostranske pade

Adapter klik za dvostranke pade. (spodji del je odvisno kakšen je od polirne mašine. Skoraj praviloma ima mašina M14 moški)

POLIRNE PASTE - 17.12.2013
Huh, tema, katero sem se najbolj bal napisati.
Zakaj? Ker je v osnovi zelo enostavna a vendar na koncu izbira paste težka.
Najprej bi rad napisal nekaj mitov oziroma resnic o podlagi in samih pastah.
V povprečju je gelcoat veliko trši od avtolaka. Lahko bi rekel, da je najmehkejši gelcoat trši od najtršega laka. To pomeni, da je za obdelavo gelcoata potrebno veliko več energije. Torej ali večjo hitrost poliranja, predvsem pa bolj abrazivno polituro in seveda polirni kolut.
V delu o polirnih kolutih sem napisal, da je v povprečju prava izbira ovca, ki je najbolj abrazivna. Načeloma velja enako tudi za paste, da so čimbolj grobe.
Zdaj pa ena velika resnica. Skoraj vse paste, ki so namenjene poliranju barke so bolj fine od profesionalnih past za avtomobile. Odgovor zakaj je tako bi verjetno lahko našli na večih mestih. En aspekt je verjetno komerciala. Vsi izdelki za barko so kar precej dražji od avtomobilskega, saj je trg manjši in potrebe po realnem denarju enake. Zaradi manjšega trga tudi ni primernega razvoja in krog se sklene. Povezano s tem je resnica, da gelcoat zelo rad reagira na določene sestavine, to so predvsem različne baze, določeni benzeni, benzini, etri, nafte itd... Ker pa ob neznanju in nepravilni uporabi dejansko lahko pride do poškodb gelcoata proizvajalci enostavno to tveganje izločijo, saj je škoda na barki lahko kar nekajkrat večja od škode na avtomobilu. Tu velja, da bolanemu človeku, če ne veš kaj mu je ponudiš samo vodo. In namenske paste so v tem primeru voda. Tu, da koga ne prestrašim tveganja skoraj ni. Dejansko bi moral imeti znanje kako narediti škodo. Pa vseeno velja omeniti.
Še en aspekt katerega pa sem nekako dognal sam in krog ljudi, ki to delamo pa je enostavnost uporabe. Barka je ogromna, kvadratov je ogromno in le malo večji čoln hitro postane "never ending torture". Mučenja pa se hitro rešimo le tako, da hitro končamo in da je rezultat dober ali pa vsaj zadovoljiv. No in sama pasta je podrejena temu cilju. Narejeno hitro, ker se pasta ne suši, je lepo mastna, goba leti po površini, nič ne trese, nič ne skače. Čoln pa se po parih urah sveti, kot nov!
Ampak...
Vsi potem hitro ugotovimo, da to ne traja dolgo. Nekatere barke izgubijo lesk že po 2 tednih, nekatere po 4, skoraj vse pa po 6-7. In tako smo prišli do spoznanja, da nobeno poliranje ni za dolgo!
Kar pa seveda NE DRŽI. Poliranje dejansko lahko primerjamo z brušenjem, le da površino brusimo zelo na fino. Za predstavo kako bi zgledalo brušenje, če bi uporabljali podoben postopek, kot sem ga opisal za poliranje. Vzamemo fin brusni papir, ga fino omočimo v olje, da lepše drsi. Na hitro vse predrgnemo. Na koncu se vse lepo sveti, ker je ostalo veliko olja. Naredili smo hitro sveti se. Ampak rja pa je še vedno spodaj... Torej problema nismo rešili, ampak ga samo olepšali.
Za rezultat je potrebno obrusiti do zdrave površine. Enako je z poliranjem.
Izbrati moramo paste, ki NE vsebuje silikona, ki ne vsebuje voska "za zascito", in brez drugih sestavin, ki delujejo kot filerji - polnila. V prvi vrsti deluje silikon in vosek, kot lubrikant-mazilo. Če je tega preveč ni trenja in če ni trenja ni odvzema materiala in če ni odvzema materiala ni gladke površine in če ni gladke površine NI SIJAJA!
Zakaj pa se sveti barka tudi če poliramo z pasto, ki vsebuje voske in polnila?
Že v vprašanju je odgovor. Polnilo deluje, kot neke vrste izravnalna masa. Polnilo zapolni vse mikro poškodbe, ki lomijo svetlobo, da ni odboja, vosek pa dodaja sijaj, saj je sestava takšna, da je površinsko napet. Res je da tudi odbija vodo in nudi nekaj UV zaščite, vendar je ta lastnost zaradi mešanja z drugimi sestavinami tako okrnjena, da je zanemarljiva.
Še en podatek kako je zaspala industrija v navtiki je podatek, da na trg prihajajo popolnoma drugače zasnovane paste, ki ne delujejo na osnovi abrazivnega materiala, ki se razpada, ampak na podlagi Al Sulfidov oziroma nekaj podobnega. To pomeni, da se material kemično razgrajuje glede na temperaturo. To pomeni, da so potrebni pritiski in potrebna hitrost manjši, površina se ne pregreva in ne praši. Izraz praši je bolj "strokovni sleng", pomeni, da se pasta ne razpade pred potrebnim časom za obdelavo, kar pomeni, da se veliko lažje dosega visok sijaj že z enim poliranjem. Abrazivnost paste se manjša z časom obdelave, to posplošeno pomeni, da z enim poliranjem pokrijemo bolj grobo poliranje pa z manjšanjem abrazivnosti tudi bolj fino(navadne paste, če se razpadejo prej pustijo za samo rise). Da pasta zdrži vse te obremenitve je seveda pomembna tehnika in dodatki, ki preprečujejo pregrevanje, skrbijo, da polirna goba lepo teče po površini.
In tu je največja pomankljivost avtomobilskih past, saj barke praviloma poliramo zunaj, kjer piha, temperature so visoke. Vlaga ali zelo visoka ali pa je ni. Skratka popolno nasprotje poliranju avtomobila v garaži, kjer je dokaj kontrolirana atmosfera. Tako sem prišel(in seveda še kdo) do ideje, da bi pasto nekako popravil. Da bi obdržal vse dobre lastnosti in odstranil slabe. Najprej sem dokaj uspešno mešal sam, od jeseni pa kar dobavitelj, saj ima embalažo, vage itd... Še en dokaz kako majhen je navtični trg za profesionalne izdelovalce politur je ta, da kljub odlični recepturi, ki pokriva 90% potreb se ne bo odločil za maloprodajo te paste.
Konkretno govoriti o imenu past je težko, malo zato, ker imam svojo mešanico in ne bi delal reklame(ali pa jo bom, lahko prodam pasto po zelo solidni ceni) in tudi zato, ker je na tržišču kar nekaj zelo solidnih past.
Omenim lahko recimo Meguiars, Menzerna, Top Gear je proizvajalec past za barke, vendar jih uporbljam za doseganje končnega finiša in in tudi kot sestavino za mešanje, saj vsebuje neko posebno olje, ki dovoljuje zelo dobro obdelovanje površine.
Tudi 3M dela dobre paste za avtomobilsko industrijo, vendar pa so zelo zahtevne za delo in za delo v suhem in vročem ozračju neprimerne. Obstajajo še CG, Wolf, AB in morda še katera bolj butična pasta, katere nisem probal, ker so predrage.
Verjetno vse ostale razne međik in turtle variante pa so le za to, da rečemo, da imamo polne police kozmetike. Ne bom popljuval namenskih navtičnih, ker bom marsikaterega verjetno prizadel, ker jih uporablja. Mirno pa lahko zatrdim, da sem probal okoli 15 navtičnih past in resnično niti ena ni imela zadovoljivega učinka. Če jo pa srečam pa bom to tudi objavil.
Opozorilo: Recimo 3M(mislim, da zelen pokrov) Menzerna 100 in njim podobne paste lahko celo na barki za sabo pustijo rise(swirle). Glavni razlog sem opisal zgoraj, ker se prehitro posuši in polira le tisti čas, ko je granulacija še zelo groba). Kot sem napisal, problem je vroče vreme.
Kako vem? Na žalost iz iskušenj!
Torej da zaključim. Vsaka pasta ima dobre in slabe lastnosti. Vsekakor bi se osebno, če ne bi imel na izbiro "svojo" pasto odločil za neko avtomobilsko pasto srednje granulacije. Če je barka močneje oksidirana pa za grobo pasto in nato še eno roko s srednjo, razen, če je gelcoat res trd bi bil v tem primeru rezultat fantastičen že po grobi pasti in srednja ne bi imela efekta.. Fine paste so na barki primerne le zaradi boljšega občutka. Efekta praktično nimajo.
Druga varianta je tudi, da eno leto poliramo z grobo, naslednje leto pa s srednjo in "proces" zaključimo v dveh letih. Rise(swirli) o katerih sem pisal se skoraj ne vidijo(če sploh nastanejo). Celo to, da se na belem čolnu z amaterskih očesom ne vidijo, le na temnih gelcoatih!
Ko je barka enkrat pravilno in temeljito spolirana se polira le "na hitro" z bolj finimi pastami, bolj z namenom osvežitve in predpriprave za nanos zaščite.
In o zaščiti barke, ki je napomembnejši del "poliranja" bom pisal naslednjič. Ker pišem iz iskušenj bom hitro zaključil, saj je dejansko na trgu le ena zadovoljiva zaščita in morda nekaj primernih alternativ. Ravno te dni smo razočarano ugotovili, da je superdruper nano diamond pasta, ki je vražje draga se obnesla slabše, kot tapoceni vosek.
P.S. zelo sem utrujen in sem verjetno v tekst vrinil veliko napak. Upam samo, da nisem napisal kake budalaštine. Ob priliki bom popravil napake in če bom kaj spreminjal bom to napisal.
5.2.2016 dodane slike flekov pri uporabi preagresivnega čistila
http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... 911#256911
13.3.2016 dodan prispevek o poliranju lakirane plastike - izvenkrmni motorji
http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... 299#260299
14.3.2016 Dodan tekst o popravilu detajlov
http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... 493#260493
5.4. dodane slike še eneka čolna
http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... 017#263017
15.9.2016 POLIRANJE SEASCAPE
http://www.morjeplovec.net/forum/viewto ... 450#280450